هشدار روسیه به آمریکا در مورد استقرار سلاح اتمی در اروپا

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه خواستار خودداری آمریکا از استقرار سلاح هسته ای در کشورهای متحد خود شد که قدرت هسته ای محسوب نمی شوند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دولتی تاس، ریابکوف امروز (دوشنبه) در یک همایش سیاسی وبیناری در این مورد به آمریکا هشدار داد و یادآورشد: بدیهی است که این مساله منجر به بی ثباتی اوضاع می شود و علاوه بر آن ریسک های جدید پدید می آید. این اقدام ها (استقرار سلاح هسته ای در کشورهای غیرهسته ای) نقض بندهای اول و دوم پیمان منع انتشار سلاح هسته ای است.

وی گفت: ما امیدواریم که آمریکا از استقرار سلاح هسته ای در کشورهای غیرهسته ای متحد خود و آموزش هسته ای نظامیان این کشور که نقض پیمان ان. پی. تی محسوب می شود، صرف نظر می کند.   

به گفته ریابکوف، مسکو نگران مفاد سند جدید سیاست هسته ای آمریکا ازجمله درباره استقرار کلاهک های هسته ای با سطح پایین مهمات است. این مساله حد نصابی را که پس از آن می توان سلاح هسته ای بکار گرفت پایین می آورد. در عمل شاهد بازگشت نظریه جنگ هسته ای محدود هستیم.

وی ادامه داد: ما بر این باوریم که دکترین نظامی آمریکا ۵۰ سال عقب بازگشته است و در آن زمان معتقدند که بکارگیری سلاح هسته ای یکی از حالت های جنگ های تاکتیکی است.

ریابکوف گفت: روسیه بروز این گونه تهدید را بسیار جدی می گیرد و برای پیشگیری از وضعیتی که ممکن است منجر به جنگ اتمیشود تلاش می کند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مامعتقدیم که سلاح هسته ای صرفا سلاح برای ترساندن است و تنها هدف آن دفاع از تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشور است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که جنگ اتمی را نمی توان برد و آن را نمی توان طولانی کرد. و باید در فرمت دوجانبه و چند جانبه تاکید کرد که نباید اجازه وقوع جنگ اتمی داد.

ریابکوف یادآورشد: ما اطمینان داریم که امکانات قراردادهای دوجانبه با آمریکا در عرصه تسلیحاتی هنوز به پایان نرسیده است.

وی در این باره بر لزوم ازسرگیری رایزنی های تسلیحاتی روسیه و آمریکا و باز گذاشتن باب مذاکره درعرصه کنترل تسلیحات بین مسکو و واشنگتن تاکید کرد.

تمدید پیمان استارت-۲

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما بر این باوریم که تمدید پیمان استارت-۲ برای ادامه کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی فرست بدست آوردن زمان برای مذاکره در مورد آینده کنترل تسلیحات را می دهد.

 اعتبار استارت-۲ روز پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱ بسر می رسد.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند،  حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پیشنهاد داده است که توافق استارت نو بدون هیچ پیش شرطی به مدت پنج سال تمدید شود. اما دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای سه جانبه جدید (با حضور چین) اصرار دارد. به غیر از آن، واشنگتن به دنبال گسترش این پیمان است تا بتواند انواع جدیدی از تسلیحات را پوشش دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس