کد خبر 1148674
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۹
یخچال

در مطلب زیر به دلایل خنک نکردن یخچال را برایتان گرد آوردی کرده ایم.

به گزارش مشرق، حتما برایتان پیش آمده که در بعد از ظهر یک روز گرم تابستانی درب یخچال خانه را باز کرده اید تا مقداری آب خنک بنوشید، اما متوجه شده اید که یخچال خنک نمی‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم ۱۰ دلیل خنک نکردن یخچال را با شما در میان بگذاریم.

۱- یخ زدگی کوئل اواپراتور

در محدوده فریزر یخچال شما قسمتی به نام کوئل اواپراتور و فن گردش هوا قرار دارد. خنک نکردن یخچال میتواند گاهی ناشی از یخ زدگی این ناحیه باشد. با گذشت زمان یخ به صورت لایه به لایه روی این کوئل تجمع پیدا می‌کند و وقتی حجم این یخ زیاد می‌شود کوئل و فن در فضایی ایزوله قرار می‌گیرند و در نتیجه فن دیگر توانایی مکش هوا به سمت کوئل را ندارد. فرایند یخ زدایی از این ناحیه به صورت دستی یا اتوماتیک (در یخچال‌های پیشرفته) قابل انجام است.

۲- نقص در فن اواپراتور

فن یخچال هوا را از فریزر می‌گیرد و به دیگر بخش‌های داخلی یخچال (خرید یخچال فریزر اسنوا از دیجی کالا) می‌رساند. وقتی اواپراتور خراب باشد نمی‌تواند این کار را انجام دهد و در نتیجه با وجود آنکه فریزر همچنان خنک می‌ماند بخش نگهداری غذا در یخچال خنک نمی‌شود.

۳- خرابی سیستم یخ زدایی یخچال

در یخچال‌های بدون برفک معمولا نوعی سیستم یخ زدا وجود دارد که چرخه خنک سازی و یخ زدایی را تحت کنترل دارد. قطعات این سیستم عبارتند از تایمر یخ زدا و هیتر یخ زدا.

تایمر مرتبا یخچال فریزر را بین خنک کنندگی و یخ زدایی تغییر وضعیت می‌دهد. اگر این قطعه خراب شود و فرایند خنک سازی انجام نشود حجم بالایی برفک روی اواپراتور جمع می‌شود که باعث مختل شدن گردش هوا می‌گردد. چنانچه تایمر روی حالت یخ زدایی از کار بیافتد تمام برفک‌ها آب می‌شوند و یخچال دیگر وارد وضعیت خنک کنندگی نمی‌شود.

هیتر دیفراست یا یخ زدایی نیز برفک ایجاد شده روی کوئل اواپراتور را آب می‌کند، اما زمانی که حجم بالایی برفک روی کوئل ایجاد شود هیتر به درستی کار نمی‌کند و جریان هوای سرد نمی‌تواند وارد فضای یخچال شود؛ بنابراین خرابی هر کدام از این قطعات (یعنی تایمر یا هیتر) میتواند مانع از خنک شدن یخچال گردد.

۴- خرابی کمپرسور

کمپرسور قلب خنک کنندگی یخچال محسوب می‌شود و وقتی به درستی کار نمی‌کند کل فرایند خنک کنندگی حتی شروع هم نمی‌شود. وظیفه کمپرسور گردش و فشرده سازی گاز (مبرد فریون) در درون لوله‌های اواپراتور است؛ این گاز در بخشی به نام کندانسور خنک شده و تبدیل به مایع می‌گردد. روی بدنه کمپرسور اغلب سه لوله دیده می‌شود، لوله‌ی مخصوص شارژ گاز، لوله‌ی رفت (لوله فشار گاز)، لوله‌ی برگشت (لوله مکش گاز). فرایند کار به این صورت است که گاز پرفشار داغ با عبور از کندانسور تغلیظ شده و به مایع پرفشاری تبدیل می‌شود. در ادامه این مایع به داخل کوئل اواپراتور حرکت می‌کند و در آنجا تبخیر شده و به یک بخار کم فشار تبدیل می‌گردد و این چرخه مرتبا ادامه می‌یابد؛ بنابراین زمانی که کمپرسور کار نمی‌کند یخچال خنک نمی‌کند.

۵- پایین بودن گاز مبرد

اگر کمپرسور را قلب یخچال در نظر بگیریم آنگاه مبرد خون چرخه خنکسازی یخچال است. هرگونه نشت مبرد یا کاهش آن میتواند سیستم خنک کننده را تجت تاثیر قرار دهد.

۶- تجمع آلودگی و کثیفی حول کوئل کندانسر

وقتی مبرد داغ و پرفشار درون کندانسر تغلیظ می‌شود گرمای زیادی ایجاد می‌شود، اما وقتی کوئل کندانسر کثیف باشد و با ذرات ریز پوشانده شده باشد گرما به خوبی از کوئل جریان پیدا نمی‌کند و این گرما درون یخچال باقی مانده و مانع از خنک شدنش می‌شود.

۷- خرابی فن کندانسر

همه یخچال‌ها قطعه‌ای به نام فن کندانسر دارند که هوای داغ را از یخچال بیرون می‌فرستد. وقتی این قطعه خراب می‌شود هوای داغ اجازه خروج پیدا نمی‌کند و درون یخچال می‌ماند. به همین خاطر نیز دمای درون یخچال بالا می‌رود. خرابی موتور فن یا تیغه‌های فن میتواند مانع از عملکرد درست آن شود.

۸- خرابی رله استارت

رله استارت دستگاه کوچکی است که در نزدیکی کمپرسور قرار دارد و به آن برای شروع به کار کمک می‌کند. اگر رله استارت خراب باشد کمپرسور نمی‌تواند کار کردن را آغاز کند و در نتیجه فرایند خنک سازی در یخچال آغاز نمی‌شوند.

۹- خرابی خازن استارت

خازن استارت انرژی لازم برای آغاز به کار کمپرسور را به آن می‌دهد. اگر خازن سوخته باشد کمپرسور نمی‌تواند کارش را شروع کند و در نتیجه چرخه خنک سازی یخچال شروع نمی‌شود.

۱۰- خرابی ترمیستور

ترمیستور نوعی حسگر است که دمای هوای درون یخچال را کنترل می‌کند و آغاز و پایان چرخه خنک سازی را تحت کنترل خود دارد. اگر ترمیستور خراب شود یخچال اصلا نمی‌تواند فرایند خنک سازی را به صورت مستمر انجام دهد.

منبع: روزیاتو 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شرم و ننگ بر مسببین IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    8 0
    قیمت یخچال هم بفرمائید
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    البته به نحوه استفاده و دمای بیون هم بستگی داره زمانیکه داخل یخچال تا خرخره پر باشه و هوا خوب جریان پیدا نکنه و زود زود باز و بسته بشه و یا در محیطی گرم باشه و یا لاستیکهای درزبندیش خراب باشه و مواد غذایی گرم داخل یخچال گذاشته بشه و رادیاتور یخچال در جایی باشه که هوا جریان نداره هم شاهد کاهش راندمان یخچال خواهیم بود البته موتورهای چینی و بی کیفیت هم بی تاثیر نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس