گزارش| مقاومت چگونه «حلب» را از چنگال تروریسم جهانی در سوریه نجات داد؟

یک کارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت: کشورهایی نظیر ترکیه و امارات که در تشدید بحران سوریه مقصر هستند ۱۲ برابر بیشتر از ایران صادرات به این کشور دارند.

به گزارش مشرق، حسین حاجیلو کارشناس دیپلماسی اقتصادی و تحریم در برنامه "حدیث ایستادگی" پیرامون موضوع رابطه بین اقتصاد و حضور آمریکا در منطقه گفت: با نگاهی به رفتار کشورهای پیشرفته در مواجهه با کشورهای پایین دستی خود به ویژه در شرایط بحرانی مانند جنگ و کودتا مشاهده می‌کنیم که این شرایط آغازگر تحولاتی در سایر حوزه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی است به طور مثال دخالت نظامی آمریکا در عراق مقدمه دخالت جدی اقتصادی آمریکا در عراق خواهد بود.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: پس از رخ‌داد اتفاقات نظامی و رسیدن به اهداف نظامی و امنیتی به معنی شروع کار است نه تمام شدن کار، بعد از جنگ آمریکا با عراق شرکت‌های آمریکایی به صورت پررنگی در این کشور حضور دارند به ویژه نهاد اقتصادی امنیتی یو اس ای که بازوی دخالتی آمریکا در کشورهای دیگر است و حضور گسترده‌ای در کشورها دارد و آمریکا پس از دخالت نظامی در یک کشور وارد دخالت و نفوذ در حوزه اقتصادی می‌شود و هر سال نیز برنامه کاری داخلی صادر می‌کنند و گزارش میزان اشتغال ایجاد شده حاصل از نفوذ و دخالت در سراسر جهان برای آمریکائیان را منتشر می‌کنند. 

حاجیلو خاطر نشان کرد: متاسفانه اوضاع برای کشور ما باوجود اینکه حضور غیر قانونی نداشته و به درخواست رسمی کشورها بوده اما متاسفانه پس از حل بحران مد نظر در کشوری مانند سوریه ما فراموش کردیم که زمان تثبیت رابطه دوطرفه‌ای است که بین کشور ما کشور مقصد ایجاد شده و اگر می‌خواهیم ارتباط سیاسی امنیتی و حتی اعتقادی که بین مردم و دولت جمهوری اسلامی و این کشورها ایجاد شده هم‌چنان در آینده نیز ادامه پیدا کند باید از فضای سیاسی و امنیتی به سمت فضای اقتصادی حرکت کنیم.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: باید سفره مردم سوریه و ایران به یکدیگر گره بخورد و باید نیازمندی‌های یکدیگر را به واسطه توانمندی‌های یکدیگر رفع کنیم اما اینکه چند سال از بحران سوریه گذشته و سهم ایران از واردات سوریه ۳ درصد بیشتر نیست در حالی که کشوری مانند ترکیه ۷ ونیم برابر ما صادرات دارد کشوری که بخشی از خاک کشور سوریه را در اشغال خود دارد و علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه جنگیده و از تروریست‌ها حمایت کرده اما بیش از ۷ برابر ایران صادرات دارد.

وی ادامه داد: کشوری مانند امارات که در بحران سوریه علیه حاکمیت و مردم این کشور جنگیده و از تروریست‌های مختلف خارجی حمایت کرده بیش از ۵ برابر ایران به سوریه صادرات دارد اینکه ما فکر کنیم ستادی به عنوان ستاد توسعه روابط ایران و عراق و سوریه راه‌اندازی کردیم و اوضاع در حال بهبود است ابتدای انحراف است چرا که باید از افراد مسئول و نهادهای حاکمیتی غیر دولتی و دولت سوال کنیم که در این چندسال اخیر چه طور کارشده که همچنان صادرات ما به سوریه در این سطح نازلی باقی مانده است؟ 

حاجیلو عنوان کرد: ما پس از حل بحران و تقدیم کردن ۲ هزار نفر از جوانان رشید این کشور طبق آمار رسمی در کشور سوریه با وجود ارتباط مناسب سیاسی و امنیتی که با نظام سوریه داریم اما ارتباط اقتصادی مناسبی نداریم، این وضعیت در شرایطی رقم می‌ خورد که ایران و سوریه به شدت تحت فشارهای تحریمی هستند و این مسئله نشان می دهد که اتفاقا مسُله اساسی ما تحریم‌ها نیست چرا که زمانی تحریم برای کشور مسئله ساز می‌شود که روابط دو جانبه مخدوش شود و یک طرف از سوریه و ایران از تحریم هراس داشته باشد و به دنبال ارتباط با یکدیگر نباشد اما در صورتی که هر دو این کشورها تحریم است عملا تحریم‌ها در روابط دو جانبه تاثیری نخواهد داشت .

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی تصریح کرد: صادرات ۳ درصدی ایران به سوریه نشان می‌دهد که مسئله ما اساسا تحریم نیست بنابراین بیشتر از اینکه به دنبال آثار تحریم بر روی روابط خارجی و یا ایجاد نهادها و ساختار باشیم به دنبال ناکارآمدی نهادهای تجارت خارجی در کشور باشیم.

وی اشاره کرد: در صورت کمبود کالایی در بازار کوچکی از عراق فردی که وارد رایزنی برای تامین کالا می‌شود سفیر ترکیه در عراق است و با استفاده از فضای مجازی و ... تبلیغات محصولات ترکیه را انجام می‌دهد حالا در این اوضاع سفیر ایران در عراق چه می‌کند؟ ستاد توسعه روابط چه کاری انجام می‌دهد؟ ما حتی نمی‌توانیم یک راه ترانزیتی را از عراق به سوریه تکمیل کنیم که حمل کالای ایرانی ارزان‌تر تمام شود و قیمت کالای ایرانی به دست مصرف‌کنندگان محور مقاومت که در اصل محور ما است ارزان‌تر برسد. 

حاجیلو اظهار کرد: برخی از مسائل وجود دارد که تنها به دست بخش‌های دولتی قابل حل هستند و یک تاجر بخش خصوصی نمی‌تواند اجرای قراردادهای بین دولت‌ها را پیگیری کند، قرداد تجارت آزاد ایران با سوریه چه شد؟ چرا این قرارداد شکل نمی‌گیرد در حالی که از سال ۲۰۱۰ باید اجرایی می‌شد، چرا تاجر ایرانی شناختی از بازار سوریه ندارد و زمانی که یک مستند پخش می‌شود تازه تاجر ایرانی متوجه می‌شود که سوریه بخش صنعتی و کشاورزی دارد.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه یکی از دلایل بحران سوریه تبدیل سوریه به رقیب کشور ترکیه در بازارهای اقتصادی بود، تاکید کرد: اگر شناخت درستی از ظرفیت‌های خود به مردم و کشور سوریه ارائه ندهیم و متقابلا شناخت صحیحی از بازارها و نیازهای کشور سوریه نداشته باشیم در نتیجه کشوری مانند ترکیه که علی‌رغم جنگ با سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی سوریه با اینکه تجارت ترکیه از نظر دولت سوریه ممنوع است اما تجارتی ۸ برابر کشور ایران دارد. 

وی اذعان کرد: متاسفانه سفارت‌خانه‌های ایران تبدیل به سفارت‌خانه صرفا سیاسی شده و برنامه مشخصی برای بهبود روابط اقتصاوی با کشورها ندارند در حالی که وظیفه سفارت‌خانه‌ها است تا راه را برای ورود کالاهای ملی به کشورها هموار کنند، در سایر کشورها سفرا زمانی ارتقا پیدا می‌کنند که بیشترین تجارت را در کشور خود داشته باشند.

حاجیلو یادآور شد: محور مقاومت تنها نگاه امنیتی نیست بلکه یک محور تمدن ساز است در حالی که مابه این محور تک بعدی نگاه کرده‌ایم به عبارتی تمدن زمانی ساخته می‌شود که علاوه بر تاریخ مشترک، اندیشه مشترک، هدف مشترک، اقتصاد مشترک نیز داشته باشید. 

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی در پایان سخنان خود گفت: زمانی غرب پیشرفت کرد که اقتصاد آن با همه مسائل مشترک شد و به تئوری اقتصادی مشترکی رسیدند در حالی که ما هنوز هم نگاه امنیتی و سیاسی به محور مقاومت داریم و تا به حال توجه نکردیم که سوریه در بهترین نقطه اقتصادی قرار دارد و زمینه ساز اتصال اقتصادی ۳ قاره است دولت باید با بخش خصوصی همکاری و حمایت کند، امروز در ایران بخش خصوصی  از بخش دولتی به خاطر بی‌توجهی و عدم حمایت‌های دولت از این بخش گله‌مند است.

رادیو مقاومت صدای گفتمان مقاومت و مکتب سلیمانی در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی از ابتدای دی ماه تا پایان آن از طریق موج FM ردیف ۹۵,۵ مگاهرتز قابل دریافت بوده و مخاطبان می‌توانند از طریق شماره ۳۰۰۰۰۹۵۵ با برنامه های رادیو مقاومت در ارتباط باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس