کد خبر 1157081
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰

به گزارش مشرق، علیرضا محمدلو طی یادداشتی که در کانال تلگرامی ژئوپلیتیک رسانه منتشر شد به بررسی جنگ نرم و پرداخت.

به گفته رهبر معظم انقلاب شهیدسلیمانی نرم افزار مقاومت و الگوی مبارزه را در میان ملت های اسلامی رایج کرد.

قدرت نرم، تفوق و برتری بی سروصدا و کم هرینه ای است که ناظر بر نظام ترجیحات یک جامعه علیه رقیبان و دشمنانش می باشد که کشورهای صاحب ایدئولوژی و قدرت در قرن اخیر از آن برای پیشبرد اهداف و رسیدن به آرمان ها بهره می برند.

 با توجه به این تعریف، هرجامعه ای برای حفظ انسجام و اقتدار پایدار، به مولفه های نرمی همچون علم و فرهنگ و دیپلماسی نیازمند است. این قدرت و  مولفه ها جهت پیاده سازی و تعمیم اجتماعی به سه صورت و در سه سطح عمل می کند: متن  تصویر  اسطوره

 گزاره های خبری و متون راهبردی: این بخش شامل فضاسازی و موقعیت آفرینی از طریق اخبار و استفاده از ظرفیت بنگاه های خبری است که غالباً اثری کوتاه مدت داشته و درصدد مدیریت فضای حال و موقعیت کنونی است. CNN و BBC و...تمامی خبرگزاری های داخلی و خارجی در این راستا انجام ماموریت می‌کنند.

 تصویرسازی و جذابیت بصری: این بخش ناظر بر فرهنگ‌سازی بوده و ماموریتی میان مدت در راستای جامعه سازی برایش تعریف شده و حفظ انسجام سیستمی و جلوگیری از آنارشیسم اجتماعی کارویژه آن محسوب می شود. هالیوود و بنگاه های سینمایی و سازمان های صداوسیما در هرکشوری با گره خوردن به هنر و جذابیت های دراماتیک چنین رسالتی در راستای حفظ و ارتقای جوامع دارند.

 اسطوره سازی یا شخصیت های الگو: این مورد به لحاظ اهمیت و ارتباط با واقعیت یک ایدئولوژی حائز امتیاز برجسته و ویژه ای است. جامعه ای که شخصیت الگو و اسطوره ای یا حتی کاریزما برای سبک زندگی مردمش تدارک ببیند، به لحاظ قدرت نرم در اوج اقتدار و تاب آوری قرار خواهد داشت.

این عنصر برخلاف دو سطح قبلی، محکی و مابه ازاء عینی و واقعی دارد و جذابیت و تاثیرگذاری اش محسوس بوده و عمق استراتژیک دارد. با این تفاسیر، این مقوله برای بلندمدت یک سیستم نعمت بسیار بزرگی است که رسالتش نه موقعیت سازی کوتاه مدت و نه فرهنگ سازی میان مدت بلکه امری فراتر به نام تاریخ سازی است.

قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران و مزیت رقابتی اش نسبت به غرب و شرق، شهدایی است که چون یک گلدکوئیست مقدس و کارخانه انسان سازی، تربیت و کادرسازی در تمامی سطوح کودک تا بزرگسال جامعه خصوصا نسل نوجوان و جوان را به ارمغان آوردند. در راس این شهدا، حاج قاسم سلیمانی، شخصیت نظام را قبل و بعد از شهادتش  به رخ دنیا کشید و قدرت نرمی بود که بعد از شهادت، آزادتر شد و قفس برساخته و پوشالی آمریکایی را در ذهن مردم و قلب منطقه شکست و تحقیر نمود.

  حاج قاسم، در کمال مبارزه سخت، نرم افزاری بود که اندیشه مبارزه و فرهنگ مقاومت را در منطقه و جهان اسلام تعمیم بخشید و به اسم رمز مقاومت و بیداری تبدیل شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس