کد خبر 1153221
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
بورس نمایه

بزرگان بازار عموما سعی می‌کنند که سهم‌ها را در منفی‌ها شکار کنند و تقریبا می‌توان گفت که خیلی از اوقات این بازیگردان‌ها به هیچ وجه در مثبت بازار خرید نمی‌کنند و حتما یک رنج منفی ایجاد می کنند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، شاخص کل دیروز با وضعیت منفی آغاز شده  در میانه راه صعودی بود و در انتها نتوانست صعود کند، بیشتر کارشناسان معتقدند که اگر مشکلی از نظر سیاسی و اقتصادی در کشور رخ ندهد روند بازار به همین شکل تا پایان سال ادامه دارد.

 برخی دیگر نظر عکس دارند و بر این باورند که بازار بعد از مدت کوتاهی باز هم ریزشی است، آن‌ها می‌گویند که هنوز عوامل ریزش بر بازار مانند قوانین و مقررات و حضور دولت حاکم است و تا این دو مسئله حل نشود بازار به حالت تعادلی یا طبیعی مورد انتظار سرمایه‌گذاران باز نمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

آژیر قرمز در بورس به صدا درآمد +جدول

صادقی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که پارامتر اصلی که در بازار موجب سبز شدن شاخص شده است افزایش حجم معاملات می‌باشد. او همچنین معتقد است که در این ایام بزرگان بازار پول‌های خود را آرام آرام وارد بازار کردند. او که بارها از دستوری بودن و دخالت دولت در دوران منفی بازار گلایه کرده بود در این مصاحبه عنوان کرد که روند بازار در حال حاضر بدون شائبه در حال پیش رفتن است.

قاسم صادقی کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط فعلی بازار سهام گفت: در این روزها، پارامتری که موجب رشد بازار شده حجم معاملات بوده و اتفاقی که این ایام شاهد آن هستیم ورود پول‌ توسط بزرگان بازار بود. بسیاری از بزرگان بازار منتظر بودند که ببینند نتایج انتخابات آمریکا چه می‌شود و از لحاظ سیاسی این کشور به کدام سمت حرکت می‌کند به همین دلیل این افراد پول خود را کم کم وارد بازار کردند. ما طی این یک ماه دیدیم که درصدی از این پول‌ها که با دید کوتاه مدت وارد بازار شدند، رشد شاخص کل بازار را در پی داشتند.

در واقع بزرگان بازار که وارد بازار شدند عموما سعی می‌کنند که سهم‌ها را در منفی‌ها شکار کنند و تقریبا می‌توان گفت که خیلی از اوقات این بازیگردان‌ها به هیچ وجه در مثبت بازار خرید نمی‌کنند و حتما یک رنج منفی ایجاد می‌کنند و بعد این کار انجام می‌دهند

صادقی اضافه کرد: زمانی که حقیقی‌ها بازار مشاهده کردند افرادی در حال وارد کردن نقدینگی یا سرمایه خود به بورس هستند از صف فروش دست کشیدند که در نهایت می‌توان گفت بازار به حجم معاملات خوبی برگشت و انتظار ما این است که حداقل طی شش ماه آینده در صورتی که مشکلی ایجاد نشود، بازار با همین روند بتواند به سقف قبلی خود باز گردد.

وی به این سوال که آیا سهامداران مانند ابتدای سال و همچنین دوران اصلاح، در این روزها به صورت هیجانی عمل می‌کنند؟ این گونه پاسخ داد: خیر، به غیر از روزهای اول که به صورت هیجانی خرید کردند اما در ادامه از رفتار هیجانی که قبلا صورت می‌گرفت کاسته شد که این خبر خوبی برای بازار است. به هر حال ریز موج‌های نزول  اصلاحی در سر راه خواهیم داشت ولی این روندی که صورت گرفته روند  بدی نیست، حتی ما روزهای منفی را در بازار می‌بینیم که  قسمتی از بازار مثبت است یعنی اینکه آن رفتارهای هیجانی که قبلا بوده، کمتر دیده می‌شود.

این کارشناس  به ورود پول حقیقی به بازار و با تاکید به آینده روشن بازار اشاره کرد و افزود: هم حقیقی‌های که قبلا سهام خود را  با ضرر فروخته بودند  و هم آن‌‌های که سهام خود را نگهداری کردند در این روزها به بازار خوشبین هستند  که این نکته بسیار مثبت برای بورس و سهامداران هست این در حالی است که اگر مسئولین هیچ اقدام یا  قانون یک شبه‌ای تصویب نکنند این اوضاع ادامه‌ خواهد داشت و مشکلی برای بازار ایجاد نمی‌شود. ورود پول حقیقی نسبتا عدد خوبی است و بنده هم دید روشنی به بازار دارم، فقط حقوقی‌ها نباید فروش‌های سنگینی داشته باشند که در این روزها هم فروش‌های سنگینی انجام ندادند اما برخی از روزها هم  فروش‌های داشتند که برای عمق بخشی به بازار نیاز است.

صادقی در پاسخ به این سوال که گاهی اوقات دیده می‌شود که بازارگردان‌های بازار در حال رکب زدن به حقیقی‌ها هستند، به نظر شما چه راهکاری برای کنترل این رفتار آن‌اها است، گفت: در واقع بزرگان بازار که وارد بازار شدند عموما سعی می‌کنند که سهم‌ها را در منفی‌ها شکار کنند و تقریبا می‌توان گفت که خیلی از اوقات این بازیگردان‌ها به هیچ وجه در مثبت بازار خرید نمی‌کنند و حتما یک رنج منفی ایجاد می‌کنند و بعد این کار انجام می‌دهند، که در این ایام هم  چنین رفتارهای دیده می‌شود که امیدواریم با نظارت بیشتر و ایجاد محدودیت برای این افراد این امر کنترل شود.

وی در تحلیل سهم‌های بازار این گونه اظهار کرد: در شرایط حال حاضر از صف خرید بیشتر سهم‌ها کاسته شده یا به عبارتی صف‌های خرید آن‌ها مثل سه ماه اول سال بسیار سنگین نیست، برخی دیگر هم در آستانه خرید هستند. سهام بانک‌ها در این روزهای بازار مورد استقبال بوده و شرایط نسبتا خوبی دارند، البته نقطه مقاومت دارد که باید آن را رد کنند که در حال حاضر  به نقطه مقاومتشان نزدیک شده است، همچنین گروه دارویی گروه خوبی است که احتمالا یک صعودی هم داشته باشند، گروه زراعتی یک اصلاحی داشت و فکر می‌کنم بتواند به زودی برگردد، اما در کل هر کدام به نسبت، مقاومتی دارند که یک واکنش در آن نقطه دارند و سپس بر می‌گردند.

به گفته او کلیت بازار مثبت است و اتفاقات رخ داده در بازار به صورت طبیعی و بدون شائیه در حال پیش رفتن است.

منبع:سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    7 0
    وقتی دولت صحبت از پلایشی یکم کرد مردم بنا بر اعتماد به دولت 5 میلیون تومان خرید کردند واحد صندوق پالایش یکم 10 هزار تومان - الان هر واحد 10060 تومان است خدا میداند که این جز ضرر برای سهام دار چیز دیگری نیست - درحالیکه همین 5 میلیون خیلی سهام می شد که دوران اصلاح سهام دار بخرد و تا امروز خیلی بیشتر از رشد از پالایشی یکم بود - به خریدهای حقوقی ها توجه کنید ,وحشتناک خرید میکنند ولی دلیلش را نمی دانم چرا علارقم اینهمه خرید پالایشی اینقدر افت قیمت کرد... دستگاه ناظر بورس را کن .... لطفا وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و حفاظت قوه قضائیه ورود پیدا کنند .... #عباس-آ - های - بورس***** #قهقه رانت خواران بورسی ... #کشتارـ سرمایه های - مردم
  • Mjp. Shiraz IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    5 0
    بازارگردانها شدن افاتی برای بورس چنان عرضه میکنن ک تمام حقیقی هافراری میشن ازاون نماد. مثلادیروزوامروزنمادرمپنا صف خریدش زیادبوددوسه برابرحجم مبناخریدکردند. امادقیقالحظات اخرحقوقی ها یابازارگردنهاچنان ابشاری وزیادعرضه میکنن ک بازارمنفجرمیشه.. ازصبح تابیست دیقه قبل ازاتمام کاربورس نماد رمپناکه سقف خریددوسه برابرحجم مبنابودمتلاشی شدبا بی انصافی بازارگردانها
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    مافکرکردیم بازارگردانهابنفع بورس کارمیکنند. متاسفانه لحظات اخرعرضه ی ابشاری دارن تاسهم راکف قیمت جمع کنندوفرداصبحش بازمیبرن بالاقیمتوتااخرین لحظه ک خوب سود کردن درواقع ازیدست میدن ازاونطرف بادوستی ازحلقوم ملت میکشن بیرون.. ماراباش فکرکردیم بازارگردانهااومدن خریدکنن نزارن ارزش سهم بیش ازحدپایین بره...یمرد وجودنداره جلوی عرضه های بیش ازحدحقوقی هارابگیرخ
  • محمدرضا IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 0
    دوست عزیز شرم اور است با سرمایه مردم دارید بازی می کنید توجیه هم می کنید
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    حقوقی ها باز هم نمیخوان دست از کاری تو بورس بردارند. متاسفانه سازمان بورس هم در مقابل اینها کاری نمی کنه. قوه قضائیه ورود کن تا بورس به روال سابق خودش برگرده.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    بازار گردان یعنی نوسان گیر
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    بورس باید جهت رفاه همه مردم باشد نه وسیله بازی دولت .پارسال با تبلیغ دولت 120میلیون پولم رو در وارد بورس کردم گشایش روحانی هم شدیم الان پنجاه میلیون شده اگه آهن کهنه 4000بود الان 12000هزاراست این بورس از قمار. بدتره با جون و سلامتی مردم بازی میکنه.لطفا انتشار بدین
  • علی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    من خودم یکی رو می شناسم که43میلیارد پولش رو خوابانده تا شاخص 1600 رو رد کنه ببینه بازار درست شده پله ای وارد بشه چون واسش کار میکنیم بیشتر وقتها هم واسه ما داره توضیح میده و از تجربه هاش میگه و مشتاق هست تا زودتر شرایط درسته بشه فعالیت کنه من که اینجوری فهمیدم ازش
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    یعنی این دولت تا کی میخواد دروغ بگه و با مردم بازی کنه این همه گفت پالایشی بگیرین بعد سه ماه باز شد همش منفی اخه چرا هیچ دستگاه اطلاعاتی رصد نمیکنه یعنی یکی از اونام نگرفته که بدونن چیکار دارن با این ملت میکنن اخه
  • وفا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    تا مردم را به گدائی به کشورهای همسایه نفرستند دست از اختلاس ونیرنگ ودستکاری بورس برنخواهند داشت . آخه بی انصافها کار که ایجاد نمبکنید خب چرا دیگه پس انداز خرد ما را هم برای بچه های بی دینتان می‌بلعید خناسان خدا نشناس.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس