کد خبر 1153823
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
بورس نمایه

متخصص بازار سرمایه روند کلی بورس را مثبت و امیدبخش دانست و عنوان کرد: اگر دخالت‌های دولت کمتر شود، می‌توان به آینده مثبت بازار امیدوارتر بود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بازار سرمایه امروز هم طوفانی بود اما شیب شاخص کل آن ذهن را به سمت پارک‌های آبی و سرسره آن‌ها می‌برد. در معاملات روز جاری، بیش از ۲۰ میلیارد پول در بازار جابجا شد و شاخص کل هم‌وزن نشان می‌داد که استقبال خوبی از بازار شده است. بسیاری از کارشناسان جو بازار را معمولی و کمی تا قسمتی آرام می‌دانند و علت افت شاخص در دو روز گذشته را سهم‌های عمده‌ای می‌دانند که در بازار سرمایه سهم زیادی دارند و در مجموع، تأثیر بیشتری روی بازار دارند و این نمونه را در گروه فلزات اساسی مشاهده می‌کردیم که نماد «فولاد» زیاد دچار تغییر نمی‌شد اما با هر بار تغییر، سرنوشت بازار سرمایه را عوض می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

در تالار جدید بورس چه می‌گذرد؟

امروز، شاخص کل تالار شیشه‌ای ابتدا خود را به سقف یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحدی رساند اما انگار محکم به این سقف خورده بود و دوباره حرکت خود به سمت پایین را آغاز کرد و دیگر از انرژی خود کاسته بود که نشان می‌داد این شاخص دیگر جان بالا رفتن ندارد و فقط مانند یک توپ که چندین بار زمین خورده و برای ایستادن آماده است، کمی ارتفاع کرد و دیگر علائم از خود نشان نداد. البته، کارشناسان این روزهای بازار را خوب می‌دانند و این افت و خیزها را طبیعت بازار می‌دانند.

روند معاملات خوب است
حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات امروز گفت: امروز بازار به نظر مثبت و خوب می‌آمد به خصوص این روزها که برخی از سهم‌ها که بزرگ و خوب بودند، با منفی مواجه شدند و بازار را منفی کردند اما بازار امیدبخش به نظر می‌آید.

وی ادامه داد: شرکت‌ها با سرمایه‌ای که دارند، سودآوری خود را نشان می‌دهند و بنیان خوبی دارند و متأسفانه در نوسانات دو تا سه ماه گذشته، افت قیمت شدیدی داشتند که همین مسئله می‌تواند برای خرید سهام بسیار جذاب باشد.

نرخ ارز اثر خود را روی دارایی‌ها گذاشته است و این یعنی وقتی دلار روی ملک و خودرو و دیگر اقلام اثر گذاشته باشد، دیگر این کالاها پایین‌تر نمی‌آیند بنابراین، کلیت بازار با توجه به صحبت‌های سیاسیون نمی‌تواند تغییر چندانی کند هرچند شاید تأثیر کوچکی روی بازار داشته باشند اما مهم‌ترین شوک بازار محسوب می‌شوند که با ورود به فاز انتخابات از دی ماه به نظر می‌رسد اثر مسائل سیاسی روی بازار کمتر از گذشته شود و دخالت کمتر دولت در بازار را شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در حال مقاومت روی شاخص ۱.۵ میلیون واحدی است، تصریح کرد: پیش از این هم مشخص بود که بازار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی رشد خواهد کرد اما در این واحد دارای مقاومتی است که این مقاومت می‌تواند روانی باشد و برخی به دلیل ترس از بازار در حال خارج کردن سرمایه خود از این بازار هستند و کمی ترس و بیم و امید در بازار وجود دارد.

نصیری اضافه کرد: احتمال دارد ما در همین حوالی ما شاهد نوسانات مثبت و منفی بازار باشیم که این شرایط اطمینان‌بخش از رشد ایجاد شود و شاخص کل بتواند به سمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد حرکت کند و انتظار می‌رود که شاخص بورس با مقاومت‌های پلکانی خود در مراحل مختلف تا انتهای سال به ۲ میلیون هم برسد ولی در این مرحله از شاخص فروشندگانی وجود دارند که قصد دارند با فروش سهام خود، سود حاصل از معاملات خود را از بازار خارج کنند اما با تعطیلاتی که اتفاق می‌افتد بازار معقولانه‌تر رشد کند.

وی درباره اتفاقات سیاسی اخیر گفت: شرایط بازار در صورتی مثبت خواهد ماند که شرایط سیاسی و امنیتی کشور یکسان باقی بماند و هیچ اتفاق ناگواری در این زمینه پیش نیاید و از نمونه این اتفاقات، شایعات روز گذشته و یا انتقال قدرت در آمریکا را می‌توان مثال زد که می‌‎تواند روی بازار کشور ما اثرگذار باشد و به نظر می‌رسد که باید وضعیت بازار امیدوارکننده باشد چراکه بسیاری از سهم‌ها به قیمت دارایی خود رسیده‌اند و بهره‌وری و سوددهی خود را هنوز به دست نیاورده‌اند که این مسئله نشان می‌دهد سهم‌های ارزنده در بازار هنوز هم خریدار باید داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره سوددهی سهم‌ها در بازار سرمایه توضیح داد: گاهی اوقات ما سهم را در بازار مشاهده می‌کنیم و گاهی شاخص را و صحبت‌هایی هم که می‌شود به سهم هر شرکت مربوط می‌شود چراکه برخی از شرکت‌ها دارای ارزش با پتانسیلی هستند و افراد باید با بررسی دقیق خریداری کنند و صبور باشند.

در حال حاضر، ارزش دارایی‌ها بیشتر از قیمت‌ها شده است یعنی قیمت‌ها باید به سقف خود برسند. در کشور ما برخی از اجناس مانند ملک، خانه، سکه و طلا حالت مصرفی ندارد و در جایگاه خودشان استفاده نمی‌شوند و در این جو هرچقدر به چشم سرمایه‌گذاری به این مقوله‌ها نگاه شود، مردم ما  پول های خود را از دلار خارج می‌کنند و به بازار سرمایه می‌آورند.

وی درباره تأثیر نرخ ارز مطرح شده در لایحه بودجه، روی بورس تصریح کرد: وقتی دولت می‌خواهد عوض شود در انتهای دوره خود یکسری کارهایی را انجام می‌دهد تا کار خود را با سودآوری خاصی به اتمام برساند. یکی از شعارهایی دولت این بود که چرا نرخ ارز اینقدر بالا رفته و ما جوی چنین کاری را خواهیم گرفت اما در عین حال، این اتفاق برای دولت فعلی افتاده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در ایران چون بیشترین صادرات و واردات متعلق به دولت است و این نظام با سیاست میخکوب با نرخ ارز برخورد می‌کند بنابراین شاید موقتا برای دولت یا جامعه حاصل شود که بتوانند نرخ ارز را تا ۱۱ هزار تومان پایین آورند و برخی افراد همین نگرش را هم دارند و چند وقتی است که افکار حاکی از آن است که دولت به دنبال کاهش نرخ ارز در اواخر دوران خود می‌باشد.

نصیری تأکید کرد: در حال حاضر، ارزش دارایی‌ها بیشتر از قیمت‌ها شده است یعنی قیمت‌ها باید به سقف خود برسند. در کشور ما برخی از اجناس مانند ملک، خانه، سکه و طلا حالت مصرفی ندارد و در جایگاه خودشان استفاده نمی‌شوند و در این جو هرچقدر به چشم سرمایه‌گذاری به این مقوله‌ها نگاه شود، مردم ما  پول های خود را از دلار خارج می‌کنند و به بازار سرمایه می‌آورند.

وی درباره وضعیت خوب بازار سرمایه و افزایش سرمایه‌گذاری در این بازار ادامه داد: تعدادی می‌بینند که بازار ارز و طلا برای سرمایه‌گذاری دیگر مناسب نیست و پول خود را به سمت بازار سرمایه می‌آورند و عده‌ای هم ارزش جایگزینی کالاهای خود را پایین‌تر می‌بینند که آن‌ها هم به بازار سرمایه روی می‌آورند.

نرخ ارز مهمترین دغدغه بورس
این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مسئله در بازار ایران ثبات نرخ ارز است، گفت: دلار هر نرخی که داشته باشد، با ثبات خود در بازار ما اثر خواهد گذاشت و آفتی که به اقتصاد ایران خواهد خورد، نوسانات بازار ارز است تا کسانی که در تجرت فعالیت می‌کنند، بتوانند فضای کسب و کار را بهبود ببخشند و با بهبود فضای کسب و کار بتوانند نقش خود را در سودآوری شرکت‌ها ایفا کنند و شرکت‌های بورسی هم با این شرایط می‌توانند بهتر کار داشته باشند.

نصیری در پایان افزود: نرخ ارز اثر خود را روی دارایی‌ها گذاشته است و این یعنی وقتی دلار روی ملک و خودرو و دیگر اقلام اثر گذاشته باشد، دیگر این کالاها پایین‌تر نمی‌آیند بنابراین، کلیت بازار با توجه به صحبت‌های سیاسیون نمی‌تواند تغییر چندانی کند هرچند شاید تأثیر کوچکی روی بازار داشته باشند اما مهم‌ترین شوک بازار محسوب می‌شوند که با ورود به فاز انتخابات از دی ماه به نظر می‌رسد اثر مسائل سیاسی روی بازار کمتر از گذشته شود و دخالت کمتر دولت در بازار را شاهد باشیم.

منبع:سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    ممنون از خبرهای بورسی که در سایت قرار میدهید. پیشنهاد میکنم از نظر رسانه ای روی خبرهایی کار کنید که باعث امید مردم به بورس میشود تا مردم وحشت زده نشود و به یک آن پول خود را از بورس بیرون نکشند که باعث ضرر به خود و دیگر هموطنان بشود. چرا که کوسه های بازار که بیشتر تمایل به غرب و دولت دارند دوست دارند که بازار را همیشه طوری کنترل کنند که سرمایه کم مردم را از چنگشان در بیاورند و مردم را ناراضی نمایند و باعث تضعیف نظام بشوند. بورس خیلی خوب است ولی در شرایطی که هیچ نیروی متخاصمی برای فشار به مردم به آن وارد نشود. انگلیسی ها و آمریکاییها در بورس بسیار آگاه و با تجربه هستند چرا که برنامه ریز اولیه بورس خود آنها بوده اند. شرکتهای بزرگ نرم افزارهایی دارند که میتوانند به وسیله آن نحوه فروش و خرید سهمهای خود را طوری برنامه ریزی میکنند که بتوانند بازار را کنترل کنند و به صورت برنامه ریزی شده ملتهب نمایند. لذا باید مراقب مردم بینوایی که اسیر شایعات هستند باشیم. حتی اگر جاهل باشند ولی باز هموطن ما هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس