کد خبر 1160960
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
خزان رجیستری برای خریداران و فروشندگان موبایل

معاون فنی گمرک ایران از مصوبات جدید در رابطه با گوشی های همراه مسافر خبر داد و اعلام کرد که گوشی های اتباع خارجی تا یک ماه از تاریخ ورود آنها رجیستر نمی شود. همچنین معافیت گوشی های پستی حذف شد.

به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - با تشریح شرایط پیش آمده در جریان ورود گوشی های همراه مسافر و رجیستری غیرحضوری که از ابتدای دی ماه اجرایی شد، اعلام کرد که رصد ورود گوشی های همراه مسافران ایرانی، اتباع و همچنین از طریق پست بعضا با تشخیص گمرک ایران در رابطه با جریان تجاری آن همراه بوده است که موضوع در دست بررسی قرار داشته و طی هفته جاری در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات رجیستری تلفن همراه مسافرین

این در حالی است که تازه ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران از این حکایت دارد که طی جلسه روز گذشته (یک شنبه) ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آخرین وضعیت ثبت تلفن همراه در رویه مسافری و پستی مورد بررسی قرار گرفته و درنهایت با مصوبات بسیار مهمی همراه بوده است.

معافیت ۵۰ دلاری و ارز ۴۲۰۰ تومانی گوشی های پستی حذف شد

ارونقی در تشریح اهم مصوبات اخیر، به تصمیمی در مورد ثبت گوشی‌های  پستی در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت که مقرر شد در صورت تصویب ستاد تنظیم بازار، گمرک ایران نسبت به اعمال نرخ ارز بر اساس سامانه سنا برای محاسبه و عوارض گمرک و حذف ۵۰ دلار معافیت پستی صرفا برای گوشی تلفن همراه که از تاریخ ابلاغ مصوبه مربوطه وارد کشور می‌شود، اقدام کند.

بیشتر بخوانید:

رجیستری تلفن همراه مسافری در مبادی ورودی و خروجی الزامی است

این در حالی است که تا پیش از این، ترخیص کالاهای پستی به استثنای اقلامی که ورود آن از نظر شرعی یا قانونی ممنوعیت دارد، اگر کالا «جنبه تجاری» پیدا نمی کرد به ارزش حداکثر ۵۰ دلار بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوزهای مقرر بلامانع بود، در عین حال حقوق و عوارض گمرکی با نرخ ارز رسمی (۴۲۰۰ تومان) محاسبه می شد.

اما اخیرا در رابطه با گوشی های پستی ورودی مسایلی وجود داشت و احتمال جریان تجاری  مطرح شد که معاون فنی گمرک ایران اعلام کرده بود این موضوع مورد رصد قرار گرفته و تصمیم گیری می شود. بر این اساس با مصوبه اخیر معافیت ۵۰ دلاری برای گوشی های همراه مسافر برداشته شد و محاسبه  حقوق و عوارض گمرکی با نرخ سامانه سنا انجام می شود.

 گوشی اتباع تا یک ماه رجیستر نمی شود

آنطور که معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد دیگر تصمیم اخذ شده مورد توجه  در این جلسه مربوط به گوشی های همراه اتباع خارجی است که مصوب شده ثبت گوشی های تلفن آنها ضمن ورود اطلاعات در هنگام ورود تبعه خارجی به کشور در مبادی ورودی، فقط پس از انقضاء مدت یک ماه از تاریخ ورود به کشور و به صورت «حضوری» انجام شود.

گفتنی است طی مصوبه خردادماه امسال، قرار بر این شده بود که اتباع خارجی که قصد اقامت بیش از یک ماه را داشتند به هنگام ورود به کشور اعم از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی باید نسبت به رجیستر کردن دستگاه گوشی تلفن همراه خود صرفا توسط گیت ورود به کشور گمرک اقدام می کردند.

شرایط جدید زمانی برای مسافران قبلی

مصوبه دیگر در این جلسه به شرایط زمانی برای مسافران قبلی برای ثبت گوشی بر می گردد و معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه طی مصوبه آبان ماه گمرک می‌تواند با رعایت ضوابط قانونی آن دسته از مسافرانی که قبل از ۳۰ مهر ماه وارد کشور شده اند و فرصت سه ماهه آنها تمام نشده را شناسایی و حداکثر تا ۱۲ دی ماه برایشان فرصت ثبت اطلاعات تعیین کند، گفت: اما پیش از این گمرک ایران درخواست تغییر تاریخ ۳۰ مهر به ۳۰ آبان ۱۳۹۹ را مطرح کرده بود که مورد موافقت ستاد قاچاق کالا و ارز قرار گرفت، بر این اساس مسافران ورودی ایرانی از ۱۲ تیر ماه سال جاری تا ۳۰ آذرماه می‌توانند حداکثر تا ۳۰ دی ماه امسال به صورت غیرحضوری نسبت به پرداخت حقوق ورودی متعلقه و ثبت تلفن همراه خود اقدام کنند.

به گفته وی، مسافران ورودی از اول دی ماه به بعد نیز با ثبت اطلاعات در بدو ورود می‌توانند نسبت به  پرداخت حقوق ورودی متعلقه و ثبت تلفن همراه خود اقدام کنند.

ارونقی یادآور شد طی جلسه اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به منظور اطلاع رسانی بهتر به دستگاه‌ها، رده‌های استانی و مسافران، موضوع تهیه محتوای اطلاع رسانی شرایط جدید ثبت حضوری تلفن همراه، لزوم تهیه محتوای اطلاع رسانی و انتشار آن از طریق رسانه‌ها مورد تاکید قرار گرفته و مقرر شده دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان هواپیمایی کشور و صدا و سیما همکاری لازم را به منظور اطلاع رسانی بهینه با گمرک ایران داشته باشند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس