کویر لوت

صحنه خشک بخشی از کویر لوت و کلوت‌های آن کاملا تغییر کرده و سرزمین بی‌آب و علفی که حتی مارکوپولو هم در سفرنامه مشهور خود آنرا بعنوان یک بیابان لم‌یزرع می‌شناسد اما امروز صاحب یک دریاچه بزرگ شده است.

سرویس جامعه مشرق تا جایی که ما می‌دانیم ماجرا برمی‌گردد به حوالی ۶۰ سال قبل! در حوالی دهه ۴۰، فردی به نام مهندس هومان فرزاد که از وی با عنوان فردی دارای ایده‌های نوآورانه یاد می‌شود پیشنهاد عجیبی را مطرح می‌کند: "انتقال آب از دریاهای ایران به گودترین نقاط ایران برای تشکیل دریاچه‌های جدید"!

حتی عنوان طرح نیز آنقدرها بلندپروازانه بود که همه با دیده تعجب به آن بنگرند.

پروفسور "پرویز کردوانی" جغرافیدان و پدر کویرشناسی ایران سال‌ها قبل در مصاحبه‌ای پیرامون این ماجرا گفته بود:

"مهندس هومان فرزاد از سال ۱۳۴۵ طرح می‌داد و هر چیزی که می‌نوشت من گفتم نمی شود. می‌گفت در ایران سه چاله پست داریم، یکی چاله جازموریان است، یکی بیابان لوت است و یکی دشت کویر. آب از خلیج فارس پمپاژ کنیم و بیاوریم در بیابان لوت، جازموریان و دشت کویر خالی کنیم. در این صورت ۳ تا دریاچه در می‌آید و همانطور که بارندگی شمال از دریای خزر است؛ اینجا هم اینقدر بارندگی می‌شود که دیگر از تهران می‌خواهیم برویم قم، لازم نیست با ماشین برویم؛ با کشتی می رویم. -ولی من- گفتم نمی‌شود. "[۱]

پرویز کردوانی

این اشاره پروفسور کردوانی در خاطرات برخی روزنامه‌نگاران قدیمی نیز ذکر شده است که عده‌ای در دهه ۴۰ طرح انتقال آب از خلیج فارس به کویر مرکزی ایران را دنبال می‌کردند اما این طرح به هر دلیلی به نتیجه نرسید.

(گفته می‌شود این طرح حتی در زمان قبل‌تر نیز مد نظر عده‌ای بوده است که به نظر می‌رسد ایده آن با توجه به تجربه کانال دستکند سوئز ایجاد شده باشد)

در اینجا لازم به توضیح است که به نظر می‌رسد تئوری انتقال آب از خلیج فارس به بیابان لوت، یکی از جدی‌ترین‌ها از بین جازموریان و دشت کویر بوده است زیرا می‌دانیم که بیابان لوت همانطور که رکورد گرم‌ترین نقطه جهان را با خود دارد در عین حال یکی از گودترین نقاط ایران نیز هست.

اما از قدیم گفته‌اند: که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها...

*کارشناسان و منتقدین درباره طرح‌های انتقال آب به نقاط گود ایران چه می‌گویند!؟

برخی از محیط‌شناسان ان‌قلت‌های جدی به این طرح و آبریزی به این سه حوضه دارند.

منتقدان این طرح همواره در هنگام آغاز زمزمه‌ها برای انتقال آب از دریاها به نقاط گود ایران بلافاصله دغدغه‌های زیست محیطی مختلفی را مطرح کرده‌اند.

در این زمینه می‌توان به ادامه صحبت‌های پروفسور کردوانی در ردّ تئوری مرحوم هومان فرزاد توجه کرد.

کردوانی می‌گوید:

"گفتم نمی‌شود. چرا که بارندگی شمال تنها از برکت دریای خزر نیست. اگر فقط به خاطر دریا بود، باید میزان بارندگی دور تا دور دریای خزر یکسان باشد. در حالی که بندر انزلی ۲۰۰۰ میلی متر و آن طرف در ترکمنستان کمتر از ۱۰۰ میلی متر بارندگی دارد. به دریا نیست، آن کوه البرز است و کوه تالش که رطوبت را می آورد و هوای پرفشار سیبری با آن برخورد می کند، بالا می رود و بارندگی ایجاد می کند. ما چنین کوهی در قسمت مرکزی ایران نداریم که پشت دشت کویر باشد و یا بیابان لوت باشد که بخواهد رطوبت را بالا بیاورد و تبدیل به بارندگی شود. امکان این هست که شما کانال درست کنید، آب خلیج را هم در بیابان لوت بیاورید؛ اما آب و هوا عوض نمی شود. اتفاقاً اگر این کار انجام شود، دیگر از تهران می خواهید بروید مشهد، دیگر نمی توانید. باید از جاده دیگری بروید. چرا که همه جاده آبلمبو می شود. حتی تمام قم هم آبلمبو می شود. کویری که الان برای ما قابل استفاده است، می‌شود باتلاق نمک زار. "

نمایی از کویر لوت در ایران که هیچ گیاهی در آن نمی‌روید

در سمت دیگر ماجرا و در جریان تصمیمات دولت آقای روحانی برای انتقال آب از دریای خزر به دشت سمنان نیز سیداحمد نبوی؛ مدیر کل اسبق بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید:

"دریاچه خزر به‌خلاف دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها، بسته است و آزاد نیست بنابراین هر اتفاقی که در آن بیفتد به تغییر اکوسیستم منجر می‌شود؛ این حجم از آب برای انتقال باید تا ارتفاع ۲۳۰۰ متری پمپاژ شود که تأثیری مستقیم بر نابودی ماهی‌های خاویاری به‌جا خواهد گذاشت و شیلات خزر را نابود خواهد کرد؛ از سوی دیگر احتمال انتقال ماهی‌های مهاجم به فلات مرکزی وجود دارد که پیامدهای آن مورد بررسی قرار نگرفته است؛ ‌ اجرایی شدن این طرح، تأثیر مستقیم روی بنادر ما به‌جا خواهد گذاشت؛ آن زمان است که اگر روسیه یک سد جدید دیگری روی ولگا ایجاد کند، تبدیل شدن خزر به دریاچه ارومیه دور از ذهن نخواهد بود؛ بنادری که از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و نظامی برای کشور ارزشمند هستند، خشک شده یا سطح آب به‌شدت پایین آمده و آنها را از دست خواهیم داد. "

او همچنین هشدار می‌دهد: انتقال آب خزر به سمنان برای ایران از انفجار چرنوبیل شوروی سابق و یا انفجار مخازن مواد شیمیایی شرکت بوپال هند خطرناک‌تر است؛ اگر این طرح اجرا شد و به‌دنبال آن طی یکی دو سال آینده صنایع سنگین آب‌بر در استان سمنان به زمین نشستند بدانید که ذی‌نفعان این صنایع آب‌بر همان کسانی هستند که امروز با اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان موافقت کرده‌اند. [۲]

در این باره البته اشاره به یک نکته هم خالی از لطف نیست که پس از روی کار آمدن احمدی نژاد در دولت نهم، استاندار وقت کرمان اشاره‌های پر تأکیدی را پیرامون بحث انتقال آب از خلیج فارس به کویر لوت (که همسایه کرمان است) مطرح کرد و پیگیر این طرح بود.

اما به هر دلیلی، طرح مذکور همچنان بر اساس سرشت همیشگی خود در قالب زمزمه‌ها باقی ماند.

دقت شود که در تمام طول سال‌هایی که بحث ایجاد دریاچه‌های نوپدید در نقاط گود ایران مطرح بوده؛ برخی پروژه‌های انتقال آب انجام شده است که جملگی کاربرد شرب و یا صنعتی داشته‌اند.

*شوخی شیرین طبیعت با مردمان حاشیه کویر/ دریاچه نوپدید کویر لوت می‌خشکد یا بزرگتر و پر آب‌تر می‌شود!؟

این زمزمه‌ها و گفت‌وگوهای چندین ده ساله پیرامون ایده عجیب داستان ما ادامه داشت تا اینکه در فروردین سال ۹۸ اتفاق عجیبی در ایران و البته در کویر لوت رخ داد...

و آن بارش‌های عظیم و بیسابقه‌ای در سراسر کشور بود که جدای از وقوع سیل در  برخی شهرهای کشور؛ سالی پر آب را برای ایران اسلامی رمق زد.

آنقدر پرآب و پر بار که گردشگران همیشگی کویر لوت پس از آغاز بارش‌ها به ناگاه شاهد تولد یک دریاچه بزرگ و موّاج در عمق کویر لوت شدند...[۳]

دریاچه‌ای در مسیر شهداد_نهبندان و در میانه‌های کویر لوت که آنرا "دریاچه جوان شهداد" هم می‌نامند و البته آنقدرها بزرگ هست که بخشی از جاده را نیز تخریب کرده است و تیرهای انتقال برق را نیز گاها تا چندین متر به زیر آب برده است.

گفته می‌شود این دریاچه نوپدید که بخشی از آب آن با رواناب‌های بیسابقه و بخشی به دلیل طغیان رود شور در خراسان جنوبی تأمین شده؛ طی ماه‌های گذشته حتی توانسته است پرندگان مهاجر را نیز به خود جذب کند.

اکنون صحنه خشک بخشی از کویر لوت و کلوت‌های آن کاملا تغییر کرده است و سرزمین بی‌آب و علفی که حتی مارکوپولو هم در سفرنامه مشهور خود آنرا بعنوان یک بیابان لم‌یزرع می‌شناسد اما امروز صاحب یک دریاچه نسبتا بزرگ شده است.

آیا طبیعت ترجیح داده است به آن سؤال همیشگی محیط‌شناسان و ایده‌پردازان پاسخ دهد!؟

و یا شاید روح مرحوم مهندس هومان فرزاد در کویر لوت حلول کرده است برای انجام یک کار ناتمام...

هرچه هست حالا دریاچه‌ای در دل کویر لوت تشکیل شده که شنا کردن هم در آن ممنوع است!

همه بهت‌زده‌اند و این مسئله هم مشخص است که این دریاچه‌ی نوپدید با حجمی از آب‌های فصلی ایجاد شده که اگر مثلا با آب انتقالی از دریای فارس تغذیه شود؛ با سر و شکلی جدید از "کودک نوپای کویر لوت" مواجه خواهیم بود و اگر نشود که با گرمای حاضر در منطقه طی چند سال آینده دریاچه‌ی نوپدید قصه‌ی ما خشک خواهد شد.

صد البته در این میان نیاز وافری به پژوهش‌های جغرافیدانان، کویرشناسان و کارشناسان محیط زیست وجود دارد که در یک اقتراح علمانی، چند و چون پاسخ طبیعت به معمای چندین ده‌ساله  "ایجاد دریاچه در کویر لوت" را بیازمایند و به ما بگویند که طبیعت یک قانون را به اثبات رسانده است یا ترجیح داده با مردمان حاشیه کویری یک شوخی شیرین داشته باشد!؟

در ادامه تعدادی از عکس‌های دریاچه نوپدید در کویر لوت را ببینید که بر روی مساحتی وسیع از ریگزار و تپه‌های شنی تشکیل شده و فصلی جدید از حیات کویر را رقم زده است...

***

1_http://www.esfahanmet.ir/ShowPage.aspx?page_=form&order=show&lang=1&sub=14&PageId=3497&codeV=1&tempname=ArdestanNewSkin

2_https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/07/28/2123360

3_mehrnews.com/xQxjs

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 96
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    50 7
    حالا آن را چشم بزنید تا خشک شود!
    • کویردوست IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      16 2
      ها وااله قبل از اینکه چشم بزنن ، باید دریاچه را اسپند دود بدیم
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      10 35
      واقعا چشم تمام ایرانی ها شوره
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      43 18
      آوردن آب از دریای عمان به کویری مرکزی ایران کار بسیار حساب شده و دقیق اگر این کار انجام بشه طوفان شن و گرد و خاک هم از سر مردم آن منطقه رفع میشه
    • دیدگا IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      23 12
      عاقا حالا که خود طبیعت دریاچه درست کرده شما خیلی هنر کنید نزارید خشک بشه!!! یه کانال بزنید از دریا آب بریزد توش زیاد بشه!!! ضمن اینکه در مسیر کانال هم زمینها و بیابونای اطرافش رو آباد کردید! اینهمه سال بیابون و برهوت بود چه اتفاقی افتاد؟ آب بریزید توش قطعا اتفاقات خوبی میفته!!
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      37 3
      نمی خواد اب شمال را ببرید سمنان نگذارید زمینهای شمال ویلا شود و جنگل هاش نابود شود ایجاد یک دریاچه دیگر پیشکشتان کرج هم با ان همه باغ و زمین خوب کشاورزی دارد می شود همه اش خانه اینایی که داریم نگذارید خراب شود ساخت جدید نمی خواد
    • به دیدگاه SE ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      8 8
      جشم. حتما تمام سفره آبها و قناتهای مسیرش را شور می کنیم تا جگرتان حال آید. پول پمپ کردن آب تا ارتفاع 2000 متری کوههای مکران و از آنجا به دشت لوت را هم از محل پول توجیبی شما می گیریم.
    • مینا IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      7 0
      تو ایران میدونی چجوریه؟ تا یه منطقه خوش اب هوا و جنگلی پیدا میشه حمله میکنن اونجا و ساختمان میسازن ویلا میسازن و بمرور درختای اونجا با ساختمان جایگزین میشه و اسمشم میذارن شهرک فلان( هم اسم همون جنگل قبلی) بعدش شروع میکنن دور بر اون منطقه درختکاری و هزاران میلیارد هزینه و ابیاری درصورتی که قبلش جای همون شهرک خود بخود ابیاری میشد و نیازی نبود ابایاری کنیم هزینه کنیم ... الان کل دریاچه های ایرانو خشکوندن و دارن با کلی هزینه اب میبرن اینور اونور ... باباجون مگه ارومیه اب نداشت ؟ مگه هامون اب نداشت مگه بختگان اب نداشت چرا کلی هزینه میکنیم خودمونا بکشیم ؟ مگه شمال جنگل نبود مگه ارسباران جنگل بکر نبود؟ چی ازش مونده؟ چرا تو طبیعت انگلک میکنین؟
  • رستمی NL ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    50 10
    این اقای کردوانی هیچی نمیداند توقضییه خشک شدن دریاچه ارومیه میگفت احیای دریاچه امکان پذیر نیست وباید دریاچه خشک کنیم.
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      20 17
      کویر به هیچ دردی نمیخوره اگر جنگل بود یه چیزی همون بهتر آب خلیج فارس رو بیارند تو کویر بریزند میتواند زیستگاه خوبی برای پرندگان مهاجر باشد بعد در بوجود آوردن باران خیلی میتونه موثر باشه
    • محمد IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      8 2
      دقیقا
    • SE ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      17 20
      بیسواد کسی است که هدر دادن آب شیرین گرانقیمت برای نحات دریاچه ارومیه را توجیه می کند. بیسواد کسی است که سوادش از پنجم ابتدایی فراتر نمی رود و خیال می کند ایجاد دریاچه مصنعی باران ایجاد می کند و نمی فهمد اگر اینطور بود سواحل بلوچستان و عربستان نباید بیابان می بود. سواد صفر ادعا بی نهایت. آن وقت در مورد دانشمندی مثل کردوانی به خود اجازه اظهار نظر می دهید. تف
    • Am IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      14 6
      ماشالله ملت ایران همه یه کارشناسن وجود آب به تنهایی باعث بارندگی نمیشه به نظر شما چرا شهر های جنوبی که حاشیه اقیانوس هستن ولی مثل شمال بارندگی ندارن؟؟ چیزی که بارندگی ایجاد میکنه رطوبت + سرما هست که سرما (رشته کوه) تو کویر لوت وجود نداره همونطور که تو جنوب وجود نداره
    • CA ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      2 0
      میشه بارندگی در شهرهای جنوبی ایجاد کرد و البته تمامی کویرها رو سرسبز نمود منتهی کویرهای ایران دارای مواد زیرزمینی و نمکها و گونه های گیاهی با ارزش هست ولی میشه اینها رو هم حفظ کرد. نیاز هست حمل و نقل همراه با آباد نمودنشان تغییر کنه. نیاز به نوعی از ریل گذاری جدید هست که البته اگر بخاطر بارندگی منظم شرایط تغییر کند تغییر حمل و نقل هم غیر اجتناب خواهد بود. البته بایستی خاک برای رشد گیاه وجود داشته باشد تا پوشش گیاهی حاصل شود یا اینکه یک سطحی از خاک به این مناطق دارای آب حمل شود که باز نیاز به حمل و نقل ریلی هست. تغییر اکوسیستم بسیار سخت هست ولی امکان پذیر می‌باشد.
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      2 1
      آره، دکتر کردوانی نمیدونه تو همه چی میدونی؟!!!!
  • مهدی رنجبر IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    17 2
    آبهای سیلابی شدهدرسدهای جنوب رابه این مکان انتقال دهیدتااین دریاچه برای همیشه زنده بماندوتوریست به آنجابیایدوحتماباعث رونق ایران می شود
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    16 4
    تونل راه حل عملی است(انتقال ثقلی).....میتونیم طرح تونل میل را هم بکار ببریم ....مثل قنات که میل داره .....غشاهای گرافنی هم هزینه شیرین سازی را صفر میکنه ....
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      5 7
      سلام. خدا شفایت دهد. فقط یک چیزی شنیده ای. مشرق هم که مانع درج هر نظر علمی و کارشناسی است.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      6 3
      شما احتمالا از کاسبان کم آبی و کویر کردن ایران هستید .....اگه دزدی را مرض حساب کنیم شما بیشتر نیاز به شفا دارید .....احتمالا پای ارز 4200 و نهادهای دامی وسطه .....اگه ایران به امنیت غذایی برسه اونوقت ارتش ملکه دیگه به امثال شما خدمات ویژه در لندن نمیده و اونجا تبدیل میشید به یک شهروند عادی.....
  • رضا IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    13 7
    اقتراح علمانی دیگه چیه میشه خوردش، توی جیب جا میگیره یا نمیگیگیره
  • عبدالله مومن IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    25 7
    با آورده شدن آب دریای عمان به کویرهای ایران. ضمن کاسته شدن از شدت گرما در فصل تابستان در مناطق مرکزی ایران. امکان استفاده از آب آن با استفاده از آب شیرین کن برای آب آشامیدنی و حتی کشاورزی. میسر می شود و مقداری از کم آبی کشور. نیز کاسته خواهدشد
    • زهرا IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      2 4
      چه کار اشتباهی.چرا آب شور رو بیاریم کویر.طبیعت خودش دوست داشته باشه بازم بارون میفرسته...مگه چقدر کشاورزی تو این مملکت باید کرد...میدونید در سال چقدر گوجه خیار سیر زمینی کاهو هندونه رو امحا میکنن...یکم عقل داشته باشید اینجا ما فقط داریم صادرات آب پنهان میکنیم و از طرفی هم که نمیتونن صادر کنن امحا میکنند...چرا اکوسیستم رو تغییر میدید..کویر هم جزو اکوسیستم هست.با این اوضاع کشور دریاچه ها دارند با کشاورزی های زیادی خشک میشند.نیاز نیس کویر رو آباد کنید.چه حماقتی از طرف روحانی برا سمنان
    • Ramon IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      2 0
      آب آبادانی می اورد، هیچ شکی نیست که این طرح هیچ آثار زیست محیطی مضری ایجاد نخواهد کرد، بخاطر گود بودن آن باعث شوری آبهای زیر زمینی منطقه نمیشود، در حالی که خود ماسه ها نقش فیلتر بازی میکنند،و از آبهای زیر این کویر میتوان استفاده کرد که نمک آن بسیار کم خواهد بود، حتی وقتی آب به مرتفع ترین نقطه رسید میتوان آب را روی رشته کوه مشرف به دریاچه رها کرد و نمک آن فیلتر میشود و آب کم نمک و شاید شیرین از دامنه ها مثل چشمه خواهد جوشید به فرض که همانطور مستقیم بیاید و شور هم باشد میشود مثل سایر دریاچه ها، جاذبه توریستی که ایجاد میشود بسیار زود هزینه ها پوشش میدهد، درود به روح مهندس هومان فقید. در زمان شاه یک پیشنهاد از طرف اسراییل به ایران داده میشود که کویر را به آنها به مدت پنجاه سال اجاره دهند، البته به منظور ایجاد یک متر خاک برداری و انداختن پلاستیک زیر آن و ریختن خاک مناسب کشاورزی، که احتمالا بخاطر خطر اشغالگری اسرائیل موافقت نمیشود،
  • ایرانی GB ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    38 9
    همیشه یک مشت مثلا" آدمهای با سواد جلوی طرحهای خلاقانه افرادی که افکار انقلابی دارند رو میگیرند , مهندس مرحوم هومان فرزاد دارای افکار انقلابی و مهیج بود اما این پروفسور پرویز کردوانی که به نبوغ ایشون به نظر من حسادت علمی میکرد بهایی به افکار آقای فرزاد نداد چون افکارش جلوتر از زمان خودش بود , این مشکل بزرگ مملکت ماست چون به افکار انقلابی بها داده نمیشه
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    27 17
    بالاغیرتا دست به خلقت خدا نزنید استاد کور کردن چشم به بهانه اصلاح ابرو هستید. خدا خودش بخواد دریاچه می سازه خودش بخواد کویر می سازه. بایستید عقب تر و فقط ازوجود زیباش لذت ببرید و گند نزنید.
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      19 5
      احسنت. هر چیز بجای خود نکوست.
    • مجتبی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      12 1
      نتنها در بهبود کمبود آب میسر است بلکه در تقویت صنعت کشاورزی و مخصوصا شیلات سهم بسزایی ایجاد خواهد کرد بابا لازم نیست یه دریاچه اندازه خزر ایجاد کنید یه دریاچه آزمایشی اندازه دوبرابر دریاچه ارومیه ایجاد بشه آزمایشی میزان آبگیریش هم که قابل کنترله از چی میترسند از اینکه اشتغالزایی میشه نون و آب واسه مردم منطقه میشه آبادانی میاره
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      4 6
      با استدلال شما اصلا نباید حتی سد ساخت.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      1 0
      با نظر من نباید سد ساخت؟ والله با نظر شما ببین بعضی سدهایی که ساختید چه افتضاح زیست محیطی به بار آورده.
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    10 1
    اتفاقا طبیعت خوب جواب داده که اگر آب شور دریا را به اینجا بیاورید اینجا کلا شوره زار می شود. خیلی دوست دارید با هزینه هنگفت آب شیرین کنید اینجا ول کنید تا دوستان بیایند قایق سواری! البته شاید و شاید با مدیریت درست بشود موجودات شورزی اینجا پرورش داد مثل میگو آرتیما و جلبک های تک سلولی که قابلیت فراوری و تولیدات ارزشمند بالایی دارند!
  • ناشناس IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 2
    به جای بردن آب به کویر برهوت مرزها را جابجا کنید به مناطق پرآب ، آسان تر است و کم هزینه تر، مناطق درجه یک را جدا کردند دل کویر و شوره زار را گذاشتند!
  • آذربایجانی IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    15 2
    اگرهم وجود دریاچه در دل کویرهای مرکزی موجب افزایش بارندگی نشه لااقل میتونه تعادل دمایی ایجاد کنه و جلوی طوفانهای گرد و خاک رو بگیره رطوبت هوا رو افزایش بده حتی میشه پرورش ماهی هم راه انداخت و موجب رونق گردشگری هم خواهد شد
  • م IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    9 2
    آقای روحانی برا منفعت اقوام خودش هست که طرح انتال از خزر به سمنان رو دادن . آب خزر محدود است و اینطور مشکل درست میکند . اگر آب لازم دارد از خلیج فارس یا دریای عمان آب بگیرد که تمام نمی شود . برا کویر لوت هم باید بدانند که کویر خودش یک نعمت بزرگ برای ایران است که کلی منابع و تاثیرات مثبت دارد ولی بخشی از آن دریاچه درست کنند به شرط نداشتن ضرر برای شهر و روستاهای اطراف و تغییر اکوسیستم بد نیست .
  • DE ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    6 8
    شما یه نمونه مشابه جاهای دیگه دنیا نشون بدید. چرا فکر کردید هرچیزی به ذهنتون رسید درسته؟؟؟؟
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    12 3
    اوردن اب دریای عمان به جازموریان دشت لوت و دشت کویر یعنی ایجاد اشتغال چند میلیون نفری باتوجه به عمق زیاد این سه گودال ایجاد بندگاههای جدید ایجا کشتی رانی در مناطفی از مرکز ایران ایجاد طرحهای برورش ماهی ایجاد رطوبت دایمی و شاید افزایش بارندگی ستفاده از دستگاههای اب شیرین کن برای رفع همیشگی تهدید بی ابی شرق و جنوب کشور این توسعه برای بعضی ها خوشایند نیست
  • مرتضی برمک IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    10 3
    با سلام..بسیار برایم جالب و دور از انتظار بود..و امیدوارم پروژه دهه ۴۰ دکتر هومن فرزادبا استفاده از موسسات دانش بنیان و کمک از مراکز پژوهشی وتحقیقاتی واساتید ذی ربط روزی شاهد به گل نشستن آرزو و البته طرح دکترهومن فرزاد باشیم انشاالله..
  • عباس IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    12 2
    با احترام نسبت به فرمایشات پروفسور کردوانی بنده به عنوان مهندس کشاورزی عرض میکنم البته وجود آب در هر مکانی امکان رشد گیاهان آبزی و خشکی زی را ایجاد خواهد کرد که خود میتواند بنیان گزار یک اکوسیستم نو ظهور باشد حتی میتواند امکان پرورش میگو و ماهی های گرمابی را بوجود بیاورد که خود میتواند باعث شکوفایی در مناطق محروم مرکزی و فلات داخلی ایران گردد
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 1
      مهندس کشاورزی محترم.اگه آب خلیج فارس و دریای عمان شیرین بود که مردمان مناطق جنوبی کشورمان از کم آبی گله نداشتن.
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    9 2
    بنظرم بیایم نیروگاه های خورشیدی در کویر لوت علی الخصوص دشت گندم بریان (که گرمترین نقطه این کویر است)بزنیم کل برق ایران را تامین کنیم تازه به افغانستان و عراق هم صادر کنیم
  • IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 10
    دریاچه نمک شده فایده ای نداره
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    15 0
    آب کلید تمام پیشرفت های عمیق ، بنیادین و استراتژیک ملی و عامل 1 رفاه و ارتقای سطح زندگی و معیشت مردمه تهش می رسه به افزایش جمعیت حتی تا 200 میلیون نفر که می شه افزایش قدرت سیاسی ، اقتصادی و نظامی ایران ، هر جا هر کسیو دیدین که مخالف طرح های آبیه و کلا رد می کنه حداقل به توانایی هایش شک کنید حالا بیشترشو نمی گم این آب به مرکز و شرق کشور برسد ایران یک قدرت بزرگ جهانی خواهد شد .
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    17 8
    این مسایل همت بزرگ و اراده‌ای بزرگ می‌طلبد. کار امثال روحانی نیست. سپاه به این موضوع ورود کنه بنظرم
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    6 10
    اتصال خزر به دریای مکران کلا یه طرح مافوق کلان هستش. ابر پروژه هست. جدای از مشکلاتش اما این طرح به قدری حساسه و می‌تونه اقتصاد کل منطقه رو به نفع ایران تغییر بده که آمریکا این طرح رو تحریم کرده اونم چنده دهه پیش. باید دید ریس جمهور بعدی ایران کیه و تو این اوضاع آشفته اقتصادی چقدر کارایی و جسارت برای کارهای بزرگ داره.
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    5 3
    اگه آب اروند رو انتقال بدیم به بیابانهای عراق که گرد و غبار از آنجا به ایران میاد و انجا رو نخلستان کنیم بجای غبار رطوبتی از اونجا روانه کوهپایه های مرکزی ایران خواهد شد که رودهای خشکیده ایران (مثل ابهر رود که به سمت کویر جاریست) همگی زنده خواهند شد
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    9 7
    مردم محلی می گفتند که قبلا کویر دریا بوده. این برای من خیلی جالب بود. بگو واقعا در سالهای خشک سالی بوده ایم. از همین آب میشه آب شیرین استحصال کرد.
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 0
    مردم محلی می گفتند که قبلا کویر دریا بوده. این برای من خیلی جالب بود. بگو واقعا در سالهای خشک سالی بوده ایم. از همین آب میشه آب شیرین استحصال کرد.
  • حسین ذوالفدر IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    6 7
    این مسئله رو هر مطلقابیسوادی میتواندبفهمد ،که،انتقال ازدریاچه،به دریاچه هدف بسیاراحمقانه ای بیش نیست،،،،،
  • JP ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    5 0
    من متولد۱۳۴۸هستم از زمان ابتدایی که کتاب جغرافیاداشتیم دراین فکر بودم که چرا ایرا آب دریا را به دشت کویر و لوت انتقال نمیدهد؟! حالا بادیدن این دریاچه خوشحال شدم.
  • آشور IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 6
    ما بترکی لخت را میگیم لوت یعنی برهنه یعنی آنجا هیچ چیز نیست فقط بیابان خشک است پس چرا به اسم ترکی بنام لوت گذاشتند آنجارا (کویر لوت )آشور .؟
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      1 0
      ما هم به کردی میگویم روت
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 2
      نخیر. شما لوت رو از زبان ما فارسها گرفتید جانم.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 1
      عزیزم این وازه تاتی آذری کردی لری است یعنی ترکی نیست بلکه از زبان قبل از ترکان است
  • حرا IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    8 0
    باید این را هم در نظر گرفت که با انتقال اب شور دریا به کویر تکلیف قناتها و ابهای زیر زمینی مناطق اطراف کویر چه میشود. این امکان وجود دارد که با نفوذ این ابها به جریانات ابی زیر زمینی همان مقدار اب شیرین قابل استفاده برای کشاورزان و مردمان اطراف کویر هم از بین برود.بهتره اول روی این طرح کاملا فکر بشود تا پشیمانی بعد از انجام کار پیش نیاید.
  • علیرضا IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 2
    سلام . ایران عزیز ما پراز ثروتهای خدادای هست منتها مسئولین ما بدرد بخور نیستند آنها باید بدانند که دنیا بدون نفت میشود زندگی کرد اما بدون آب هرگز . میشود آب را ازخلیج فارس کشید و دهها جزیره درست کرد که هم کشاورزی ما جهانی شود و بدنیا صادر کنیم هم محصولات آبزی مثل انواع ماهی و میگو .وآنوقت مردم براحتی زندگی میکنند.
  • هادی FR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    6 0
    باسلام.عزیزان خوب توجه بفرمایید،اول باید کار دقیقا کارشناسی بشه،مثل تمام طرحهای بزرگ در کشور بعد،انصاف نیست پروژهای به این مهمی یابهتر بگم‌لقمه ای به این چربی بدون رانت و دلالی پیش بره ببینیم کدوم آقازاده‌ ای میتونه ابتکار عمل را دست بگیره و علی برکت الله...
  • خسرو IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 1
    من تاریخ سرزمین جاوید را می خواندم نوشته بود شرق ایران از مکران تا سیستان و خراسان تا مرکز ایران از پر آبی و سر سبزی قلات و آذوقه ایران آن زمان را میداده از کاشان تا کل قم دریا بوده که با کشتی یا قایقهای آن زمان رفت آمد مکردند
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 6
    اینهایی که میگویند اگر آب خز ر را به دست سمنان ببین چنین چونان میشود و همه اش منفی. بافی می کنند نمی دانند که آثار مثبت آن بسیار بیشتر از آثار منفی آن است پس باید بگوییم انسانها و حیوانات مخصوصا انسان افت وتخریبگر طبیعت است وطیعت بدون انسان شکوفا می‌شود و زندگی وجریان بسیار بهتری پیدا می کند اما انسان بدون طبیعت می میرد پس بگوییم کاش انسانی آفریده نشده بود آیا این حرف صحیح است؟ اکثر نقاط کشور هلند پست تر از اقیانوس اطرافش است ولی با ایجادسد واب بند پیشروی آب دریاها به خاک خودشان را مهار کرده اند پس آنها هم باید منتظر فاجعه باشند آیا این حرف صحیح است؟از کجا معلوم که تغییرات اکولوژیکی مثبت با آوردن آب خزر به دشت کویر در راه نباشد.یکی از آثار مثبت آن پر شدن مخازن آبهای زیر زمینی است .اگرمابتوانیم درسال اندازه ۳۰سانتیمتر آب از سطح خزر برداریم که این امر شاید از محالات باشد مثل این است که ۷۰۰میلیمتر باران سالیانه بر دشت کویر باریده .واین مقدار برداشت آب از خزر مثل برداشت یک استکان آب ازبک استخر است تازه استخر ممکن است محیط بسته بدون آورد آب باشد اما بحر خزر دریایی است که سالیانه میلیاردها متر مکعب آب وارد آن می شود.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 0
    دولت باید یک کوه بسازه که بارون بیاد
  • محسن FR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 6
    من میگم به جای انتقال آب از خلیج فارس دعا کنیم هر سال خوب بارون بیاد، خداییش قلب مردم ایران خیلی پاکه. دعا کنیم همه چی حله
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      4 1
      آره خیلی پاکه ....
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    8 0
    چرا مقاله تون ناقصه؟ خب باران امده و یک دریاچه موقت تشکیل شده! تاثیرش روی زمین چی هست؟ ایا باتلاق شده؟ ایا شوره زار شده؟ نظر اقای کردوانی چی هست؟
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    6 2
    این کار عقلانی نیست چون اگر بدون تصفیه شدن آب انتقال یابد چون دما بشدت بالا است و تبخیر بالا خواهد بود و در اندک زمان نمکزار وسیع ایجاد خواهد شد و با باد های منطقه این نمک به اطراف نیز پخش خواهد شد اگر قرار به انتقال آب و تصفیه ان باشد چرا زمین های بکر نزدیک دریا را احیا نکنیم سیستان و هرمزگان خیلی پتانسیل دارد کویر لوت که در حال حاضر ضرری برای کشور ندارد حتی اگر از لحاظ علمی هم ایراد نداشت که دارد توجیه اقتصادی آن منفی ۱۰۰ است و عقل سلیم محاسبه میکند و با رویا تصمیم نمیگیرد
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    5 11
    دریاچه ارومیه راخشکاندیدحالانوبت خلیج فارس است.اجرارابدهیدبه مهندس
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    4 3
    دریاچه ارومیه چی شد...خواهشا خلیج فارس را خشک نکنین
  • حسین داورپناه IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    در کتاب سرزمین جاوید منطقه ای که به عنوان کویر گفته میشه پر اب بوده حتما جواب میده
  • وحید IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 0
    یادی کنیم از مرحوم اینانلو که چند سال پیش اولین بار آب در کویر لوت پیدا کرد.
  • علی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 0
    اکوسیستمی که امروز ما مشاهده می کنیم حاصل بیش از چهار میلیارد سال زمان است،هیچ توقفی در ساختارهای زمین وجود ندارد،در روزگارانی همین کویر لوت خود دریایی بوده است،پس این تغییرات زنده و پویاست ،اما عمر ما انسانها قطره در مقابل دریا است،پس هر چیزی در هر مکانی بجای خود زیباست،هنر ما انسانها این باید باشد که با توجه به استعداد هر منطقه چگونه می توانم از آن به نفع خود بهره ببریم،این کویربطور مثال اگر در ژاپن یا سایر کشورهای پیشرفته جهان بود قطعا نیاز به تولید برق از انرژی‌های فسیلی یا هسته ای نداشتند.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 0
    بیائید دست اختلاس گر ها را در اختلاس از نو آوری این دریا چه باز بگذارید تا زوتر پر آبش کنند وزمین های اطرافش را ببرند وآبادش کنند قربان خدا بشم با بندگان اخلاسگر و مسؤلین با فکر عرب دوست اجنبی نواز واز طرفی هم آیا در آینده نزدیک بوی از دست دادن استان خوزستان را که مشغول خریدن خانه ها وزمین های خوزستان شدده اند می آید . مجلس باید قانونی را داشته باشد که فروش املاک به بیگانگان ممنوع باشد. خدا بما رحم کند.
  • دا یوش IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 1
    بهتر است که آب خلیج فارس تا وسط کانال با عرض مثلاً دو یا سه کیلومتر که قابل کشتیرانی باشد هم ماهیگیری رونق پیدا میکند و برای حمل و نقل کالاهای روسیه و ترکیه و آذربایجان و ارمنستان و افغانستان و ترکمنستان به خلیج فارس نزدیک میشوند
  • مهدی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 0
    آخه آدم چرا باید فکر کنه هر جا دریاچه و آب باشه اونجا بارندگی زیاد میشه، چیزی که باعث بارندگیه رشته کوه و رطوبته که با برخورد رطوبت به سرمای کوه و تغییرات فشار بارندگی میشه
  • حامد IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    باید نمک زدایی بشه که خیلی هزینه هاش سرسام آوره، و باید بررسی بشه چه حجمی از نمک با این آب وارد خاک های کویر میشه و البته کویر نمک زیاد داره ولی باید بررسی بشه ببینیم میتونیم این حجم نمک اضافی رو برداشت کنیم یا نه ، بعدشم اکو سیستم منطقه هست ، البته خوبی هایی داره و اون هم تغذیه سفره های آب های زیرزمینی هست که الان دائم داره بخاطر برداشت های بی رویه نشست میکنه، رو کشاورزی و آبادانی و شرجی شدن هوای حاشیه کویر هم خیلی تاثیر داره، خصوصا اگه با آب شیرین کن های خورشیدی به تعداد زیاد، دورتادور کویر آباد بشه، گرد و خاک کنترل بشه ، زیستگاه و پرورش ماهی شورآبی توسعه پیدا میکنه، البته و خیلی میوه های گرمسیری و گلخانه ای رو میتونیم تو کویر مرکزی پرورش بدیم ولی باید چندین تیم کارشناسی از اساتید درجه یک کشور از جغرافی و زمین شناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و کشاورزی و امنیتی و راه و ....همه جانبه تحقیق کنن، تازه آب بسیاری ازصنایع رو هم در حاشیه کویر میتونه تامین کنه و ممکنه باعث ایجاد شهرهای جدید و مهاجرت های عظیم به حاشیه کویر بشه ، و البته باید تاثیر سیلاب های فصلی و بارش های سالهای پر آبی هم بر این دریاچه ها بررسی بشه
  • سرابی IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 0
    وجود اب و دریاچه وسط کویر میتونه رطوبت منطقه رو در روز افزایش داده و شبها بخاطر برودت هوا در کویر این رطوبت بصورت قطرات شبنم روی گیاهان کویر خواهید بارید و موجب رشد گیاهان مقاوم به خشکی خواهد شداز طرفی موجب تعادل دمایی در روز و شب و کاهش مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش خواهیم بود طوفانهای شنی بواسطه وجود اب و رشد گیاهان بیشتر کمتر خواهد بود فرسایش باد کمتر شده محلیها دامهای بیشتری خواهند توانست نگهداری کنند تولید محصولات دریایی و اب شور و ابگرم هم خواهد بود گردشگری رشد کرده و این امر موجب خروج منطقه از محرومیت خواهد شد جمعیت منطقه بواسطه افزایش شغل زیاد خواهد شد و فشار افزایش جمعیت از مناطق خوش اب و هوای ایران برداشته خواهد شد استخراج نمک اسانتر و به صرفه تر خواهد شد سیلابهای فصلی کنترل خواهند شد
  • US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 1
    خدا را شکر انشالله برای مردم منطقه و ایران برکت باشه
  • رئوفی US ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 0
    اینکه‌خیلی‌خوبه‌واقعاکه‌مثل‌یک‌معجزه‌می‌مونه.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    این چند روز که دریاچه‌ دارید حالشو ببرید
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    طرح مرحوم دکتر هومن فرزاد در ماهانه دانشمند در سال 1358 به تفصیل چاپ گردید. بر اساس این طرح که الگو گرفته از طرح کانال سوئز و پاناما می با شد طی 50 سال آب ابتدا به چاله جازموریان و سپس به کویر لوت و در انتها به دشت کویر منتقل می گردد و برای مقابله با تبخیر شدید آب و شوری آن با کانال هایی آب مجددا به دریای عمان و خلیج فارس باز می گردد. این طرح همان احیاء دریای باستانی تتیس است. علاوه بر اشتغال زدایی، جلوی قاچاق مواد مخدر را می گیرد و به علاوه بادهای 120 روزه سیستان دارای منطقه دریافت رطوبت می شوند که می توانند استان های سیستان و بلوچستان و کرمان را با بارندگی باور سازنند. به هر حال احیاء اکوسیستم باستانی، لازمه اش تغییر برخی از نمادهای تمدن همانند جاده ها و شهرها می باشد.
  • عرفان IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 0
    سلام ممنون بابت توجه شما به این موضوع خدمتتون عرض کنم که من بومی منطقه هستم و اشنایی کامل به این منطقه دارم نیاز به انتقال اب از خلیج فارس نیست فقط و فقط همت مسئولین رو میطلبه که مسیر فعلی رود شور را که با فاصله تقریبی دو کیلومتر از بالای دریاچه عبور میکنه رو با خاکریز مسدود کنن و با تغییر مسیر و هدایتش به سمت دریاچه باعث سرریز اون داخل دریاچه بشن تو این زمینه ما مردم بومی حاضر به همکاری و راهنمایی هستیم چون علاوه بر زیبایی کویر بر رونق اقتصادی و خصوصا گردشگری منطقه تاثیر زیادی داره
  • کردم IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 4
    در زمان های قدیم پدران ما می‌گفتند آب که سر بالا بره قرباغه آب عطا میخواند این همه بوجه برای ایجاد سد در جای‌جای ایران شده شدنی است ولی بصورت استخر که تمام کف آن بتن ریزی شده باشد نه اینکه مثل دریاچه ارومیه بدون هیچ فکر کارشناسی شده
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      4 1
      مشکل شما و پدران شما می دونی چیه .....اینکه خلاقیت ندارید و مثل قاطر بر روی جهل خودتون اصرار دارید.....آب اگه تبدیل به هیدروژن و اکسیژن بشه سربالا هم میره ....اونم بدون هیچ مصرف انرژی .....این همه پول تو این مملکت صرف تئوری های من در آوردی مثل گفتگو تمدن ها ،جدال مدرنیته و سنت، ابر قدرت ها و دستمال..... شد صرف تحقیقات برای تامین آب ایران میشد الان مرغ 30 هزار تومن نمیشد.....
  • سعید IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 0
    هر جا بشر دست به دستکاری در اکوسیستم هایی که درست شدن و سازگار و با ثبات شدنشان چندین میلیون سال طول کشیده زده فاجعه به بار آورده.نمونه زیاده ، نمونه مشابه همین بغل گوشمون ، طرح آبیاری بیابان بوسیله آب دو رودخانه سیحون و جیحون که به دریاچه آرال می ریختند توسط شوروی سابق . زمنیهای بیابانی صاف و کانال کشی شد ، روی رودخانه ها سدهای بزرگ زده شد ، دریاچه آرال خشک شد و هزاران صیاد که بخش اعظم ماهی کشورهای همجوار را تامین می کردند آواره شدند . برای محصولات کشاورزان به خاطر دوری از مراکز جمعیتی مشتری پیدا نشد ، پس از مدتی به علت آبیاری زیاد سطح آبهای زیر زمینی که حالا با لایه های نمک بیابان شور شده بودند بالا و به سطح رسید و زمین های کشاورزی هم تبدیل به شوره زار شد .....نتیجه : در خیال می توان همه جا را سرسبز کرد ولی در واقعیت باید تلاش فراوان کرد تا همان جاهای سبزی که داریم تبدیل به بیابان نشود.
  • حسین IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 1
    اینهایی که استدلال میکنن باانتقال و زدن کانال آب ازدریای عمان به کویرهای ایران نباید دست به تغییر محیط زیست زد چطور نمیداننداین گودیها وکویرها قبلا دریا بوده وبمرور خشک شده وچیز جدیدی ایجاد نمیشه بلکه به شکل وهویت اصلی خودش برمیگرده
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      0 0
      چرت و پرت نگو، این تبدیل دریا و کویر به هم چرخه زیست محیطی و طبیعی خودش رو داره، به تدریج اتفاق میفته و بر اساس کنش و واکنش و فیدبکی، تعادل برقرار میشه؛
  • منم دارم میگم IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 1
    ماشالله همتونم پروفسور هستین . بابا میدونین چقدر هزینه می خواد.خلیج فارس خواهر خوانده میخواد چیکار . ول کنید لطفا به اون بد بختایی فک کنید که تو دور افتاده ترین روستا ها دارن بی آبی میکشن
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 3
    آب خزر و خلیج فارس رو حیف میل نکنین .پرنده ها هم می تونن به صورت طبیعی یه تالاب واقعی پیدا کنن.کلا خوشتون می یاد همه چی رو خراب کنین؟):
  • حیدر DE ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 0
    اگر مسئولین بفهمند یا تبدیل به ویلای شخصی خودشون میکنند یا به مجدد تبدیل به کویرش میکنند. والا بخدا
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 1
    آب داربودن دریاچه های فلات مرکزی در فصل بارش و مسلم تاثیر مثبت در افزایش رطوبت دارد هر زمان جریان های بارشی در منطقه فعال شود تقویت شده بین ده تا سی درصد باعث افزایش بارش در ارتفاعات فلات مرکزی خواهد شد نکته قابل توجه طبق شواهد تاریخی این دریاچه ها چهار هزار سال پیش وجود داشته فلات مرکزی منطقه جنگلی بوده شاهد آن معادن ذغال سنگ طبس مسئله بعدی جریان هوای سیبری در پائیز و زمستان موسوم هند جریان مدیترانه همه اینها حکایت از تداوم بارش در فلات مرکزی دارد اگر دریاچه ها فلات مرکزی به اندازه کافی آب داشته باشد برای شروع باید در فصل بارش که درجه حرارت منطقه بالا نیست از طریق خط انتقال ،اب دریا عمان را با کاهش نمک در حد معقول دریاچه ها را فعال کرد البته این نظرات را سال 76 منتقل کردم ولی ...
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 0
    اون کسیکه ۶۰ سال پیش طرح داده شاید میتونست انجامش بده ولی امروز اگر بخوان این کارو بکنن مطمئن باشید هم کویرو از بین میبرن هم آب عمان و خلیج فارس را. اینا که موفقیت بزرگی در خشک کردن رودها و دریاچه ها دارن.
  • ایکس IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 1
    بیچاره دکترکردوانی بیسواده چون مدرکش مثل آقایون ازدانشگاه معتبرنگرفته
  • راحله IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    1 0
    مشکل اصلی امریکاس مرگ بر امریکا
  • محمد IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 2
    لازم به این همه دعوا و بحت نیست میشه از چند کارشناس برجسته خارجی نطر گرفت و کار رو راه انداخت...البته اگه بخوان.و دنبال منافع شخصی نباش
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    1 0
    کسانی که تئوری میدهند، درست کردن دریاچه مصنوعی با آوردن آب خلیج فارس باعث افزایش باران میشود، جواب بدهند چرا با وجود این دریاچه موقتی، امسال میزان باران کرمان و هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان کمتر از پارسال شده است؟ بین آرزو ها و تجربه ی علمی فاصله از زمین است تا آسمان
  • فریدانا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    سکوت بهترین است
  • محمد تقی قربانی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    با سلام دریاچه ارومیه یک حرکت کوچک لازم دارد یک کانال آب آن هم نه از دریا از یک مسیر خوب و همواره یک کانال از رود خانه ارس به دریاچه ارومیه نقشه رو نگاه کن
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    0 0
    اگر کویر ایران دست عربستان بود آباد میکرد مسئولان ایران بی عرضه ان
    • علی برزگر ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      خدا شفاتون بده 😄
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 0
    فکرهای تو خالی و احمقانه فعلا نبوغتون رو بگذارید برای سیلابهای فصلی که اتفاق میفته و خسارت‌هایی که از بابت سیل در سال‌های اخیر اتفاق افتاده . هزینه های گزاف برای یک نظریه احمقانه که آب دریا انتقال بدند کویر لوت و بعد هم نتایج منفی حاصل از این افکار پوچ و بی اساس مهندس و دکتر هم شدند !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس