سعد الحریری میشل عون لبنان

سعد حریری به منظور انجام رایزنی‌های نهایی برای تشکیل دولت امروز به دیدار میشل عون می‌رود که اگر بحث آنها به نتیجه نرسد تشکیل کابینه در لبنان تا بعد از ۲۰۲۰ به درازا می‌کشد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه اللواء، بعد از ظهر امروز «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان به دیدار «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور می‌رود تا دو طرف رایزنی‌های نهایی درخصوص تشکیل دولت را به انجام برسانند.

بیشتر بخوانید:

مانع تراشی‌های آمریکا برای تشکیل کابینه جدید لبنان

منابع سیاسی لبنان در این زمینه گزارش دادند، تکرار رایزنی‌های قبلی و پایبندی هر یک از طرفین به همان مواضعی که داشتند به معنای بروز یک بحران آشکار جدید است؛ چرا که سعد حریری تحت هیچ شرایطی حاضر به استعفا نیست و در صورتی که همان شروط قبلی خود را که مورد موافقت رئیس جمهور نبود تکرار کند همه امور به نقطه صفر باز می‌گردد.

منابع همچنین اعلام کردند که گزینه‌های پیشنهادی سعد حریری و نیز نحوه توزیع آنها در پست‌های وزارتی تغییر چشمگیری نداشته و به نظر نمی‌رسد که قصد داشته باشد تا حد زیادی از مواضع خود برگردد.

به گفته منابع مذکور، جلسه روز دوشنبه عون و حریری نتیجه‌ای نداشت و رئیس جمهور منتظر است امروز سعد حریری ترکیبی را که مطابق با استانداردهای ملی لبنان است برای توزیع پست‌های وزارتی و تشکیل کابینه ارائه دهد.

در این بین منابع آگاه لبنان معتقدند که در حال حاضر یک فرصت واقعی و البته نه قطعی برای تشکیل دولت ظرف ۱۰ روز آینده در لبنان وجود دارد که علت آن به سه موضوع برمی‌گردد:

۱- دلیل اول مربوط به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه است که می‌خواهد دولت لبنان قبل از سفر سوم وی به این کشور در اواخر ماه جاری میلادی تشکیل شود و قصد دارد قبل از ورود «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا به کاخ سفید و آغاز ماموریت رسمی او به بحران سیاسی لبنان پایان دهد.

۲- دلیل دوم مربوط به سعد حریری است که نمی‌خواهد بن بست سیاسی این کشور عاملی برای محاصره آن باشد، همانطور که مقامات غربی در کنفرانس مجازی پاریس که هفته گذشته به منظور کمک به لبنان برگزار شد اعلام کردند در صورت عدم انجام اصلاحات و حل بحران سیاسی لبنان کمکی به این کشور نمی‌کنند.

۳- دلیل سوم به توافق حاصل شده میان فراکسیون‌های پارلمانی با سعد حریری بر می‌گردد که قصد ندارند امور را به نقطه صفر برگردانند و این فراکسیون‌ها معتقدند با توجه به جایگاه بین‌المللی حریری در حال حاضر گزینه مناسب‌تری نسبت به او برای نخست وزیری آینده لبنان و جلب کمک‌های بین‌المللی برای این کشور وجود ندارد.

اما همین منابع تاکید کردند که اکنون نمی‌توانیم بگوییم که همه شرایط برای اعلام تشکیل دولت جدید مهیا است؛ اما یک فرصت جدی برای تحقق این امر وجود دارد که اگر این بار نیروهای سیاسی لبنان موفق به تشکیل کابینه نشوند پرونده تشکیل دولت تا بعد از زمان تغییر دولت آمریکا و سال جدید میلادی به درازا می‌کشد.

روز گذشته منابع لبنانی گزارش دادند که افق روشنی برای تشکیل دولت در لبنان قبل از ۲۱ ماه جاری میلادی دیده می‌شود که این تاریخ به سفر قریب‌الوقوع «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه به بیروت مرتبط است که قرار است در همین تاریخ به لبنان سفر کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    هیچ دولتی تشکیل نخواهد شد تازه پای ترکیه هم به لبنان بزودی باز می شود که کار را برای سعودی ها و اماراتی ها مشکلتر خواهد کرد و ترکیه برای فشار بر فرانسه بدنبال نفوذ در لبنان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس