کد خبر 1155178
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
بورس نمایه

رئیس اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار سرمایه با تشریح مصوبه شورای عالی بورس برای طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه گفت: سازمان بورس مکلف شد دستورالعمل‌ امحاءمستندات محرمانه را تدوین کند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، امین بدیع صنایع گفت: با پیگیری‌های مستمر صورت گرفته از سوی اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار سرمایه، دستورالعمل «طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه و تعیین دسترسی اشخاص به آن در بازار سرمایه» تدوین شد که پس از طرح و بررسی در کمیته تدوین مقررات سازمان و نیز ارایه پیشنهاد آن از سوی هیات مدیره سازمان بورس، در جلسه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید:

راه‌های مقابله با تصمیم‌های اشتباه‌ در بورس

رئیس اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این دستورالعمل در اجرای ماده ۱۵ آئین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار مصوب هیات وزیران، تدوین و به تصویب رسید؛ به نحوی که بر اساس آن، طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه و تعیین دسترسی اشخاص به آن، به موجب مقرراتی خواهد بود که به پیشنهاد سازمان، به تصویب شورای عالی بورس می‌رسد.

وی تصریح کرد: در همین راستا و در جهت تعیین مصادیق اطلاعات محرمانه، اشخاص مشمول، نحوه دسترسی به اطلاعات محرمانه و در نهایت ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات مربوطه و حفظ این اطلاعات، موارد به صورت شفاف تدوین و نحوه دسترسی و گردش این اطلاعات به صورت دقیق بیان شده تا هیچگونه ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد.

به گفته بدیع صنایع، رعایت اصول طبقه‌بندی محرمانه در این دستورالعمل مورد تاکید قرار گرفته و مسئولیت و وظایف اشخاص مشمول در این رابطه و میزان دسترسی آن، به طور مشخص تبیین و تعیین تکلیف شده است.

وی اظهار داشت: در این میان، یکی از موارد مهم در تدوین این دستورالعمل، تعیین سطوح اطلاعات محرمانه به تفکیک «محرمانه»، «خیلی محرمانه»، «سری» و «به کلی سری» است و در عین حال، تعیین مسئول تأمین زیرساخت‌ها و ملزومات مربوط به نگهداری و حفاظت از اطلاعات در هر یک از اشخاص مشمول نیز، از دیگر مفاد این دستورالعمل است.

این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس این دستورالعمل، اشخاص مشمول شامل سازمان بورس، تشکل‌های خودانتظام، اشخاص وابسته به آنها و سایر اشخاص تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بوده که وظیفه رعایت مفاد این دستورالعمل را به عهده دارند.

بدیع صنایع ادامه داد: به موجب این دستورالعمل، سازمان بورس موظف است ضوابط مربوط به جمع‌آوری، طبقه‌بندی و نگهداری مکاتبات و سوابق فیزیکی و الکترونیکی واحدهای سازمانیِ اشخاص مشمول و همچنین سایر وظایف و مسئولیت‌ها، نحوه اعطاء و کنترل سطوح دسترسی کارکنان اشخاص مشمول به سامانه‌ها، تعیین مراحل برقراری دسترسی جدید یا تغییر دسترسی‌های موجود به اطلاعات طبقه‌بندی شده در سامانه‌ها، دوره زمانی و نحوه‌ی پشتیبان‌گیری از سامانه‌ها، نحوه انتقال اطلاعات محرمانه به صورت الکترونیکی، تعیین دوره زمانی نگهداری بایگانی‌های راکد و اسناد فاقد اعتبار و غیرضروری و همچنین زمان امحاء مستندات محرمانه را ظرف مدت زمان مشخص تدوین، تصویب و ابلاغ نماید.

وی گفت: همچنین در راستای پیشگیری از تخلفات و جرائم که غالباً به دلیل عدم آگاهی اتفاق می‌افتد، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای دارندگان دسترسی، در نظر گرفته شده که از ویژگی‌های مهم این دستورالعمل است؛ ضمن اینکه رعایت و اجرای این دستورالعمل که به موجب آن، انواع اطلاعات، طبقه‌بندی و نحوه دسترسی به اطلاعات مذکور به صراحت تبیین شده، به حفظ اطلاعات محرمانه و پیشگیری از درز و سوء استفاده از آن در مجموعه بازارسرمایه کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: به دلیل اهمیت مساله حفظ و نگهداری اطلاعات در هر سطح و توسط هر شخصی که به موجب قوانین و مقررات به آن دسترسی دارد، نقض الزامات مندرج در دستورالعمل مذکور و مقررات مربوطه واجد عناوین متخلفانه بوده و منجر به مجازات‌های انضباطی مقرر در دستورالعمل نحوه رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان در سازمان و یا مجازات‌های انضباطی مقرر در سایر مقررات حاکم بر اشخاص مشمول، خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس