کد خبر 1152971
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
پوشاک نمایه کالای ایرانی نمایه پوشاک ایرانی نمایه تولید داخلی نمایه

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طرح برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق از روز شنبه ۲۲ آذرماه مجدد آغاز می‌شود.

به گزارش مشرق، حمیدرضا دهقانی نیا در یک برنامه خبری از آغاز مجدد طرح برخورد با عرضه کنندگان پوشاک قاچاق خبر داد و گفت: در سال ۹۶ برای اجرای طرح مذکور  نیازمند فراهم سازی برخی زیرساخت ها بودیم که  پس از فراهم شدن  آن اقدامات مقابله ای آغاز شد. 

بیشتر بخوانید:

افراد پشت پرده قاچاق پوشاک از گردن‌کلفت‌ها هستند

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: بر این اساس، پس از انجام زیر ساخت های فنی و عملیاتی شدن شناسه کالا و ممنوعیت هایی که در این حوزه برای واردات صورت پذیرفت اولین مرحله مقابله با پوشاک محرز قاچاق آغاز شد و پیرو اجرای طرح مذکور  این بستر فراهم شد که پوشاک تولید داخل فضای بیشتری برای عرضه و ارائه جنس با کیفیت داشته باشند بطوری که شاهد بودیم که نرخ تولید در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در زمینه پوشاک افزایش یافت. 

وی در مورد دلایل توقف این طرح اظهار داشت: طرح متوقف نشده است بلکه اجرای طرح قیودی داشت که در مرحله اول بحث مقابله با برندهای محرز پوشاک قاچاق مطرح بود.  بنابراین پس از ممنوع شدن واردات و پس از الزام به شناسه دار شدن پوشاک تولید داخل و به موازات این موارد مقابله با برندهای محرز پوشاک قاچاق انجام شد که نتیجه آن نیز برداشته شدن تابلوهای برندهای پوشاک خارجی از مغازه ها و همچنین در اختیار قراردادن مغازه ها به تولید کنندگان داخلی بود.

دهقانی نیا اظهار داشت: در فاز دوم  اجرای این طرح و پس از بازخوردگیری از چگونگی اجرای طرح در مرحله  اول، مجدد طرح مذکور اجرا می شود و براین اساس  از  شنبه هفته آینده ۲۲ آذر ماه  ۹۹ با هماهنگی ها انجام مجدد طرح مقابله با پوشاک قاچاق در دستور کار دستگاه ها قرار می گیرد.  

* افزایش ۸۶ درصدی تولید پوشاک در دو سال گذشته

وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل در چند ماه اخیر عرضه پوشاک خارجی یا قاچاق افزایش یافته است، گفت: پس از اجرای طرح مقابله با پوشاک قاچاق، میزان رقابت پذیری پوشاک تولید داخلی ما افزایش یافته و یفیت کالاهای تولید داخلی نیز افزایش یافته است. 

وی افزود: بنابراین صرفا با مشاهده ظاهری کالا نمی توان از خارجی بودن آن مطمئن شد و برای آنکه از وارداتی بودن یا داخلی بودن این پوشاک اطمینان حاصل شود نیاز به بررسی بیشتر است. 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت:براساس آمار حوزه تولید که مورد تایید وزارت صنعت و مرکز آمار است تولید پوشاک بین سال های ۹۷ تا ۹۸ حدود ۸۶ درصد رشد داشته بطوری که تولید پوشاک در سال ۹۷ از ۴۱۰ هزار میلیارد ریال به ۷۶۲ هزار میلیارد ریال در سال ۹۸ افزایش یافته است. 

وی با تاکید بر اینکه واردات پوشاک قاچاق را رد نمی کنم، گفت: اما کیفیت پوشاک تولید داخلی افزایش یافته است و به دلیل افزایش کیفیت طرح هایی که بر روی پوشاک داخلی زده می شود عمدتا مشابه طرح های خارجی است و بر این اساس با اکتفا به نگاه ظاهری نمی توان مطمئن بود که پوشاکی که در سطح عرضه وجود دارد حتما قاچاق است. 

* طرح شناسه پوشاک به مبارزه با قاچاق کمک می کند

دهقانی نیا بیان داشت: براین اساس ما از تولید کنندگان می خواهیم تا با شناسه دار کردن تولیدات داخلی خود امکان تمییز پوشاک تولید داخلی از پوشاک خارجی را برای بازرسین فراهم کنند تا مشکلی در بازرسی ها ایجاد نشود. 

وی اظهار داشت: اجرای طرح شناسه پوشاک به این دلیل است که بتوان کالای با کیفیت تولید داخل یا قاچاق را تشخیص داد و لذا انجمن ها و اتحادیه های مربوط به این حوزه باید برای تکمیل شناسه دا رکردن تولیدات پوشاک داخلی اقدامات کافی را انجام دهند. 

وی با بیان اینکه بخشی از پوشاک به صورت مسافری وارد کشور می شود، گفت: البته حجم واردات از این طریق نسبت به تولید داخلی بسیار کم است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس