کد خبر 1149922
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
بازی زمینی با ودیعه آسمانی

زایمان اشرافی (لاکچری) در ۹۹/۹/۹ آخرین تاریخ رُند قرن چهاردهم شمسی گزینه‌ای خاص برای تولد زودرس نوزادانی شد تا بازی زمینی و تصمیم خودخواهانه پدر و مادر، احتمال مرگ نوزادان را افزایش دهد.

به گزارش مشرق،  انتخاب تاریخ تولد شیک، صرف هزینه‌ میلیونی برای تزیین اتاق زایمان، جشن‌های تاتی‌تاتی، گرفتن بچه از پوشک، تعیین جنسیت از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر به ظاهر بخشی از کلاس کار تشریفاتی برخی خانواده‌ها برای نمایش در بین آشنایان و شبکه های اجتماعی شده است.

زایمان لاکچری جدا از اینکه جان مادر و نوزاد را تهدید می‌کند به دلیل طی نشدن زمان رشد طبیعی نوزاد به ویژه در ماه‌های منتهی به تولد، می‌تواند منجر به اختلالات مغزی یا ریوی برای کودک شود.

زایمان قبل از اتمام ۳۹ هفتگی عوارض جدی برای نوزاد به دنبال دارد و باید توجه داشت که فقط جنین را باید به دلایل پزشکی همچون فشارخون بالا، مسمومیت بارداری، بیماری‌های قلبی و کلیوی، دیابت بارداری و مواردی که جان جنین در خطر است، زودتر خارج کرد.

هشدار دانشگاه علوم پزشکی به بیمارستان‌ها

مسوول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: از یک هفته قبل نامه‌ای از طرف معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان به تمامی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ارسال و ‌ابلاغ شد که ختم بارداری در تاریخ نهم آذر فقط بر اساس دستورالعمل و طبق اصول و استاندارد انجام شود و پزشکان به صورت ویژه به این مساله برای سلامت مادر و نوزاد توجه داشته باشند.

افسانه همتی افزود: گروه تخصصی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر این مساله نظارت کامل و جدی دارد و اگر چنین زایمانی با وجود نامه ارسالی معاونت درمان دانشگاه در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی انجام شود پیگیری شده و  مسوولیت و عواقب کار متوجه مسوولان آن بیمارستان خواهد بود.

وی با تاکید بر بازرسی‌ از بخش زایمان تمام بیمارستان‌ها و پرونده مادرانی که امروز وضع حمل کردند افزود: میانگین زایمان و تولد نوزادان در روزهای عادی در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشخص و افزایش آن در روز خاص قابل قبول نیست.

به گفته وی، تولد نوزاد با استفاده از سزارین حتی یک هفته زودتر از موعد مقرر و طبیعی خود ممکن است نوزاد را از این دوران طلایی محروم کند و رشد مغز و تکامل ریه او را به تاخیر بیاندازد.

همتی با تاکید بر اینکه زایمان پیش از موعد مادر باردار به بهانه یک تاریخ خاص به نوعی خشونت و ضایع کردن حق و حقوق نوزاد است گفت: این حق نوزاد است که زندگی داخل رحم آن به صورت عادی طی شود، چرا که در روزهای آخر بارداری تشکیل و تکامل نوزاد در رحم اهمیت زیادی دارد.

وی تصریح کرد: تقاضای زایمان‌های زودرس در تاریخ خاص برای مادر و نوزاد خطرناک است.

بیمارستان آیت الله یثربی زایمان اشرافی نداشت

مدیر درمان بیمارستان آیت الله یثربی (ره) کاشان نیز با تاکید بر دریافت نامه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و اعلام ثبت احوال مبنی بر صدور شناسنامه متولدین نیمه اول آذر به تاریخ رُند گفت: بخش زایمان این بیمارستان به طور حتم زایمان اشرافی نداشت و تمامی ۱۰ زایمان سزارینی که امروز انجام شد به دلیل تشخیص پزشکان مبنی بر سلامت مادر، نوزاد و ضرورت شرایطی که برای مادر به دلایل مختلف از جمله پارگی کیسه آب، خونریزی، وزن نوزاد، زمان حمل، فرم لگن خطرناک بود انجام شد.

محمدرضا جمالی تاکید کرد: زایمان‌های امروز در این بیمارستان حتی از موارد طبیعی خود که در سایر روزها به ویژه ایام عید و اسفند به ۲۰ مورد در روز می‌رسید کاهش یافت، به طوری که بخش زایمان که در سایر روزها فعال‌ترین بخش بود امروز کمترین آمار زایمان را داشت.

به گفته وی، حتی مادران بارداری که برای امروز از قبل تخت رزور کرده بودند با توجه به خبر ثبت احوال و شرایط ویژه زایمان که برای آنها به وجود آمد زایمان‌های خود را از روزهای ششم تا نهم آذر ماه انجام دادند.

این مسوول بیمارستانی با اشاره به اینکه بخش زنان و زایمان بیمارستان آیت الله یثربی (ره) ۱۸ تخت دارد ادامه داد: امروز ۱۰ مورد سزارین و ۸ مورد زایمان طبیعی انجام شد.

به گفته وی، این در حالی است که برخی پایگاه‌های خبری و شبکه‌های مجازی کاشان آمار غیرواقعی ۳۵ مورد زایمان اشرافی در بیمارستان های این شهرستان را منتشر کرده‌اند.

پنج زایمان اشرافی در بیمارستان میلاد

مسوول بلوک زایمان بیمارستان میلاد کاشان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: امروز ۱۲ مورد زایمان سزارین در این بیمارستان ثبت شد که هفت مورد آن از نوع تکراری (به تشخیص پزشک متخصص زنان و زایمان باید به شیوه سزارین انجام شود) و پنج مورد به درخواست خودشان (اشرافی) انجام شد.

زهرا سرافراز با بیان اینکه امروز ۲ مورد زایمان طبیعی نیز صورت گرفت، افزود: از مجموع زایمان‌های سزارین و طبیعی امروز بیمارستان میلاد حال عمومی همه مادران و نوزادان کاملا مطلوب است.

وی، در پایان تاکید کرد: بیمارستان میلاد برای زایمان اشرافی در تاریخ رُند هیچ هزینه مضاعف یا چندبرابری از مادران باردار دریافت نکرده و همان تعرفه های روزهای عادی بیمارستان خصوصی را دریافت کرده است.

اظهارات شاهدان عینی حاکیست شماری از زنان باردار در کاشان به دلیل نزدیک این شهرستان به تهران برای زایمان اشرافی در روز ۹۹/۹/۹ به پایتخت عزیمت کرده‌اند و در بیمارستان‌های این شهر پذیرش گرفته‌اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر لزوم توجه والدین به سلامت فرزندان خود به جای توجه به تاریخ تولد رُند، امکان صدور شناسنامه متولدین ۱۵ روز اول آذر را به تاریخ رُند اعلام کرده و گفته است ثبت احوال محدودیتی برای ثبت ولادت با تاریخ ۹۹/۹/۹ با گواهی اخذ شده از بیمارستان ندارد.

سخن پایانی

به راستی اکنون که در بحبوحه کرونا و در فصل مهرورزی، مواسات و همدلی به سر می‌بریم و هر روز شاهد جانباختن شمار زیادی از هموطنان هستیم صرف هزینه‌های میلیونی برای زایمان اشرافی چه چیزی را ثابت و چه دردی را دوا می‌کند؟

پدیده‌های تشریفاتی و نوظهور عصر کنونی در بین خانواده‌های اشرافی و حتی برخی که شاید به سختی خود را متحمل این هزینه و تشریفات می‌کنند برخاسته از سبک زندگی دور شده از اخلاق، اعتقادات و ماهیت دینی در شرایطی است که مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی دامن‌گیر بسیاری از مردم کشورمان شده است.

بدون شک فراموش شدن سبک زندگی و ‌سنت‌های اصیل از جمله عقیقه و صدقه دادن هم‌وزن موی تراشیده نوزاد که بنا به روایت نبوی سلامت فرزند سالم و صالح را تضمین می‌کند و دچار شدن به امور تشریفاتی چون زایمان لاکچری برای عده‌ای نیازمند آسیب‌شناسی است.

امید می‌رود گروه‌های مرجع از جمله علما، دانشگاهیان و رسانه‌ها با توجه به موضوع زایمان‌های لاکچری، ابعاد مختلف این پدیده نامناسب را برای مردم بازگو و فرهنگ‌سازی کند، بلکه این رویکرد خطرناک اصلاح شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس