علیرضا رزم‌حسینی

از یک سو اعتقادات غلط وزارتخانه‌های اقتصادی دولت موجب گرانی می‌شود و از سوی دیگر مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری به تئوریسین‌های اغتشاش تریبون می‌دهد. آیا این دوگانه اتفاقیست!؟

سرویس سیاست مشرقعلیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت آقای روحانی که در زمان استانداری خود شعار "ولایت و توسعه"! را مطرح می‌کرد؛ به تازگی در اظهاراتی گفته است: "سیاست وزارت صمت در عرضه و فراوانی کالاست، وقتی عرضه پاسخگوی تقاضا باشد قیمت‌ها کنترل می‌شود، ‌اما اگر کمبود باشد حضور بازرسان هم تاثیری نخواهد داشت. "

او می‌افزاید: اخیرا هم در حوزه فولاد و خودرو شاهد کاهش قیمت و افزایش تولید لوازم خانگی بودیم و احتمالا با این سیاست فراوانی کالا و افزایش تولید، قیمت‌ها کنترل و متعادل خواهد شد!

به گزارش اعتمادآنلاین، رزم‌حسینی همچنین ضمن اعلام مخالفت با قیمت گذاری و دستوری بودن قیمت‌ها، علت افزایش قیمت فولاد را به عنوان کالایی که با مواد اولیه داخلی تولید می‌شود حضور دلالان دانست و گفت که شیوه نامه تولید در راستای افزایش تولید و ایجاد شفافیت است. [1]

*این دیدگاه‌های آقای رزم‌حسینی که مشخص نیست به ایشان دیکته شده یا اعتقاد شخصی اوست؛ قبل از این در وزارت مسکن آقای روحانی و در دوره عباس آخوندی نیز به رأی‌العین و به نحوی کاملا ملموس به اجرا درآمد. و نتیجه آن هم گرانی چند صد درصدی مسکن و بخش‌های مختلف آن اعم از اجاره و غیره برای مردم شد.

و اکنون سؤالی که به ذهن متبادر می‌شود اینست که برخی مقامات دولت آقای روحانی چه اصراری به آزمودن راه‌های رفته و تحمیل گرانی بیشتر بر گرده مردم دارند!؟

*اعتقاد غلط لیبرالی در اقتصاد اینگونه موجب "گرانی" می‌شود/ چپ‌های ایرانی، تندتر از غربی‌ها به دنبال آدام اسمیت!

اظهارات رزم‌حسینی تکرار یک اعتقاد آدام اسمیتی در اقتصاد است.

اعتقادی که می‌گوید نظارت بر بازار کار دولت و حاکمیت نیست زیرا همواره یک "دست نامرئی" وجود دارد که بر اساس نظامات عرضه و تقاضا، اقدام به کنترل قیمت‌ها می‌کند!

مع‌الوصف نه آدام اسمیت و نه آقایان روحانی و رزم‌حسینی به این حقیقت وقوف ندارند که هنگامی که دولت از عرصه "نظارت بر قیمت‌ها" و قیمت‌گذاری کنار برود؛ بلافاصله "حرص و طمع" تبدیل به قیمت‌گذار بازار می‌شود و قیمت‌ها در نبود نظارت؛ بر اساس سودحداکثری فوراً ارتقا می‌یابند.

در این میان نیز نه کمبود و فراوانی کالاها اهمیت دارد، نه شرایط کشور و نه نیازهای مردم. بلکه ملاک سود بیشتر خواهد بود و نتیجه می‌شود همین انفجار قیمتی که طی ماه‌های اخیر در ایران رخ داده است.

انفجاری قیمتی که البته رئیس‌جمهور روحانی پس از رؤیت نتیجه سیاست‌گذاری‌های غلط؛ بطور متوسط هر ماه یک بار دستور برخورد با آنرا داده است اما همانطور که شاهدیم؛ وجود اعتقادات غلط در بدنه دولت و در میان کسانی مثل وزرا؛ نه تنها موجب اجرای این دستور نمی‌شود بلکه گرانی‌های بیشتر را نیز رقم می‌زند!

جالب است که حتی در اقتصادهای غربی بعنوان کسانی که پیش از رجال لیبرال‌مسلک دولت آقای روحانی؛ در محضر آدام اسمیت و مدل اقتصادی او تلمّذ کرده‌اند نیز این مدل پذیرفته نیست و شاهد هستیم که این اقتصادها چگونه مثلا با رفتارهای مالیاتی سختگیرانه، اجازه رشد بیقاعده قیمت‌ها در بازارشان را نمی‌دهند.

در فضای تصویر شده البته گزینه تحریم نیز بصورت ملموس، محل اثر نیست زیرا اولا قیمت‌گذاری و شوک وارده به قیمت‌ها از داخل کشور صورت می‌گیرد و ثانیا بسیاری از کالاهای استراتژیک نیز در داخل کشور قابلیت تولید دارند و یا تولید می‌شوند.

*گرانی‌ها عمدیست یا ناشی از یک نگاه غلط اقتصادی!؟ / گرانی از وزارت صمت، اغتشاش با مرکز بررسی‌های استراتژیک!

البته نگرش معرفتی غلط در اقتصاد! یک تحلیل خوشبینانه است که می‌توان نسبت به این رفتارهای منجر به گرانیِ دولت رواداری کرد.

تحلیل‌های بدبینانه‌ای هم وجود دارد که از قبل از اغتشاشات اقتصادی دیماه 96 و آبان 98 منتشر شده‌اند و بر این نکته تأکید دارند که عده‌ای در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان می‌خواهند با ایجاد گرانی و نارضایتی اقتصادی؛ آتش بر هیمه "فتنه اقتصادی" بیاندازند.

این تحلیلگران البته قرائن و دلائلی مثل "گرانی بدون پیوست و یک‌شبه بنزین در آبان 98"، قرار داشتن اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها در صف اول سیاه‌نمایی از وضعیت کشور در حالی که آنها باید مدافع وضع موجود باشند و یا اعتراف برخی مقامات دولتی به در پیش بودن اغتشاشات اقتصادی را هم در چنته دارند و از این می‌گویند که دولتی که خود تحلیل‌های امنیتی مبنی بر احتمال وجود اغتشاشات اقتصادی را می‌داند اما چرا مثلا یک‌شبه تصمیم بر گرانی بنزین می‌گیرد، چرا تصمیم‌های منجر به گرانی می‌گیرد و مثلا بر قیمت‌ها نظارت نمی‌کند و یا چرا در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری همایش می‌گذارد و شنوای تئوری‌هایی مبنی بر لزوم ایجاد اغتشاش میلیونی در خیابان‌ها علیه نظام اسلامی می‌شود!؟ [2]

اینکه وزیر صمت عامدانه مشغول بازی در همین پازل است یا بی‌تدبیری منجر به گرانی او، کاملا اتفاقی و ناشی از یک نگاه معرفتی غلط به اقتصاد است را آینده مشخص خواهد کرد...

***

1_https://etemadonline.com/content/449261

2_mshrgh.ir/836280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    8 0
    سیاست اقتصادی دولت اشتباه است 1400 زودتر برس که گرانی بیداد میکند
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    26 0
    این دولت تیر خلاص را بر قشر ضعیف جامعه زده و حال ماههاست فشارش را روی طبقه متوسط متمرکز کرده است . دلسوزان نظام ان شاالله ملتفت هستند اوضاع از چه قرار است .
  • سعید IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    9 0
    خخ فراوانی کالاها کدام است ؟!!!! در مغازه ها روغن یافت نمی شود .
    • سید IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 0
      کالایی را احتکار می کنند که مردم بیشترین مصرف و نیاز به آن را دارند
  • علی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    33 0
    جناب اقای رزم حسینی پاسخ دهند وقتی به کالای اساسی ارز 4200 تومانی تعلق میگیرد و مثلا در بحث نهاده های دام و طیور که از خارج وارد میشود قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز چقدر باید باشد و با قیمت فعلی بازار که دست مردم میرسد چقدر فاصله دارد ؟ علت این مشکل کجاست آیا دولت قادر به حل این مشکل نیست ؟ یا مشکل از جای دیگری است
  • مهدی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    9 1
    سیاست وزارت صمت در عرضه و فراوانی کالاست::::: این دیدگاه‌های آقای رزم‌حسینی که مشخص نیست به ایشان دیکته شده یا اعتقاد شخصی اوست؛ قبل از این در وزارت مسکن آقای روحانی و در دوره عباس آخوندی نیز به رأی‌العین و به نحوی کاملا ملموس به اجرا درآمد. و نتیجه آن هم گرانی چند صد درصدی مسکن و بخش‌های مختلف آن اعم از اجاره و غیره برای مردم شد.!!! دقیقا چه جوری این نتیجه رو گرفتید!! سیاست افزایش عرضه کاملا درست است اما کجا آقای آخوندی افرایش عرضه مسکن را دنبال کرد!!!
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    5 0
    بابا این چپ ها یا همون اصلاحطلب ها اندازه جلبک از مغزشون کار نمیکشن. ۴تا کتاب خوندن و ۴تا شعار شنیدن فکر کردن شدن اقتصاد دان! اگه برن نظام اقتصادی کشورهای غربی رو بررسی دقیق و عملی کنن میفهمن که خیلی از چیزایی که خوندن و شنیدن فقط تو کتابا درسته.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 21
    صد در صد بازار باید قیمت تعیین کنه نه دولت
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      17 0
      مرغ 30 هزار تومانی هم نوش جانت!
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      2 0
      صد در صد بازار اما اونایی که با احتکار قحطی مصنوعی ایجاد میکنن چی؟ یا مثلا در بحث ارز تقاضای مصنوعی رو چکار کنیم؟! یا سوبسیئ و تکس چه نقشی در تنظیم بازار داره؟ً و هزاران سئوال دیگه که متاسفانه کاری بهشون ندارند! تو خود کشور های غربی نهاد هایی هستند که اجازه نمیدن مثلا اجاره خونه بیش از 1.5 درصد افزایش پیدا کنه. حالا ما ادای روغنفکری درمیاریم.!
  • کیان IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 0
    مجلس بخواهدشون و سوال و استیضاح کند
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      8 1
      که دولت سوابازی دربیاره؟
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    9 0
    مشی لیبرالی یک چیزه اما کارهای عمدی در جهت ضربه زدن به اقتصاد چیز دیگری است. بیشتر باید به تعمدی بودن اقدامات برخی مسئولان برای ناراضی کردن مردم و بهره برداریهای سیاسی پس از مشکلات اقتصادی فکر کرد.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    7 0
    یکی نیست به این لیبرال ها بگه اوکی شما لیبرالی رفتار میکنید حدقل درست و کامل رفتار کنید تو خوده کشورای لیبرالم بلخره با گذاشتن مالیات یه نظارتی هست از بالا رفتن بیش از حد قیمتها جلوگیری میشه.ایا شما اونم عمل میکنید یا فقط سیاست بازار باز رو
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      1 0
      اینا از لیبرالیسم فقط اون قسمتی که مربوط به گشادیسم میشه رو خوندن!!! مشرق لطفا منتشر کن بخندیم!
  • کارگر با مدرک لیسانس!!! IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    9 0
    لطفا استعفا بدهید!! همین یه کار را که می توانید انجام دهید مدیریت و نظارت کار امیر کبیرهاست نه کاخ نشین به اصطلاح مسئول خدمتگزار!!!!!!
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    بنظر من این گرونیها دقیقا برنامه ریزی شده است..یه روز گوجه.یه روز پیاز..یه روز سیب زمینی..یه روز مرغ ..یه روز هویج....و.و.و.....اینها هنوز ادامه داره
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    همه اینها بخاطر خیانت های لیبرال هاست همان غرب زده های تهوه اور اصلاح طلب مردم رو بیچاره کردن انقلابی ها باید جلوی اینها را بگیرند و گرنه اینده خوبی در انتظارمان نخواهد بود
  • علیرضا US ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    باسلام ما تعداد زیادی از کشاورزان استانهای مختلف در دی و بهمن سال ۹۸ جهت خرید کمباین اقدام به واریز ۲۵۰ میلیون تومان با تسهیلات بانک نمودیم، اکنون پس از گذشت ۱۰ ماه تلاشها و پیگیریهای ما برای تحویل کمباین نه تنها به نتیجه نرسیده بلکه پس از افزایش قیمت ۱۲۰درصدی ، تمام مشتریان را اجبار به پرداخت مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان کرده و تا مبلغ واریز نکنن کمباینی تحویل نمیدهد. ما مراجعه نمودیم اما هیچ سازمانی پاسخگو نبود.
  • محمدایوب IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    تازمانی که ستاد تنظیم بازار زیر نظر دولته. دولت هروقت بودجه کم بیاره کالاها و اجناس رو گرون کنه یا به دلالها بده وناظرهم خودش باشه. مثل اینه که گوسفندها رو به گرگ بسپارن. علی برکت الله باید بره زیر نظر قوه قضاییه
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 0
    در عجبم هنوز دنبال جواب می گردید لیبرال مسلک ها همان غربگدا های دزد و سرمایه های صهیون هستند پس کاری میکنند نظام از درون متلاشی شود باید پرسید چرا بساط غربزدگی و غربگدا یی و خودفروختگی جمع نمی شود ، ایراد از کجاست ؟؟؟؟؟!!!!!
  • سیدحمید IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 0
    سلام.کافیه یه مرور بکنیم تو سالهای گذشته هر وقت این لیبرالها میخان امتیاز بدن به غرب قبلش باید زمینه سازی کنن داخل کشور به هر روشی که از دستشون بر اومد اینکارو میکنن اصلا مهم نیست براشون که چه به سر این مملکت میارن یا مردم چه فشاری تحمل میکنن اینا چون از لحاظ رسانه ای هم قوی هستن یه عده رو هم همراه خودشون میکنن با دروغ و جنگ روانی اهداف نامشروع خودشونو پیش میبرن دقیقا هماهنگ هستن داخل و خارج ما ملت ایران و قشر ضعیف هم صدامون به جایی نمیرسه هر روز وضعیت معیشتمون سختر میشه ولی اینا اینو نمیدونن یا اگه میدونن خودشونو به اون راه میزنن که اگه حتی ما به گدایی بیوفتیم دست از آرمان ها و انقلاب واسلام بر نمیداریم کور خوندین شیعه همیشه مظلوم بوده ما روزهای سختر از اینم تجربه کردیم دعامون فقط یک چیزه از خدا میخوایم امام زمان (عج) هر چه زودتر ظهور کنه ان شاءالله
  • مهدی IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    این انقلاب صاحب داره.انقلاب به حق بودکه درجنگ شهیدبرونسی ازحضرت زهراوحضرت زینب سلام الله علیهاخط میگرفت وهزاران ازاین اتفاقات.ودشمنان ماهم سال77اعلام کردن 250طرح برای براندازی ایران ماانجام دادیم ولی متعجب هستیم چراتیرمابه هدف نمیخوره.حالاجوجه لیبرال هاوسگ درگاه اوناقصدبراندازی و.....دارن.
    • علی IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      0 0
      کدام صاحب؟؟؟؟ دلار 3000 تومان را به 30000 رسانده. یعنی 10 برابر کرده. 1000درصد تورم. می فهمی!!!!!؟؟؟؟ صاحبش کجاست که ما شکایت بریم؟؟؟؟ یه عده مملکت را غارت می کنند تو به فکر صاحبشی!!!!
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    وجود فتنه اقتصادی تحلیل بدبینانه نیست واقع بینی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس