کد خبر 1153774
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
ابهامات رشد ۲۵۰ درصدی منابع نفتی بودجه ۱۴۰۰/ بیش وصولی ۱۳.۵ هزار میلیاردی از فروش سهام در سال ۹۹+ جدول

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مطابق عملکرد شرکت‌های دولتی در سالجاری، ۱۶۶ شرکت زیان‌ده بوده‌اند و متوسط مجموعه زیان شرکت‌های وابسته به دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش مشرق، محمد خدابخشی در تشریح نشست دیروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این جلسه با حضور بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی گزارش دیوان درباره بودجه شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

تورم‌زایی بودجه ۱۴۰۰ با سُفره مردم چه می‌کند؟

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با اشاره به اینکه حدود ۳۸۲ شرکت دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت در لایحه بودجه وجود دارد که بسیاری از آنها متاسفانه زیان‌ده هستند، افزود: رشد شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ظاهرا  ۷.۳ دهم در نظر گرفته شده است اما در حقیقت حجم بودجه شرکت‌های دولتی غیر از شرکت‌های ملی نفت ایران، شرکت ملی پخش و پالایش، پالایشگاه نفت آبادان و پالایشگاه نفت اراک در این لایحه نسبت به سال ۹۹ حدود ۳۵ درصد رشد داشته و در مجموع همه شرکت‌ها  ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رشد داشته‌اند.

تدوین احکام در بودجه برای ساماندهی شرکت‌های دولتی

وی تصریح کرد: بحث شرکت‌های زیان‌ده هم در گزارش دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گرفت که براین اساس تعداد شرکت‌های زیان‌ده طی سال جاری ۱۰۴  مورد بوده که در بودجه سال آینده این شرکت‌ها ۴۹ مورد گزارش شده است، در حالی‌ که مطابق عملکرد شرکت‌های دولتی در سال ۹۹، ۱۶۶ شرکت زیان‌ده بوده‌اند و متوسط مجموعه زیان شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که این رقم برای کل شرکت‌هاست و به دلیل اهمیت بسیار بالا این موضوع باید بررسی شود.

خدابخشی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مانند بانک صنعت و معدن، بانک توسعه صادرات و پست بانک سودده هستند، گفت: طی بررسی‌ها مشخص شد، برخی از شرکت‌ها مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که ماهیتی شرکتی نداشته و غیرتجاری محسوب می‌شوند، زیان‌ده هستند براین اساس طی بررسی‌ها در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اعلام شد، باید شرکت‌ها با توجه به ماهیت کاریشان تفکیک شوند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: شرکت‌هایی که ماهیت شرکتی دارند و آنهایی که باید حاکمیتی بمانند یا تجاری هستند باید از یکدیگر تفکیک شوند، بنابراین مقرر شد، برای همه شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت احکام مشخصی در قانون بودجه تدوین شود و برای شرکت‌های خیلی خاص هم احکام خاصی ذکر شود و در این رابطه پیشنهادات دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش ها بررسی خواهد شد.

تدوین جدولی در بودجه برای شفاف‌سازی سهم شرکت نفت

نماینده مردم الیگودرز در مجلس ضمن تاکید بر شفاف‌سازی سهم شرکت ملی نفت ایران در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم اظهار کرد: سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران از فروش نفت خام و میعانات گازی باید در یک جدول تعیین تا مشخص شود به چه شکلی هزینه می‌شود یعنی همان کاری که در ارتباط با هدفمندی یارانه‌ها و تبصره ۱۴ یک جدول به بودجه اضافه شد.

وی تاکید کرد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیشترین تمرکز خود را روی ۳۵ شرکتی قرار داده که ۸۲ درصد مجموع درآمدهای شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را در اختیار دارند یعنی از مجموع ۳۸۲ شرکت تنها ۳۵ مورد آن ۸۲ درصد درآمدها را در اختیار دارند، بنابراین اهمیت دارد تا بیشتر بر روی این شرکت ها بررسی انجام شود. طی پیشنهادی در جلسه دیروز مقرر شد، با افزودن حکمی به قانون بودجه بهره‌وری و کارایی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های زیرمجموعه آنها افزایش پیدا کند.

خدابخشی تصریح کرد: نشست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای بررسی بودجه شرکت‌های دولتی و انتفاعی وابسته به دولت ادامه دارد و فردا صبح هم این جلسه برگزار می شود تا بتوانیم هرچه سریعتر گزارش کامل و جامعی در خصوص بودجه شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را آماده و در روزهای آینده به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه کنیم.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 0
    نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مطابق عملکرد شرکت‌های دولتی در سالجاری، ۱۶۶ شرکت زیان‌ده بوده‌اند و متوسط مجموعه زیان شرکت‌های وابسته به دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. // ای جان مدیر تسویه فرستادند توش از داخل داغونش کرده تا خصوصی مالیش کنند . آخرهای دوره که میشه یعنی دیگه همین حالاها که دیگه گوش کسی بدهکار نیست هپل هپوش میکنند میره پی کارش خصوصا تمام سوابق و پرونده هاش را بعد از خصوصی مالی نابود میکنند که نشه پیگیری فساد کرد. به داد شرکتهای دولتی خارج برسید که دور از چشم مردم هستند .تا نخوردنشون یک ماء الشعیر ! هم دنبالش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس