کد خبر 1158869
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
لزوم ارائه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت به مجلس در ۴ بخش/لایحه دولت قابل دفاع نیست

ملک فاضلی گفت: به عنوان نمایندگان مجلس در خصوص بودجه ۱۴۰۰ معتقدم باید تغییرات کلی در آن رخ دهد تا بتواند پاسخگو باشد، پس باید بر اساس آنچه که خواست رهبر معظم انقلاب است و در جهت عدالت محوری شکل گیرد.

به گزارش مشرق، ملک فاضلی، رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت آخرین سند دخل و خرج خود را راهی مجلس کرده که انتقادهای بسیاری به این لایحه وارد است، از سهم بالای درآمدهای نفتی و غیر واقعی بودن درآمدها و هزینه ها گرفته تا بار مالی آن برای دولت بعد، این موارد تنها بخشی از ایرادهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ است.

وی با بیان این که یکی از ایرادات اصلی این لایحه که کمتر به آن پرداخته شده، بی توجهی دولت به محرومیت زدایی است، افزود: بودجه سیستان و بلوچستان بعد از ۴۰ سال با تلاش نمایندگان مردم و در پی سفرهای رئیس و نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و مقام های کشوری به مناطق مختلف استان در سال جاری ۷۰ درصد افزایش یافته است.
 
وی ادامه داد: قریب به ۳.۷ درصد جمعیت ایران در سیستان و بلوچستان زندگی می کنند، بودجه ای که در سال ۱۴۰۰ منظور شده، متناسب با جمعیت این استان با کشور است.

 به گفته نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی، توانمندی های بالقوه استان پهناور سیستان و بلوچستان می توانست با تخصیص بودجه در سال های گذشته بالفعل شود، اما زمان زیادی را از دست دادیم و با وجود این که ظرفیت های این استان توانمند که می توانست در سنوات قبل، کشور و منطقه را بهره مند کند، اما به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مناسب از این فیض محروم ماندیم.
 
وی گفت: اگر دو آیتم پراکندگی و وسعت استان را که ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، در نظر و معدل بگیریم، منهای در نظر گرفتن عقب ماندگی ها، تقریبا تخصیص ۵ درصد بودجه کشور برای حرکت سیستان و بلوچستان در جهت متوازن با سایر استان های کشور می تواند معقول باشد، یعنی همین فاصله همچنان حفظ می شود، چراکه هنوز ضریب محرومیت به بودجه اختصاص پیدا نکرده است.

 فاضلی اضافه کرد: اگر بخواهیم این استان را طی مدت چهار ساله به شاخص های توسعه سایر مناطق یا میانگین کشوری نزدیک کنیم، ضریب محرومیت را هم باید در نظر بگیریم، چراکه آن طوری که نظر مقام معظم رهبری است، از مواهب مملکت در سنوات گذشته برخوردار نبوده و عدالت محوری در لفظ بوده ولی در عمل محقق نشده است.
 
وی با بیان این که تاکیدات خاص رهبر معظم انقلاب در این جهت کارساز بوده است، اذعان کرد: به عنوان نمایندگان مجلس در خصوص این بودجه نظر خاص داریم که باید تغییرات کلی در آن رخ دهد تا بتواند پاسخگو باشد و بر اساس آنچه که خواست رهبر معظم انقلاب است و در جهت عدالت محوری شکل بگیرد.
 
رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با بیان این که اگر سه آیتم سرانه جمعیت، وسعت و محرومیت را در نظر بگیریم سهم سیستان و بلوچستان از بودجه عددی تقریبا ۵ تا ۶ درصد است، تصریح کرد: از سویی توزیع بودجه در سطح استان است که باید با توجه به مزیت این خطه این موضوع را در نظر بگیریم.
 
وی ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی که در حال انجام است و تاکیدی که مجلس روی اصلاح بودجه دارد، این مهم محقق شود، باید بگویم که یا دولت بودجه را اصلاح می کند یا این که مجلس برنامه ها و خط مشی خود را آن طوری که نیاز جامعه است و بر اساس عدالت محوری شکل می دهد.
  
فاضلی با اشاره به بودجه بهداشت و درمان اذعان کرد: با توجه به پیگیری های انجام شده و تلاش هایی صورت گرفته، بودجه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که در سال گذشته ۳۷۰ میلیارد تومان بود در لایحه ۱۴۰۰ به ۸۸۰ میلیارد تومان رسیده است که بیش از ۱۲۰ درصد رشد را نشان می دهد.
 
وی افزود: همچنین بودجه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۱۰۵ میلیارد تومان بوده که با رشد ۱۰۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ به ۲۲۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

 نماینده مردم سراوان ابراز امیدواری کرد: بودجه ۱۴۰۰ سیستان و بلوچستان را با توجه به توانمندی ریالی آن بتوانیم بهینه مصرف و از حداقل ها، حداکثر استفاده را کنیم، در این مسیر بخش مدیریت مهم تر از خود بودجه است که انتظار می رود دولت در شهرستان ها و روستاها بودجه ای را که چشم امید مردم به خصوص این منطقه نیازمند به آن است به صورت بهینه استفاده کند که باعث خوشحالی جامعه شود.
 
وی با بیان این که امیدواریم میزانی که به عنوان سهم درآمدهای نفتی در نظر گرفته اند، تحقق پیدا کند، خاطرنشان کرد: دولت در این راستا تمام وضعیت و خاصیتی را که کشور با آن دچار شده، مدنظر قرار داده است.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس