به گزارش مشرق، کانال تلگرامی عصر هوشمندی نوشت: در کتاب «اینترنتِ ما: بیشتر دانستن و کمتر فهمیدن در عصر کلان‌داده‌ها» آمده است که «یکی از شیوه‌هایی که اینترنت تصویر ما از خودمان را تحریف می‌کند این است که تمایل ما انسان‌ها برای دست‌بالاگرفتن دانشمان درباره نحوه عملکرد دنیا را تشدید می‌کند. اینترنتِ ما به یک مکانیسم تقویتی بزرگ تبدیل می‌شود که تمام اطلاعاتی را که بر اساس پیش‌داوری‌هایمان، مستعد پذیرششان هستیم به خوردمان می‌دهد و تشویقمان می‌کند تا افراد حاضر در حباب‌های دیگر را پست‌فطرت‌هایی ناآگاه بدانیم. فقط خودمان همه‌چیز را می‌دانیم، این را حتی اینترنت هم به ما گفته است».

به بیان دیگر، اینترنت نوعی غرور معرفتی را در ما می‌پروراند، یعنی این تصور که دانسته‌هایمان خیلی بیشتر از آن چیزی است که واقعا هست. فیدها و الگوریتم‌های جهت‌دهی‌شده رسانه‌های اجتماعی ما را به سمت اتاق‌های پژواکی حرکت داده‌اند که در آن‌ها دیدگاه‌های خودمان مورد استقبال و دیدگاه‌های مخالف مورد تمسخر قرار می‌گیرند. در پناه این اتاق‌های پژواک، با هیچ چالش جدی‌ای روبه‌رو نمی‌شویم و جماعتی که خودمان آن‌ها را برگزیده‌ایم تشویقمان می‌کنند و بدین‌ترتیب، رفته‌رفته توانایی خودارزیابی دقیق را از دست می‌دهیم و خودمان را بسیار داناتر از آن چیزی تصور می‌کنیم که واقعا هستیم.

اما آنچه فروتنی فکری را نابود می‌کند فقط مکانیسم تقویت اجتماعی از طریق افراد هم‌باور نیست. ردپاهای دیجیتال خودمان هم در این قضیه دخیل است، یعنی آثار دائمی‌ای که نظرات قبلی خودمان برجا می‌گذارند. در واقع تعهد علنی به پاسخ‌های خود باعث می‌شود تا افراد در برابرِ داده‌هایی که نشان می‌دهد قبلا اشتباه کرده‌اند، مقاومت بیشتری به خرج دهند.

آن نوع از گفت‌وگو که احتمال دارد نظر مردم را عوض کند (یعنی در غرور معرفتی‌شان رخنه و آن‌ها را وا بدارد تا با محدودیت دانش خود روبه‌رو شوند) دقیقا همان گفتمان بدون‌قضاوت، طولانی و اصیلی است که در اقتصاد کنونی رسانه‌های اجتماعی بهایی به آن داده نمی‌شود؛ فروتنی فکری اصل نخست یک گفت‌وگوی خوب است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ج د ا IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    3 0
    دقیقا درک میکنم اینستاگرام به ما اطلاعات میدهد ولی ( شعور ) توانایی تفکر و تعقل نمیدهد ، شعور ناشی از عوامل زیادی است : عدالت طلبی - حق پذیری در حق خود و دیگران ( حق را بپذیر نه فقط موقعی که به نفع خودت هست ) - مطالعه و کسب اطلاعات درست و دقیق از منابع حقیقت گو ، بر مبنای همان عدالت طلبی ذاتی
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    2 1
    واقعا مطلب مفیدی بود.ممنون مشرق
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    2 0
    اینترنت برای فریب قشریون بکار میرود واز فهم عمیق جلوگیری میکند،اگر کسی نفس تزکیه شده داشته باشد میتواند بهره فراوان ببرد.
  • غلامرصاعباسی تاجی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 2
    چهل سال ازانقلاب شکوهمندجمهوری اسلامی ایران بیشتر میگدرد.واین طبقه مستصعف ومحروم بودند که ازآعازتاکنون هرسختی ومشکلی که رخ دادباصبروشکیبائی خودتحمل کرده وازانقلاب شان حمایت نموده اند.آیاوقت آن نرسبده مسئولین نظام کمی بفکررفع دعدعه آنان تلاش مصاعف نمایند.به والله که دیگرازبعصی کوتاهی های این بزرگان خسته وکاسه صبرلبریزشده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس