کد خبر 1152866
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
راه‌اندازی تابلوی جدید فرابورس برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها

دولت در راستای قانون بودجه سال جاری، امسال در مجموع ۱۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان انواع اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران منتشر کرده است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، یکی از کارکردهای بازار سرمایه شامل بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران، تأمین نقدینگی برای اقتصاد کشور، شرکت‌های بزرگ و دولت محسوب می‌شود.

در این راستا، دولت بر اساس تکالیف قانون بودجه ۱۳۹۹ کل کشور برای تأمین نقدینگی و اجرای پروژه‌های کلان اقدام به انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی و اوراق مرابحه عام می‌کند و از این طریق وجوه قابل توجهی از طریق سرمایه‌گذاران در بورس و فرابورس جمع‌آوری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آغاز بازارگردانی ۷ نماد فرابورسی

این اوراق هم به صورت مشارکتی بوده و هم برخی اوراق دارای سود یکسان هستند و بنابر این هم برای سرمایه‌گذاران عایدی دارد و هم دولت می‌تواند پروژه‌های مهم مانند طرح‌های عمرانی، اجرای طرح‌هایی مانند شبکه آب و فاضلاب در شهرها و همچنین تکمیل طرح‌های بزرگ عمرانی مانند راهسازی، احداث راه‌آهن، سدسازی و نیروگاه‌سازی استفاده کند.

در این راستا با فرابورس ایران تماس گرفته و خواستار اطلاعاتی در مورد انتشار اسناد خزانه اسلامی و اوراق مرابحه عام در فرابورس در سال جاری شده ایم که این شرکت نیز با در اختیار دادن آمار عملکرد انتشار این اوراق از اول سال جاری تا کنون اعلام کرد، اولین سری از انتشار اسناد خزانه اسلامی در نماد اخزا ۹۰۱ در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال جاری در فرابورس به مبلغ ۱۷ هزار میلیارد ریال منتشر شد. تاریخ سررسید این اسناد از ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ خواهد بود.

همچنین سری دوم اسناد خزانه اسلامی و سری سوم تا سری پنجم اسناد خزانه اسلامی در همان روز ۲۰ اردیبهشت منتشر شد که در مجموع با این اسناد خزانه اسلامی ۱۶۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی از بازار جمع کرد و در اختیار دولت قرار داد. همچنین بر اساس این گزارش انتشار اوراق مرابحه عام به منظور جمع‌آوری نقدینگی و گرفتن وام از مردم در فرابورس صورت گرفت که در تاریخ ۱۳ خرداد در دو مرحله اوراق مرابحه عام در نمادهای اراد ۳۱ و ۳۲ انجام شد و در مجموع در همان روز ۱۰۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی جمع‌آوری شد.

بنابر این گزارش، انتشار اوراق مرابحه عام در ۲۸ خرداد در دو نوبت و در مجموع به اندازه ۷۰ هزار میلیارد ریال منتشر شد همچنین در تاریخ ۳ تیر ماه سال جاری انتشار دو نوبت اواراق مرابحه عام در فرابورس در مجموع به اندازه ۱۲۰هزار میلیارد ریال انجام شد.

در تاریخ ۲۴ تیر ماه در سه نوبت انتشار اوراق مرابحه عام در فرابورس در مجموع به ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد ریال انجام شد. در تاریخ ۳۱ تیرماه ۴۰ هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه همچنین در ۷مرداد ماه در سه نوبت اوراق مرابحه عام در فرابورس و در مجموع به اندازه ۱۱ هزار میلیارد ریال در فرابورس منتشر شد.

همچنین در ۲۱ مرداد ماه ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه منتشر شد در ۲۶ مرداد ۲۰هزار میلیارد ریال در سه شهریور ماه ۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر اوراق مرابحه عام در فرابورس منتشر شد در ۱۲ شهریور در دو نوبت ۵۰ هزار میلیارد ریال منتشر شد و انتشار این اوراق در ماه‌های مختلف ادامه پیدا کرد تا  جدیدترین اوراق مرابحه عام در ۱۱ آذر ماه سال جاری در مجموع به اندازه ۴۵ هزار میلیارد ریال در فرابورس ایران منتشر شد و در مجموع از ابتدای سال تا کنون یک میلیون و ۳۱۷ هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه و اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران منتشر شد.

دولت امسال در لایحه بودجه سال۱۴۰۰ هم با توجه به اینکه پیش‌بینی کرده، قیمت نفت در سال آینده کاهش یابد و نیز درآمد حاصل از فروش نفت به اندازه کافی نباشد، بنابر این انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی را برای سال آینده در نظر گرفته است که این اوراق معمولا از طریق بورس و فرابورس منتشر می‌شود و برای دولت به تأمین مالی می‌پردازد.

در این زمینه در لایحه بودجه مبلغ ۵۵ هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی،‌۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق برای پیش‌فروش نفت برای داخل و خارج همچنین ۹۰ هزار میلیارد تومان از طریق فروش سهام دولتی و ۵ هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که در سرجمع دولت ۲۲۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق و فروش دارایی‌ها را برای سال‌ آینده در نظر گرفته است.

با توجه به اینکه عملکرد سال جاری در ۹ ماه نشان می‌دهد ۱۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان انواع اوراق از طریق فرابورس به فروش رسیده است، به نظر می‌رسد به دست آوردن این رقم در سال آینده دور از دسترس نباشد.

به هر حال با توجه به شرایط کرونازاده اقتصاد دنیا و در نتیجه کاهش تقاضا برای حامل‌های انرژی و نیز تحریم‌های ناجوانمردانه که علیه اقتصاد کشور ما وضع شده است، به نظر می‌رسد دولت‌ها چاره‌ای جز توجه به اقتصاد داخلی و رونق اقتصاد داخل و استقراض از مردم از طریق انتشار اوراق خزانه اسلامی و نیز اوراق مرابحه عام ندارند.

به همین خاطر اکثر کارشناسان اعتقاد دارند، بازار سرمایه ایران از یک بازار سنتی و کوچک تبدیل به بازار بزرگی می‌شود که سهم آن در تأمین مالی اقتصاد رو به افزایش است و بنابر این مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس نگران نباشند.

در عین حال این نکته از سوی اکثر کارشناسان مرتب عنوان می‌شود درست است بازار سرمایه و بورس محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و تأمین نقدینگی است اما در عین حال نباید فراموش کرد که افراد سرمایه‌گذار حقیقی قبل از ورود به بازار حتما مطالعه، تحلیل و تحقیق کرده و اگر سررشته‌ای ندارند حتما با افراد متخصص و مورد اعتماد و امین مشورت بگیرند.

در حال حاضر ارزش معاملات روزانه بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که معمولان گفته می‌شود ۱۰ درصد از این ارقام پول جدیدی است که وارد بازار می‌شود و ۹۰ درصد پول‌های موجود در بازار است که از طریق داد و ستد سهام و اوراق مالی بین معامله‌گران جابه‌جا می‌شود بنابر این فرصت مناسبی برای شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دولتی فراهم شده است که با انتشار انواع اوراق و همچنین روش صرف سهام و نیز فروش حق تقدم‌های سهام نسبت به جمع‌آوری از بازار سرمایه و تزریق آن به تولید اقدام کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس