کد خبر 1152150
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
ماکرون اردوغان

اردوغان هنگامی که پس از نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه در استانبول به شدت به ماکرون حمله کرد و رئیس جمهور فرانسه هم پاسخ او را داد، در واقع مرحله جدیدی از نبرد را آغاز کرد.

به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم، با اشاره به موضع گیری روز گذشته رجب طیب اردوغان علیه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، آورده است: اردوغان هنگامی که پس از نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه در استانبول ابراز امیدواری کرد که فرانسه از شر ماکرون در اسرع وقت خلاص شود و گرنه جلیقه زردها به جلیقه قرمز تبدیل خواهد شد؛ در واقع بر جنگ لفظی شدید میان خود و رئیس جمهور فرانسه دامن زد و آنرا شعله ور کرد.

عطوان می نویسد: اینخشم اردوغان علیه رئیس جمهور فرانسه قابل فهم است و هر دو طرف در «نبرد شکستن استخوانها» به سبب تراکم اختلافات میان آنها در بحرانهایی مانند لیبی و سوریه و دریای مدیترانه و اخیراً هم جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که با حمایت نیروهای ترکیه به نفع الهام علیف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان رقم خورد، به سر می برند خشم اردوغان علیه رئیس جمهور فرانسه قابل فهم است و هر دو طرف در «نبرد شکستن استخوانها» به سبب تراکم اختلافات میان آنها در بحرانهایی مانند لیبی و سوریه و دریای مدیترانه و اخیراً هم جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که با حمایت نیروهای ترکیه به نفع الهام علیف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان رقم خورد، به سر می برند.

وی افزود: ماکرون سریعاً واکنش نشان داد و از همتای ترکیه ای خود خواست که احترام متقابل را رعایت کند. ماکرون گفت که رئیس جمهور ترکیه آزادی مردم ترکیه را محدود کرده است. این جنگ لفظی به علت تنگنایی است که طرفین به ویژه اردوغان در آن به سر می برد؛ زیرا اردوغان در چند جبهه داخلی و خارجی در حال جنگ است؛ در داخل احزاب معارض ضد وی هستند و حمله سختی به وی کرده‌اند و وی را متهم کردند که یک «عرصه ملی که نمی توان خصوصی اش کرد» را با فروش ۱۰ درصد از سهام بورس ترکیه به دولت قطر به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار از بین برده است.

عطوان می نویسد: حزب «استقلال» به رهبری احمد داوود اوغلو نخست وزیر همپیمان سابق اردوغان با بزرگترین حزب مخالف در این کشور یعنی حزب خلق جمهوریخواه در انتقاد شدید از این قرارداد و بسیج افکار عمومی، متحد شده است. این هجمه در حالی رخ می دهد که اقتصاد ترکیه با فشار شدید و چند جانبه ای مواجه است؛ فشاری که منجر به کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش تورم شده است.

این تحلیلگر جهان عرب در ادامه نوشت: در خارج، فرانسه و به طور خاص ماکرون رئیس جمهورش حمله شدیدی را علیه اردوغان در اتحادیه اروپا رهبری می کند و خواستار اعمال تحریم های اقتصادی اروپایی علیه ترکیه به دلیل حفاری برای کشف نفت و گاز در مناطق دریایی مورد مناقشه با یونان و قبرس دو عضو اتحادیه اروپا است و نیرو و کشتی های جنگی و هواپیماهای نظامی به یونان فرستاد تا از موضع آتن علیه ترکیه حمایت و جانبداری کنددر خارج از ترکیه، فرانسه و به طور خاص ماکرون رئیس جمهورش حمله شدیدی را علیه اردوغان در اتحادیه اروپا رهبری می کند و خواستار اعمال تحریم های اقتصادی اروپایی علیه ترکیه به دلیل حفاری برای کشف نفت و گاز در مناطق دریایی مورد مناقشه با یونان و قبرس دو عضو اتحادیه اروپا است و نیرو و کشتی های جنگی و هواپیماهای نظامی به یونان فرستاد.

عطوان بیان کرد: بی تردید اردوغان با این حمله شدیدش به ماکرون رئیس جمهور فرانسه بخش عریضی از افکار عمومی جهان اسلام و عرب را به دلیل تعدی رئیس جمهور فرانسه به پیامبر اسلام (ص) با حمایت از بازنشر کاریکاتورهای توهین آمیز و زشت تحت عنوان آزادی بیان، به خود جذب کرده است؛ اما تأثیر این «دستاورد» برای اردوغان در سایه خطرات هر گونه تحریم احتمالی اروپایی ها علیه اقتصاد ترکیه محدود است؛ مضاف بر آن، جنگ در لیبی و سوریه علیه اردوغان در زمانی دارد تشدید می شود که «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا که هرگز علاقه ای به رئیس جمهور ترکیه ندارد و از کردها حمایت می کند؛ حدود ۵۰ روز دیگر به عنوان جانشین «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا که همپیمان قوی اردوغان به شمار می رود، وارد کاخ سفید خواهد شد.

وی گزارش داد: اردوغان در هفته ها و ماه های آینده با شرایط سختی رو به رو خواهد شد و نشانه های آن در چندین جبهه از جمله لیبی و ارمنستان و به طور مشخص دریای مدیترانه خود را نشان می دهد؛ زیرا رئیس جمهور فرانسه آستین های خود را بالا زده است و تلاش می کند که بیشتر رهبران اروپایی را پشت کارزار اعمال تحریم ها علیه ترکیه بسیج کند؛ تحریم هایی که بارزترین آنها توقف سرمایه گذاری و واردات از ترکیه است که ارزش آنها در سال به ۱۰۰ میلیارد یورو می رسد.

عطوان نوشت: دوستان اردوغان رئیس جمهور ترکیه در منطقه خاورمیانه اندک اند و از او می خواهند که در سیاست های منطقه ای خود در چندین پرونده بازنگری کند تا فهرست دشمنانش کم شود و بتواند با فشارهای اروپایی مقابله کند؛ اما به گفته یک منبع اسلامگرای بلندپایه که اخیراً با وی در آنکارا دیدار کرده است وی به این درخواست‌ها جواب منفی داده و تأکید کرده است که همانطور که در جمهوری آذربایجان رخ داد، در نهایت امر پیروز خواهد شد.

این تحلیلگر می افزاید: به گفته این منبع اسلامگرا مشکل اصلی اردوغان خودرایی وی و گوش ندادن به نصیحت های دیگران است.آخرین نصیحت نیز تلاش برای میانجی گیری میان وی و همپیمانان سابق او یعنی داوود اوغلو و «علی بابا جان» و حزب «سعادت» است. به همین دلیل مشکلات داخلی و خارجی وی تشدید می شود و در لیبی و سوریه و چه بسا به زودی در منطقه خلیج فارس در صورتی که میانجی گیری آمریکا برای آشتی میان قطر و دشمنانش موفق بشود، با شکست های پی در پی رو به رو خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 13
  • بهزاد NL ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    24 11
    من طرفدار اردوغان هستم ولی باید انصاف رو رعایت کرد. این مجلس فرانسه بود که طرح استقلال قره باغ رو پیشنهاد داد و دولت فرانسه اون رو رد کرد. اردوغان نباید به مکرون می توپید!
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      4 8
      اردوغان یک احمقه که با سوداگری و تفکر احیای امپراطوری عثمانی داره بین مسلمونا و نژادها تفرقه میندازه. یه روز با داعش همدست میشه یه روز علیه کوردها و یه روزم به فکر اشغال سوریه و عراق
  • Mjp. Shiraz IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    16 51
    اردوغان ... احمداغلوکه خلع حکومتت کرد خواهی فهمیدنبایدتوسوریه مقابل ایران بزرگ قرارمیگرفتی.. الان منفی زنهای اردوغانی پیداشون میشه.. یقین بدونیدزوم کردن به سایتهای انقلابی. راست میگیدبریدازسایتهای اسراییل جفتک بندازید
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      4 9
      دیگه وقتی برن همشون رفتند.اوغلی و اوغلو هم برای ما فرقی ندارند
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      18 7
      تو ادلب ایران بزرگتو دیدیم.
    • بهزاد NL ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      13 3
      اردوغان تا ۲۰۲۸ رئیس جمهور ترکیه است. داوداوغلو زبر ۱% رای داره و یه مهره کاملا سوخته است.
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      17 1
      روسیه بود که اسد رو نگه داشت
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      2 1
      خیلیها هم دنیا رو محکوم می کنن
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    19 2
    مسولین دولتی ما یه زره مثل این باشید تا ما کیف کنیم همش خندیدید چی شد
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    25 8
    کاش یه اردوغان ما داشتیم واقعا!!! تا این کثافتهای فرانسه که سگ دست آموز انگلیس هستند اینطوری تو دهنی بزنه- مرحبا اردوغان احسنت دیگه داره خوشم میاد ازت هرچند در سوریه داری حق کش میکنی
    • علی IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      12 25
      کثافت کاری ترکیه دست کمی از فرانسوی ها ندارد فرانسه با اهرم مسیحیت اما ترکیه با اهرم سنی حنفی اخوانی و ترکی دست به کشتار زده خنجر که ترکیه بر کمر اسلام فرو کرد سعودی‌ها و اسراییلی ها نزده بودند (سوریه و...)
  • DE ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    33 14
    یاشاسین اردوغان ...
    • ََReza Aslani IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      19 21
      خخخخ چی میزنی
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      12 21
      خخخ لشکر رجب دون کی شود رسید
    • ایرانی GB ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      3 20
      عاشقان ترکیه و اردوغان پرستها به سایت مشرق سرازیر شدند تا از ارباب خودشون , از خدای مقدس خودشون رجب سلطان مقدس حمایت بکنند و ادای دین بکنند به ارباب خودشون !
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    10 1
    خشم رجب
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    12 28
    اردوغانی ها در خاورمیانه بجز داعش دوستی ندارند.این یک ضرب المسلمین در زبانشان است و به آن افتخار هم می کنند
  • DE ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    26 7
    دمت گرم ..اردوغان ..
  • محمد IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    25 7
    درود بر اردوغان ، مسلمان واقعی ، یاشاسین
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      4 7
      درود بر بچه محله های خودم مسلمان واقعی آنها هستند یاشاسین بچه محله هامون !!! دقیقا" شبیه لشگر دون کیشوت مش رجب عثمانی وقتی از ارباب خودشون تعریف و تمجید می‌کنند !!
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      1 2
      مزدور
  • رحیم IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    6 3
    جالبه همه چی نوشتید الا اظهارات اردوغان که منشا مقاله است و مخاطب رو گیج کردید عجبا !!!
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    4 1
    قطر می داند هدف از تحریم قطر براندازی نظام حاکم است و هدف از صلح این کشور با عربستان هم با براندازی این کشور و یا تبدیل این کشور به گاو شیرده امریکا یا چیزی مثل امارات و بحرین است یعنی عادی سازی روابط با اسرائیل
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    3 7
    هدف از فشارها بر اردوغان در موضوع قطر چراغ سبز اردوغان به قطر برای عادی سازی روابط با اسرائیل و دادن تمام منافع حاصل از گاز خلیج فارس به بانکهای یهودی است
  • کمال پیراسته IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    5 20
    ترکیه بدلیل تصمیم های غلط اردوغان در داخل سوریه و عراق و لیبیا در باتلاق افتاده و با این رفتارهای نادرست میخواد وضعیت را کم رنگ نشان دهد اول مشکل کردها رو که چند دهه با ان درگیره حل کنه بهتره.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      11 4
      تو عفرین تو باتلاق گیر کرده یا تو ادلب؟؟؟؟؟
    • بهزاد NL ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      24 6
      چیزی به اسم مشکل کردها وجود نداره! پ ک ک داخل ترکیه نابود شد. در عراق و سوریه هم در حال نابود شدن هستند. اردوغان،علاوه بر ناسیونالیسم کردی، گولنیسم و کمالیسم رو هم در ترکیه نابود کرد. الان افق ترکیه کاملا بازه و با سرعت معجزه آسا پیشرفت خواهد کرد.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    6 4
    برای حمله به ایران تنها یک راه حل وجود دارد یا نابودی محور قطری ترکی ونزوئلا که تا این مثلث مقاومت وجود دارد ایران در سلامت است وای به روزی که این سه تا سرنگون بشوند و یا تحت فشار پای میز مذاکره بروند
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      1 0
      واقعا متاسفم با این طرز تفکر
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    23 2
    ماكرون حق داره خدايي.اخه اردوغان تو سوريه و ليبي و شرق مديترانه و قره باغ كلا بساط فرانسه رو جمع كرد رفت.فقط تو ليبي چند ده ميليارد دلار ضرر زد به فرانسه حالا بماند تو شرق مديترانه كه نميزاره كسي دورو بر كشتي هاش بره و قره باغ هم كه كل دنيا ديدن چيكار كرد تركيه .يه تنه تو عرض ٤٤ روز كار ارمنستان و فره باغ رو تموم كرد .
    • عبدالله IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      20 3
      قدرت ترکیه در مقابل فرانسه و امثالهم به نفع مسلمانان است اگرچه ما با ترکیه اختلافاتی داریم اما آزادی سرزمین های اشغالی آذربایجان از ارمنستان فقط با حمایت ترکیه امکان‌پذیر شد آمریکا و اروپا از کودتای نافرجام ترکیه حمایت کردند و خود را نشان دادند آبروی ترکیه آبروی ماست اما اردوغان بزرگ نیز نیاز به تجدید رفتار برای عظمت بیشتر ترکیه و احترام و آزادی منتقدان دارد
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      5 15
      اگر خلافت عثمانی که چند قرن پیش روزگارانی قدرت داشت به سود ما ایرانیان بود؟ که متاسفانه نبود .. ترکیه امروز هم قدرتمند شود به سود ما خواهد بود ؟ قطعا" خیر ! تاریخ اثبات کرده این چنین نبود و نشد ! عثمانی ها به جز جنگ و خونریزی و تصرف شهرهای مرزی ایران و ... هیچ دستاوردی برای ما ایرانیان نداشتند، ایران امروز قدرتمند باید شاکر پروردگار باشیم
  • ایرانی باغیرت IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    17 5
    بخدا هیچکس ‌.از اسلام به مانند اردوغان حمایت نکرده.واقا سردار شجاع و پر افتخار اسلام هست.فقط صد حیف و دریغا که سنی هست.کاش شیعه بود
    • بهزاد IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      3 2
      تفکر اونها با وهابی ها زمین تا آسمان فرق داره. ترکیه ای ها هم محب اهل بیت هستند در واقع نزدیکترین تفکر به شیعه همین اسلام موجود در ترکیه است. خدا همه انسانها رو به راه مستقیم هدایت کنه انشالله
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    13 4
    حال میکنم باهات اردوغان خان شدی
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    12 4
    اردوغان کارش درسته....مرگ بر دشمنان ترکیه
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      1 1
      مرگ بر توی خائن وطن فروش
  • ناشناس IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    5 9
    (اردوغان در هفته ها و ماه های آینده با شرایط سختی رو به رو خواهد شد و نشانه های آن در چندین جبهه از جمله لیبی و ارمنستان و به طور مشخص دریای مدیترانه خود را نشان می دهد؛ زیرا رئیس جمهور فرانسه آستین های خود را بالا زده است و تلاش می کند که بیشتر رهبران اروپایی را پشت کارزار اعمال تحریم ها علیه ترکیه بسیج کند) این جمله به وضوح بیان میکنه که گویا اروپایی ها در قره باغ و ارمنستان قصد ایجاد فتنه دارند.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      6 2
      دوست عزيز قضيه قره باغ تموم شد و ديگه كاري از دست كسي بر نمياد.تو ليبي هم كه تركيه عملا داره دولت رو اداره ميكنه و سراج هركاري ميكنه از اردوغان اجازه ميگيره و يدونه شرق مديترانه هست كه اونم تا ايتاليا و اسپانيا و مالت قبول نكنن فرانسه نميتونه اروپا رو عليه تركيه تحريك كنه و تو ميدان هم كه فرانسه جرات نزديك شدن به شرق مديترانه رو نداره.
    • بهزاد IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      4 2
      بقول پوتین هرگونه ماجراجویی حکم خودکشی برای ارمنستان رو خواهد داشت. قره باغ تموم شد. در مورد لیبی هم چون ایتالیا پشتیبات دولت سراج هست فرانسه نمیتونه در اروپا اجماع ایجاد کنه. اوضاع تحت کنترل ترکیه است.
    • علی IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      1 1
      زمان همه چیز و مشخص خواهد کرد ...
    • ناشناس IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      1 0
      بله در جبهه ی قره باغ اروپایی ها کاری از پیش نمیبرند ولی حالا که عمده ی قره باغ آزاد شده، اروپایی ها میتوانند مسئله ی قبرس را بهانه کنند و به ترکیه فشار بیاورند. چیزی که اروپایی هارا ناراحت کرده، حذف آنها از معادلات منطقه است. حال اگر آنها در معادلات قبرس هم حذف شوند، ضربه ی بزرگی به آنها و مخصوصا فرانسه که درحال اعمال تحریک آمیز است وارد میشود. با الگوی صلح قره باغ میتوان طرح صلح قبرس را نیز ایجاد کرد. باید مذاکرات صلح قبرس با حضور یونان و ترکیه و یک میانجی بیطرف شروع شود. کشور میانجی باید از دو کشور خارج اتحادیه اروپا یعنی روسیه( ارتودکس و هم مذهب یونانیها) یا بریتانیا(استعمارگر سابق قبرس و رقیب قدیمی فرانسه) باشد. این طرح باید بدون جنجال اجرا شود.
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    4 3
    درود بر امپراطوری عثمانی با تقویم میلادی ! خخخخخخخخ
  • IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 4
    ریشه ی اسلام زده شده .
  • علیرضا IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 19
    در چند سال اخیر اولین دشمن ایران ترکیه است و ترکیه تمام تلاش خود را برای دور زدن ایران در تمام عرصه ها با ظاهری خندان اما در باطن همیشه با خنجر با ایران دشمنی کرده و میکند
    • بهزاد IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      3 2
      در تحریمها به ایران کمک کرد. مانع تشکیل کردستان شد و با دادن اطلاعات افرادی که سال گذشته از ترکیه وارد ایران شدند و قصد آشوب داشتند کمک بزرگی به اطلاعات ایران کرد.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    خدا عاقبت به خیرمون کنه
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 3
    اردوغان یه راهی برای پیروزی پیدا خواهد کرد
    • اهورا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      0 0
      خخخخخخخخخ بله حتما .اخه اردوغان زبل خانه
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 3
    یاشاسین اردوغان بزرگ مرد جهان اسلام
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      یاشاسین خودم و خودت مسلمان واقعی در جهان فقط خودم و خودت ! O:-)
  • DK ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 1
    در بد‌ترین حالت میشود گفت اردغان رقیب ما هست ، اما مکرن دشمن مسلمانان، ترکیه دشمن ما نخواهد بود ، چه اردغان چه حاکمی دیگر
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 1
    چیزی که واضح هست ضد اطلاعات ترکیه حسابی تو ایران پول خرج کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس