کد خبر 1159163
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷

ترخیص کالا از گمرک مرحله نهایی ورود کالا به کشور و واردات است. این روال اداری و گمرکی پیچیدگی های خود را دارد و در صورتی که فردی با آن آشنا نباشد به احتمال زیاد دردسرهای زیادی خواهد کشید. هرچند انجام این کار برای برخی افراد و شرکت های با تجربه بسیار ساده است. با اینحال بسیاری از مالکان کسب و کارها و تجار تمایل دارند تا خود ترخیص کالای گمرکی را انجام دهند. ما در این مقاله سعی میکنیم که شما را با چارت مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا کنیم.

  1. ثبت اظهار نامه از طریق EPL – سامانه گمرکی

بلافاصله پس از ورود کالا به هر کدام از گمرکات کشور، مراحل ترخیص کالا آغاز می شود. اولین قدم برای این کار، تکمیل اظهارنامه واردات و ثبت اطلاعات کالا در سیستم گمرکی کشور است. برخلاف گذشته امروزه تقریبا اکثر گمرکات کشور به سامانه اینترنتی EPL متصل هستند و شما می توانید این اظهار را به صورت اینترنتی تکمیل و ارسال کنید.

اسناد و مدارک لازم اظهار کالا برای واردات قطعی

شما برای اظهار کالای وارداتی خود بایستی مدارک و اسناد زیر را توسط نماینده و یا خودتان به گمرک ارائه دهید.

  • اظهارنامه واردات قطعی که بایستی در سامانه EPL گمرک ثبت شده باشد.
  • اصل و کپی کارت بازرگانی معتبر
  • قبض انبار برای کالای تحویل شده به به انبارهای گمرک.
  • بارنامه کالا
  • ترخیصیه
  • گواهی مبدا کالا
  • فاکتور خرید یا سیاهه
  • گواهی اعلامیه تامین ارز و یا نامه برات برای مواقعی که روش پرداخت به صورت اعتبار اسنادی و یا برات باشد.
  • پروفرما (پیش فاکتور خرید کالا)
  • مجوز ثبت سفارش کالا
  • لیست عدل بندی
  • بیمه نامه گمرکی
  • پروانه بهره برداری
  • مجوزهای قانونی برای ترخیص کالا
  • وکالت نامه رسمی برای نمایندگان صاحب کالا + کارت حق العمل کاری نماینده
  • پروانه صادراتی

صاحب کالا، می تواند خودش شخصا و یا از طریق نماینده قانونی اش اظهارنامه گمرکی را تکمیل و ارائه کند. برخی از اسناد بالا پس از ارائه اظهارنامه و در مراحل ترخیص کالا از گمرک از سازمان های مربوطه دریافت و ارائه می شود. توجه داشته باشید که حقوق ورودی در مرحله تکمیل اظهار محاسبه شده و در آن بایستی قید شود.

شایان ذکر است که تکمیل اظهارنامه گمرکی کار بسیار مهمی است و در صورت اشتباه می تواند ضررهای سنگینی را به شما وارد کند. پس از تکمیل اظهارنامه، در صورتی که همه قسمت ها به درستی پر شده باشد، سیستم الکترونیکی گمرک به شما یک شماره سریال و یک شماره عطف را می دهد که در مراحل بعدی با این کدها پرونده تان را پیگیری کنید.

  1. دریافت کوتاژ

پس از تکمیل اظهارنامه و دریافت شماره سریال، نوبت به احراز هویت و اظهار کالا می رسد. در این مرحله بخش احراز هویت دایره فنی گمرک، اسناد دریافتی از صاحب کالا و یا نماینده اش را بررسی می کند. در صورتی که اسناد دریافتی مورد تایید باشد شماره ثبت و یا همان کوتاژ را درج می کند.  با درج کوتاژ عملا اظهارنامه واردات یا صادرات کالا در گمرک ثبت می شود. شایان ذکر است که هر اظهارنامه دارای یک شماره اختصاصی کوتاژ است و پس از صدور آن اظهارنامه لاک و مهر خواهد شد.

یک نکته مهم : در فرایند ترخیص کالا ، گمرک برای مدیریت ریسک سه مسیر سبز، زرد و قرمز را برای انجام ترخیص کالا در نظر گرفته است که این مساله به خاطر کمبود نیروی انسانی و صرفه جویی در وقت است. تعیین این مسیر از طریق سیستم کامپیوتری است و می تواند کاملا تصادفی و شانسی باشد

مسیر گمرکی سبز: این مسیر به صورت اخذ مجوزهای لازم و یا ارجاع مستقیم به صندوق است.

مسیر گمرکی زرد: در این مسیر اسناد توسط کارشناس گمرک و بخش دایره ارزش بررسی شده و سپس به صندوق ارجاع داده می شود.

مسیر گمرکی قرمز: در این مسیر سختگیرانه و دقیق، کالاها به صورت فیزیکی بررسی و کنترل می شوند. همچنین مجوزهای لازم اخذ شده و اسناد توسط بخش دایره ارزش و کارشناس سرویس گمرک بررسی شده و سپس به صندوق ارجاع می شود.

  1. کنترل و ارزیابی کالا

کنترل و ارزیابی کالا می تواند به دو صورت باشد. باز کردن بسته های محموله توسط ارزیاب گمرک و بررسی و مطابقت آنها با اسناد. دوم بررسی اسناد توسط رئیس سرویس گمرک. پس از اتمام کنترل و ارزیابی کالا، در صورتی که محموله از نظر ارزش و کلیت و تعداد مشکلی نداشته باشد، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و دیگر روش های تعیین ارزش در دایره ارزش گمرک بررسی می شود.

  1. اخذ مجوزهای لازم

در این مرحله صاحب کالا و یا نماینده ایشان بایستی مجوزهای لازم درخواستی را اخذ و ارائه کند. برخی از مجوزهای درخواستی عبارت است از استاندارد، بهداشت، قرنطینه، مجوز تجهیزات مخابراتی و رادیویی، تجهیزات پزکی ، جهاد، وزارت راه ، مالیات و ...

  1.  بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس

در این مرحله تعرفه و تطبیق کالا با اسناد بررسی می شود. کارشناس سرویس در این مرحله همچنین تمامی اسناد و الزامات ورود شامل مجوزهای مورد نیاز و ارزش را بررسی و نظارت می کند. بررسی امضاء ها و روند نهایی پرونده توسط رئیس سرویس انجام شده و در انتهاء تایید نهایی نیز توسط وی انجام می شود.

  1. پرداخت صندوق و صادر شدن سند ترخیص کالا

در مرحله پرداخت صندوق، صاحب کالا و یا نماینده ایشان بایستی مبلغ اعلام شده از گمرک را به صورت فیش نقدی در بانک به حساب گمرک واریز کند. با ارائه فیش پرداختی، پروانه سبز گمرکی برای ایشان صادر خواهد شد. صدور پروانه سبز گمرکی به مثابه اتمام عملیات ارزیابی است و صاحب کالا با گمرک تسویه کرده است.

  1. انبارداری و اجازه بارگیری

پس از آنکه تشریفات گمرکی شما (در هر کدام از سه مسیر سبز ، زرد و قرمز) برای ارزیابی کالا انجام گرفت، پروانه های مهر شده و سند ترخیص کالا صادر شده و پس از انجام  تسویه های لازم با شرکت حمل و نقل و قبض انبار و سایر مدارک لازم  توسط گمرک صادر می شود. در این مرحله گمرک اجازه بارگیری کالا را به صاحب کالا و یا نماینده ایشان داده و مسئول نگهداری کالا مبلغی را به عنوان مبلغ انبارداری از صاحب کالا دریافت خواهد کرد. مبلغ انبارداری تعرفه ثابتی ندارد و در هر پایانه گمرکی متفاوت است.

قبض انبار

قبض انبار ، سند مالی اداری است که توسط انباردار گمرک در ازای تحویل کالا از صاحب کالا به او تحویل داده شده است. این مساله را ما در ابتدای این مقاله گفتیم. صدور قبض انبار جزو قوانین گمرک جمهوری اسلامی است که بایستی برای هر کالای ورودی به گمرک صادر و در دفاتر انبار ثبت شود. قبض انبار جزو مهمترین اوراق در فرایند گمرک است و شامل اطلاعات نام صاحب کالا، نام شرکت حمل ، نوع و وزن کالا، نوع بسته بندی ، تاریخ ورود به مرز ، تاریخ تخلیه در انبار و ...می باشد.

  1. خروج کالا از گمرک

در این مرحله بعد از کنترل پروانه سبز گمرکی و نیز مهر درب خروج بیجک انبار صادر می شود. صدور بیجک انبار نشان می دهد که کالا به صاحب آن و یا نماینده ایشان تحویل شده است. بنابراین می تواند بارگیری را انجام دهد. بنابراین ایشان می تواند وسیله حمل و نقل را به داخل گمرک آورده و کالا پس از بررسی دوباره اجازه خروج دریافت می کند.

منبع این مقاله سایت  ترخیص کارا می باشد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس