کد خبر 1152723
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
بورس نمایه

نقشه بازار بورس اوراق بهادار تصویر کاملی از تمامی شرکت‌های بورسی در ساعات معاملات است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:

قرعه شانس به نام بورس

نقشه بازار بورس در واقع تصویر کاملی از تمامی شرکت‌های بورسی است که با ورود به پنل کارگزاری ها و انتخاب گزینه نقشه بازار، امکان دسترسی به آن فراهم خواهد شد.

همان طور که در عکس مشاهده می‌کنید، شرکت‌ها با رنگ‌ها و اعداد مختلفی به نمایش درآمده‌اند که نمایانگر دامنه نوسان نماد مربوطه است و راهنمای آن نیز به صورت خطی در انتهای تصویر (از قرمز تا سبز) درج شده است. بیشترین تغییر منفی با رنگ قرمز تیره نشان داده می‌شود و هرچقدر به سمت قرمز روشن و در نهایت سبز پیش می‌رویم شاهد تغییرات مثبت خواهیم بود.

با قرار دادن نشانگر موس بر روی هر نماد می‌توانید اطلاعات آن را اعم از : نام، قیمت، حجم معاملات، تعداد معاملات و ارزش معاملات را مشاهده کنید.

همچنین امکان اعمال فیلتر برای مشاهده بازار خاص و مرتب‌سازی طبق پارامترهای مختلف وجود دارد که از ابتدای تصویر به شرح زیر است:

 نمایش بر اساس نماد و یا نمایش بر اساس صنایع.

 بازار بر اساس حجم معاملات و یا بازار بر اساس ارزش معاملات.

 مشاهده شرکت‌ها در تمامی صنایع و یا یک صنعت خاص (به عنوان مثال املاک و مستغلات، تولید وسایل نقلیه موتوری و …)

 مشاهده تمامی بازارها و یا انتخاب یک یا چند بازار خاص، که شامل: بورس – نقدی، فرابورس – نقدی، پایه فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی می‌شود.

ورود به بازار بورس به معنای تمایل به سرمایه‌گذاری برای رسیدن به سود بیشتر نسبت به موجودی اولیه است. در بورس گاهی ، سهام شرکت‌ها دچار افت و یا رشد قیمت خواهد شد و مسئله ریسک برای افراد حاضر در بازار بورس کاملا تعریف و حل شده اما تلاش افراد همواره در جهت کاهش این ریسک که یکی از کاربردهای نقشه بورس کمک به تحلیل‌های کاهش ریسک به شمار می‌رود.

در این راستا روش‌های مختلفی از جانب کارشناسان این حیطه، برای تجزیه و تحلیل بازار ارائه شده  که از این دست می‌توان به تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال اشاره کرد.

زمان استفاده از روش تحلیل بنیادی، هدف اصلی دستیابی به ارزش ذاتی هر سهم است؛ بنابراین ما نیاز به اطلاعات صورت‌های مالی نماد، از قبیل: ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد شرکت داریم. پس از به دست آوردن این اطلاعات می‌توانیم از دو فرمول مختلف (عمودی و افقی) استفاده کرده و به تجزیه و تحلیل میزان ریسک سرمایه‌گذاری در نماد مربوطه بپردازیم.

تحلیل تکنیکال شیوه‌ای برای پیش‌بینی رفتار آینده سهم است و در واقع یک استراتژی سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید؛ بنابراین استفاده از این روش نیز نیازمند داشتن درک کاملی از بازار و رخدادهای آن در لحظه است 

بدیهی است جمع‌آوری این اطلاعات و نحوه استفاده از آن‌ها نیاز به آموزش و شناخت بازار دارد.

تصمیم‌گیری از روی نقشه بازار

با توجه به اینکه نقشه بازار از ابتدایی‌ترین بخش‌هایی است که افراد به مشاهده و تحلیل آن می‌پردازند، لذا ممکن است از روی اطلاعات درج شده در آن (مانند دامنه نوسان، حجم معامله و …) اقدام به معامله سهام کنند.

اگر چه این اطلاعات برای درک کلی و شناخت نمادها مفید  ولی اتکا به آن‌ها جهت تصمیم‌گیری برای خرید و فروش سهام کافی نیست.

بارها مشاهده شده که افراد به اشتباه با اتکا به نمادهای پربیننده، تصمیم به سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌گیرند و در نتیجه سرمایه آن‌ها متوجه ریسک بالایی می‌شود. اگرچه پذیرفتن ریسک برای ورود به بورس ضروری است و سرمایه‌گذاری با تضمین سود در این بازار وجود ندارد، اما این پذیرش به معنای عملکرد بدون حساب و کتاب نیست.

به تازگی  نقشه بازار"، ورود پول حقیقی" و "تحلیل تکنیکال" در سایت کاربردی tsetmc قابل نمایش و بهره برداری است. 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس