.

اگر طرف اروپایی به این نتیجه برسد که عهدشکنی و مداخله‌گری، هزینه‌های هنگفتی برایش دارد، قطعا در رفتار خود تجدیدنظر می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - در روزهای گذشته دولت فرانسه در موضعی خصمانه و مداخله جویانه در اعتراض به اعدام «روح الله زم» اعلام کرد که سفیر این کشور در تهران، در نشست آنلاین شورای روابط اقتصادی اروپا-ایران شرکت نمی‌کند.

وزارت خارجه فرانسه همچنین گفت نمایندگان کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا نیز در این نشست که قرار بود روز دوشنبه- ۲۴ آذر- برگزار شود، شرکت نمی‌کنند.

پیش از آن نیز اتحادیه اروپا، آلمان و فرانسه با دخالت در امور داخلی ایران در واکنش به اعدام «روح‌الله زم» سرشبکه ضد انقلاب، لیدر اغتشاشات دی ماه ۹۶ و مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز بیانیه‌ های جداگانه صادر کردند.

وزارت امور خارجه در پاسخ به این اقدام خصمانه، سفرای کشورهای آلمان و فرانسه را احضار و اعتراض ایران به اقدام مداخله جویانه طرف اروپایی را به آنها ابلاغ کرد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه، سابقه تجهیز صدام به سلاح شیمیایی و حمایت و پشتیبانی از گروهک منافقین و گروهک های تجزیه طلب ضدایرانی توسط دولت های اروپا را به سران این کشورها یادآور شد.

اقدام وزارت امور خارجه در احضار سفرای اروپایی، اقدامی مهم و بجا بود، اما گستاخی طرف اروپایی، اقدامات قاطع تری را می طلبد.

به هم ریختن محاسبات طرف اروپایی

یک سوال؛ چرا طرف اروپایی اینگونه در امور داخلی ایران مداخله می کند؟! چگونه باید از تکرار این مداخله گری پیشگیری کرد؟!

پاسخ این سوال در محاسباتی است که اروپا از رفتار دولت ایران دارد. نوع واکنش های دولت در هفت سال اخیر طرف اروپایی را به این نتیجه رسانده که دولت و وزارت خارجه ایران نگاهی حیثیتی به برجام دارند.  

این یعنی دولت و وزارت خارجه به جهت این نگاه حیثیتی، در مقابل اقدامات ساختارشکن طرف غربی- از عهدشکنی در برجام تا دخالت در امور داخلی ایران- واکنش حداقلی را اتخاذ می کند.

آیا این واکنش های حداقلی که دولتمردان و فعالین اصلاح طلب به زعم خود از آن با عنوان «تنش زدایی» و «تعامل» نام می برند، برای ایران احترام آورده است؟! آیا این رویکرد، موجب بهبود روابط فی مابین ایران و اروپا از موضع برابر شده است؟! ماحصل اقتصادی رویکرد تنش زدایی با غرب چه بوده است؟!

واقعیت این است که این رویکرد نه تنها برای ایران احترام نیاورده، بلکه موجب ایجاد روابط دوجانبه با اروپا از موضع برابر نیز نشده و منفعت اقتصادی نیز نداشته است.

ماجرای توتال، پژو، ایرباس و بی عملی اروپا در اجرای ۱۱ تعهد برجامی بحشی از مصادیق خسارت های رویکرد دولت آقای روحانی در مقابل اروپاست.

پس چگونه باید از تکرار این مداخله گری ها و طلبکاری و گستاخی طرف اروپایی پیشگیری کرد؟! راه حل در «به هم ریختن محاسبات طرف اروپایی» است.

تجربه ثابت کرده است که برخی کشورهای اروپایی همانند آمریکا فقط زبان زور را می فهمند. اگر طرف اروپایی به این نتیجه برسد که عهدشکنی و مداخله گری، هزینه های هنگفتی برایش دارد، قطعا در رفتار خود تجدیدنظر می کند.

بازخوانی یک ماجرای تاریخی

به هم ریختن محاسبات طرف اروپایی از طرف ایران قبلا رخ داده است. برای نمونه در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی در فاصله زمانی سال ۶۸ تا ۷۶ برخی دولتمردان بر این باور بودند که تمرکز روی حوزه سیاست خارجی، می‌تواند قطار توسعه اقتصادی را به حرکت دربیاورد، بنابراین باید از دشمن‌تراشی با خارجی‌ها حذر کرد تا بلکه با این سیاست، سیل منابع خارجی برای امر توسعه به داخل کشور سرازیر شود.

در راستای همین رویکرد، دولت وقت مذاکره با اروپا را تحت عنوان «گفت‌وگوی انتقادی» کلید زد. قرار بر این بود که دو طرف گلایه‌ها و انتقادات خود را از یکدیگر مطرح کنند تا زمینه برای روابط نزدیک‌تر فراهم شود؛ اما در عمل این گفت‌وگوها که می‌بایست علی‌الاصول دوجانبه باشد، به واسطه رویکرد اشتباه دستگاه دیپلماسی وقت، تبدیل به انتقاد یک‌طرفه اروپایی‌ها از ما شد. در واقع، اروپایی‌ها با سوءاستفاده از رویکرد دولت وقت که به هوای وعده و وعیدهای مالی کشورهای اروپایی شکل گرفته بود، قصد داشتند گام به گام جلوتر بیایند و جمهوری اسلامی ایران را به مصالحه بر سر اصول وادار کنند.

در اواسط دهه ۷۰، نتیجه حدود ۸ سال گفت‌وگوی به اصطلاح انتقادی اروپایی‌ها با ایران به آنجا رسید که در پی اعلام رأی دادگاه رسیدگی به ترور چند چهره معارض کرد در رستوران میکونوس در آلمان که بدون هیچ مدرک و شاهد متقنی مقامات ارشد جمهوری اسلامی را به دست داشتن در آن ماجرا متهم کرد، همه کشورهای اروپایی در اقدامی هماهنگ، سفرای خود را بدون تعیین تاریخی برای برگشت، از تهران فراخواندند.

اروپا به ما بدهکار است

رهبر معظم انقلاب که از ابتدا نظر خوبی به مسئله گفت‌وگوی انتقادی نداشتند، در همان زمان در چند سخنرانی، به دورویی و بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن اروپا اشاره کردند.

مقام معظم رهبری در واکنش به اقدام توهین‌آمیز و گستاخانه کشورهای اروپایی تاکید کردند:

«مگر کسی اهمیت می‌دهد که اینها چه گفته‌اند؟ از حالا به بعد هم بایستی با کمال قدرت عمل کند و در مرحله اول، سفیر آلمان را فعلاً تا مدتی نباید راه بدهد که به ایران بیاید. بقیه هم که می‌خواهند به عنوان یک حرکت به اصطلاح آشتی‌جویانه برگردند، مانعی ندارد. خودشان رفته‌اند، خودشان هم برمی‌گردند. دیدند که رفتنشان هیچ اهمیتی ندارد. این‌ها می‌خواهند برگردند، مانعی ندارد؛ اما در رفتن سفرای ایران به کشورهای آنها، هیچ عجله‌ای نباید بشود. باید سرِ صبر و فرصت ببینند چه چیزی مصلحت است؛ هر چه که عزت اسلامی اقتضا می‌کند - همان طور که همیشه گفته‌ایم - همان‌گونه عمل کنند».
 

نتیجه این رویکرد مقتدرانه این بود که به فاصله کوتاهی همه سفرای اروپایی که با توپ پر رفته بودند، با خفت و دست از پا درازتر بازگشتند و پیرو منویات رهبر معظم انقلاب، سفیر آلمان آخرین سفیر اروپایی بود که با فاصله زمانی از دیگران به تهران بازگشت.

رهبر معظم انقلاب- ۲ خرداد ۹۷- در دیدار مسئولان نظام فرمودند:

«انعطاف در مقابل این دشمن -به‌خاطر مصلحت‌سنجی‌های موسمی‌ای که خب ما در یک مواردی داریم- تیغ دشمنیِ او را کُند نخواهد کرد، بلکه او را گستاخ‌تر خواهد کرد؛ این هم یک تجربه است. فراموش نکنیم هر جایی که ما مقداری کوتاه آمدیم، آنها تندتر آمدند. همان رئیس‌جمهور شریری که خودش مجسّمه‌ی شرارت بود -بوش دوّم- در مقابل انعطافهایی که دولت وقت نسبت به او نشان داده بود، ایران را محور شرارت نامید و با افتخار ایستاد، اسم محور شرارت را روی ایران گذاشت؛ [چون] در مقابل او انعطافهایی نشان داده شده بود».

ایشان در ادامه تصریح کردند:

«اگر چنانچه فرض کنیم کسی هست که احساس میکند «خب، یک دشمنِ این‌جوری را ما از سر باز کنیم، نگذاریم دشمنی کند»، راه جلوگیری از دشمنیِ او، انعطاف و کوتاه آمدن نیست؛ اگر میخواهید کاری کنید که او دشمنی نکند، خیلی خب، راهش را پیدا کنید، امّا این راهش نیست که ما در مقابل او کوتاه بیاییم و عقب‌نشینی کنیم. [این] البتّه مخصوص آمریکا هم نیست؛ غربی‌ها عمدتاً همین‌جور هستند. ما فراموش نمیکنیم -یعنی این جزو چیزهایی است که در تاریخ ما قابل فراموش شدن نیست- که در یک دوره‌ای رئیس‌جمهور ما که طرف‌دار نرمش در مقابل غرب و مانند اینها بود، از طرف یک دولت غربی -از طرف آلمان؛ در ماجرای میکونوس - به دادگاه احضار شد سرِ یک حرف بی‌ربط و بی‌منطقی؛ یعنی این‌قدر اینها چشم‌سفید و پُررو و وقیحند؛ از این قبیل اتّفاقات باز هم افتاده. این هم یک تجربه است. یادمان باشد راه جلوگیری از دشمنیِ این دشمنها، عقب‌نشینی و انعطاف و مانند اینها نیست.»

اکنون فرانسه، انگلیس، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی در پرونده های مختلف و از جمله برجام و حقوق بشر به ایران بدهکارند.

«روح الله زم» که به اذعان خودش با همکاری همه‌جانبه منافقین از لیدرهای اغتشاشات دی ماه ۹۶ است و به صراحت در کانال آمدنیوز ساخت بسته‌های انفجاری و تروریستی را آموزش می‌داد، در سالهای گذشته تحت‌الحمایه مستقیم سرویس اطلاعاتی فرانسه موسوم به «دی. جی.اس.ای» بود.

در بخشی از مستند «ایستگاه پایانی دروغ» زم داخل اتومبیلی (که یک مسلسل نیز در آن تعبیه شده) نشسته است و صراحتاً می‌گوید که با اسکورت سرویس اطلاعاتی فرانسه تردد می کند و با حفاظت توسط چندین تیم در شهر جابجا می‌شود. بر همین اساس فرانسه آشکارا به حفاظت مسلحانه از یک لیدر آشوبگر ضدایرانی اقدام کرده بود.

فرانسه علاوه بر این، سالهاست که میزبان گروهک تروریستی منافقین است. گروهکی که ۱۷ هزار ایرانی اعم از کودک، زن و مرد را به فجیع‌ترین شکل به شهادت رسانده و صدها عملیات جنایتکارانه انجام داده است.

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، اقدام وزارت امور خارجه در احضار سفرای اروپایی، اقدامی مهم و بجا بود، اما گستاخی طرف اروپایی، اقدامات قاطع تر و کلان تری را می طلبد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رضا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    58 2
    من تعجب می کنم این کشورهای پرروی غربی چه خیری برای مملکت ما دارند که دولت حاضر نیست یک بار برای همیشه دندان لق ارتباط با انها را بکشد؟
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      8 1
      3 کشور خبیث اروپایی اعدام روح اله زم خائن و مفسد را محکوم و در امور داخلی ما مداخله کردند اما ترور دانشمند برجسته هسته ای ایران شهید فخری زاده را محکوم نکردند !
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      8 1
      بار آخرت باشه این حرف رو میزنی یعنی چی چه خیری دارن ؟؟؟؟ تمام آقازادگان ما در کشورهای اروپایی دارن حال میکنن میخوای اونها رو چکار کنی؟ دیگه نبینم این حرفها رو بزنی که اللخصوص جناب دولت بدش میاد چون اون هم دردونش اروپا تشریف داره .
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    23 1
    چون فرش قرمز را هنوز زیر پایشان میبینند
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    11 1
    غلط اندر غلط
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    16 1
    باید با غرب قهری برخورد کرد
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    3 1
    از اول برجام هم مشخص بود نقش اروپا یک کاتالیست سیاسیه. اروپا نمیتونه به لحاظ منطقی و اقتصادی آمریکا رو رها کنه. حجم صادرات آلمان، فرانسه و انگلیس به آمریکا صدها میلیارد دلاره، که این یعنی اشتغال میلیونها شهروند اروپایی. حجم تجارت با ایران بسیار ناچیزه و هیچ منطقی نیست که اروپا بخواد، آمریکا رو نادیده بگیره. فقط یک ابله یا ناآگاه فکر میکرد اروپا آمریکا رو رها کرد و خواسته های ایران رو تامین میکنه. ۸ سال معطلی اقتصادی جنایت بزرگ دولت اصلاحات علیه ملت ایران بود.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    واقعا جای تعجب داره که اروپا به همه پشت کرده و با این ایران معامله میکنه چه نفعی از فقرا می خواهند ببرند احتمالا قوه دست اونهاست پس سودشون رو میبرند شایدم میخوان برای افراد افراطی که 70 80 درصدی هستند مثلا از ایران طرفداری کنند
  • عرشی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 0
    امان از خیانت امان از دروغ هر بچه ابتدایی در تاریخ خیانتها و کارشکنی های انگلیس و فرانس را می داند المان و دیگر اروپایی ها همه با هم نوکر امریکا هستند انها بدون اجازه امریکا دستشویی هم نمی روند مرگ بر همه انها که چشم دیدن ایران عزیز را ندارند همه با هم با دستور رهبری باید گوش به فرمان بوده و وقتی میگویند رها کنید این غربی ها را خوب رها کنید دیگر اخر من نمیفهمم چرا هزاران بار گزیده شده باز باید نیش بخوریم افسوس گوش و دلی که داخلش سرب است یکی بیاد این دوست داران خائن غربی را جمع کند
  • شهروند IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    3 0
    چرا همه برای ما شاخ و شانه میکشند ؟ از بحرین تا امارات منجمد عربی و...ترکیه و...اروپا !!؟؟ چون به فرصت سوزی در روابط دیپلماتیک در فضای خارج و سوء مدیریت اسفناک توسط ریز مغزها در داخل مبتلا شذیم !!
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    3 1
    اروپاییهای تروریست. که دانشمندان ما را به شهادت می رسانند. بدلیل بزدلی و انفعال دولت تدبیر و امید پررو شده اند.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 1
    اعدام روح الله درس تاريخي است
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 1
    جواب یک کلمه است عده ای خود وفرزندانشان در داخل با این چند کشور وابستگی وتعارض منافع دارند
  • DE ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    5 0
    قانون تشدید مجازات جاسوسی و همکاری با دولت ها و سازمان های معاند با نظام کی تصویب میشود؟
  • BE ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    8 1
    ما باید مانند چین دیوار بکشیم ، همه مشکلات را در داخل برطرف کنیم - اطمینان حاصل کنید که هیچ کس نمی تواند با ما تو بگوید ....راه حل این است -- تعامل با غرب وحشی درست نیست ...
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    3 1
    چرا اروپای بدهکار برای ایران خط و نشان می‌کشد؟!".دستش رو پیش میگیره که پس نیوفته!.
  • مصطفی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 1
    پیشبینی من از حوادث پیش آمده ؛ دولت روحانی با ترساندن مردم از جنگ علارغم نداشتن کارنامه موفق رای جمع کرد. حالا اصلاح طلبان همین سیاست را دنبال خواهند کرد. نتیجه؛ هدف از آوردن بی ۵۲ آمریکا و افزایش تنشها این است که آمریکا به عنوان تهدید جنگ عمل میکند و آقای ظریف مردی میشود که یک تنه ایران را از جنگ دور نگه میدارد. البته به لطف خدا با پاسخ دندان شکن سپاه به ترور دانشمند فخریزاده و عدم توان پاسخگویی بمب افکنهای آمریکایی این سیاست منفجر خواهد شد
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    5 1
    اروپایی ها رو زیاد جدی گرفتیم ! اروپایی ها برای کوچکترین امورات خود محتاج آمریکا و چشم به آمریکا دارند ، نادرشاه افشار میگفت : من اگر خوی جوانمردی نداشتم سران اروپا را به بردگی خود میگرفتم ..
  • بروسلی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    7 1
    روبان سبزها با شورش فتنه گر و برانداز بودن و روبان بنفش ها از طریق نابودی اقتصاد و معیشت مردم این پروژه رو ادامه دادن
  • محمود IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 1
    متاسفانه سالهاست که مقامات و مسئولان کشور به خصوص بعضی از مسئولین صنعتی ما در هر شرایطی حاضر نیستند که مشارکت اقتصادی کشور فرانسه در ایران رو حذف کنند و این شانس همیشه برای این کشور وجود داشته که در پروژه های صنعتی ایران از اولویت های اول باشه صرف نظر از موضع گیری های سیاسی ، فرانسه مرتبا به ایران ضربه زده از قضیه خون های آلوده تا قهر و ناز شرکت های توتال و پژو که این شرکت آخری جزء خودرو ساز های درجه اول( از نظر فن آوری) دنیا نیست و حتی از دیدگاه فنی هم بررسی کنیم ( با توجه به سابقه کاری و تحصیلات من که مرتبط با خودرو است) خودرو های فرانسوی یک پله از نظر فن آوری پایین تر از سایر شرکت های معروف دنیا هستند و همچنین استهلاک بالای خودرو های فرانسوی در شرایطی که خودرو برای مردم ایران کالایی نیمه سرمایه ای هست نشان می دهد مناسب بازار ایران نیستند، ولی معلوم نیست که چه مسئله ای بازار ایران رو برای فرانسوی ها گارانتی میکنه
  • کسری IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    1 1
    چقدر از این انگل مرکل بدم میاد. همچی بکشی زیرش تا صدای عر عرش در بیاد
  • حسين DE ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    3 1
    هر زمان صحبت از تعامل شد غربيها هجوم آوردند،هر زمان ايستاگى شد غربيها عقب نشينى كردند. اين تفاوت تعامل و ايستادگى است.
  • DE ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    3 1
    «روح الله زم» که به اذعان خودش با همکاری همه‌جانبه منافقین از لیدرهای اغتشاشات دی ماه ۹۶ است و به صراحت در کانال آمدنیوز ساخت بسته‌های انفجاری و تروریستی را آموزش می‌داد، در سالهای گذشته تحت‌الحمایه مستقیم سرویس اطلاعاتی فرانسه موسوم به «دی. جی.اس.ای» بود. در بخشی از مستند «ایستگاه پایانی دروغ» زم داخل اتومبیلی (که یک مسلسل نیز در آن تعبیه شده) نشسته است و صراحتاً می‌گوید که با اسکورت سرویس اطلاعاتی فرانسه تردد می کند و با حفاظت توسط چندین تیم در شهر جابجا می‌شود. بر همین اساس فرانسه آشکارا به حفاظت مسلحانه از یک لیدر آشوبگر ضدایرانی اقدام کرده بود. فرانسه علاوه بر این، سالهاست که میزبان گروهک تروریستی منافقین است. گروهکی که ۱۷ هزار ایرانی اعم از کودک، زن و مرد را به فجیع‌ترین شکل به شهادت رسانده و صدها عملیات جنایتکارانه انجام داده است.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 1
    متاسفانه نوع نگاه ذلیلانه وزارت خارجه ریشه تمامی گستاخی های غربی های مستکبر متکبر هست که تا جایگزینی افراد انقلابی و شجاع با طیف ترسو و مصلحت جوی حاضر در این وزارتخانه ادامه خواهد داشت
  • امین IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 2
    سیاست هوشمندانه خوب است سیاست تقابل در دوره احمدی نژاد ثابت کرد به نفع ما نیست اروپاییهای موزی سعی در هول دادن ما به سمت انتحار هستند
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 1
    اروپا مهد خیانت
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 3
    پیشنهاد به دولت روحانی عربستان و امارات و بحرین و اسرائیل بیار تو برجام بشه 4+4 مطمئنم هر جا کم آوردی اینجا موافقت میکنن اون موقع میتونی بگی دیدی در دیپلماسی موقع بودم
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 1
    باتوجه به شرایط و اوضاع موجود بعید نیست حضرات وا داده و منفعل لیبرال ، ضعف بزرگی در اختیار اردپایی ها و غربی ها دارند که عرضه و شهامت ایستادگی مقابل آنها را ندارند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس