کد خبر 1153336
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸

یبوست شایع ترین عارضه های مربوط به دستگاه گوارش است که سالانه 2.5 میلیون نفر را به سمت مراکز درمانی می کشاند. سیستم گوارشی سالم به این معنی است که شما دارای عادات غذایی مناسب هستید، معده و روده کوچک شما هضم غذا را به درستی انجام می دهند و همچنین دفع توسط روده بزرگ به طور طبیعی اتفاق می افتد. هرگونه عدم تعادل در موارد بالا منجر به بیماری یا مشکلات گوارشی می شود.

یبوست چیست؟

به طور کلی، یک فرد زمانی دارای یبوست قلمداد می شود که هفته ای کمتر از سه بار اجابت مزاج داشته باشد یا دفع مدفوع به سختی انجام شود. یبوست زمانی اتفاق می افتد که غذای هضم شده زمان زیادی را در روده بزرگ بگذراند. همچنین ممکن است هنگامی که روده بزرگ شما آب زیادی جذب می کند، مدفوع شما را سفت و خشک کند و فشار دادن آن به خارج از بدن برای عضلات رکتوم دشوار شود. عادات روده ای افراد بسته به الگوی غذایی، سن، فعالیت بدنی و... بسیار متفاوت است. یبوست به این صورت تعریف می شود که برخی افراد یک بار در روز مدفوع خود را دفع می کنند که طبیعی و برخی دیگر در هفته کمتر از 3 بار عمل دفع را انجام می دهند که به آن یبوست می گویند. در مجموع، حدود 16 درصد از مردم علائم یبوست را تجربه می کنند.

علائم و نشانه های یبوست

در صورت ابتلا به یبوست علائم زیر بیش از 12 هفته در فرد مشاهده شود:

· دفع کمتر از 3 بار در هفته

· مدفوع توده ای، خشک یا سفت

· نفخ شکم

· دفع مدفوع سخت یا دردناک است

· خونریزی از رکتوم

· وجود درد کمر

· احساس اینکه در راست روده شما انسداد وجود دارد و شما را از حرکات روده باز می دارد

· احساس اینکه انگار نمی توانید مدفوع خود را کاملا خالی کنید

· نیاز به کمک برای تخلیه راست روده دارید، چه با فشار دادن دستان روی شکم یا استفاده از انگشت برای برداشتن مدفوع (بله، این اتفاق می افتد!)

اگر دو یا چند مورد از این علائم را در سه ماه گذشته تجربه کرده باشید، یبوست مزمن در نظر گرفته می شود.

دلایل بروز یبوست مزمن

طیف گسترده ای از عوامل می تواند منجر به یبوست شود:

1. تغییر در برنامه روزانه نیز می تواند منجر به یبوست شود. یکی از شایع ترین تغییرات پیری است (یبوست عملکردی)

طبق آمار رسمی 26 درصد از زنان و 16 درصد از مردان 65 سال به بالا به طور منظم دچار یبوست می شوند. همچنین بعضی افراد در مسافرت ها نمی توانند عمل دفع را به راحتی انجام دهند. بارداری نیز از عوامل تاثیرگذار بر روی بروز یبوست است که در نتیجه یک تغییر ایجاد می شود.

2. دیابت (باعث ضعف عصب خودکار می شود)

3. مشکلات مزمن پزشکی

4. کم کاری تیروئید-

5. مشکل با اعصاب اطراف کولون و رکتوم

· آسیب به اعصاب کنترل کننده تحرک روده و راست روده (نوروپاتی اتونوم)

· افراد دارای بیماری پارکینسون

· افراد با سابقه سکته مغزی

· افرادی که دچار آسیب نخاعی هستند

6. تخلیه تأخیری روده بزرگ ناشی از اختلالات کف لگن و جراحی روده بزرگ

7. اختلالات دستگاه گوارش، مانند سندرم روده تحریک پذیر

8. داروهای خاص و مکمل های غذایی، از جمله آنتی اسیدهایی که حاوی آلومینیوم هستند. (مکمل های کلسیم، ضد کولینرژیک و ضد اسپاسم که اغلب برای درمان اسپاسم در روده استفاده می شود، داروهای ضد تشنج که برای جلوگیری از تشنج استفاده می شود. مسدود کننده های کانال کلسیم، دیورتیک ها مکمل های آهن، داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود. داروهای ضد درد و داروهای ضد افسردگی خاص)

سایر دلایل یبوست مرتبط با سبک زندگی عبارتند از:

1. فیبر کافی نمی خورید

2. کمبود آب بدن یا به طور کلی عدم نوشیدن مایعات کافی

3. عدم تحرک و ورزش منظم

4. نادیده گرفتن نیاز به سرویس بهداشتی و تخلیه مدفوع

5. استفاده از صندلی توالت نامناسب

در حالی که یبوست ناخوشایند و گاهی اوقات ناراحت کننده است، اما به خودی خود یک بیماری محسوب نمی شود و می تواند نشانه ای از بیماری های جدی تر باشد. همچنین مهم است که بدانید عادات طبیعی روده ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد به طوری که بعضی از افراد ممکن است سه بار در روز و برخی دیگر سه بار در هفته مدفوع داشته باشند.

درمان یبوست با صندلی توالت آسان نشین

یبوست از جمله عارضه هایی است که در طول سال ها می تواند افراد مختلف را درگیر کند. یکی از دلایل بروز یبوست استفاده از توالت فرنگی است که با توجه به نوع نشستن شما بر روی آن اجازه تخلیه کامل روده و مثانه را نمی دهد. همچنین توالت ایرانی یا همان چمباتمه ای نیز می تواند بر روی زانوها و مفاصل فشار بسیاری را وارد کند. صندلی توالت آسان نشین یک طراحی مدرن و خلاقانه برای رفع مشکلات مربوط به توالت های ایرانی و فرنگی است در حالی که از مزایای بسیاری نیز برخوردار است.

بسیاری از افراد برای درمان یبوست به دنبال راه حل هایی هستند که عوارض درمانی آن را به حداقل برسانند. داروهای شیمیایی علاوه بر عوارض مختلف ممکن است تاثیر کوتاه مدتی در درمان یبوست داشته باشند به همین دلیل بهتر است از روش های بهینه تری برای درمان این بیماری استفاده کنید. صندلی توالت آسان نشین با طراحی خاص و منحصر به فرد خود توانسته بدون هیچ گونه عوارض جانبی، تاثیر بسزایی در درمان یبوست داشته باشد. این طراحی مدرن با عنوان صندلی توالت یو شکل نیز شناخته می شود و از جمله راه های درمانی یبوست، جلوگیری از ایجاد سنگ مثانه، کاهش دردهای مربوط به آرتروز زانو و مفاصل و همچنین یک طراحی مدرن و کاملا کاربردی برای دوران بارداری محسوب می شود.

پیشگیری از یبوست

از صندلی توالت مناسب استفاده کنید. با توجه به معایب توالت های معمولی و فرنگی بهتر است از یک نوع صندلی توالت که بر اساس آناتومی بدن انسان بهینه شده استفاده کنید.

احتمالاً این توصیه را بارها شنیده اید اما باز هم توصیه می کنیم که به طور منظم ورزش کنید (حرکت دادن بدن باعث می شود همه چیز حرکت کند).

مقدار فیبر غذایی خود را افزایش دهید (نوشیدن مقدار زیادی آب و همچنین غذاهای حاوی فیبر بالا را به عنوان بخشی از برنامه غذایی منظم خود انتخاب کنید).

به سیگنال های بدن خود توجه کنید. اگر شما نیازی به تخلیه مدفوع خود داشتید، بدون تاخیر به توالت بروید. در این حین برای تحقق آن عجله نکنید و بیش از حد فشار نیاورید.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس