کد خبر 1148854
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
تشکیل کمیته ردیابی متهمان پرونده ترور سردار سلیمانی در دادسرای تهران/ ارسال نیابت قضایی به 6 کشوری که پایگاه‌های آمریکا در آنجا مستقر است

بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی از تشکیل کمیته تعقیب و ردیابی متهمان پرونده ترور سردار شهید سلیمانی و همراهان ایشان در دادسرای تهران خبر داد.

به گزارش مشرق، نشست پیگیری و بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان در دادگستری استان تهران با حضور جمعی از مسؤولان قضایی برگزار شد.

 مسعود ستایشی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران با تبریک فرارسیدن هفته بسیج عنوان کرد: با نگاه عالمانه و مقتدرانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهت برخورد با کسانی که این ظلم را مرتکب شدند، همراه هستیم تا در انجام یک محاکمه وزین و مقتدرانه رو به روی این افراد قرار گیریم.
 
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن قدردانی از دادستان تهران خطاب به بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: اهتمام جنابعالی بر این استوار باشد که در هر آن چه که انجام می‌دهیم، رعایت جامع شرایط و حقوق بین المللی و داخلی مدنظر باشد.

وی با تأکید بر لزوم نقش آفرینی بیشتر در عرصه بین‌المللی از حیث حقوقی اظهار کرد: اگر در حوزه بین الملل بتوانیم بیشتر نقش داشته باشیم، قطعا موفق خواهیم شد که توفیقات خوبی در این زمینه داشته باشیم و می‌توانیم در ابعاد مختلف در عرصه بین المللی حضور داشته باشیم و به برکت خون شهیدان موفق خواهیم بود.

 ستایشی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: خواهشم این است که در حوزه دانشگاه در زمینه حقوق بین الملل، عزیزان هر چه می‌توانند بیشتر نقش آفرینی کنند تا بتوان از نظرات آنها بهره برد.
 
سید اشرفی بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی نیز در ادامه این نشست ضمن قدردانی از حمایت‌های مدیریت دادگستری استان تهران بیان کرد: از همان روزهای ابتدایی، رسیدگی به این پرونده شروع شد و این امر به دادسرای ویژه امور بین‌المللی (ناحیه ۲۰) محول شد و تحت مدیریت دادستان تهران تحقیقات پیش رفت.
 
بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: با دستور ریاست قوه قضائیه هیأت مستشاری وظیفه جمع آوری دلایل و مستندات را عهده دار بودند و هیأت قضایی نیز به مدیریت دادستان و بنده به عنوان معاون دادستان و بازپرس رسیدگی کننده به پرونده، امر تحقیقات شروع شد و روال خود را طی کرد.
 
وی اظهار کرد: در ادامه مشخصات ۴۵ نفر از متهمان آمریکایی که در این امر نقش داشتند، ارائه شد و نسبت به صدور حکم بازداشت بین المللی متهمان از طریق سازمان پلیس بین الملل اقدام لازم صورت پذیرفت؛ اما متاسفانه به دلیل فضای سیاسی حاکم از صدور حکم بازداشت بین‌المللی متهمان امتناع کردند، ولی با این حال تحقیقات روند خود را طی کرد.
 
سید اشرفی بیان کرد: همچنین نیابت قضایی به 6 کشوری که پایگاه‌های آمریکایی‌ها در آنجا مستقر هستند، تنظیم و ارسال شد و اخیرا مطلع شدیم که دولت عراق پاسخ این نیابت را آماده کرده است و در مسیر دیپلماتیک در حال ارسال است.
 
بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی اذعان کرد: در حال حاضر در صدد تنظیم نیابت قضایی خطاب به دستگاه قضایی آمریکا هستیم و قصد داریم دستگاه قضایی آمریکا را در معرض امتحان قرار دهیم تا ببینیم به رسیدگی به اتهامات متهمان می‌پردازند یا خیر.
 
وی در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به اینکه برخی از متهمان در کشورهای همسایه تردد دارند، کمیته تعقیب و ردیابی متهمان در سطح دادسرای تهران در این خصوص تشکیل شده است.
 
سید اشرفی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: در حال حاضر به نوعی مرحله تحقیقات را به پایان می‌رسانیم و در مرحله صدور قرار نهایی و کیفرخواست قرار داریم.
 
در ادامه نشست صفایی استاد حقوق بین الملل با تأیید و تقدیر از اقدامات صورت گرفته، زوایای پیگیری‌ها در خصوص پرونده ترور سردار شهید گرانقدر اسلام را بیان کرد و نقطه نظرات و دیدگاه‌های حقوقی از ابعاد مختلف را در این خصوص شرح داد و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به عنوان نقطه عطفی در تاریخ دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه اقدامات بین المللی ثبت شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • دیده بان IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    12 3
    انا من المجرمین منتقمون
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    19 4
    نثار روح این شهید بزرگوار و همرزمان شهیدشون صلوات
    • ڪیان IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
      8 0
      ★اللهم‌صل‌علی‌محمدوآل‌محمدوعجل‌فرجهم★
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    17 4
    کمیته تعقیب نمیخواد متهم ردیف اول یعنی ترامپو که بفرستیم اون دنیا بقیشون خودشون از ترس خودکشی میکنن
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    12 0
    به امید این کشور و آن کشور و روابط بین المللی و سازمان بین الملل و هر چیز دیگر نباشید. خودتان بصورت انقلابی اقدام کنید. هدف اول : ترامپ.
  • حسن IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    الان اونا هم دو دستی عاملین ترور رو تقدیم میکنن..! بهترین کار اینه که همون طور که سردار مارو ناجوانمردانه ترور کردن ایران هم اونا رو به درک واصل کنه. وگرنه این کارا وقت تلف کردنه هیچ وقت هم از طریق قانون امکانش نیست چون همه اینا دشمن سردار عزیز ما بودن و هستن.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    7 0
    حاجی کجایی که انتقام دانشمندمان را بگیری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس