آزادی «ماهر الاخرس» از بند تل آویو؛ درسِ مقاومت به اردوگاه سازش

آزادی «ماهر الاخرس» از زندان های رژیم صهیونیستی پس از ۱۰۳ روز اعتصاب غذا بار دیگر کارآمدی گزینه مقاومت در مقایسه با گزینه سازش را ثابت کرد و درس مهمی را به اردوگاه سازش داد.

به گزارش مشرق، روز گذشته بود که «ماهر الاخرس» اسیر فلسطینی پس از ۱۰۳ روز اعتصاب غذا در نهایت سران رژیم صهیونیستی را مجبور به صدور حکم آزادی خود ساخت. بنابراین، این اسیر فلسطینی که در طول ماه های گذشته به نماد مقاومت تبدیل شده بود، پس از مبارزات گسترده و مقاومت و ایستادگی در برابر صهیونیستها در نهایت توانست از میدان نبرد با صهیونیسم، پیروز خارج شود.

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس در واکنش به آزادی ماهر الاخرس از بند رژیم اشغالگر اظهار داشت: آزادی الاخرس بیانگر آن است که فلسطینیان همواره برای آزادی می‌جنگند و تسلیم هیچ قدرتی نمی شوند. وی در ادامه یادآور شد: یک فلسطینی مبارزه خود را تا آزادی ادامه می‌دهد؛ چرا که آزادی با ارزش‌ترین دارایی اوست. فلسطینیان می‌توانند در بدترین شرایط و محدودیت ها حتی از داخل زندان بجنگند و صدای خود را به گوش همه جهانیان برسانند.

ماهر الاخرس درحالی از بند رژیم صهیونیستی آزاد شد که حتی در بدترین شرایط هم حاضر نشده بود به پیشنهادات اغواکننده تل‌آویو در ازای شکستن اعتصاب غذایش پاسخ مثبت بدهد در همین حال، الاخرس خود نیز پس از آزادی در اولین اظهار نظر خود تأکید کرد: ملت فلسطین باید از خودش دفاع کند و منتظر نباشد تا دنیا ظلمی که بر این ملت روا داشته شده است را رفع کند. در برابر رژیم صهیونیستی احساس پیروزی می کنم. وی در ادامه یادآور شد: پس از ۱۰۳ روز از اعتصاب غذا، هم اکنون از آزادی همراه با کرامت و بدون اهانت برخوردارم. یقیناً با پایداری، پیروز خواهیم شد.

اسیر ماهر الاخرس در حالی از زندان های رژیم صهیونیستی آزاد شد که پیشتر در شرایطی که روزگار سختی را سپری می کرد حاضر نشد به پیشنهادات اغواکننده رژیم صهیونیستی در ازای شکستن اعتصاب غذایش پاسخ مثبت بدهد.

وی مسیر مقاومت را در پیش گرفت و صراحتاً اعلام کرد تا زمانی که حکم آزادی‌اش توسط رژیم صهیونیستی صادر نشود، حاضر به شکستن اعتصاب غذا نخواهد شد؛ هرچند که این اقدام به قیمت جانش تمام شود.

آزادی اسیر فلسطینی در حالی اتفاق افتاد که او نیز می توانست مسیر سازش در برابر رژیم صهیونیستی را در پیش گیرد. با این حال، ماهر الاخرس با دستانی خالی و تنها با جانش مسیر مقاومت را برگزید و با آن هم در برابر رژیم صهیونیستی به پیروزی رسید. وی خود می گوید که مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و عدم مذاکره با آن را از «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان آموخته است.

آزادی ماهر الاخرس جلوه جدیدی از کارآمدی گزینه «مقاومت» در برابر گزینه «سازش» را به نمایش گذاشت در همین ارتباط، اسیر آزادشده فلسطینی تصریح می کند: «من از حزب الله آموختم که هیچگاه با صهیونیست‌ها وارد مذاکره نشوم و خود با مقاومت و ایستادگی حقم را از آنها بگیرم».

وی افزود: «به یاد دارم زمانی که صهیونیست‌ها برای عقب نشینی از خاک لبنان در سال ۲۰۰۰ به دنبال مذاکره با حزب الله بودند سید حسن نصرالله به آنها گفت که شما بدون مذاکره خاک لبنان را اشغال کردید و بدون مذاکره نیز باید از اراضی اشغالی خارج شوید».

ماهر الاخرس در ادامه یادآور شد: «حزب الله این درس را به من داد که مذاکره با اشغالگران هیچ نتیجه‌ای ندارد و باید این درس، الگو قرار گیرد». بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که آزادی ماهر الاخرس در واقع جلوه دیگری از کارآمدیِ گزینه «مقاومت» در برابر «سازش» محسوب می شود؛ گزینه ای که توانست خواسته و مطالبه اصلی اسیر فلسطینی را به سران رژیم صهیونیستی تحمیل کرده و آنها را وادار به آزادیِ او کند.

آنچه که در این میان نباید از آن غافل شد، همزمان شدن ۲ رویداد در داخل اراضی اشغالی یعنی آزادی ماهر الاخرس از بند رژیم صهیونیستی از یک سوی و ازسرگیری روابط تشکیلات خودگردان با تل‌آویو از سوی دیگر است؛ رویدادهایی که یکی حاصل تفکر مقاومت و دیگری حاصل تکفر سازش و تسلیم است. در واقع، آزادی الاخرس این درس و عبرت را برای اردوگاه سازش با خود به همراه داشت که گزینه مقاومت در هر شرایطی می تواند در نهایت به تحقق خواسته ها و مطالبات فلسطینیان در برابر رژیم صهیونیستی منجر شود.

الاخرس این پیام را به تشکیلات خودگردان مخابره کرد که علیرغم گذشت دهها سال از اشغال فلسطین، مقاومت همچنان تنها گزینه برای تحقق مطالبات فلسطینیان است این درحالی است که در نقطه مقابل، سازش با رژیم صهیونیستی و اعطای امتیازات بی حد و حصر به آن از طریق برقراری روابط و مناسبات با آن در طول ده‌ها سال گذشته نتوانسته است کوچکترین دستاوردی برای ملت فلسطین به ارمغان آورد.

ماهر الاخرس با آزادی خود این پیام را به تشکیلات خودگردان فلسطین مخابره کرد که علیرغم گذشت ده‌ها سال از اشغال اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، گزینه مقاومت تنها گزینه ای است که می تواند به مطالبات فلسطینیان جامه عمل بپوشاند.

به هر حال، ماهر الاخرس پس از ۱۰۳ روز مقاومت بی وقفه در نهایت توانست با مقاومت خود در برابر رژیم صهیونیستی پیروز شود و بار دیگر ثابت کند که الگوی مقاومت هیچگاه حتی در سایه تمایل برخی طرف های داخلی در فلسطین به سمت سازش و تسلیم، رنگ نخواهد باخت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس