لایحه بودجه نمایه

عضو کمیسیون برنامه مجلس با بیان اینکه اگر کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تایید کنیم در زمین دولت بازی کرده‌ایم، گفت: از دولت خواسته‌ایم این بودجه که پیام‌های ایجاد مشکل برای دولت بعدی دارد را اصلاح کند.

به گزارش مشرق، جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دو پیام دارد که پیام اول ایجاد مشکل برای دولت بعدی است ضمن اینکه در پیام دوم پیام مذاکره صریح دارد. چرا که طبق این لایحه فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت  در روز پیام روشنی برای اروپایی‌ها و غربی‌ها برای مذاکره دارد.

بیشتر بخوانید:

بودجه نفتی؛ اشتباه استراتژیک

وی افزود: پاسخی که مقام معظم رهبری به درخواست رئیس جمهور درباره نحوه واریز فروش نفت به صندوق توسعه ملی داده‌اند کاملاً مشخص است که معظم‌له به حسن روحانی رئیس جمهور به گونه‌ای اعلام کردند که نمی‌توانید در مذاکرات موفق بوده و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بفروشید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هم‌اکنون در یک وضعیت ابهام حرکت کرده و شرایط سخت اقتصادی فعلی این حرکت ابهام‌آمیز کار درستی نیست.

بیشتر بخوانید:

تبعات بودجه نامناسب برای کشور +فیلم

کوچکی‌نژاد گفت:‌ اگر بودجه توسط مجلس رد شده و یا دولت آن را پس بگیرد تا اصلاحات لازم در این لایحه انجام شود هم به نفع دولت است و هم به نفع مجلس و ملت.

وی افزود: اگر مجلس به کلیات لایحه بودجه رأی موافق دهد یعنی در زمین دولت بازی کرده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کار عاقلانه آن است که مجلس به کلیات لایحه بودجه رأی ندهد تا عملاً دولت این لایحه را اصلاح کند ولی اگر اصلاح صورت نگرفته و این لایحه به صورت فعلی در مجلس بررسی شود و به محض شروع بررسی این لایحه به نظر می‌رسد که تمامی سایت‌ها و روزنامه‌های زنجیره حمله خود را به مجلس و نمایندگان آغاز خواهند کرد. 

کوچکی‌نژاد در توضیح بیشتر گفت: قطعاً رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاحات و همراه دولت به دنبال القای این موضوع هستند که دولت با لایحه ۱۴۰۰ به دنبال وفاق در کشور بوده و علیه مجلس موضع خواهند گرفت و اعلام خواهند کرد که دولت در مجلس بودجه‌ای را برای حمایت از محرومین در نظر گرفته و نمایندگان اجازه چنین کاری را نمی‌دهند و عملاً دولت کاری می‌کند که مجلس در تنگنا قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

تورم ناشی از کسری بودجه ۱۴۰۰ سفره مردم را چقدر کوچک‌تر می‌کند؟ +فیلم

وی افزود: مجلس می‌تواند دلایلی را برای رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای مردم عنوان کند. ولی اگر مجلس با کلیات این لایحه موافقت کند عملاً معنایش پذیرفتن اصل بودجه است؛ با این کار ما به فروش روزانه ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و پیش‌فروش اموال و دارایی‌های دولت و ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را پذیرفته‌ایم که بعد از پذیرش این موضوع مجلس دچار بحران خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ آقای روحانی اخیرا در جلسه هیأت دولت اعلام کردند که در توافق با قالیباف رئیس مجلس مقرر شد که به عده‌ای از ایرانیان ۱۲۰ هزار تومان و به عده‌ای دیگر ۱۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت شود. در حالیکه آقای قالیباف حق ندارد از قانون مصوب مجلس عبور کند. این در حالی است که نمایندگان مصوب کردند که کالای اساسی به مردم داده شود و در این مصوبه چیزی به عنوان پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد. همچنین دولت راحت‌ترین کار یعنی پرداخت یارانه نقدی را انتخاب کرده است.

کوچکی‌نژاد گفت: طبق مصوبه مجلس بایستی یارانه عده‌ای از ایرانیان از ابتدایی مهرماه با توزیع کالاهای اساسی داده می‌شد ولی اینکه رئیس مجلس به دولت برای نقض قانون و مصوبه مجلس کمک کند به هیچ‌وجه صحیح نبوده و ما نباید عملاً از دولت انتظار داشته باشیم که قانون را اجرا کند و متأسفانه ما شاهد تخلف هیأت رئیسه مجلس در این باره هستیم. 

وی افزود: اگر کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس تصویب شود و نمایندگان به دنبال بررسی جزئیات باشند به دلیل آنکه کل ساختار بودجه تغییر خواهد کرد دولت اعلام ضرر و زیان کرده و شورای نگهبان هم ناچار به رد مصوبات مجلس خواهد شد و عملاً مانع این کار خواهد شد و دولت برنده خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ قالیباف نامه‌ای را به رئیس قوه مجریه برای اصلاح بودجه ۱۴۰۰ نوشته و این حرکت او کاملاً درست است ولی ما شاهد این هستیم که دولت به این حرف رئیس مجلس گوش نخواهد کرد  همان روش و نگاه سیاسی را دنبال خواهد کرد.

کوچکی‌نژاد گفت: نامه قالیباف به حسن روحانی در راستای نامه مقام معظم رهبری است ولی اگر این لایحه اصلاح نشود شاهد تخریب‌های گسترده دولت علیه مجلس خواهیم بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس