کشتار در سایه مصونیت؛ آمریکا در سال ۲۰۱۹ به چند قربانی افغان غرامت پرداخت کرد؟

براساس آمارهای رسمی سازمان ملل، نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۱۹ میلادی دستکم ۷۸۶ غیرنظامی افغان را به قتل رساندند که از این میان تنها برای کشتار ۶۵ نفر غرامت اندکی پرداخته شده است.

به گزارش مشرق، این روزها پرونده جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان در حالی صدر رسانه‌های جهان قرار دارد که افشای گوشه‌ای از این جنایات نباید اذهان عمومی را از جنایات گسترده دیگر نیروهای خارجی و در رأس آن نظامیان آمریکایی گمراه کند.

بیشتر بخوانید:

افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان در دوران ترامپ

براساس گزارش رسمی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به «یوناما»، آمریکا مسئول کشته شدن ۷۸۶ غیرنظامی افغان شناخته شده که از این میان ۵۴۶ مورد در نتیجه حملات هوایی بوده است.

بیشتر بخوانید:

چرا طالبان پاسخ حملات آمریکا به افغانستان را نمی‌دهد؟

این در حالی است که یوناما اطلاعات خویش را براساس گزارش‌های ماموریت «حمایت قاطع»، نهادهای دولتی افغانستان و در برخی اوقات تحقیقات میدانی بدست می‌آورد و آمارهای رسمی دفتر نمایندگی سازمان ملل کمتر از آمار واقعی است.

ببینید:

عکس/ نمایی زیبا از طبیعت افغانستان

با این حال و با وجود فرافکنی‌های متعدد فرماندهان آمریکایی برای قبول مسئولیت کشتار غیرنظامیان افغان، از میان ۷۸۶ غیرنظامی کشته شده توسط نظامیان آمریکایی، دولت این کشور تنها برای ۶۵ قربانی غرامت پرداخته است.

جنایات جنگی آمریکا در حالی در افغانستان ادامه دارد که براساس پیمان امنیتی کابل-واشنگتن نظامیان این کشور از مصونیت قضایی برخوردار هستند و بابت ارتکاب هرگونه جنایات ملزم به پاسخگویی به محاکم قضایی افغانستان نیستند.

تاکنون تلاش‌های دیوان کیفری بین‌المللی نیز برای رسیدگی به جنایات جنگی آمریکا و ناتو در افغانستان با لغو روادید دادستان پرونده افغانستان، هشدار برای بازداشت وی و دیگر کارکنان دادگاه که در این پرونده دخیل باشند و نیز توقیف و بلوکه کردن دارایی‌ها و اموال این دادگاه در آمریکا و اعمال تحریم علیه آن مواجه شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس