به گزارش مشرق نويد ادهم در گفتوگو با ايسنا، گفت: با توجه به نقش دوره پيش دبستاني در فرآيند رشد شخصيت و شکل گيري شاکله دانشآموزان، شوراي عالي آموزش و پرورش در يک اقدام، دوره پيش دبستاني را از يک سال به دو سال افزايش داد.
وي افزود: علت اين تصميم مهم شوراي عالي آموزش و پرورش اين است که کودکان در شرايط فعلي به دليل حضور در محيط رسانهها و تحولات محيطي از توانايي بالاتري براي يادگيري برخوردار هستند.
نويد ادهم خاطر نشان کرد: امروزه مهارت ديدن، شنيدن و سخن گفتن کودکان نسبت به سالها و دهههاي گذشته از رشد قابل توجهي برخوردار شدهاند، لذا بر اساس اين مصوبه، دوره پيش دبستاني و آموزش آن به سنين پايان چهار و پنج سالگي اطلاق ميشود.
وي با بيان اين که دوره پيش دبستاني، دورهاي رسمي است، تاکيد کرد: اين دوره اجباري نيست و خانوادهها ميتوانند در صورت تمايل براي افزايش ميزان يادگيري در کودکان، آنها را از پايان چهار سالگي در مراکز پيش دبستاني ثبتنام کنند.
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش بيان کرد: بر اساس مصوبات آموزش و پرورش، پنج و شش سالگي آغاز دوره آموزش پيش دبستاني و همچنين هفت سالگي سرآغاز دوره ابتدايي است.
وي اضافه کرد: نکته مهم در تدوين اساسنامه ذي ربط ، توجه به اطلاعات سني کودکان و رشد مهارتها به جاي تاکيد بر آموزش مستقيم و همچنين استفاده از آموزشهاي غير مستقيم مورد تاکيد قرار گرفته است، به طوري که با تلطيف فضاي آموزشي با استفاده از هنر و ادبيات روابط صميمانهاي بين کودک و مربي حاکم ميشود.
نويد ادهم تصريح کرد: بر اساس اين اساسنامه که توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس شوراي اسلامي تصويب شده است، مديريت دوره پيش دبستاني در اختيار آموزش و پرورش قرار ميگيرد.
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش در پايان خاطر نشان کرد: بر اساس اين مصوبه قانوني تمامي مهدهاي کودک و پيش دبستانيها اعم از دولتي و غيردولتي بايد برنامههاي خود را با سياستها و ضوابط آموزش و پرورش منطبق کنند.
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش از تصويب اساسنامه تسري آموزش پيش دبستاني از يک سال به دو سال خبر داد.