تانک کرار

سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال های اخیر گام های بزرگی در زمینه خود کفایی نظامی و تسلیحاتی با طراحی و و تولید انواع خودروهای نظامی اعم از زرهی و غیر زرهی برداشته است.

به گزارش مشرق، یکی از مهترین اقدامات در این عرصه طراحی و تولید تانک اصلی میدان نبرد (ام بی تی ) با تولید تانک "کرار" است. 

کرار به عنوان نخستین تانک پیشرفته بومی کشور محسوب می شود که در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع در مدت سه‌سال طراحی و ساخته شده‌است این تانک ایرانی در ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ رونمایی و هم‌زمان خط تولید آن افتتاح شد.

به گفته کارشناسان نظامی، در حقیقت یک ارتقاء بسیار سنگین و حساب شده ایرانی بر روی "تی "72 روسی است که به نوعی در بخش هایی حتی آن را شبیه به خانواده تانک های پرقدرت و مشهور "تی 90 ام اس "کرده است.

تانک کرار از موتوری جدید با ساختار بهینه شده استفاده می‌کند که توانی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ اسب بخار از آن انتظار می‌رود.

همچنین احتمال استفاده از موتور دیزل ملی با قدرت ۱۳۰۰ اسب بخار هم وجود دارد که چندی پیش خط تولید آن افتتاح شد.

این تانک از سامانه کنترل آتش رایانه ای و تجهیزات الکترواپتیکی، سامانه فاصله‌یاب لیرزی با برد ۱۰۰۰۰متر، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز برخوردار بوده و قابلیت شلیک موشک هدایت لیزری بسیار دقیقی را دارا است.

به طور خاص در بخش تجهیزات هدف گیری و اپتیکی ، تانک کرار از سیستم کنترل آتش رایانه ای نسل سوم برخوردار است و سیستم های نظارت و هدفگیری توپچی آن شامل سامانه نظارت و هدفگیری در شب 1K13-49 متعلق به تانک تی 72 (به عنوان سایت ثانویه) و سیستم نظارت و هدفگیری چند کاناله ساخت صنایع الکترونیک ایران (به عنوان سایت اصلی توپچی) است.

سامانه 1K13-49 برای هدایت لیزری موشک های توپ پرتاب مورد استفاده در کرار یعنی موشک لیزری تندر بر روی این تانک نصب شده است.این موشک هدایت لیزری در حال حاضر در ایران تولید می شود.

در بخش تسلیحات این تانک با توپ 125 میلی متری استاندارد تانک تی 72 مسلح شده است که سلاحی آزموده شده  و مطمئن محسوب شده و می توان طیف متنوع و گسترده ای از مهمات را به سمت اهداف مختلف شلیک کند.

تیربار کنترل از راه دور نیز بر روی این تانک نصب شده است که کاربر آن می تواند به راحتی و از درون خود تانک آن را فعال کرده و به سمت اهداف مورد نظر تیراندازی کند.این سامانه کنترل سلاح به صورت مستقل دارای سیستم اپتیک برای دیده بانی و هدف گیری است.

این نوع سامانه های کنترل از راه دور سلاح از جمله ارتقاء هایی محسوب می شود که اخیرا در تانک ها و زره پوشهای پیشرفته دنیا نصب می شود و امکان چرخش 360 درجه و درگیری با نیروهای پیاده و اهداف سبک را دارد. در داخل این تانک نیز از چندین نمایشگر به منظور دیده بانی اطراف تانک و هدف گیری در شب و روز و همه شرایط آب و هوایی استفاده می شود.

صفحه نمایش دیجیتالی ناوبری و همچنین صفحه مربوط به وضعیت تانک از جمله دیگر نمایشگرهای موجود در این تانک هستند. مجموعه این دوربین ها و نمایشگرهای نصب شده در تانک کرار باعث کاهش فشار کاری بر روی خدمه و تسهیل اجرای عملیات می شود.

نحوه  طراحی برجک تانک کرار  و پوشش های حفاظتی نصب شده بر روی آن به نوعی تانک "تی 90 ام اس" را به یاد می آورد.

برجک تانک به صورت تقریبا کامل با پوشش زرهی جدیدی پوشیده شده و بخش های کناری برجک نیز با یک صفحه حفاظتی یکپارچه پوشانده شده است.

در بخش کنار و عقب بدنه نیز پوشش های زرهی و همچنین زره های قفسی تعبیه شده  که خصوصا در برابر تهدیدات ناشی از راکت های ضد زره مانند آرپی جی 7 کاربرد دارند. سامانه هشدار دهنده قفل لیزری ساخت ایران از جمله دیگر سامانه های حفاظتی نصب شده بر روی تانک کرار است.

از این سیستم جهت کشف پرتو لیزر تابیده شده از سیستم های هدایت تسلیحات یا سیستم های مسافت یاب لیزری ادوات دشمن، اعلام هشدار و نیز استفاده ازنارنجک های دودزا جهت ایجاد پرده دود استتاری به منظور محافظت از تانک در برابر تسلیحات هدایت لیزری استفاده می شود.

این تانک به پوشش های خاص برای مقابله با امواج حرارتی نیز بوده و می تواند خود را دید جستجوگرهای حرارتی نیز پنهان کند. این امر در بحث مقابله با تسلیحات ضد زره جدید و سامانه های کشف هدف جدید بسیار مهم و موثر است.

تانک کرار توانایی عبور از مناطق دارای عوارض زمینی، گودال، رودخانه و مکان های سنگلاخی و حرکت در زیر آب بوده و قابلیت استتار مقابل سلاح‌های ضدّ زره را دارا است.

تانک کرار دارای توان تحرک زیادی حتی در سطوح دارای شیب تند است.همچنین تانک کرار مجهز به سامانه ناوبری و نمایش آن برای راننده تانک و سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف است.تانک کرار در حوزه بقاء و ماندگاری به حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره مجهز شده و با استتار در برابر انواع سلاح‌های ضد زره محافظت می‌شود.

استتار چندطیفی، امکانات مخابراتی مدرن و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و توانمندی در مقابله با جنگ‌های الکترونیکی از دیگر ویژگی‌های تانک کرار به شمار می‌رود.

به گفته امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، تانک کرار  ۱۰ آپشن از تانک‌های روز دنیا جلوتر است و این تانک از هنرهای وزارت دفاع محسوب شده و بهترین تانک صحنه نبرد است.

مشخصات تانک کرار:

نوع                  تانک اصلی میدان نبرد

سازنده               صنایع بنی هاشم درود وابسته به وزارت دفاع

تاریخ تولید          از سال ۱۳۹۵ تاکنون

وزن                  ۵۱ تن

طول                  7 متر (طول بدنه)            9.5 متر (با احتساب لوله توپ)                

عرض                3.7 متر

ارتفاع                 2.3 متر

خدمه                 ۳ نفر  (  فرمانده، راننده، توپچی )

منبع:ایران پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سعید IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    38 2
    ای کاش گوشه ای ازهنرتوانمدی دفاعی رادرطراحی مساحت خودروهای جهت قطع وابستگی ازبیگانه بکارمی بردند ،تااینگونه ملت بخاطرتولیدخودروهای بی کیفیت داخلی آن هم به بهانه تحریم غارت نمی شدند
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    18 2
    عرض 3 و ارتفاع 2 متر، در بحث اختفای راداری قابل توجه است.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      12 7
      بزرگی و کوچکی برای رادار مهم نیست رادار هر جسمی که امواجشو برگشت بده میبینه پس سطح برای رادار مهم هست که برای مخفی شدن از دیدش باید سطوح به طریقی باشن که امواج رادار منحرف کنن تا با همون زاویه ای اومده برنگرده تا شناسایی بشه اینطوری رادارگریز میشه
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      11 3
      مهندس جان سطح کم خودش یه مزیته کسی نگفت کافیه پس درست گفته
    • حسین IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      11 3
      ارتفاع پایین تانک باعث میشه ارپیجی دارها به نتونن به راحتی بزننش که مثل تانک مرکابا اسرائیل نباشه که حزب الله یی ها به راحتی بزننش
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    10 4
    درود بر رزمندگان اسلام...مرگ بر ترامپ.مرگ بر اسراییل..مرگ بر ال سعود بن سلمان..انشاء الله
  • سید شاهرخ رضوی SE ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    35 9
    آن کسی که افتخار به این فناوریها نکند ایرانی نیست!
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      8 11
      طبق معمول یکی باید همیشه فتوا بده که چی به چیه و چی خوبه و چی بد
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      14 12
      من ایرانی هستم اما دقت کنیم روز سلاح ما الله اکبر بود و غیرت دینی و الان همه فخرمان شده ابزار و ماشین. در آخر جنگ ما رفتیم اسلحه های خوبی در ماجرای مک فارلین خریدیم اما چون دیگر خبری از ایمان و غیرت اول جنگ نبود شکست خوردیم. شوروی بهتر از اینها را داشت و نابود شد. مواظب باشید و از ماجرای جنگ حنین عبرت بگیرید. زمانی که مسلمانان به لشکر بزرگ خود مغرور شدند و تا آستانه شکست رفتند.
  • مهدی GB ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    10 4
    درود بر شما عزیزان
  • احمد IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    11 5
    انشالله زودتر تولید انبوه بشه، هم در ایران، هم در سوریه.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      2 1
      خدا قوت
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      6 5
      داداش شده تازه در رده سوم تانک های دنیا قرار داره
  • رزمنده IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    9 2
    درود بر غیرت و شرفتان در نیروهای مسلح کشور
  • سعید IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    4 0
    درودبر‌ارتش‌وسپاه
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    9 2
    تانک کرار از تی 90 بهتر نباشد کمتر نیست
  • raptors IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    8 1
    این تانک قرار بود سال 95 تولید انبوه بشه پس چی شد؟
  • نظر کارشناسی IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    12 4
    تانک کرار بروز رسانی ایرانی تانک تی 72 روسی هست و البته نزدیک به تی 80 ولی باتشکر از وزارت دفاع برای صادرات این تانک جدا از بروز رسانی تانک های موجود، چند عدد از این تانک به صورت جدید تولید شده چون اماری وجود نداره، احتمالا صفر عدد تولید شده و در صورت صادرات هم باید از ذخایر تانکهای کشور صادرات انجام بشه که اصلا عاقلانه نیست، برای صادرات موجودی تانکهای تی 55 کشور بسیار بیشتر هست و در صورت بروزرسانی امکان صادرات آنها بیشتر فراهم هست، البته تانکهای تی 55 به علت قدیمی بودن شانس کمی برای فروش دارند، و بهترین گزینه با توجه به شرایط موجود ارتقا تانکهای فعلی هست، چون هر گونه صادراتی باید از ذخایر موجود باشد حتی با توجه به درامد زایی، فروش ادوات نظامی درست نیست، برای صنایع دفاعی کشور بهترین کار سرمایه گذاری مشترک برای تولید تانکهای جدید در کشور هست، که تولید مشترک تانکهای ارمیتا بسیار مناسب و مقرون به صرفه هستش
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      7 9
      چقدر کارشناسی شما این تانک بهتر از تی 90 نباشد کمتر نیست بقیه گفته هاتونم ارزش نقد ندارد
    • سرباز IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      9 1
      این تانک ارتقا بر روی تی 72 هست. نزدیک به تی 90 هست اما برتر نیست. زره واکنشی اصلا دیگه کارایی نداره باید بریم سمت زره کامپوزیت. مثل خود روسیه که در تی 14 از زره واکنشی استفاده نکرده... اما در حال حاضر به دلیل نبود بودجه وزارت دفاع دنبال تولید یک تانک جدید نرفته و فقط قبلی ها رو توسعه داده
  • رحمن IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    4 1
    لازم است سطح تولید بالا ببرد کارخانه های آنرا بیشتر کنید .زمانه بسیار پر خطر شده
  • Mreza9272 IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    8 10
    هنوز برای رسیدن به سطح اول تانکهای دنیا خیلی خیلی فاصله داریم همانطور که اشاره شده این تانک همون تی72 هست همون تانکی که در حمله امریکا به عراق کاملا زمین گیر شد و توانایی انهدام حتی یک تانک امریکایی را نداشت باید فکر بهتری کرد وبه امید آن دل نبست
    • MOHAMMAD IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      12 2
      برادر عزیز در جریان جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران تعداد خیلی زیادی تانک تی ۷۲ از عراق به عنوان غنیمت جنگی گرفت. و چون تا آن زمان بهترین تانک موجود در" کشور"، تانک های چیفتن ساخت بریتانیا بود، (البته از همان تانک های چیفتن هم تعداد کمی در اختیار داشتیم) و تانک های چیفتن شاید از لحاظ زرهی و تا حدودی برخورداری از توپ های قدرتمند تانک های بدی نبودند، اما در زمان جنگ از شتاب و چابکی خیلی خیلی خیلی کمی برخوردار بودند. همچنین در آن زمان تانک های تی ۷۲ بهترین تانک های "جهان" به حساب می آمدند. (البته رژیم صهیونیستی این ادعا را راجع به تانک های "مرکاوا"ی خود داشت، اما همه ی جهان شاهد بودند، در زمان جنگ ۳۳ روزه تانک های مرکاوا با وجود پشتیبانی هوایی، کاملا در مقابل پیاده نظام حزب الله لبنان، ناکارآمدی خود را اثبات کردند.) جمهوری اسلامی ایران، پس از در اختیار گرفتن تعداد خیلی زیادی تانک "تی ۷۲" آن را مهندسی معکوس کرد. سپس آنها را به "T72S" ارتقاء داد. و در نهایت سری تانک های جدیدی را با نام ذوالفقار رونمایی شد. سری تانک های ذوالفقار از لحاظ قدرت به مرکاوا شبیه بودند و از لحاظ سرعت عمل به "آبرامز" های امریکایی. جالب است بدانید این نوع تانک ها هیچ چیزی کمتر از تانک های روز جهان نداشتند و شانه به شانه ی بهترین تانک های جهان می زدند. اما جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه نخواسته در حد سایر کشور های جهان باشد. به همین علت تانک کرار را طراحی کرد و سپس ساخت. به نظر من که از ابتدای ساخت این نوع تانک شاهد آن بودم. اگر تمام جهان "بیست سال آینده" را فقط مشغول طراحی و ساخت خودرو های زرهی و تانک ها شود، باز هم نمی تواند، تانکی، نظیر "کرّار" ایرانی بسازد.
  • شهاب IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    2 1
    بسیار عالی
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    2 3
    قدرت موتورش باید به 1500 اسب بخار برسه رو این مسئله باید کار بشه تانک های مطرح جهانی موتورهای 1500 اسب بخاری دارند که البته کار سختی است .
  • رضا IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    4 0
    خواهش میکنم هر نوع وسیله ای که در وزارت دفاع درست میکنید سعی کنید با الهام گرفتن از ادوات دیگر کشورها استفاده کنید بعد خودتان یک وسیله کاملا ایرانی وبهتر از هر نمونه خارجی تولید کنیدو این رو اعتقاد دارم ما توانش رو داریم شاید امکانات ما کم یا محدود یا اصلا وجود نداردولی باید سعی خودمان را بکنیم.
  • ابراهیم دوست خواه AT ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    7 1
    خیلی جالب است دستشان دردنگند
  • سید شبیب حسینی IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    11 3
    با سلام تانک کرار رتبه سوم جهانی دارد ازبین 10تانک برتر جهان وسرعت .ابعاد ضد زره بودن تجهیزات لیزری دقت در اهداف وفشنگ گزاری اتوماتیک وابی خاکی وسرعت بالای ان از ویژگی های مهم کراراست . به اقتدار ملی ایران افتخار میکنیم
  • علی خدایی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    8 1
    تولید انبوه سازی مهم است با زیر ساخت های وسیع که نیرو های مسلح را تجهیز قدرتمند کنیم
  • احمدرضااکرمیفرد IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    8 1
    سلام قدرت وهنر دفاعی اگر۹۹درصددرتجهیزات باشه یک درصدایمان والله اکبر ایت یک درصد هزار بار از۹۹ درصد تجهیزات بالاتره اقایون صنایع دفاع خسته نباشید اما یه خسته نباشید هم به مسولان نظام بگید که هرچه رشتید پنبه نکنن
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    3 1
    حداقل 1000 تا ازش بسازین . البته پهپاد و هلیکوپتر خیلی بهتر و کارآمدتر هستند .
  • محمد‌رضا IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 4
    ارتش‌وسپاه‌بهترین‌عملکردرادرمیان‌نهادهاووزارتها‌دارند.پس‌دولت‌هم‌ازنظامیها‌تشکیل‌شود‌ایران‌موفق‌میشود.
  • مسعودغلامی IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    باعث فخر ایران
  • مهرزاد شیراز ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    باسلام احسنت ماشالله دستخوش دمتون گرم بچه های صنایع دفاعی و تمامی ارتش و سپاه کشور بابت این همه تجهیزات پیشرفته و خفن نظامی اونم توی این شرایط سخت فقط ای کاش کلآ خودرو سازی کشور دست وزارت دفاع بود من مطمئنم می‌ساخت در حد المپیک که با ماشینای خارجی رقابت کنه مثل ماشینهای زره ای خفن عالی و بزرگ ساخت دست عزیزان خودمون تو صنایع دفاع یا همین تانک خوشکل کرار واقعآ دستخوش به همگی ولی اين صنایع خوردو سازی رو بدین به دست مهندسان توانمند صنایع دفاع یا مهندسان هوا فضای سپاه خودمون یا مهندسین ساخت این پهپاد های عالی پرچم زیبا مون دمتون گرم با عشق ... از shiraz
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ای بابا تو فکر چی هستید مردم نون ندارن بخورند ما به فکر تانک هستیم فعلا تو کشور ما فقر ، فحشا ودزدی حرف اول رو میزنم نه تانک «کرار»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس