بالگرد سی کینگ

نیروی دریایی ارتش در پروژه جدید دفاعی خود، یک سیستم سونار غوطه‌ور مخصوص بالگردهای ضد زیردریایی را ارتقاء داده کرده که توان این نیرو برای کشف و درگیری با شناورهای زیر سطحی را افزایش خواهد داد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، از زمان ورود زیردریایی ها به میدان در جنگ جهانی اول تا به امروز بحث مقابله با این تهدید به یکی از بزرگترین چالش ها برای بسیاری از کشورهای کوچک و بزرگ جهان بدل شده است. از داستان معروف گروه های اسکورت متفقین در جنگ جهانی دوم در اقیانوس اطلس مقابل زیردریایی های آلمان نازی گرفته تا بازی موش و گربه زیر سطحی های آمریکا و انگلیس در مقابل اتحاد شوروی سابق در جنگ سرد، همه و همه از جمله بخش هایی در تاریخ بوده که جنگ ضد زیردریایی برگ های مهمی از تاریخ نبردها را تشکیل داده است.

در سالهای پس از جنگ سرد و خصوصا پس از ورود به قرن جدید نیز شاهد توسعه نسل جدید زیردریایی ها خصوصا با پیشران های دیزل الکترونیک با میزان پنهانکاری بسیار بالا هستیم . این زیردریایی های کوچک در عین حال توان حمل طیف گسترده ای از تسلیحات را داشته و می توانند ضربات سنگینی را به خطوط کشتیرانی، قوای دریایی و حتی تاسیسات مهم زمینی طرف مقابل وارد کنند. بحث در خصوص زیردریایی ها تنها به زمان جنگ ختم نشده و در زمان صلح نیز رصد یگان های زیرسطحی کشورهای متخاصم و مقابله با عملیات های جمع آوری اطلاعات، همچنان موضوعی بسیار مهم و قابل توجه برای نیروهای مسلح در اقصی نقاط جهان است.

بیشتر بخوانید:

اتفاق مهمی که رزمایش «ذوالفقار ۹۹» ارتش در معرض دید آمریکا قرار داد/ «غدیر» اولین زیردریایی سبک جهان با توان شلیک موشک از زیرآب شد +عکس

۴ رکن ساخت نسل مدرن‌تر ناوهای رزمی در کشور بالاخره کامل شد/ ایران با «نگین» به باشگاه دارندگان «Frigate» می‌پیوندد +عکس

سونار ؛ کلید واژه کشف زیر سطحی ها

در بحث کشف و مقابله با زیردریایی ها، اصولا یک واژه بیشتر از دیگر کلمات شنیده می شود و آن هم سونار است. اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده سونار را تعریف کنیم ، این سیستم یک نوع رادار زیر آبی است که امواج صوتی را در زیر آب پخش کرده و از برخورد آن با اجسام مختلف در زیر آب و دریافت و آنالیز آنها تصویری از وضعیت مقابل را بدست می آورد. سونار در حقیقت یک رادار زیر آبی است و به مانند رادارهای جستجوی هوایی فعلی در دو وضعیت فعال و غیر فعال کار می کند.

در بخش فعال این سیستم به پخش صدا پرداخته و در حالت غیر فعال نیز به دنبال شنیدن صدای طرف مقابل است. همین مسئله باعث توسعه و رقابت شدید کشورها در بحث از یک طرف کاهش صدای زیرسطحی های خود و در عین حال افزایش توان گیرنده های صوتی و سامانه های سونار خود برای بحث کشف طرف مقابل بوده است.

تعریف سونار و نحوه عملکرد آن به زبان ساده

در جنگ ضد زیردریایی لایه های مختلف و پلتفرم های مختلفی با امکانات گوناگون وارد کار می شوند که یکی از مهمترین تجهیزات، بالگردهای ضد زیردریایی هستند که یا از پایگاه های ساحلی یا از روی شناورهای مختلف به پرواز درآمده و به دنبال کشف و مقابله با زیردریایی ها می روند. معمولا بالگردها برای کشف زیردریایی ها از دو روش استفاده می کنند که یکی از آنها پرتاب بویه های مخصوص شناسایی زیردریایی است. این بویه ها بعد از پرتاب در وضعیت های مختلف اقدام به انتشار امواج صوتی یا گوش دادن به امواج صوتی ایجاد شده در زیر آب و ارسال آن برای واحد های خودی می کند. این بویه ها معمولا توسط هواپیماهای گشت دریایی نیز حمل و پرتاب می شوند.

بالگرد SH-3 و سیستم سونار غوطه ور AN/AQS-13

اما روش دیگر استفاده از سیستم های موسوم به سونارهای غوطه ور در زیر آب هستند. این سیستم ها در حقیقت شامل یک سیستم فرستند و گیرنده امواج هستند که با یک کابل از درون بالگرد به داخل آب فرستاده شده و بالگرد می تواند در وضعیت حرکت یا در حالت ثابت آنها را فعال کرده و این سامانه ها نیز به دو صورت فعال یا غیر فعال به جستجوی اهداف می پردازند.

این سیستم ها در مقایسه با سونارهای نصب شده روی شناورهای سطحی یا زیرسطحی از اندازه و قدرت کم تری برخوردار هستند اما به دلیل تحرک بالا به لطف بالگرد می توانند یک حلقه دفاعی متحرک در اطراف شناور یا ناوگان مورد نظر ایجاد کرده و احتمال کشف اهداف زیر سطحی را افزایش بدهد.

ایران و جنگ ضد زیردریایی؛ آمادگی برای مقابله با فرامنطقه ای ها

بحث توانایی و جنگ ضد زیردریایی در ایران با سفارش بالگردهای سری SH-3D ملقب به سی کینگ (پادشاه دریا) به شرکت ایتالیایی آگوستا داده شد. این بالگردها در نقش های جستجو و نجات، حمل نیرو و البته جنگ ضد زیردریایی به ایران تحویل شدند. در آن زمان و بر اساس طرح های موجود قرار بود تا با توسعه نیروی دریایی ایران به سمت اقیانوس هند بخشی از وظیفه رصد ناوگان شوروی سابق خصوصا زیرسطحی ها که در این منطقه نیز فعال بودند به ایران سپرده شود.

بالگرد سی کینگ نیروی دریایی ارتش

با پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی و البته عدم وجود تهدید زیر سطحی در آن دوره، تمام توان هوادریای نداجا به رصد تحرکات سطحی دشمن معطوف شده و البته یگان های بالگردی نیروی دریایی نیز پروازهای زیادی خصوصا در بحث جابجایی نفرات و تجهیزات در جبهه های مختلف بر عهده گرفتند. بعد از پایان جنگ تحمیلی و خریداری تعدادی زیردریایی او البته آغاز نهضت بزرگ ساخت زیرسطحی در کشور، مسئله نبرد در زیر آب دوباره در نیروهای مسلح به جریان افتاد. البته همچنان تا سالها تهدید خاص زیر سطحی در مقابل کشور ما وجود نداشت اما این روند بعد از حوادث یازدهم سپتامبر تغییر کرد.

هرچند هنوز هم ایران در منطقه خلیج فارس تنها کشور بومی است که دارای توان زیر سطحی است اما هرچه به سمت شرق برویم، دارندگان این تجهیزات بیشتر می شود. در همسایگی ما پاکستان دارای زیردریایی است که از طرفی به دلیل روابط بسیار گرم بین دو کشور و اصولا وضعیت سیاسی این کشور با هند و توجه بیشتر قوای این کشور به آن سمت، اصولا این توان نیز برای ما جای تهدید نبوده اما از طرفی با افزایش قابل توجه زیرسطحی های غربی خصوصا آمریکایی و انگلیسی در منطقه، لازم بود تا نیروی دریایی ارتش بحث افزایش توان ضد زیردریایی را در دستور کار قرار بدهد.

در عین حال، آینده نگری برای احتمال خرید زیرسطحی توسط برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، دستیابی به سامانه های جدید رصد و شناسایی را ضروری می کرد.

زیردریایی اتمی آمریک از کلاس لس آنجلس در بحرین

در کنار بحث توسعه سیستم های سونار برای شناورها و زیر سطحی ها، در سالهای اخیر شاهد افزایش توان ضد زیردریایی در بالگردها نیز بوده ایم. حتی در سال 1393 شاهد آزمایش یک اژدر هواپرتاب از بالگرد های SH-3D نداجا در جریان رزمایش ارتش بودیم. این اژدرها از نظر ظاهری شباهت زیادی به نمونه آمریکایی مارک 46 دارند و به نظر می رسد بعد از ارتقاء، وارد خدمت  شده‌اند.

پرتاب اژدر از بالگرد سی کینگ نیروی دریایی ارتش در سال 1393

اما در اتفاقی مهم، در روز 11 آذرماه شاهد افتتاح نمایشگاهی در خصوص برخی از دستاوردهای مهم نیروی دریایی ارتش بودیم که در بخشی از این نمایشگاه، در خصوص پروژه ای به نام "شهید رخشانفر" صحبت و تصاویری از آن پخش شده است. اطلاعات منتشر شده در خصوص این طرح نشان می دهد سامانه مورد نظر یک سیستم سونار قابل حمل توسط بالگرد برای کشف زیردریایی های بوده و توان کشف زیردریایی ها به وسیله حسگرهای الکترومغناطیسی، برقراری ارتباط با دیگر واحدهای دریایی خودی، انتقال اطلاعات به سیستم کنترل آتش برای شلیک اژدر و قابلیت عملیات در دو وضعیت فعال و غیر فعال را دارد.

معرفی سیستم سونار جدید نداجا

هرچند اطلاعات بیشتری در خصوص این طرح منتشر نشده اما دقت به ظاهرا سازه سیستم که در این نمایشگاه به نمایش درآمده شباهت هایی با سیستم AN/AQS-13 به چشم می خورد که برای سالها در نقش سیستم سونار غوطه ور بالگردهای ضد زیردریایی در جهان ایفای نقش می کرد. این سامانه که در مدل های مختلفی طراحی و ساخته شده به کشورهای مختلف مثل مصر، برزیل، آلمان، کره جنوبی، تایوان، پرتغال و ترکیه نیز صادر شده است.

این سامانه به صورت پایه یک سیستم سونار بر پایه عملیات در وضعیت فعال در فرکانس های میانه به بالا محسوب شده و مخصوص بالگردهایی بوده که معمولا از ناوهای هواپیمابر آمریکا به پرواز درآمده و وظیفه دفاع ضد زیردریایی در حلقه های نزدیک به ناوگروه را به عهده داشتند. احتمال تحویل این سامانه به ایران در قبل از پیروزی انقلاب بالاست چرا که بالگردهای سری اس اچ 3 اصولا برای ماموریت ضد زیردریایی در زمان رژیم گذشته خریداری شدند اما تفاوت عمده طرح فعلی انجام شده در نداجا با طرح اولیه، اضافه شدن حالت جستجوی غیر فعال به این سیستم سونار است که در این حالت سیستم سونار بدون لو دادن مکان خود صرفا به گوش دادن به صداهای اطراف می پردازد .

با اضافه شدن این سامانه به بالگردهای SH-3D نیروی دریایی و البته اژدرهایی که پیش از این روی این بالگردها آزمایش شده بودند می توان گفت که چرخه کامل کشف و تعقیب و انهدام زیردریایی ها دشمن برای این بالگردها تکمیل و یک حلقه دفاعی جدید به توان نظامی کشور اضافه شده است. در عین حال، به نظر می رسد برنامه هایی برای نصب برخی سامانه های تعقیب و شناسایی زیردریایی توسط پهپادهای بومی کشورمان نیز در حال پیگیری و تحقق است که با تکمیل این روند، قدرت شناسایی و رهگیری این تجهیزات در عمق آبهای منطقه، جهش چشمگیری خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ali IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    31 23
    برای دفاع از قایق های سریع سپاه، باید به فکر ساخت جنگنده کوتاه برد باشیم. فرض کنید یک هلیکوپتر به قایق حمله کنه! شانس قایق نزدیک صفره. پس باید با ساخت جنگنده های کوتاه برد، یه تهدید جدی برای هلیکوپترهای دشمنان درست کنیم. و این نور خداست که خاموش نمی شود.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      12 4
      موافقم . جالب بود
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      6 2
      قایق های پدافندی،دوش پرتاب و پوشش پدافند دارن
    • ali IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      5 0
      میدونم ولی پیشرفت بد نیست
    • IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      1 2
      قاهر ۳۱۳ در اصل علیه هلیکوپترها در خلیج فارس ساخته شده
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      0 0
      چرخه رو باید تکمیل کنی بعدش به یه جنگنده مافوق صوت و سنگین نیاز داری که از جنگنده سبک و سرعت محدوده صوت و زیر صوتی مثل قاهر در برابر جنگنده های طرف مقابل حمایت کنه.
    • بنده خدا IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      0 0
      البته نصب سیستم حفاظت فعالی مثل سیستم تروفی بر روی قایق ها بهتره چون هم دیگه نیازی به پوشش هوایی نیست و هم هزینه ساخت کمتری داره و هم تک تک قایق ها در برابر موشک های هلفایر و بریمستون و غیره محافظت میشن
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    14 12
    ضعف این کار اینکه زیر دریای دشمن ک بی دستو پا نیست. راحت میتونه قبل از شناسایی شدن بالگردو بزنه این نقشه خوبی نیست ما باید فکر بهتری بکنیم راه زیاده
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      16 14
      زیر دریایی که به موشک های پدافندی متصل نیست که
    • حجت IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      4 3
      یعنی یک چیزی نگفتی که فک مک همه استراتژیست‌ها و نظامیان افتاد. استاد اگه با زیردریایی های کوپتر مارو بزنن مام قایقامونو می کوبیم به هواپیماهاشون
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      3 0
      خب به همین وابسته نیستند این جای خودشه
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 0
      باشه تیمسار تو گفتی نقشه رو عوض میکنیم
  • US ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    61 22
    ما اسرائیل را نابود میکنیم  پرچم های ایران بر فراز قدس شریف علم خواهد شد و طومار صهیونیست ها را در هم خواهیم پیچید
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      6 1
      احسنت
  • مغزمتفکر US ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    20 15
    آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      4 1
      عقل اوجب واجبات است.
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      0 0
      چند بار این رو میگی؟؟
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    39 13
    سایه جنگ را این چیزها برداشتند نه......
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      5 18
      نه بابا این چه حرفیه سایه جنگ را برجام و اربابان شما برداشتند...
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      2 1
      اسراعیل از عمرش چند ماه مونده بهتره برن از شیاطین کمک بکیرن شاید شیاطین کمکشون کنن اما فکر نکنم کاری از دست اونهم بر بیاد چون نابودی اسراعیل وعده الهی هست دوست بزدل
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    13 11
    سوخو 35 و میل 35 بخریم
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      18 14
      فعلا واکسن روسی تونستی تزریق کن نمیخواد ولخرجی کنی حالا
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      4 1
      انشاالله
  • آرش کمانگیر IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    10 7
    به نام خدا . سلام . علاوه بر بالگرد سی کینگ , بالگرد ای بی 212 نداجا هم که غالبا در سکوی پرواز واقع در پاشنه ناوهای پاسور ( محافظ) ایران نظیر جماران و سهند حمل میشود نیز در عملیات ضد زیردریائی مجهز به سونار عمق متغیر و اژدر ضد زیردریائی است .
  • رحمن IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    11 5
    آیا این هلی کوپتر میتواند و فرصت میکند پرواز کند بجای اینکار که هلیکوپتر توسط دشمن زده میشود از قایقهای پرنده استفاده کنید که در ابعاد کوچک باشد و بتواند بر روی آب بشیند و روی آب حرکت کند و کارش را انجام دهد .از همین وسیله میتوان بعنوان کمین برای ناوهای آمریکایی در خلیج فارس استفاده کرد و ناوها را هدف قرار داد
  • CA ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    6 5
    اگر همین بویه ها را پهپادها پرتاپ کنند و یک شبکه زیر آبی ساخته بشه با ورود هر زیرسطحی به آبهای ایران براحتی شناسایی و منهدم میشود ضمن اینکه موشکهای دریا پایه هم شناسایی و منهدم میشه.
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    11 7
    احسن به نیروهای مسلح که با اقتدارشون کشور رو از بحران‌ها عبور میدهند
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    7 22
    بهتر است اسم پادشاه را عوض کنید.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      22 1
      امام بگذارند؟
  • DE ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    10 8
    خدا قوت دلاوران
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 8
    سلام. این شکل که انگلیسیه ما چیزی از آن نفهمیدیم. لابد برای آمریکاییها مقاله را نوشتید.
  • سعید IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    5 6
    پیشرفت های تسلیحاتی بسیار افتخارآفرین و رضایت بخش است، در کشور ما ایران همیشه نظامیان «بی ادعا، با قدرت، ب ایمان و با نظم مثال زدنی مشغول انجام وظیفه بوده اند» (بقیه هم یاد بگیرند) سپاس، ودست حق نگهدارتان
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 12
    تا میتوانید جنگنده بخرید حداقل 5هزارتا...برای نبرد بزرگ لازم هست چون باید با چندین کشور بجنگیم اول هم از امارات شروع کنید
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      4 5
      درسته امارات پای جنایتکاران صهیونیسم را به منطقه خلیج فارس باز کرده باید خیلی مواظب امارات بود وتحرکاتش
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      4 0
      جوگیر نشو هیچ جنگی درکار نیست . امریکا و اسرائیل جرئت حمله به ایرانو ندارند.در ضمن پرفسور هیچ کس تو دنیا نمی تونه ۵۰۰۰ تا جنگنده بخره نه پولشو داره نه انقدر جنگنده ر کسی نمیفروشه حتی هیچ نیروی هوایی اینقدر جنگنده نداره.
    • ناشناس IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      1 0
      نیازی به خرید نیست خودمون داریم می سازیم،
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 12
    سر افراز باد ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران . زنده باد امام خمینی که این ها همه طلیعه ظهور مهدی فاطمه سلام الله علیها است
  • GB ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    7 8
    خدا عاقبت به خیرمون کنه
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      3 2
      ترسو ها حرف از عقلانیت نزنند.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 1
    بهترین راه دفاع از نظر اکثر کارشناسان نظامی در جهان داشتن جنگنده چند منظوره است چون هم آفند قوی دارند وهم پدافند امیدوارم با برداشته شدن تحریم نظامی٬ کشور بتواند تعدادی سخو پیشرفته چند منظوره تهیه کندوخط دفاع هوایی در اماکن مهم کشور را تکمیل کند
    • رضا IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      1 0
      الان بهتری و امن آرین سلاح باز دارند و حتی تهاجمی و کم خطر موشکهای نقطه زن هستند یعنی چیزی که رهبر عزیزمان ضمن پیشرفت و بروز کردن سلاحها و تاکتیک‌های دیگر روی آن تآکید زیادی دارند...نمونه اش پایگاه عین الاسد بود که تبدیل شد به پایگاه عین الجسد
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    5 6
    درود بر ارتشی های قهرمان
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 2
    زیر دریاییهای امریکا و اسرائیل توخلیج فارس فعالن؟!!پس بگو چرا نهنگ ها تو سواحل ایران به گل مینشینن...سپاه با مین چسبان و غواص بزنشون....احتمالا اینا از ترس دولفین های آموزش دیده سلاحی صوتی را برای دور کردنشون از زیردریایی استفاده میکنن.....
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 1
    زیردریایی یک توان مهلک و فوق العاده استراتژیکه ارزش زیردریایی از جنگنده و هلیکوپتر هم بیشتره برای همین شاه هر چه التماس کرد حتی زیردریایی کوچک دسته دوم آموزشی غیرمسلح هم بهش ندادن کشورهای حاشیه خلیج فارس هم هر چقدر خرج کنند غرب بهشون زیردریایی نخواهد داد حتی امثال تایوان هم برای خرید زیردریایی آنقدر به مشکل خوردند که نهایتا قید خریدو زدن تایوان جدیدا شروع کرده که خودش زیردریایی بومی بسازد آمریکا بعضی قطعاتشو می ده که آنهم انتقال تکنولوژی نخواهد بود اما ما حتما برای تقابل با زیردریایی های آمریکا و انگلیس به چنین بحث هایی نیاز داریم .
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    چون تو سایت جنگاوران نتونستم نظر بگذارم و جواب دندان شکنی به آقای رضا فتحی در مورد داستانسرایش در مورد عدم شناسایی اف 35 با سیستم های پدافندی کنونی دنیا بدم اینجا جوابش را میدم چون احتمالا میخونه: شما در سیستم های پدافندی فقط کافی است فرستنده را از گیرنده رادار جدا کنید .....خودت میگی 30 و 40 کیلومتری با رادارهای کنونی پنهانکار دیده میشه خوب گیرنده های رادار را در فواصل 30 کیلومتری در سطح کشور پخش میکنیم و خروجی هاشون را با هم شبکه می کنیم .....از اونجای که گیرنده راداری امواجی تولید نمی کند و استتار دارد سرکوبش هم سخت میشه....اتفاقا هزینه هم پایین میاد چون برد رادارها بشدت افزایش میابد.....بازی با سیگنال های فرستنده مختلف(مکان های مختلف و فرکانس های مختلف و قدرت های مختلف) هم ممکن میشه.....
  • 1 US ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    به حول و قوه الهی
  • Rwh IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    با سلام ... مسولین حواسشون هست که دارن چی میگن چی کار میکنن نکنه فکر کردن جنگ 33 روزه با اسرائیل بی سرو پا دارن وقتی عزم و جزم دشمن ما و هم پیمانانش. را دیدید خواهشن شلوارتان رو پر نکنید بفکر نیرو باشید و سازو کار مقابله ضمنا نیروی با دل و جرعت
  • ؟ IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    دوستان ایران سلاح ad/a2 و قدرت سایبری خیلی قوی داره ولی آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بخوره
  • رقیه IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    باسلام وخسته نباشید به نیروی مسلح باغیرت وباشرفمان که با اندک سرمایه وتحریم این چنین کارهای بزرگ انجام می دهند وبا صداقت برای امنیت وارامش ملت بزرگ ومظلوم ایران خدمت بی منت میکنند کاش دولتمردان ماهم اینقد شرف وعرضه داشتن.خاک پایتان هستیم ودست بوسه تان.خدا یار ویاورتان باشد دعاهام پشت سرتان همیشه هس.ارتش وسپاه نور چشم ملت ایران
  • علی IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 1
    اگر فبلا داشتیم بی شک فاتح جنگ جهانی اول میشدیم
    • H IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      2 2
      جنگ جهانی اول
  • علی خدایی IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    خدا قوت و موفقیت های زیاد ان شالله
  • مرصاد IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    فعلا که پهپاد ؛ نقش چشمگیری در جنگها ایفا کرده ! ما هم در این زمینه ، به لطف خدا ، قوی هستیم !!
  • کاظم اکبری IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    ما باید به داشتن جوانان عزیز ونخبه خود اعتماد داشته مطمئن باشیم با دادن مسیر وهدایت انها میتوانیم سیستم اداره کشور رازیر پرچم کشور عزیز وشهادت طلبی با علم واگاهی میتوانند به سر منزل مقصود برسانند هرچند هدایت عالمانه پیر فرزانه را برای روشنایی راه هدایت نباید از دست داد تا مبادا به هیجان زدگی ودسیسه های شیطان صفتان الوده نشویم ما داریم کسانی که در دست نظام مقدس پرورش یافته وپیشرفت کرده وبه رتبه های بالای علمی رسیده اند ولی دچار دسیسه وتوطئه دشمن خبیث گرفتار شده وبه کشور خود خیانت کرده اند وحالا باید سزای خیانت وساده لوحی خود را با جان خود بپردازند پس بودن ان چراغ راه هدایت همیشگی.ولازم است
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 1
    سلام به همه نیروهای سلحشور عزیزم برای دفاع از کشور عزیزمان ایران فقط وفقط باید دفاع هسته ای داشته باشیم
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    سلام برادران عزیز خیلی خوب نیروی نظامی فکری برای از بین بردن زیر دریایی های هسته ای کنید من فکر میکنم اگر زمان حمله دشمنان یک ناو یا زیر دریایی اتمی دشمن را نزدیک کشور خودشان منفجر بشه کشور خودشان آسیب زیادی می بیند
  • عاشق سید علی IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    دوستان فرماندهان نظامی قطعا از ما بیشتر آگاهی دارند،بعدش از زیر دریایی موشک به هوا که پرتاب نمیشه که هلیکوپتر رو بزنه اکر هم بتونه که نمیتونه پوشش میدن اون هلیکوپتر رو و میپوکننش،مرگ بر آمریکا
  • CA ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 1
    نیاز به پهپادهایی هست که همین کار رو که هلی کوپتر در انداختن بویی ها در آب انجام میدهد و انجام بده. در ضمن قایق های تندرو هم نیاز به دو گروه پهپاد زیر سطح و رو سطح هستند که کارشان یافتن رد دشمن از هو و زیر آب هست. بنظرم حتی قایق های تندرو بایستی به دو گروه شناسایی و رزمی تقسیم بشند.
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 1
    عالی بود خوشحال شدم خدا میداند 4629
  • رضا فهیمی راد IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    قابل توجه عزیزان ما اصلا نیازی به خرید هواپیماهای گرانقیمت نداریم اخویهای امریکاییمون گاوهای سعودیش.را دوشیدند نوشیدندو به تعداد نیاز ما در هر جنگی هواپیما و تسلیحات خوب اوردند در حجاز انبار کردند لحظه جنگ لازمه خلبانهای ما بپرند توش و اونوری بزنند سعودیها که اولا بلد نیستند دوما با اولین ترقه در میرند پس نگران اونجاش نباشید
  • محمد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 0
    سلام عزیزان . جنگ سایه نداره جنگ فقط مزدور داره اونم مشغول کاره لطفا دیگه به مزدورها رای ندید . ممنونم
  • مهدی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 1
    درود به همه ارتشیا و سپاهیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس