دست دولت در جیب صندوق توسعه ملی

در حالی که دولت دهم هیچ استقراض و برداشتی از صندوق توسعه ملی در بودجه‌های سالانه نداشت، دولت‌ روحانی با احتساب لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۲۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را برداشت کرده است.

سرویس اقتصاد مشرق- مسئولان دولت فعلی از ابتدای شروع به کار خود، هجمه گسترده‌ای علیه دولت دهم به راه انداخته و آن دولت را به خالی کردن خزانه کشور و جارو کردن صندوق توسعه ملی متهم می‌کردند.

* موجودی صندوق توسعه ملی در پایان دولت دهم چقدر بود؟

با وجودی که آقای روحانی و برخی مسئولان ارشد دولت وی، می‌گفتند که خزانه خالی تحویل گرفته‌اند اما به اعتراف مسئولان دولت روحانی، صندوق توسعه ملی در پایان دولت دهم ۳۲.۸ میلیارد دلار موجودی نقد و تعهدشده داشت.

پس از شانتاژ برخی مسئولان دولت یازدهم درباره خالی بودن صندوق توسعه ملی و پاسخ مسئولان دولت دهم به آن، بر اساس اطلاعیه‌ای که چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ توسط صندوق توسعه ملی جهت شفاف‌سازی آمار منابع این صندوق منتشر شد، آخرین عملکرد منابع و مصارف صندوق تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۲ اعلام شد که نشان می‌داد ادعای دولتمردان روحانی درباره خالی بودن صندوق توسعه ملی کذب محض بوده است.

در اطلاعیه صندوق توسعه ملی آمده بود که کل منابع واریزی به حساب صندوق تا تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۲ یعنی پایان کار دولت دهم، ۵۲.۹ میلیارد دلار بوده که فقط ۲۰.۱ میلیارد دلار آن بابت تسهیلات ارزی-ریالی پرداخت شده بود؛ بنابراین مابقی منابع صندوق یعنی رقم ۳۲.۸ میلیارد دلار آن به صورت نقد یا تعهدی مانده بود.

از این مبلغ، ۱۴.۷ میلیارد دلار آن تعهدات صندوق بابت طرح‌های ارزی مصوب در دولت دهم بود، یعنی هنوز پرداخت نشده بود و در اختیار صندوق بود. ۱۸.۱ میلیارد دلار آن هم مانده قابل تخصیص در شروع به کار دولت یازدهم بود.

ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی هم در این باره اعلام کرده بود: از ابتدای تأسیس صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۹ تا پایان مردادماه ۱۳۹۲ درمجموع معادل ۵۴ میلیارد ۹۵۹ میلیون دلار از محل وصولی‌های ناشی از صادرات نفت و گاز، سود متعلقه به موجودی حساب، بازدریافت اعتبارات ارزی داخلی و مانده حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی واریز شد که در مدت مذکور درمجموع ۱۹۵۸۲ میلیون دلار از صندوق برداشت شد که عمدتاً مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی و مصارف ارزی دولت بود؛ بنابراین مطابق آمار سیف، موجودی صندوق توسعه ملی در ابتدای دولت یازدهم ۳۵.۵ میلیارد دلار بود.

اما در هفت سال اخیر چه بر سر موجودی صندوق توسعه ملی آمده است؟

* جاروی صندوق توسعه ملی در بودجه‌های روحانی

برخلاف شانتاژهایی که علیه دولت دهم درباره جارو کردن صندوق توسعه ملی شد، عملکرد دولت روحانی مشخص کرده که اتفاقاً این دولت اشتهای بیشتری برای مصرف کردن منابع صندوق توسعه ملی دارد.

صندوق توسعه ملی در چارچوب قانون برنامه پنجم توسعه و از سال ۱۳۹۰ برای جلوگیری از خرج شدن درآمدهای نفتی در قالب بودجه جاری دولت و صرف شدن آن برای اعطای تسهیلات به بخش تولید کشور تشکیل شد. بر اساس برنامه پنجم توسعه، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در سال ۱۳۹۰ معادل ۲۰ درصد تعیین و مقرر شد هر سال ۳ درصد به این سهم اضافه شود.

در قانون برنامه ششم توسعه کف رقم واریزی به صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در سال اول (سال ۱۳۹۶) ۳۰ درصد شد و باید در ادامه هر سال ۲ درصد به این رقم اضافه می‌شد.

دولت دهم در لوایح بودجه سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، سهم مصوب قانون برنامه پنجم توسعه را رعایت کرد و هر سال هم ۳ درصد آن را افزایش داد؛ اما دولت یازدهم به بهانه‌های مختلف همچون کاهش قیمت نفت یا تحریم‌ها، سهم مصوب برنامه‌های پنجم و ششم را رعایت نکرد و هر سال سهم کمتری به صندوق توسعه ملی داد.

بدین ترتیب در قوانین بودجه سالانه، در حالی که دولت دهم هیچ استقراض و برداشتی از صندوق توسعه ملی نداشت، دولت‌های یازدهم و دوازدهم با احتساب لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۲۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را برداشت کرده‌اند.

لازم به ذکر است آمار فوق بر مبنای استقراض‌های بودجه‌ای دولت از صندوق توسعه ملی است. این در حالی است که دولت‌ها خارج از بودجه نیز از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کرده‌اند که بخش زیادی از آنها با اخذ مجوز بوده و بخشی هم بدون مجوز و تخلف بوده است.

مثلاً دولت دهم در اواخر سال ۱۳۹۱ برای پرداخت یارانه جبرانی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی به مردم، با اخذ مجوز، ۲.۷ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرد که البته این پول به عنوان قرض دولت بود و قرار بر این شد تا در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ سالانه دو درصد از کل صادرات نفت در کنار سهم تکلیفی صندوق برای واریز سالانه به عنوان اقساط پرداخت شود.

بنابراین سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در سال ۱۳۹۲ رقم ۲۶ درصد بود که دولت دهم در بودجه سال ۱۳۹۲ رقم ۲ درصد را هم به آن اضافه کرد و ۲۸ درصد از درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز شد. در بودجه سال ۱۳۹۳ هم دولت یازدهم ۲ درصد سهم مربوط به بازپرداخت رقم مذکور را در بودجه دید و به جای ۲۹ درصد مقرر شد ۳۱ درصد از درامدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود؛ اما در سال ۱۳۹۴ که سال آخر بازپرداخت اقساط رقم مذکور بود، دولت یازدهم نه تنها این ۲ درصد را ندید بلکه سهم صندوق توسعه ملی را به ۲۰ درصد کاهش داد.

برخلاف دولت دهم، در دولت یازدهم شاهد برداشت‌های بدون مجوز از صندوق توسعه ملی بودیم که یکی از آنها در دی‌ماه سال ۱۳۹۳ به مبلغ ۴.۱ میلیارد دلار توسط دیوان محاسبات افشا شد.

با این حساب می‌توان گفت دولت‌های یازدهم و دوازدهم عملاً صندوق توسعه ملی را جارو کرده‌اند و برای دولت آینده واقعاً یک صندوق خالی را به ارث خواهند گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مهران IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    27 0
    تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!!!!
    • SE ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      30 0
      روحانی و اصلاحطلبان مدعی سیاست و کیاست و تدبیر و امید با شعار هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها آمدند ولی حالا نه تنها چرخ اقتصاد را از کار انداخته اند و ذخایر صندوق ملی را خالی و به جیب شرکتها و کارگران دیگر کشورها ریخته اند بلکه سانتریفیوژها را هم قلع و قمع و از کار انداخته اند و ذخائر اورانیم را هم بباد داده اند و در جامعه با سخنانشان یاس و ناامیدی می پراکنند یعنی 180 درجه بر خلاف شعارها و ادعاهای پوچ خود عمل کرده اند.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      12 0
      نه عزیز فعلا تا ۱۴۰۰ مونده. هنو دلار به ۱۰۰ هزار تومن نرسیده!
    • پسر IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      9 0
      فقط فقط محاکمه،مثل کره جنوبی
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      4 0
      روحانی خزانه خالی با انبوهی از بدهی تحویل دولت بعد خواهد داد تا اقتصاد مملکت را با خاک یکسان کند
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    26 0
    دولت ریشه تدبیر و امید را خشکاند.
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 13
      چرا منطق و انصاف نداریم. تحریم بوده نفت نفروخته و ارزون هم بوده کرونا هم پیش اومد دو سه تا سیل و. ... هم روش.
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      6 1
      زمان احمدی نزاد هم 2 سال اخر تحریم بودیم ولی عالی عمل کرد
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      4 1
      تویی که میگی چرا منطق و انصاف نداریم، امثال تو منطق و انصاف ندارید، که همین تحریم هم زمان احمدی نژاد بود اما تمام تقصیرها رو گردن احمدی نژاد انداختید، اما حالا که روحانی هست تحریم ها مقصره، ذره ای انصاف هم چیز خوبیه
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    22 0
    علی برکت الله... سیرنشدم هنوز
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    19 0
    کلاهی که سر ایران ایرانی رفت عجیب تر ین مسئله طلبکار بودن این جماعت است مثل پسر معتاد خانوادن فقط بلدند اثاث خانه را بفروشند وزارت خارجه شده حراجی داشته های ایران سردار دیپلماسی ظریف واونهم از دائم الوزیر نفت از همه پر مدعی تر معاون ا ول و وزیر صمت بمنده خدا اینها که وزارتشون با دبپلم شروع کردن حالا بادکترا تمام می کنند
  • DE ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    8 11
    کدام دولت، صندوق توسعه ملی را خالی کرد؟ دولت آقازاده برادران منظور دولت آواربرداران ! شما یک خونه رو میخواین آوار برداری کنید چقدر خرجتتون میشه ؟ یک کشور را آواربرداری کردند حالا که تازه میخوان شروع به برنامه ریزی و کار بکنند دوره 8 ساله شون داره تموم میشه بنده خداها بهشون میگید بزار برو ...آقا بیش از هَزار خرج شد. / برداشت ۲۱۵ هَزار میلیارد تومانی دولت روحانی از صندوق توسعه ملی . اکثرش مخارج آواربرداری شده و حقوقهای نجومی خب مجبور بودند مگه کم آوار بیده بوده ....
    • حامد NL ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      15 0
      دوست عزیز برای دل خوشی خودت این حرف های مضحک رو می تونی بزنی. اما کسی باو نمی کنه. کسی از روحانی برای آوار برداری دعوت نکرده بود و خودش هم چنین ادعایی نداشت. فقط می گفت تحریم را بر خواهم داشت. همه چیز را ارزان خواهم کرد. چرخ صنعت خواهد چرخید. بیکاری حذف خواهد شد. اما دقیقا برعکسش اتفاق افتاد. این دولت آوار برداری نکرد. فقط ویران کرد. 8 سال دروغ گفت و مملکت رو ویران کرد
    • DE ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      9 0
      حامد ۱۸:۳۳, عزیز برادر دقیقا صحبت های بجای شما را بنده با طنز نوشتم زیرا اولا دوستان بزرگوار حق مطلب را همیشه با جدیدت تمام در نظرات خود ادا مینمایند , میماند فقط تمسخر این غربگداها . مضحک تر از این نیست که کسی بگوید ما مشغول آوار برداری هستیم و نمیدانستیم وضع چقدر خراب است ومثل اینکه اصلا اینها از مریخ آمده اند و اطلاع از وضع کشور نداشتند!! و کلا اصلا مسئولیتی هم در کشور نداشته بوده اند تا بتوانند بدانند !! البته باز این سفها نمیدانند که با گفتن نمیدانستیم بار گناه خود را زیاد تر میکنند یعنی اصلا اینکاره نبوده اند که بتوانند بدانند و مسئولیت بپذیرند .اینها واقعا مریخی هستند.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    8 1
    به جای این کارا موجودی دلاری فعلی صندوق رو بگو ببینیم چه میزان نقدینگی داره .
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      8 0
      برو از دولت بپرس
  • علی FR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    علی برکت اله
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    انشاالله یک آینده خیلی خوب پیشرفته داشته باشیم
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 6
    این کرونا و سیل زلزله و تحریم و عدم فروش نفت اگر کوه دماوند هم باشد خالی می شود و من تعجبم است که این دولت مانند ساعت کار می کند و زمین نمی خورد فکر درایت وزرای دوران دولت مرحوم هاشمی رحمت الله هستند که این کشور را می چرخانند اگر دولت بعدی مانند مجلسی های حال باشند خدا بهتر می داند چه روزی به سر اقتصاد ملت خواهد امد این را داشته باشید خدا نگهدار و شانس بیاید که ان هم بعید است
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      5 0
      جوک خوبی بود خیلی مضحک حرف میزنی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ وزیرای حسن مثل ساعت کار میکننخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ مرغ پخته هم خندش میگیره یارو صندوق توسعه ملی رو خالی کرده این اومده اینجا انشا میگه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      6 0
      دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستن.
    • محمود IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      4 0
      طنز قضیه اینجاست که این جماعت خودشون رو کاربلد می دونند و منتقدان رو هم با توهین و تهمت تحقیر می کنند ولی حتی نتونستن در این سالها حتی قیمت یک کالا را کنترل کنند هر مشکل کوچکی در این دولت تبدیل به بحران میشه چون اساسا فقط شعار میدهند و با کار میدانی شدیدا بیگانه هستند
    • DE ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      4 0
      ۱۸:۳۲ این دولت مانند ساعت کار می کند و زمین نمی خورد ...فقط بایستی در انتخابات 1400 دهانش را سرویس کرد منظور این ساعت را سرویس کرد و روغنکاری نمود تا آماده شود برای رفتن پی کارش یعنی آماده شود برای پیگیری کارهاش .زمین هم نمیخورد چون کلا دولت سینه خیزان است و تا حالا راست قامت نشده که زمین بخوره مانند طرح مسکن نساز تا زلزله خرابش نکنه.
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    8 0
    کی جارو کرد شما یا احمدی نژاد
  • DE ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    هدفشون تحویل زمین سوخته به بعدیه. عملا کاری میکنند تا کشور بعد از فشار شدیدی که بخاطر وجود خودشون بوده، دیگه نتونه کمر راست کنه.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    5 0
    هیچکس تو دولت بفکر نیست. کشور را به تاراج بردن. وقتی فکر میکنم توی این چند ماه آخر که از این ها مونده چه اتفاقایی قراره سرمون بیاد ... باید جواب پس بدن
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 2
    کار خوبی کردن!
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      5 0
      اشتباه کردن با تو ی ...
  • جاویدایران DE ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 0
    امروزایران فیلمی از سخنرانی محسن فخری زاده منتشرکردکه چندتا نکته توجهم رو جلب کرد!!!!! اولاًجلوی فخری زاده میکروفون شبکه خبر و صداوسیما بود!!!!!! سوالم اینه، آیا وقتی فخری زاده اونجاداشت سخنرانی میکردهمه حاضران بخصوووووص خبرنگارانی که اونحابودن میدونستن ایشون محسن فخری زاده مشهور هستن؟؟؟؟؟؟ آیابااسم خودشون یعنی فخری زاده شرکت کرده بودن؟؟؟؟؟؟ اگرهمه میدونستن که باید بگم واویلا از سیستم امنیتی ما!!!!!! چطورممکنه شخصیتی مثل فخری زاده رو خبرنگارساده بتونه ببینه و بتونه رصدکنه؟؟؟؟؟؟؟؟ اصلاً اونجانبااااااید هییییچ خبرنگاری میبود!!!!!! مگر تصویربرداراندمخصوص وزارت اطلاعات و سپاه. دوم اینکه آخه همچین آدمی چراباید بیاداونجورجاهاسخنرانی کنه؟؟؟؟؟؟؟ اینجور افراد نه بایدسخنرانی کنه نه بره سرکلاس تدریس کنه و نه اینکه هییییییچ کجا سفرکنه و بره، این شخص بایدفقط به مانند روح میبودوکسی نبایدمیدیدش!!!!!
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    بهترین رییس جمهور فقط احمدی نزاد.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 0
    سوالی دارم ؟ پس وظیفه مراجع ذیصلاح و برخورد قضائی و پیگیری حقوقی این موارد کجاست؟ دقیقا کسری 10 درصدی هر ساله را قرار است کدام دولت تامین کند؟ آِا دولتی که ولخرجی کرده و پر بوده از حقوق های نجومی و کسری و لو دادن روشهای دور زدن تحریم نباید پاسخگویی قانونی در پیشگاه قانون و ملت باشد؟آیا مصونیت امنیتی شامل آنها می شود. راستی پاسخگویی مجلس های قبلی بر عدم نظارت بر رفتار دولت کجا باید پیگیری شود؟ این مصونیت های حقوقی دارد بلای جان کشور می شود.
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 0
    من ریاضیم ضعیفه . ۲۱۵ هزار میلیارد رو بر ۸۰ میلیون جمعیت تقسیم کنیم ، به هر نفر چقدر میرسه ؟؟؟؟
  • ali IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 0
    با پول صندوق توسعه ملی باید از زیر وابستگی به نفت فرار کنیم. نشد که تا الان این کار رو انجام بدیم. مردم! آینده فرزندان ما که همون امت رسول ا... هستن نباید وابسته به چیزی باشه که تو دوره زندگیشون تموم میشه. 2095 آخرین ذخیره نفت خاورمیانه هست. میخواین بچه های ما تو دوره خودشون، عین ما که به قاجار و پهلوی ایراد میگیریم به ما هم ایراد بگیرن و بد و بیرا بگن؟ یکم فکر بزرگ شدن داشته باشید. خارج شدن از زیر وابستگی با شروع یک صنعت، امکان پذیر هست یعنی ساخت کارخونه، یعنی کار کار کار. نفت رو فقط میفروشن، کارش کجاست؟ البته غیر پالایشگاه ها. صندوق توسعه ملی یک فکر بی نظیر هست که دولت های بعد باید توجه ویژه ای بهش داشته باشن. از الان تا اون موقع(2095 میلادی) اگه هر کدوم از رئیس جمهورها یه پیچ و مهره رو سر جاش بذارن باور کنین درست میشه. همه رئیس جمهور ها فکر میکنن باید خودشون شروع و خودشون تموم کنن که این غیر ممکن هست. آی مردم مسلمون ایران! به داد آینده برسین.
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      2 0
      ای مردم مسلمون تورو به خدا درست رای بدین
  • پهپاد IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    4 0
    دوستان دقت دقت دقت! سیاست روحانی "تحویل زمین سوخته" به دولت آینده است
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 0
    مرجعى بایدرسیدگی کندتاایجاد خسارات تکرارنشود.
  • DE ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 0
    کدام دولت، صندوق توسعه ملی را خالی کرد؟ دولت ارباب کلیدها چونکه دولت های قبلی کلید نداشتند بندازند داخل قفلِ صندوق بچرخونن قفل باز بشه. ایشالله در آینده درب صندوق را جوش بدهید که وانشه.
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 0
    اینکه صندوق توسعه ملی یا ارزی پر بماند مهم نیست.به چ قیمتی پر بماند مهمه.متاسفانه از نماینده های مجلس گرفته تا اشخاص سیاسی همه هرجا بنفعشون باشه حرف از نباید و بایدهای صندوقها حرف میزنند ک این با توجه ب شرایط مملکت اصلا کار عقلانی نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس