image-20201026172204-1.png

بی‌توجهی دولت ایران به بازار سوریه در حالی است که حتی برخی از کشورهایی که از ابتدای بحران تاکنون با دولت و ملت سوریه وارد جنگ شده‌اند، صادرات بسیار گسترده‌تری به بازارهای آن دارند.

سرویس اقتصاد مشرق- با آغاز روند بازسازی سوریه و نیاز آن به تأمین کالا، انتظار می‌رفت تا کشورهای حامی آن بتوانند همانند عرصه‌های سیاسی و نظامی، جایگاه بالایی در عرصه اقتصادی نیز به دست آورند؛ موضوعی که در مورد ایران بالعکس شده و حجم تجارت آن با سوریه کاهش یافته و حتی در زمان‌هایی به زیر ۱۰۰ میلیون دلار نیز رسیده است. در این میان اما ترکیه و امارات توانسته‌اند با وجود تنش با دولت سوریه، جایگاه مناسبی برای خود به دست آورند.

با آغاز بحران در سوریه از سال ۲۰۱۱، ایران اولین کشوری بود که به‌صورت عملی و میدانی به کمک سوریه شتافت و همچنین در عرصه دیپلماسی نیز تلاش کرد تا با همراه کردن برخی قدرت‌های جهانی مانند روسیه، معادلات جنگ سوریه را به نفع دولت و ملت آن کشور و نیز محور مقاومت تغییر دهد. این تلاش‌ها با ورود نظامی روسیه به جنگ سوریه در سال ۲۰۱۵ به نتیجه رسید به‌گونه‌ای که بعد از سال ۲۰۱۵ با افزایش توان هوایی جبهه مقاومت، روند آزادسازی سرعت بیشتری گرفت.

 با سرعت گرفتن روند آزادسازی و نیز شروع بازسازی این مناطق، انتظار می‌رفت تا کشورهای حامی سوریه برخلاف دوره‌های قبل از بحران که حضور کم‌رنگی در اقتصاد این کشور داشتند، بتوانند همانند عرصه‌های سیاسی و نظامی، جایگاه بالایی در عرصه اقتصادی با افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری در آن کشور به دست آورند. دولت سوریه در راستای کمک به افزایش نقش کشورهای حامی در دوره بازسازی و بازار این کشور، امتیازهای اقتصادی زیادی به این کشورها ازجمله ایران اعطا کرد. همچنین با اعمال شدن تحریم‌های اروپا و آمریکا ازجمله تحریم‌های سزار که سبب خودداری کشورهای زیادی ازجمله کشورهای اروپایی و عربی از حضور در اقتصاد جنگ‌زده سوریه شده است، تقریباً سوریه به یک بازار بی‌رقیب برای کالاهای ایرانی تبدیل‌شده است.

 با این همه اما نه‌تنها روابط اقتصادی ایران با این کشور مهم در جبهه مقاومت افزایش نیافت بلکه نسبت به دوران قبل از بحران نیز کاهش بسیار محسوسی داشت. صادرات ایران به سوریه در سال‌های قبل از بحران حتی توانست به بیش از نیم میلیارد دلار نیز برسد اما در دوران بعد از بحران که به دلیل نیازهای سوریه و نیز تحریم آن از سوی شرکای تجاری اروپایی و عربی، انتظار حضور پررنگ‌تری می‌رفت، نتوانسته است، جایگاه مناسبی در تجارت با این کشور مهم محور مقاومت ایجاد نماید.

 جدول زیر میزان تجارت ایران و سوریه از سال ۸۸ تا سه‌ماهه اول ۹۹ را نشان می‌دهد.

 جدول (۱): مبادلات تجاری ج. ا. ایران و سوریه از سال ۱۳۸۸ لغایت سه‌ماهه اول ۹۹ (ارقام به میلیون دلار)

همان‌طور که جدول فوق، نشان می‌دهد، میزان تجارت ایران با سوریه در سال‌های بعد از بحران که اتفاقاً سوریه نیاز بیشتری به واردات داشته است به‌شدت کاهش‌یافته و حتی در مواردی به زیر ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. از سوی دیگر، بر اساس آخرین اخبار اعلام‌شده از سوی بخش عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت برای نیمه اول سال جاری، سوریه هیچ جایگاهی در صادرات ایران به کشورهای عربی نداشته است. مدیر امور کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت اظهار داشته است: در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در حدود ۵.۳ میلیارد دلار، کالا به کشورهای عربی صادرشده است که عراق با اختصاص رقم ۲.۹۷۱ میلیارد دلار در جایگاه اول قرار دارد. امارات با ۱.۹۳۳ میلیارد دلار، عمان با ۱۶۵ میلیون دلار، کویت با ۷۳ میلیون دلار و قطر با ۶۲ میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

بی‌توجهی ایران به بازار سوریه در حالی است که حتی برخی از کشورهایی که از ابتدای بحران تاکنون با دولت و ملت سوریه وارد جنگ شده‌اند، صادرات بسیار گسترده‌تری به بازارهای آن دارند. به‌عنوان نمونه کشور ترکیه که علاوه بر حمایت از تروریست‌های جبهه‌النصره که اکنون نیز در ادلب سوریه مستقر هستند، بخشی از خاک این کشور را نیز در اشغال دارد در سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر ۱.۷ میلیارد دلار به کشور سوریه صادرات داشته است. علاوه بر ترکیه، امارات نیز که با آغاز بحران با حمایت‌های مالی و لجستیکی از تروریست‌ها و تعطیلی سفارت خود در جبهه تقابل با سوریه قرار گرفت، صادرات بالایی به سوریه دارد. جدول زیر ۵ کشور برتر در حوزه صادرات به سوریه در سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد.

جدول (۲): کشورهای مهم صادرکننده به سوریه در سال ۲۰۱۸

کشور

میزان صادرات

ترکیه

۱.۳۵۰ میلیارد دلار

چین

۱.۲۸۰ میلیارد دلار

امارات

۱.۱۹۰ میلیارد دلار

روسیه

۴۰۰ میلیون دلار

مصر

۳۲۸ میلیون دلار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی ایران در بین ۱۰ کشور اول صادرکننده به سوریه در سال ۲۰۱۸ نیز نبوده است. درنهایت به نظر می‌رسد که در حال حاضر، اراده قوی در نهادهای مربوطه برای گسترش روابط اقتصادی با سوریه که یک بازار مهم در حاشیه مدیترانه است و می‌تواند دروازه ورود ایران به بازارهای اروپا نیز باشد وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    57 22
    غربگدا: ما فقط با کشورهای درست حسابی مثل آمریکا و اروپا باید معامله کنیم اونم سر اجناسی مثل بوئینگ و پژو و توتال و غیره. صادرات سنگ پا و کشک به سوریه و عراق هم شد صادرات؟؟!!
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      17 27
      چه قدر احمقی اینا که گفتی همش واردات کردنه میخوای بوینگ صادرات کنی ؟؟؟ خخخخخ
    • مسعود IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      2 0
      نه بابا خب برو امریکا زندکی کن داداش
  • ش. AE ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    این هم از کلید تدبیر این دولت کذایی هست این همه جوان و نیرو ایران در سوریه به خون خود می غلتند که ترکیه و امارات که دشمن این مردم هستند در تجارت از ایران پیشی بگیرند باید سپاه دخالت کنه در صادرات کالا به سوریه
    • رامین IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      3 92
      میشه لیست بدین ببینیم چی میتونین صادر کنین؟ بسم ال... سنگ پامونن وارداتیه مرد حسابی ... یا نکنه فکر کردی اقتصاد اول دنیاییم؟ آاخ یادم رفت روحانی گفته بود خیلی اولیم تو خیلی چیزا میتونیم اونارو صادر کنیم
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      1 28
      به دولت چه مربوطه؟! مگر دولت کارخانه داره یا صادرکننده؟ وقتی صنایع ما به دلیل تحریم یا مواد اولیه ندارند یا دستگاهشون خراب و قدیمیه یا در خیلی رشته ها اصلا تولید ندارند چه چیزی رو میتونه صادر کنه؟ فقط شعار میدید و به دولت حمله می کنید فکر کردید مشکل این جوری حل میشه؟!
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      0 0
      احتیاجی به صادرات سنگ پا نیست همین مصالح ساختمانی و تاسیسات و خدمات فنی نیاز درجه اول سوریه در باز سازی کشورش است که ما توان خوبی در آن داریم منتهی شماها و دولتی های منتخب شما گلوتون توی جای دیگه گیر کرده و حقارت پمپاژ شده رسانه های مخالف کشور روان شما رو دگرگون کرده و دچار خود تحقیری شدیدی شدید
    • م IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      0 0
      آفرین یه کلمه از مادر عروس...میخوام بویینگ.صادر کنی
  • سیدعلیرضا معتمد فر IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    53 7
    من نمی دانم چرا علت این چیست که ایران که موقعیت مناسب و ارتباط خوبی با سوریه دارد استفاده نمی کند درابن موقعیت حساس که در اثر تحریم صادرات نفت کم شده و می تواند کالای مورد نیاز سوریه راتامین کند ودرامد ارزی خود را بالا ببرد برنامه ریزی نمی کند دولت و مجلس چه می کنند چرا مجلس محترم بجای فحش به دولت به دولت پیشنهاد نمی دهد اگر دولت درابن مورد مشکل دارد مجلس کمک دولت کند این جاست که انسان شک می کند که هدف مسولان خدمت است یا حفظ پست سازمانیشان .
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      2 0
      دولت منتظره بایدن مونده که بره کاخ سیاه و دوباره بگه سوریه و ونزویلا وعراق پیف پیف ما با اروپا و آمریکا میخوایم کاغذ بازی کنیم. در جواب اونی که میگه چی صادر کنیم باید بگم خیلی چیزا میشه تولید کرد و صادر کرده ولی دولت بی تدبیر کاری کرده که تمام نقدینگی سرازیر شده تو کار دلالی و واردات . خوبه برنامه ثریا که با هدف شناسایی بازار سوریه ساخته شده را ببینید.
  • جاویدایران FR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    آخه چرا ایران اینجوری رفتارکرده، ایران باید بازار سوریه دستش باشه، ترکیه که دشمن بوده بیاد نتیجه تلاش و دسترنج ایران رو بخوره؟؟؟؟؟؟ ایران چرا کارهاش ناقص هست و چرا بخش اقتصاد ایران هم اندازه بخش نظامی ایران فعالیت نمیکنه و کم کاری میکنه!!!!!!!!! عصبانیمون نکنید با این نواقصات
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      11 0
      برای اینکه دولت عمیقا و بسیار جدی، به معنای واقعی کلمه، فشل است. تمام.
    • BE ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      8 1
      بخش اقتصاد غرب گداست -- دونبال ویزا برای بچه هاشون و سفر به یکه دنیا کثیف هستند نه تقویت اقتصاد مملکت -- هم چیز رو دلاری میفورشند که هر لحظه که اربابشون ازل دخول داد برند ....
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    داداش ایران چیزی برای صادرات نداره این یک واقعیت اس یعنی کارای استاندارد نداریم به دور ار تعصب صحبت کنیم ما فقط پسته بادام انار و فرش داریم ولی تورکیه صنعت داره با کیفیت مرغوب و ضمنا ملت سوریه تورکیه دوس دارن ما فقط با دولت سوریه دوستیم
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      72 6
      بر پدر آدم مزدور و دروغگو ......
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      4 29
      افرین
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      3 26
      گوجه‌فرنگی به عراق صادر کردن اونقدر بی کیفیت بود که عراق پس فرستاد
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      2 0
      شما ها اهل اقتصاد نیستین این واقعیت اس
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    44 9
    آقای روحانی و ظریف شما که نمی توانید بازارهای کشورهای حوره مقاومت مثل سوربه و عراق را حفظ کنید و دشمنان مقاومت به راحتی این بازارها را تسخیر کرده اند چگونه می توانید از منافع ایران در مذاکره با آمریکا و اروپا صیانت کنید ایران در اقتصاد یکی مثل سردار سلیمانی می خواهد
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    4 2
    وااااااااااااای مشرقققققققققققققققققققققققققققققققققق بسته حسوووووووووووووووووووووووودی. خب عوض این اراجیف، عمل کنید .عمل. اهل عمل باشید .آخه نق زدن کاری درست نمی کنه. همش اعصاب بهم می ریزید. همش!!!همش تنش و استرس به خورد ما میدید. آقا بشینید اتاق فکر تشکیل بدید برنامه ریزی کنید. آقای یاسر جبرائیلی بسیار باهوشه ازش دعوت به عمل بیارید. کار رو به نحو احسنت و با برنامه انجام بدید. اونوقت می بینید امارات کیلو چنده.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    4 0
    مسولان در تدارک سروسامان دادن به قیمت مرع و تخم مرع وگوجه فرنگی هستن ،انشاله دراینده به وصع تجارت خارجی هم سرو سامان خواهند داد!!!!!!°°
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    10 1
    با این جماعت تعجب داره!؟
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 1
    7 ماه بعد در بازسازی سوریه حضور خواهیم داشت تا آن زمان دست دشمنان سوریه باز است
    • بهزاد CA ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      2 0
      نفهمیدی هنوز مردم سوریه طرفدار ترکیه هستند که جنس ترک میخرن؟!
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    2 17
    آخه ایران میخواد چی صادر کنه؟
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 3
    صادرات نداریم وضعمون اینجوریه که قیمت ها ساعتی میرن بالا حالا فکر همین آت آشغال ها رو بخوان صادر هم بکنن چه وضعی میشه
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    35 4
    چقد بی حیا هستن این ترکیه
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    2 1
    راه برای تجارت کشورهای دیگه باز کردین، بی عرضگی تو این مملکت تمام نمیشه
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    3 26
    الان برید به اردوغان توهین کنید زود باشید عجله کنید
  • محمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    مسول بی کفایت نمیخایم نمیخایم حیف این مملکت و مردم
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    2 42
    این مردم سوریه هستند چه تصمیم میگرند کالای ترکیه ای بخرند یا اماراتی یا ایرانی
  • US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    65 1
    جوون های ایران خودشون رو فدا کردن که دشمنان ایران استفاده اش رو ببرن؟
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 0
    ما در اقتصاد و سیاست وبقیه موارد در یک مسیر نیستیم.نظامی مامیره جانش را میده بخاطر اعتقاداتش.اما تاجر ما برای سود جیب خودش هم کار نمیکنه
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 7
    وقتی کالا و خدمات و کمک های رایگان میخوان ایران در اول صف هست ولی اگه قرار به معاملات اقتصادی باشه و پول رد وبدل بشه ایران را به آخر صف هل میدهند شاید از شانس ایرانیها هست که دست شون نمک نداره ویا هم بی عرضگی دست اندرکاران
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    4 34
    فقط بلدیم بیایم توی مجازی بر علیه ترکیه و اردوغان حرف بزنیم ولی در عمل اردوغان و ترکیه سوریه رو قاپید برد اردوغان هر چی هست برای کشور خودش و منافع ترکیه عالیه
    • بهزاد CA ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      0 0
      در سیاست خارجی دوست و دشمن نداریم. تنها هدف تامین منافع عالی کشور هست که متاسفانه ایرانیها با این مفهوم بیگانه هستند.
  • سعید IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    18 1
    واقعا ما نباید بازار سوریه رو از دست بدیم واقعا حیفه
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    این نشان از بی کفایتی دولت است شما نمیدونین قبل از اینکه امریکا صنعتی بشه یکی از صادرات امریکا قاطر وزین اسب این چیزها بود حالا صادرات هر چی باشه شما صادرات چین نگاه کنید همه چی صادر میکنه کل دنیا حتی امریکا
  • سید IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    7 1
    توقع شما ازاین دولت وآقایون اتو کشیده چیه
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    2 0
    درایران فرصت سوزی وازدست دادن موقعیت ها ما اول هستیم وبعد درپشیمانی وغصه خوردن ...
    • بهزاد CA ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      1 0
      سیاست خارجی درست حسابی نداره ایران.
  • سیدقادر IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 15
    به خاطر گرانی که در مملکت ما وجود دارد ما نمی توانیم صادرات قابل قبولی را به هیچ کشوری داشته باشیم.بر طبل جنگ زدن ودعوا وچونه زدن باکشورهای قدرتمند ودعوای دیگران کردن مشکلات برای کشور به همراه می آورد
    • بهزاد CA ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      1 42
      دقیقا اول باید اقتصاد و زیر ساخت تولید کشور قوی بشه بعد پرید وسط دعوای بزرگان
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    15 1
    این دوکشورتروریست ازتروریستهای داعش کمک مالی ونظامی میکردندالان شدن دوست سوریه
    • بهزاد CA ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      3 0
      دانشمند خان! جنس رو به زور که نمیشه به مردم فروخت! مردم سوریه ترکیه رو دوست دارند.
  • مجتبی IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    4 0
    هیس وزیران دولت به همراه دیگر مهاونتها ومدیران مشغو ل خالی کردن جیب مردم در بورس هستند لطفا مزاحمشان نشوید
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 0
    داداش ما کجایییم و صادرات کجاست وقتی تو بازار روغن برای غذا نباشه میخواهید به فکر صادرات باشیم ما اول خود را تامین کنیم بعد بیاییم برای صادرات به کشورهای ثانویه و ، ،،،،،، وقتی پوشک بچه نباشه تو بازار بعضی آقایان به فکر صادرات باشن خنده دار هست
  • احمد IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    استفاده از بازار سوریه نیاز به مسوولینی با درایت دارد که متاسفانه ما فاقد چنین مسوولینی هستیم. جوانان ما در سوریه با گروه های تکفیری و وهابی جنگیدند و به شهادت رسیدند اما آلان امارات و ترکیه که گروه های تکفیری و سلفی را مورد حمایت تمام و کمال قرار می دادند و حتی آلان نیز کماکان آنها را حمایت می کنند، در حال بهره برداری از بازار سوریه هستند!!
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    3 0
    در میان مسئولین فعلی فقط اراده تسلیم و ماستمالی غرب وجود دارد .
  • فریادی IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    دقیقا شده مثل مجلس،دولت وقتی یه نماینده تو جناه خودش باشه اصلا بها بهش نمیدن،ولی برعکس اگه جناهت فرق کنه همه جور امتیاز بهت میدن،چون به رایش احتیاج دارن،ولی از خودی خیلشان راحته که هرکاریم سرش بیارن بازم باخودشانه
  • رحیم IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 0
    تازمانی که بخش خصوصی به جایگاه خودش نرسه همینه یک نمونه کارخانه کاشی در استان یزد و میشه مثال زد که تمام کاشی صادراتی هست اونم به کشورای اروپای ایتالیا اسپانیا ... پس با حمایت دولت از بخش خصوصی میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس