کد خبر 1153710
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲

هنگامی که کودکی با کف پای صاف و انعطاف پذیر، می ایستد؛ قوس کف پا از بین می رود ولی هنگام نشستن یا زمانی که کودک بر روی پنجه هایش ایستاده است، قوس کف پا قابل مشاهده است. با اینکه این بیماری “کف پای صاف” نامیده می شود اما در تمامی حالات هر دو پا درگیر هستند.
کف پای صاف انعطاف پذیر در کودکان رایج است. با اینکه والدین معمولا نگران هستند که یک قوس غیرطبیعی کم یا نبود آن در پای کودک به یک ناهنجاری یا ناتوانی دائمی بینجامد؛ اما بیشتر کودکان در نهایت بدون ایجاد مشکلی در بزرگسالی به آن غلبه می کنند.

کف پای صاف کودکان ، انعطاف پذیر

کف پای صاف انعطاف پذیر معمولا بدون درد است و مشکلی در راه رفتن و یا مشارکت در ورزش ایجاد نمی کند. اگر این بیماری در فرزند شما درد یا ناراحتی ایجاد نمی کند به درمان نیازی نیست.

تعریف کف پای صاف انعطاف پذیر

کف پای صاف انعطاف پذیر نوعی پای طبیعی به شمار می رود. عضلات و مفاصل در آن به طور عادی کار می کنند. بیشتر کودکان، با قوس بسیار کمی در پا متولد می شوند. با رشد کردن و راه رفتن به تدریج بافتهای نرم در کف پا سفت می شوند که قوس پا را شکل می دهند.
کودکان با کف پای صاف انعطاف پذیر معمولا تا سن پنج سالگی و یا بیشتر شروع به ایجاد قوس نمی کنند و بعضی از کودکان هرگز قوس پا نخواهند داشت. اگر این بیماری تا نوجوانی ادامه پیدا کند ممکن است درد در پا ایجاد شود و اگر این درد تداوم یابد باید با پزشک مشورت کرد.

پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی ایران

معاینه پزشک

برای تشخیص بیماری، پزشک کودک شما را معاینه می کند تا وجود دیگر اشکال کف پای صاف را که ممکن است به درمان نیاز داشته باشند رد کند. این موارد شامل کف پای انعطاف پذیر با سفتی تاندون آشیل و عضلات پشت ساق پا و یا کف پای صاف بدون انعطاف (سفت یا ریجید)که شکل جدی تری است، می شوند.
اگر در خانواده شما کسانی هستند که از کف پای صاف رنج می برند به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است یک بیماری ارثی باشد. پزشک باید درباره هر نوع بیماری عصبی-عضلانی شناخته شده در فرزند شما آگاهی داشته باشد.

کفش مناسب برای کودکان با کف پای صاف

پزشک ممکن است کفش فرزند شما را بررسی کند تا به الگوی فرسودگی احتمالی در کف کفش پی ببرد. او ممکن است از فرزندتان بخواهد تا بنشیند، بلند شود، پنجه هایش را موقع ایستادن بالا بیارد و یا روی پنجه هایش بایستد.
علاوه بر آن، پزشک احتمالا تاندون آشیل فرزندتان را از جهت سفتی و کف پای او را از نظر وجود میخچه بررسی خواهد کرد.

درمان کف پای صاف

درمان به صورت غیرجراحی

درمان کف پای صاف انعطاف پذیر تنها در مواردی ضروری است که فرزند شما از درد یا خستگی در پا، مچ پا و یا ساق پا شکایت داشته باشد. در اینصورت ممکن است پزشک تمرینات کششی را پیشنهاد کند.

اسکن رایگان کف پا در مدارس!!!

اخیرا بسیار مشاهده شده که پدر و مادرانی نگران به ما مراجعه کرده و اظهار می دارند، فردی در مدرسه اقدام به اسکن کف پای فرزندشان کرده است و پیشنهاد درمان با کفی و … را داده است و تاکید کرده است در صورت عدم استفاده از کفی فرزند شما دچار مشکلات عدیده از نحوه راه رفتن تا کمر درد و … می شود.

در مورد این پدیده جدید سخن بسیار است، که چطور مدارس به هر فردی اجازه ورود و معاینه دانش آموزان را داده و چطور وزارت بهداست، سازمان نظام پزشکی و دیگر نهادهای نظارتی هیچ نظارتی بر عملکرد افراد دخیل در حوزه درمان ندارد.

اما نکته مهم در این مورد و موارد مشابه این است:

هر تشخیص پزشکی به عهده پزشک است و چه در حوزه رشته های توانبخشی و چه در دیگر حوزه های مرتبط با درمان، اقدام به تجویز روش درمانی مثل کفش مخصوص و کفی باید با معاینه پزشک مربوطه صورت گیرد. پس تاکید می شود قبل از هرگونه نگرانی و هر اقدام و هزینه ای در مورد کفش و کفی و … حتما به پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و یا متخصص ارتوپدی و یا فلوشیپ ارتوپدی اطفال مراجعه کرده و پس از معاینه توسط این پزشکان اقدام به درمان مشکل صافی کف پای فرزندتان بکنید.

تمرین کششی پشت پا

در مقابل یک دیوار بایستید و یک پا در جلوی پای دیگر باشد (هر دو پا در یک خط قرار گیرند) ، به سمت دیوار خم شوید. در این حالت زانوی جلوییی راخم کنید. برای 15 تا 30 ثانیه در این وضعیت بمانید و در تمام این مدت هر دو پاشنه را روی زمین صاف نگه دارید. این کشش باید سه مرتبه و روی هر دو پا اعمال شود.

استفاده از کفی کفش(ارتوز)

در صورت ادامه یافتن ناراحتی، ممکن است پزشک کفی طبی تجویز کند. کفی های نرم، محکم و یا قالب های سخت محافظ قوس پا، ممکن است به کاهش خستگی و درد در فرزند شما کمک کنند و به علاوه می توانند عمر کفش کودکتان را نیز افزایش دهند. کفی هایی که به طور اختصاصی برای فرزند شما ساخته شوند معمولا مزیت خیلی کمی نسبت به کفی های آماده دارن. کفی های آماده ی طبی ولی استاندارد که در مغازه های کفش فروشی یافت می شوند به همان اندازه موثر بوده و در عین حال ارزان تر هستند و با رشد کودک به راحتی قابل تعویض هستند.

درمان اضافی:

پزشک شما ممکن است فیزیوتراپی یا گچ گیری را پیشنهاد دهد به شرط آنکه کف پای صاف انعطاف پذیر همراه با سفتی تاندون آشیل و عضلات پشت ساق پا وجود داشته باشد.

درمان به صورت جراحی

گاهی ممکن است در نوجوانان یا بزرگسالان با دردهای مداوم، درمان جراحی توصیه شود. این جراحی معمولا برای ایجاد قوس پا و یا طویل کردن تاندونهای سفتی که ایجاد درد می کنند، انجام می شود.
جراحی معمولا به صورت مرحله ای انجام می گردد. یک پا اصلاح شده و بعد از چند ماه ریکاروی، جراحی دوم انجام می گردد.
در تعداد کمی از کودکان کف پای صاف انعطاف پذیر به جای اصلاح پذیری با رشد به سمت سفتی و انعطاف ناپذیری پیش می رود. این موارد به ارزیابی بیشتر پزشکی نیاز خواهند داشت.

مطالب مهم سایت


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس