دادگاه عربستان عاملان حادثه «سقوط جرثقیل مکه» را تبرئه کرد

دادگاه کیفری عربستان ۱۳ نفر از متهمان حادثه سقوط جرثقیل در مکه را تبرئه کرد و این حادثه را بلای آسمانی دانست.

به گزارش مشرق، روزنامه عکاظ وابسته به آل سعود اعلام کرد که دادگاه کیفری مکه حادثه «سقوط جرثقیل در مسجدالحرام» را در سال 2015 بلای آسمانی توصیف کرد و 13 نفر از متهمان این پرونده از جمله شرکت «بن لادن» را تبرئه کرد.

بر اساس گزارش روزنامه عکاظ در روز پنجشنبه، سازمان هواشناسی و حفاظت از محیط زیست عربستان روز حادثه و روز قبل از حادثه مذکور گزارشی از وضعیت آب و هوایی عربستان منتشر کرد که در آن آمده بود که سرعت باد در دریای سرخ تنها بین 1 تا 38 کیلومتر در ساعت بوده و از این وضعیت به عنوان طوفان و مانند آن توصیف نشده که مستلزم رعایت جوانب احتیاط باشد.

همچنین دادگاه کیفری عربستان مدارک و اسنادی حاوی هشدار سازمان هواشناسی در خصوص احتمال وقوع این حادثه ارائه نداده است.

بیشتر بخوانید:

عربستان هنوز مسئولیت فاجعه منا را بر عهده نگرفته است

عربستان؛ کلکسیون و ویترین پلیدی‌ها و زشتی‌ها

پرونده ناتمام ۲ حج خونین

وضعیت حقوق شهدای مسجدالحرام پس از ۵ سال

بر اساس گزارش روزنامه عکاظ، حادثه سقوط جرثقیل در مکه را می‌توان جزء فجایع و بلایای آسمانی دانست که رعایت جانب احتیاط در برابر آن امری غیرممکن است و از نظر فقها تعهد در قبال آن ساقط می‌شود و در نتیجه مسئولیت نیز منتفی است.

دادگاه کیفری عربستان تاکید کرد که برای مقابله با خطرات ناشی از بلایای طبیعی پیش بینی شده که وقوع وزش بادها تا 70 کیلومتر در ساعت یا بیشتر یک فاجعه است که این امر ملزم فعال شدن طرح ملی است.

همچنین در این دادگاه مقرر شد که سازمان آب و هواشناسی وظیفه نظارت ، پیگیری ، ارزیابی و تجزیه و تحلیل متغیرهای اقلیمی را به صورت شبانه روزی بر عهده دارد و این سازمان باید درصورت پیش‌بینی احتمالی وزش باد به سرعت 70 کیلومتر در ساعت به سازمان دفاع مدنی هشدار دهد تا با هماهنگی با وزارت رسانه‌ها این حادثه در رسانه‌ها اعلام شود.همچنین سازمان آب و هواشناسی موظف است در صورت پیش‌بینی بلایای طبیعی دستورالعمل‌های لازم را برای مقابله با این فاجعه به رسانه‌ها اعلام کند.

روزنامه عکاظ نوشت: شرکت پیمانکاری «بن لادن» به تجهیزات ایمنی و یا سیستمی برای مقابله با بلایای طبیعی مجهز نبوده است و این درحالی هیچ شرکتی در سطح بین‌المللی ملزم به داشتن تجهیزات یا ابزاری برای تجزیه و تحلیل شرایط آب و هوا شناسی نیست.

این جرثقیل متعلق به شرکت بن لادن بود که سپتامبر 2015 در طرح توسعه مسجد الحرام در مکه مکرمه سقوط کرد و 111 کشته و حدود 238 زخمی بر جای گذاشت.

گروه ساخت و ساز بن لادن که متعلق به خانواده اسامه بن لادن سرکرده معدوم گروه تروریستی القاعده می باشد در ابتدا مسئول این حادثه معرفی شده بود اما هم اکنون با تبرئه همه متهمین، آب و هوا عامل این حادثه معرفی شده و دولت سعودی از مسئولیت این حادثه خونبار شانه خالی کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیراز IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    8 0
    لعنت بروهابیون ک حکم من دراوردی درمیارن ازخودشون مثل فتواهاشون موجب تمسخرشون میشه وابروی اسم مسلمانی را میبرند.. البته دنیاداره میفهمه وهابی ازاسلام جداست بلکه دشمن اسلامه طولی نمیکشه همه تردش کنن مثل الازهر مصرک وهابی راخارج ازدین راستین خواندانشااله تمام دنیاوهابیون را برای همیشه میزارن کنار. بخاطرنفت تمام دنیاراپرازتروریست کرده خودشوبانفتشون به جهنم خواهندرفت طول سه الی چهارسال
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    6 0
    بلای اصلی، خود آل سعود خبیث هست که خدارو به حق ۱۴ معصوم (ع)قسم میدهم به زودی نابودش کند
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      0 0
      ان شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس