کد خبر 1151805
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
جزئیات جدید از میزان انتشار اوراق بدهی توسط دولت/۳۷ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر شد+جدول

ارگان حزب کارگزاران از قول یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مردم قربانی پروژه‌های نیمه‌تمام دولت و رفتار تورم‌زای آن شده‌اند.

به گزارش مشرق، کیهان در ویژه های خود نوشت: روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم آلبرت بغزیان استاد دانشگاه تاکید کرده است: بدهی دولت به پیمانکاران با سوءمدیریت ساخته می‌شود دولت همواره تعداد زیادی برنامه عمرانی دارد که باید آنها را در مدت‌زمان مشخص به سرانجام برساند. منبع تامین بودجه این برنامه‌ها از نفت، عوارض یا مالیات‌هاست. اما زمانی که منبعی برای تامین بودجه این برنامه‌ها وجود نداشته باشد؛ مثلا مالیات‌ها کم باشد یا درآمد حاصل از فروش نفت پایین باشد؛ در این صورت این پروژه به صورت بدهی پیمانکارانی محسوب می‌شود که اجرای پروژه را به عهده گرفته‌اند.

حالا بدهی ساخته شده و دولت برای تامین این بدهی چند راه بیشتر ندارد؛ مثلا باید از طریق اوراق قرضه تامین مالی کند.

اما روش دیگر، روش مخربی است. در این شیوه، دولت براساس استقراض از بانک مرکزی که همان افزایش پایه پولی است و در نهایت تبدیل به نقدینگی بیشتر می‌شود، این بودجه را تامین می‌کند. استفاده از این روش ایجاد تورم می‌کند. این امر باعث افزایش هزینه دولت و پیمانکار شده و در نهایت بدهی بیشتری در دوره‌های بعد برای دولت‌های بعدی خواهد ساخت.

بدحسابی دولت باعث می‌شود پیمانکاران در قراردادهای بعدی این موارد را در نظر بگیرند و هزینه بالاتری برای انجام پروژه‌ها از دولت طلب کنند و ریسک تاخیر پروژه را در مبلغ تمام‌شده پروژه منظور کنند و این سرمایه مردم را به باد خواهد داد.

در چنین شرایطی، سازمان برنامه و بودجه باید اولویت انجام پروژه‌های ناتمام را تعیین کند. بر این اساس که اتمام کدام پروژه زودتر می‌تواند جهش تولید ایجاد کند. متاسفانه فکر نمی‌کنم سازمان برنامه و بودجه با این وسعت و کارشناسان زبده‌ای که در اختیار دارد هنوز به لیست بهینه‌ای رسیده باشند.

بعضی از تحریم‌ها به عنوان عامل بدهی‌ساز دولت به پیمانکاران نام می‌برند در حالی که تحریم تاثیری در افزایش بدهی‌ها نگذاشته است. تحریم تنها با کاهش درآمدهای ارزی و نفتی باعث شده که این سوءمدیریت‌ها آشکار شود و انگار یک اتاق شیشه‌ای برای این بحران قدیمی ساخته است.

دولت وقتی بدهی خود را به آینده موکول می‌کند در واقع این بدهی را از سر خود باز کرده و به گردن دولت بعد می‌اندازد. مخصوصا وقتی دولت در سال آخر مسئولیتش باشد بیشتر سعی می‌کند دولت بعدی را گرفتار این بدهی‌ها کند.

شروع اصلاح این روند از زمانی ممکن می‌شود که سازمان برنامه و بودجه اراده اولویت‌بندی پروژه‌ها و بهینه کردن درآمدهای نفتی را داشته باشد که متاسفانه فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی رخ بدهد و شما سال آینده هم این سوال را از من خواهید پرسید و من همین جواب را با تلخی شاید بیشتر خواهم داد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    8 0
    کجاي کاريد شلوار دولت بعدي را هم اين دولت فروخته
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      1 0
      منتظر باشید ببینید چه خوابی واسه دولت بعد کشیدن...از امسال شروع کردن به متعد کردن دولت بعدی به هزینه های غیر قابل انجام و تحمیل گرانیهای مضاعف بخاطر این تعهدات...از جمله این موارد: افزایش 70 درصدی خرید تضمینی گندم(2800 به 4500).که باعث افزایش 100 در صدی قیمت نان خواهد شد.افزایش همین مقدار خرید تضمینی شیر..منظور کردن درآمدهای خیالی و غیر قابل تحصیل در بودجه سال آینده(فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت در در دوسال گذشته در بهترین شرایط 700 هزار بوده).فروش اوراق قرضه دولتی و بدهکار کردن دولت بعدی برای بازپرداخت این بدهی ها...فروش کلیه اموال دولت اعم از منقول و غیر منقول(تمام سهم دولت از سهام صنایع وکارخانجات و همچنین املاک و مستغلات....و.... یعنی دولت تدبیر و امید جهت تخریب دولت احتمالا اصولگرای بعدی ،تمام تدبیر وتلاش خود را بکار گرفته...
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    8 0
    خدا به خیر کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس