تحلیلی از علّت عدم کاندیداتوری خاتمی در سال 88/ کروبی در جریان پشت پرده فتنه نبود

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: دو سال قبل از انتخابات 88، در نشست «آینده ایران» خانمی که متخصص مسائل شورویِ است، گفت: در ایران ما نیاز به خاتمی نداریم؛ نیاز به یلتسین داریم که بدون تعارفات اخلاقی اهداف را پیش ببرد.

به گزارش مشرق،  حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه حضرت امیر(ع) می‌فرمایند فتنه‌ها وقتی می‌آیند شبهه ایجاد می‌کنند و وقتی می‌روند بصیرت می‌آفرینند، یادآور شد: در واقع در فتنه بخشی از حقیقت با بخشی از جعلیات با هم مخلوط می‌شوند و اینجاست که انسان‌ها به اشتباه می‌افتند، اساسا اگر حق با باطل شبیه نباشد اشتباه گرفته نمی‌شود، واقعیت این است که وقتی فتنه وارد می‌شود فضا را غبارآلود می‌کند. در فضای غبارآلود نیز معمولا تشخیص حق از باطل به آسانی ممکن نیست.  

وی در ادامه افزود: در ماجرای فتنه ۸۸ مسئله انتخابات نبود، مسئله تقابل دو کاندیدا هم نبود، به بیان دیگر، تقلب اسم رمز فتنه و انتخابات، بهانه فتنه بود، حرکتی که انجام شد حرکت بر علیه جمهوریت بود و کسانی که به میدان آمدند به مردم اعتقادی نداشتند، در اینجا می‌خواهم گریزی بزنم به صحبت‌های ریچارد رورتی که معتقد است «کودتای رنگی با انتخابات شروع می‌شود» یعنی به بیان دیگر انتخابات بهانه آن است؛ در قرقیزستان و اوکراین هم بوده، در سال ۸۸ نیز کنت تیمرمن، مسئول میز ایران در سی آی ای، شب انتخابات یعنی ۲۱ خردادماه مصاحبه‌ای با سی ان ان دارد و می‌گوید «فردا در ایران یک انتخابات نخواهد بود، یک انقلاب رنگین شبیه قرقیزستان و اوکراین اتفاق خواهد افتاد، بعد از ایران هم نوبت سوریه است»، یعنی ماجرا از مدت‌ها قبل تدارک دیده شده بود. 

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سؤال که «یعنی شما آن اعتراضات را اعتراضی مدنی نمی‌دانید» گفت: همه آن را نه، آن عده که اول آمدند همان‌هایی نبودند که بعدا ماندند، آنهایی که اول آمدند بعدها کنار رفتند تا آنجا که هیلاری کلینتون بعدها احساس نگرانی کرده و در مصاحبه‌ای گفت که «ما ۴۰۰ میلیون دلار اختصاص دادیم برای اینکه این مخالفان وارد فضای مجازی شوند»، چون در فضای مجازی آدم‌ها قابل شمارش نیستند.  

شریعتمداری با اشاره به اینکه فتنه ۸۸ چیزی شبیه جنگ احزاب بود، تصریح کرد: در جنگ احزاب همه مخالفان پیامبر(ص) با هم جمع شدند و قرار گذاشتند اختلافات ضمنی‌شان را کنار بگذارند و هدف اصلی را شکست پیامبر(ص) قرار دهند، در اینجا هم ریچارد هاس از شورای روابط خارجی آمریکا بعد از فتنه توضیح می‌دهد که «ما به دنبال ائتلاف سفید بودیم» یعنی وقتی مخالفان یک جریان می‌خواهند با هم ائتلاف کنند باید تا می‌توانند اختلافات‌شان را کمتر کنند و این اتفاق در اینجا هم افتاد یعنی همه گروه‌ها و عقائد و خارجی‌ها و داخلی‌ها روی یک چیز با هم توافق کردند و این‌جور موقع‌ها یک فرمول است هر وقت دیدید که جریانات مختلف با هم ائتلاف کردند به تابلوی ائتلاف نگاه نکنید بلکه از دیدگاه‌های‌شان مخرج مشترک بگیرید تا به هدف‌شان پی ببرید.   

وی در پاسخ به این سؤال که «پس به نظر شما سران فتنه قبل از ورود به انتخابات برنامه انقلاب رنگی و اغتشاشات را از غرب یا جایی گرفته بودند و با برنامه وارد انتخابا شدند» یادآور شد: بله، البته آقا کروبی در این ماجرا نبود و با آنها هم متفاوت است، در اینجا باید به نکته‌ای اشاره کنم؛ قبل از انتخابات  همه گروه‌های اصلاح‌طلب آمدند روی آقای خاتمی توافق کردند، آن زمان  من نوشتم ایشان کاندیدا نیست، شخص دیگری کاندیدای اصلی است، بعد از انتخابات خبرنگار نیویورکر آمد از من پرسید شما از کجا این حرف را زدید؟

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: من توضیح دادم که این به دلیل ماجرای دانشگاه استنفورد است که دو سال قبل از انتخابات ایران، نشستی با عنوان آینده ایران برگزار کرد و در آنجا خانمی که متخصص شوروی منجر به فروپاشی است گفت «علت اینکه من اینجا آمده‌ام این است که در ایران هم باید اتفاقی مثل شوروی بیفتد چون در ایران ما نیاز به خاتمی نداریم ما نیاز به یلتسین داریم که بدون تعارفات اخلاقی اهداف را پیش ببرد»، گفتم از این جهت آمدن آقای خاتمی با آن تعریف نمی‌خواند. در واقع به همین جهت حضرت آقا فرمودند «نه اینجا شوروی است و نه خاتمی گورباچف است»، لذا این فتنه یک عقبه‌ای دارد که باید به آن مراجعه کرد چون اسنادی هست که نشان می‌دهد که ماجرا از مدت‌ها قبل طراحی شده بود.

شریعتمداری در پایان در پاسخ به این سؤال که «آیا بخشی از اعتراضات و هیجانات پیش آمده به دلیل عدم بی‌طرفی شورانی نگهبان در انتخابات نبود» عنوان کرد: تا آنجا که ما به عنوان کسانی که دائما اتفاقات را رصد می‌کنند می‌دانیم چنین چیزی ندیدیم که شورای نگهبان از کاندیدای خاصی حمایت کند، اگر سندی هست نشان دهید تا ما هم مطلع شویم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 52
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    38 25
    البته شماقبلا هم گفته بودین چون برجام کلا به نفع امریکاست، به هیچ وجه ترامپ از برجام خارج نمیشه.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      17 4
      البته فکر کنم عراقچی بود که گفت "امضای کری تضمین است"
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      17 4
      از شما جریان تحریف که اینقدر راحت دروغ می گید بعید نیست فردا بیاین بگین شریعتمداری بود گفت امضای کری تضمین است
    • AT ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      16 3
      آن زمان کسی فکر نمی کرد که آمریکا از برجام خارج شود اما ایران با خفت هر چه تمامتر در برجام بماند. وقتی آمریکا مطمئن شد اگر خارج هم بشود ایران کماکان در برجام می ماند چرا اینکار را نباید می کرد.
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      14 2
      بله آمریکا زمانی که مطمئن شد که دولت ایران از جام خارج نخواهد شد از برجام خارج شد وگ نه حتی اگر 50درصد اطمینان پیدا می کرد که ممکن اسن ایران هم از زرجام خارج میشود هرگز چنین غلطی نمی کرد ام متاسفانه داخلی ها به عمو ترامپشان اطمینان داده بودند
    • هادی IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      13 1
      به قول حاج حسین شریعتمداری استراتژی از پله دوم رو به کار نبرید...! حرف ایشون این بود که ترامپ از توافق خارج نخواهد شد اگر بداند ایران به روال سابق برخواهدگشت و دیدیم که خیال ترامپ از جریان نفوذ راحت بود که از توافق خارج شد!
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    16 16
    این هم بگین که خاتمی را اول آوردن برای قربانی کردن برای اهدافشان. قرار بود خودشون خاتمی رو ترورش کنند تا نفر بعدی و اصلی شون یعنی موسوی حتما رای بیاره. حتی بمب در هواپیمای خاتمی پیدا شد، اما خاتمی برخلاف بلیطش، با پرواز قبلی رفته بود. موسوی خونخواه خاتمی وارد می شود... اونوقت رای موسوی بالاتر میرفت و عصبیت و خشونت طرفداراش هم بیشتر میشد برای کودتا و فتنه اگر می باختند که ظاهرا باز می باختند و به این سادگی ها، خشم طرفداران خاتمی آروم نمی گرفت و کشور فتنه ای خیلی خشن تری را تجربه میگرد. اما وقتی خاتمی منفجر نشد ، اصلاحطلبا با وقاحت گفتن خاتمی برو کنار. باید میمردی ولی حالا که نمردی خودت برو کنار کاندیدای اصلی بیاد!
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
      1 1
      این داستانا رو از کجا میگی
  • پ US ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    9 2
    نمیدونم الان چیزی فقط میذونم خیلی عصبانیم!!!ادامه نمیدم!!
    • محمدایوب IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      12 8
      سلام آب سرد بدم خدمتتون.
    • پری مجرد42ساله IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      19 7
      تو عصبانیت خفه بشی بهتره
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    20 15
    احسنت بر تحلیل کیهان و مسوولینش
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    15 26
    خاتمی محبوب قلبها
    • محمدایوب IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      19 11
      البته محبوب قلب‌های مریض مردی که لباس پیامبر را پوشیده خلاف منش ومشی پیامبر با دشمنان اسلام همراهی وبا زنان مصافحه می نماید
    • پری مجرد42ساله IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      13 4
      خودت را به یک دکتر نشون بده
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      11 6
      محبوب قلوب منافقین و باغیان و یاغیان و طاغیان و بی غیرتا و وطن فروشان و کاسه لیسان شیطان بزرگ و صهیونیسم
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    4 1
    درست میگی! دقیقا مساله ۸۸ مقابله با جمهوریت و رای مردم بود.
  • ناشناس IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    24 12
    آقای احمدی نژاد هم ناخدای مناسبی برای کشتی کشور نبود
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    12 4
    از همون سندهایی که خودت برای همه رو میکنی فراوان موجود هست
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    10 8
    ول کنین خاتمی رو ' دعوای زرگری
  • علی کرمی IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    10 6
    تحلیل بسیار خوبی است البته واقعیت دارد
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    7 7
    تا کی ما باید اسیر امثال ابو موسی باشیم
  • hackon IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    4 11
    درود عده‌ای باید بفهمند که این مملکت ارث پدریشان نیست این مملکت به من اصولگرا و یا اصلاح طلب و... هم تعلق داره ما حق نداریم کسی رو نسبت به دیدگاهش خائن و منافق و احمق و.... بنامیم کارهایی که خاتمی برای این مملکت کرد هیچ کس نکرد در کتابی که نوشته دکتر ولایتی هستش اومده؛ خاتمی یکی از رییس جمهورانی بود که رهبری تمام قد در کنارشون ایستاد و پشتش رو خالی نکرد ولی اطرافیان خاتمی بودند که کد تخریب خاتمی رو پیش بردند احمدی نژادی که رهبری خیلی قبولش داشت سر انجام بخاطر زاویه دار شدن با رهبری، کلا کنار گذاشته شد پس نه اصلاح طلبها میتوانند به خاطر احمدی نژاد، اصولگرایان رو خائن به رهبری و نظام بخوانند و نه اصولگراها میتوانند به خاطر اطرافیان خاتمی، اصلاح طلبها رو خائن به کشور بنامند به نقل قول از رهبری؛ اتحاد رمز پیروزی ما در همه جبهه‌ها هستش
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    11 12
    به نظرم خاتمی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری است
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      13 5
      نظر مقامات اسرائیلی هم همین است
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      7 5
      نظرت بدرد عمه ات میخوره
    • پری مجرد42ساله IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      11 4
      خودت رو به یک پزشک نشون بده
  • m.masoud IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    14 6
    خاتمی دوستت داریم
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    14 10
    مگر سردسته فتنه گران می تواند کاندید شود .او مجرم است وهنوز به جرم هایش رسیدگی نشده
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    6 1
    خاتمی‌وروحانی‌هر‌دو‌یک‌قماش‌هستند‌‌که‌هر‌دو‌م‌ملت‌را‌رو رو‌سفید‌کردند
  • دستورانی ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    5 9
    بنده در تمام دوران ریاست جمهوری ها حقوق گرفته ام از مرحوم هاشمی تا به امروز بهترین دوران و طلایی ترین دوران اقتصادی ایران دوره دوم آقای سید محمد خاتمی بود از قدیم یک ضرب المثل هست از نو کیسه قرض نکن قرضکردی خرج نکن دوران احمدی نژاد دوران نو کیسه ها بود نفت صد دلار کجا رفت ؟
  • سلطان مراد طهماسبی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    3 1
    آفرین بر شریعتمداری شجاع
  • امامعلی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    2 0
    می پسندم
  • انقلابی IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    3 0
    نظر کسی که هم سید هستش و هم آخوند : نظر من این هست اگر تعالیم دینی و قرآن مغایرت داشته باشه اگر با نیاز های جامعه با طبق خواسته مردم تغییر کنه خوب چه انتظاری از آقای لیبرال داشته باشیم وقتی که ۴ سال به اسم برجام سر ملت رو کلافه گذاشتن بعد آمریکا دستشان رو تو پوست گردو گذاشت و این شد وضعیت معیشتی و اقتصادمان . ملت تروخدا تو این انتخابات با تدبیر رای بدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس