جانشین نیروی قدس سپاه: استاد پرورش منتقد جدی کنترل جمعیت بود / استاد معتقد بود این روش با منطق اسلام سازگار نیست

جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه استاد پرورش منتقد جدی کنترل جمعیت بود، گفت: استاد معتقد بود این روش با منطق اسلام سازگار نیست.

به گزارش مشرق، سردار سیدمحمد حجازی در جمع خبرنگاران دررابطه با استاد تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی، مرحوم پرورش اظهار داشت: یکی از توفیقات زندگی من آشنایی با استاد پرورش از دوران نوجوانی بوده‌است و ایشان درکنار تدریس در مدرسه احمدیه اصفهان، جلسات تفسیر قرآن داشتند که ما با جلسات تفسیر قرآنشان با ایشان آشنا شده و مفتخریم که شاگرد استاد پرورش بوده‌ایم.

وی افزود: استاد پرورش حقیقتا یک شخصیت جامع‌الاطراف بود. یعنی بخصوص برای جوان‌ها خیلی جذاب بود چراکه اولا جلسات تفسیر ایشان پرمحتوا بوده و بعد انقلابی و پورشوری نیز داشت مثلا در روایت داستان حضرت موسی و فرعون همه می‌دانستند که فرعون کیست و منظور از طاغوت و ویژگی‌های آن چیست همچنین استاد تفاوت سنی زیادی با جوانان نداشته و بعد از جلسه به گفت‌وگوی صمیمانه و مزاح با جوانان می‌پرداختند و در اردوهایی که در باغات یا مزارع برگزار می‌شد، با بچه‌ها بازی و فعالیت داشتند.

جانشین فرمانده نیروس قدس سپاه پاسداران بااشاره به روحیه معنوی استاد پرورش بیان کرد: در بیان داستان‌ها و شعر و ادبیات صدای زیبایی داشته و این موضوع برای جوانان جذاب بود همچنین کم‌کم جلسات دعای ایشان مثل دعای کمیل با جمع مختصر و محدود در نیمه‌های شب برگزار می‌شد چراکه ایشان اعتقاد داشتند کسی‌که اهل دعا هست باید نصف شب به مناجات بپردازد و حالت عرفانی استاد، مناجات و اشک ایشان در این مراسمات دعا برای جوانان بسیار تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: استاد بخاطر اینکه از ناحیه ساواک خیلی تحت نظارت بودند و کاملا رفتار ایشان تحت نظر بود، خیلی احتیاط می‌کردند و از دست به دست کردن موارد ممنوعه مثل کتاب و نوار یا حرف علنی زدن خودداری می‌کردند ولی با این وجود وقتی ساواک هرکس را که دستگیر می‌کرد متوجه می‌شد که از شاگردان استاد پرورش است، ریشه را پیدا می‌کرد.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران دررابطه با حضور استاد پرورش در امور اجرایی و قانون‌گذاری و توصیف عبارت یاور صدیق امام(ره) بیان کرد: شاید اگر اختیار کاملا به دست استاد بود ترجیح می‌دادند که کار تربیتی و آموزشی و ارتباط با جوانان و جلسات درس و تربیت اخلاقی افراد را ادامه دهند ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت‌هایی پیش آمد و ایشان به موضوع قانون‌گذاری و دستگاه‌های اجرایی همچون وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی دفاع ورود کردند و بیان مقام معظم رهبری به عنوان "یاور صدیق امام" به‌دلیل این بود که استاد پرورش بر آن چیزی که تشخیص داده و درست می‌دانستند ایستادگی کرده و از آن دفاع می‌کردند.

وی ادامه داد: در بحث کنترل جمعیت نیز معتقد بودند که این روش آینده انقلاب را با خطراتی مواجه کرده و ارزش‌های انقلابی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تمامی دلایل برای اجرای این طرح را رد کرده و می‌فرمودند که این روش با منطق اسلام سازگار نیست و منطق اسلام ازدیاد نسل است و در یک جمله کلیدی بیان می‌کردند که اساسا کیفیت‌ها از دل کمیت‌ها بیرون می‌آید و وقتی جمعیت قابل توجه جمعیت نخبگان و استعدادها خارج می‌شوند همانطور که شکل‌گیری انقلاب اسلامی نیز نتیجه وجود جعیت جوان بود.

سردار حجازی تصریح کرد: اکثر افراد معتقد بودند که این روش کار درستی است و دربین بزرگان شاید استاد پرورش تنها کسی بود که صراحت کلام در انتقاد کردن داشت و در موضوعات دیگر نیز همانطور بودند، در زمان جنگ هم پیرامون شخصیت بنی‌صدر معتقد بودند که افکار و مواضع او با افکار امم خمینی(ره) سازگاری ندارد و انصافا استاد پرورش محو امام بوده و صراحت، صداقت و صفای باطن داشت.

جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران بااشاره روحیه جذب مخاطب استاد پرورش و عامل تاثیرگذاری او بر جوانان اظهارداشت: جلسات درس و مزاح و شخصیت یک استاد درصوتی تاثیرگذار است که از زبان یک انسان صادق و پاک و خودساخته خارج شود و ازنظر استاد پرورش کسی‌که خودساخته نبوده و خودنمایی بکند، درنهایت شاگردان او متوجه تکبر و ظاهرسازی او خواهند شد بنابراین صداقت، صفای باطن و خودساختگی استاد پرورش باعث تاثیرگذاری بر جوانان و سایر افراد می‌شد و این خودساختگی استاد فقط بخاطر اشتیاق به تقرب به خداوند و اخلاص او بود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های استاد پرورش این بود که اگر ده‌ها روز به خدمت ایشان می‌رسیدیم، حرف تکراری نداشتند بلکه مطالعه و مطالب جدید داشتند و باحضور درکنار ایشان دائما به دانش انسان افزوده می‌شد و این ویژگی اصلی معلم است که باید دانش متعلمین خود را ارتقا دهد و استاد پرورش بسیار اهل مطالعه بوده و این مطالعات را درراستای کار تربیتی و پرورش نسل جوان انجام می‌دادند؛ به تعبیر یکی از بزرگان استاد پرورش مطالب را همچون میخ به تخته فرو می‌کرد و واقعا مطالب گفته شده توسط ایشان در ذهن مخاطب باقی می‌ماند باوجود اینکه تکرار مطالب توسط استاد ملال‌آور نبوده و از روش‌های خلاقانه برای تفسیر قرآن و سایر موضوعات استفاده می‌کردند.

سردار حجازی بااشاره به بروز بودن مطالب بیان شده توسط استاد پرورش بیان کرد: مطالب گفته شده توسط استاد پرورش متناسب با نیازهای روز بوده و به هر سوال یا ابهامی که در ذهن افراد وجود داشت پاسخ می‌دادند و مسائلی که فکر می‌کردند که افراد در هر مقطعی به آن نیاز دارند را مطرح می‌کردند و مجموعا استاد پرورش یک انسان خودساخته، بی‌پیرایه، صادق و صمیمی بود که حقیقتا از کنار ایشان بودن لذت می‌بردیم و جاذبه شخصیت ایشان چنان بود که جوانان از مسیرهای طولانی در نیمه‌های شب برا شرکت در مراسمات دعای ایشان به مسجد رحیم‌خان می‌آمدند.

وی ادامه داد: روز مراسم برادر شهید من طبق وصیت ایشان قرار بود استاد پرورش در مراسم سخنرانی کنند و قبل از شروع مراسم ایشان میان قبور شهدا قدم می‌زدند و با گریه فراوان با شاگردان شهید خود صحبت می‌کردند و در یک مدت زمان طولانی آنچنان از شوق شهادت اشک می‌ریختند که شور و شوق شهادت در دل ایشان موج می‌زد و طبیعی است یک معلم وقتی این‌چنین نسبت به شهید و شهادت اعتقاد دارد، شاگردان او هم تاثیرپذیر باشند.

جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: طبق نقل خود استاد از نهج‌البلاغه، کسی‌که در بستر خود بمیرد و حق پروردگار و رسولش و اهل بیت رسولش را بشناسد شهید است و به چیزی‌که انتظار دارد می‌رسد و ثوابی که از خدا می‌خواهد، نصیب او خواهد شد و استاد واقعا یکی از قله‌های معرفت الهی و رسول خدا و اهل بیت(ع) او بود که مقام شهید را دارد و به‌همین دلیل درنهایت درجوار شاگردان شهید خود به خاک سپرده شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    5 3
    گرانی نیمزاره ملت ازدواج کنند بعد میگید بچه بیارید!!!! چه کار کنن؟
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      این دسته از ملت غیرت ملی ندارن رای کنسرتی میدن بعدش غر میزنن
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    6 1
    جناب مرحوم آقای هاشمی از طرفداران طرح کنترل جمعیت بود و شد انچه که امروز شده.یعنی فاجعه جبران ناپذیر
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 5
    سیاست کنترل جمعیت درست بود اما در همان دهه هفتاد باید این سیاست تغییر میکرد و تا دهه هشتاد و نود ادامه پیدا نمیکرد.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    4 0
    عجب چقدر جالب نمیدونستم فهمیدم
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    کافر
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    5 0
    کسایی که میگن جمعیت باید زیاد بشه بدونن که ما قصد ازدواج داریم پولشو نداریم.
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      غیرت و ایمان به خدا
  • سیاوش DE ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    1 0
    قطعا افزایش جمعیت غطه؛ ما جمعیتمن به نسبت منابع آبیمون کافیه. ضمنا این طوی با ایجاد امکانات رفاه افراد بهتر میشه؛ این حرف عجیب هم که میگن جمعیت پی میشه؛ خوب اگر روی 150 هم متوقف بشیم اون موقع هم جمعیت پی میشه. لذا این پیچی هست که باید ازش عبور کنیم و مواظب باشیم جمعیت منفی فقط نشه؛ همین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس