کتابهاي کمک آموزشي اين روزها در کيف هر دانش آموزي پيدا مي شود و حتي برخي از آنها در خريدشان با يکديگر رقابت پنهان دارند. رقابتي که موسسه هاي مختلف و نظام آموزشي بر آن دامن مي زنند تا دانش آموزان بيش از پيش حافظه محوري را به يادگيري مفهومي و مطالعات علمي ت

به گزارش مشرق به نقل از مهر، استفاده از کتابهاي کمک درسي طي سالهاي اخير به عنوان يکي از مواد اصلي آموزش بين دانش آموزان در مدارس اپيدمي شده است. کتابهايي که اکثرا بر پايه حافظه محوري و راحت طلبي تدوين شده و يادگيري عمقي و مفهومي در آن جايگاهي ندارد. کتابهايي که به اذعان اکثر کارشناسان، نه تنها به يادگيري مطالب درسي کمک چنداني نمي کند بلکه در دراز مدت ضربه هاي سنگيني بر پيکره نظام آموزشي وارد مي کند.

سکانس اول؛ تبليغات تلويزيوني
بين سريال آگهي هاي تلويزيوني پخش مي شود و يک موسسه آموزشي کتابهاي کمک درسي خود را براي کتاب حسابان سال سوم که به تازگي تاليف شده و رياضي پايه اول تبليغ مي کند. اين آگهي از چند شبکه تلويزيوني پخش مي شود و صداي پرهيجان گوينده مخاطب را به سمت خود جذب مي کند.
اما تبليغ کتابهاي کمک آموزشي به دوره متوسطه و پيش دانشگاهي ختم نشده و آگهي ديگري براي کتابهاي کمک آموزشي دوره ابتدايي و راهنمايي پخش مي شود. کتابهاي حل مسئله، گام به گام، کتابهاي آزمون ورودي مدارس نمونه دولتي و تيزهوشان و.....

سکانس دوم؛ تبليغ در مدارس
زنگ مدرسه به صدا در مي آيد، کنار در مدرسه تراکتهاي رنگارنگ بين دانش آموزان و بعضي از اوليا پخش مي شود، خانمي آخرين کتابهاي آموزشي موسسه خود را در دروس مختلف به معلمان تقديم مي کند و از آنها مي خواهد فرم نظر سنجي و همکاري با موسسه را پر کنند.

سکانس سوم؛ کلاس درس
معلم اسم يک کتاب کمک آموزشي را روي تخته مي نويسد و به دانش آموزان تاکيد مي کند که همه اين کتاب را بخرند و فصل اول آن را حل کنند. بعد هم تاکيد مي کند که هرکس جلسه بعد کتاب را همراه خود نياورد يک نمره منفي مي گيرد. دانش آموزان هم اسم کتابهاي کمک آموزشي را که معلمانشان مي گويند يادداشت مي کنند تا در اولين فرصت آنها را بخرند.

سکانس چهارم، خانه
" 10 هزار تومان پول مي خواهم براي کتاب کمک درسي فيزيک و زيست، 15 هزار تومان هم مي خواهم براي خريد تست درسهاي عمومي ام، فعلا همين قدر بقيه اش را هم با دوستانم از کتابخانه مي گيريم."

سکانس پنجم؛ خيابان انقلاب
بيلبوردهاي تبليغاتي روي ديوار دانشگاه تهران پر است از تبليغات کتابهاي آموزشي يک انتشارات معروف و دادزنهاي جلوي کتابفروشي هايي که کتابهاي جديد را مثل يک نوار ضبط شده معرفي و رهگذران را به بازديد از کتابها دعوت مي کنند.
کتابفروشي بزرگي است، فروشندگان خانم با لباسهاي متحدالشکل پشت مانيتورها نشسته اند و با خوشرويي درباره مزيت کتابهايي که متقاضيان انتخاب کرده اند صحبت مي کنند، پسر جوان امسال کنکور دارد و براي خريد کتابهاي تست و کمک آموزشي سري به خيابان انقلاب زده و تا به الان 60 هزار تومان کتاب خريده است. مي گويد که " خواندن کتابهاي درسي براي کنکور کفايت نمي کند، حتما بايد در کنار مطالعه آنها تستهاي مختلف را هم خريد و زد."
"خيلي راحت کتابهايي را که مي خواستم اينجا پيدا کردم، چون همه کتابفروشيها بدون استثنا کتابهاي کمک آموزشي درسي را مي فروشند، انگار فروش خوبي دارد و سود زيادي عايدشان مي کند."
فروشنده مغازه هم بدون هيچ مقاومتي اين موضوع را تائيد مي کند و مي گويد: " کتابهاي کمک آموزشي درسي مدارس در هر پايه اي که باشد فروش خوبي دارد و کمبود فروش کتابهاي ديگرمان را جبران مي کند. خب چرا نفروشيم و ضرر کنيم؟"
قيمت کتابها بسته به موسسه انتشاراتي آن، نوع کاغذ، طرح روي جلدها متفاوت است اما کمتر از سه هزار تومان نيستند. کتابهاي دوره دبستان تا هفت هزار تومان و راهنمايي تا 10 هزار تومان و دبيرستان و پيش دانشگاهي تا سقف 15 هزار تومان در بازار فروخته مي شود.

سکانس ششم؛ فروش کتابهاي کمک درسي تجارتي پرسود
دانش آموزان دوره ابتدايي و راهنمايي طبق تاکيد معلم و تحت تاثير تبليغات صدا و سيما و ساير رسانه ها، کتابهاي کمک آموزشي را خريداري مي کنند، برخي از آنها هم براي شرکت در آزمون مدارس نمونه دولتي و تيزهوشان کتابهاي کمک آموزشي مربوط به اين آزمونها را خريداري مي کنند.
دانش آموزان دبيرستاني و پيش دانشگاهي هم که بنا به يک عادت مرسوم چند ساله به صورت خودجوش و خودکار حتما در طول سال چندين کتاب تست و کمک آموزشي مي خرند. تمام اينها بدين معنا است که فروش کتابهاي کمک آموزشي اگر پرسودتر از فروش کتابهاي درسي نباشد کمتر از آن نيست.

معاون وزير: معلمان راحت طلب شده اند
ابراهيم سحرخيز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اپيدمي روز افزون استفاده از کتابهاي کمک آموزشي در مدارس گفت: واقعيت اين است که ما با پيشنهاد اين کتابها به دانش آموزان موافق نيستيم چرا که اغلب آنها کنکور و آزمون محورند و کتابهاي درسي اصلي را زايل مي کنند.
سحرخيز با بيان اينکه کتابهاي کمک آموزشي موجود در بازار فاقد خلاقيت محوري و سئوال محوري و عمق کافي هستند، گفت: اين کتابها ذهن دانش آموزان را معطوف به چند سئوال چهارگزينه اي مي کند و ناخودآگاه به دانش آموز القا مي کند که يک بخش از کتاب درسي مهمتر از بخشهاي ديگر است و بدين ترتيب آموزش ساير بخشهاي ديگر را بي کيفيت و کم اهميت جلوه مي دهد.
معاون آموزش متوسطه با انتقاد از اينکه برخي از معلمان تحت تاثير جو غالب رسانه ها و تبليغات اين کتابها قرار گرفته اند، گفت: عده اي از معلمان باورشان شده که اين کتابها معجزه مي کنند و در ابتداي سال به دانش آموزان پيشنهاد مي کنند در حالي که اين کاملا غلط است و ما بارها در کلاسهاي ضمن خدمت خود اين مسئله را متذکر شده ايم.
وي ادامه داد: از سويي برخي از معلمان راحت طلب شده اند، در گذشته معلم بايد در پايان درس، خودش چند سئوالي را طراحي مي کرد و به دانش آموزان مي داد تا حل کنند اما حالا بدون هيچ سختي و تلاشي در ابتداي سال يکي از اين کتابهاي کمک آموزشي را معرفي مي کنند و بعد از هر درس مي گويند چه صفحاتي حل شود.
سحرخيز با بيان اينکه تيراژ کتابهاي کمک آموزشي با ساير کتابهاي موجود در کشور قابل مقايسه نيست، گفت: اگر وزارت ارشاد جدولي از فروش کتابهاي کمک آموزشي درسي مدارس و فروش ساير کتابهاي ديگر را منتشر کند مشخص مي شود که عده زيادي از فروش اين کتابها سود کلان مي برند.

دستهايي مانع از برخورد با بازار کاذب اين کتابها مي شود
معاون آموزش متوسطه در پاسخ به اين سئوال که چرا آموزش و پرورش مانع از بازار سود جويي ناشران اين کتابها نمي شود گفت: متاسفانه دستهاي متعددي در اين بازار هست که مانع از برخورد با اين ناشران مي شود و از سويي آموزش و پرورش به تنهايي نمي تواند با آنها مقابله کند، اين ناشران هم اکنون به راحتي در صدا و سيما و ساير رسانه ها و در بليبوردهاي تبليغي در سطح شهر تبليغ مي کنند، بنابراين برخورد با اين ناشران نياز به توافق جمعي ساير دستگاههاي متولي دارد.
وي با اشاره به بحث کنکور سراسري و تاثير آن در توليد روز افزون اين کتابها گفت: پيش بيني ما اين است که با حذف کنکور بازار فروش اين کتابها از رونق بيفتد اما قطعا آنها بيکار نمي مانند و به سالهاي پايين تر تحصيلي ورود پيدا مي کنند کما اينکه هم اکنون هم اين اتفاق افتاده و اين ناشران به توليد کتابهاي تست زني براي مدارس نمونه دولتي و تيزهوشان و...ورود پيدا کرده اند.
سحرخيز ادامه داد: برنامه ريزي کرده ايم که ميزان پژوهش و سئوالات تشريحي و عمقي را بالا ببريم و نمرات آن را در امتحانات افزايش دهيم و بدين وسيله تا حدي جلوي بازار کاذب اين کتابها را بگيريم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس