به گزارش مشرق، محمد رستم‌پور، فعال رسانه‌ای درباره استراتژی نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست برای حفظ تیراژ در عصر کرونا در کانال تلگرامی خود نوشت: نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست استراتژی‌های متفاوتی را برای حفظ مشترکین در پیش گرفته‌اند. شمار مشترکین آنلاین واشنگتن‌پست به ۳ میلیون نزدیک شده، سه برابر مشترکین آنلاین این روزنامه در سال ۲۰۱۶ و نیمی از تعداد کل مشترکین. نیویورک‌تایمز بیش از۶ میلیون مشترک آنلاین دارد، رقمی که در چهار سال اخیر سه برابر شده.

بیشتر رشد واشنگتن‌پست حاصل سرمایه‌گذاری‌های این رسانه در حوزه زیرساخت‌های فناورانه است. تغییری که با نظر و حمایت مالک این رسانه یعنی جف بزوس دنبال می‌شود. در مقابل، تایمز اقدامات پرسروصدایی را برای آگاهی از برند خود راه انداخته، از راه‌اندازی شوهای تلویزیونی تا استخدام روزنامه‌نگاران مشهور و تکیه بر فراهم‌آوری خدمات برای مشتریان وفادار. تایمز همچنین بر تولیدات مطبوعاتی به گونه‌ای که برای خوانندگان به عادت روزانه تبدیل شود، اصرار دارد؛ تولیداتی مثل اپ‌های کاربری و برنامه‌های آشپزی.

هر دو رسانه در چشم‌انداز تاریکی که در دوران شیوع کرونا همه رسانه‌ها را دربرگرفته، با سرعت چشمگیری در حال رشدند. اما سرمایه‌گذاری‌های اخیر تایمز روی ستارگان صنعت رسانه، برخی فعالان رسانه‌ای را در مورد برنامه‌های تایمز متعجب کرده است. فرهنگ تایمز با پرورش برندهای شخصی پیش نمی‌رود. این بدان معنی نیست که تایمز روی استعدادهای مطبوعاتی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، بلکه به این معناست که این رسانه بیشتر با تمرکز روی موضوعات مورد علاقه خوانندگان پیش رفته است. اما می‌توان فهمید تمرکز تایمز بیشتر داخلی بوده و زنان رنگین‌پوست تحریریه را تا سمت‌های بالا ارتقاء داده است. تایمز همچنین به بخش نظرات خوانندگان به شدت وابسته است و اسامی بزرگ را نه تنها برای نوشتن یادداشت بلکه حتی برای تولید پادکست به کار می‌گیرد. برخی معتقدند این اهمیت تایمز به خوانندگان است که برای این رسانه یک باشگاه مشترکین ساخته است.

در مقابل، واشنگتن‌پست چندان توجهی به انعکاس نظرات خوانندگان ندارد و بر جذب خواننده از طریق سرمایه‌گذاری در دیگر حوزه‌ها از جمله ویدئو در شبکه‌های اجتماعی مثل تیک‌تاک، اسنپ‌چت، یوتیوب و حتی توئیچ که متعلق به آمازون است، متمرکز است. یکی از بزرگترین توجهات واشنگتن‌پست، ساخت یک پشته فناورانه است که از طریق آن جذب و نگهداشت مخاطب را پیش برد. این برنامه عمدتاً با تبلیغات اختصاصی و ابزارهای نشر نرم‌افزاری محقق می‌شود. کسب و کارهای نرم‌افزاری برای واشنگتن‌پست محرک‌های مهمی هستند که به کاربرپسند کردن خدمات دیجیتالی این رسانه نیز کمک می‌کند. واشنگتن‌پست به دنبال آن است یک سیستم احراز هویت برای تمامی رسانه‌ها بسازد که بر بستر یک افزونه نرم‌افزاری متعلق به این رسانه سوار می‌شود. چیزی که به بسیاری از وب‌سایت‌های و رسانه‌های محلی کمک می‌کند مشتریان بیشتری داشته باشند و البته برای واشنگتن‌پست نیز مشترکان جدیدی به همراه دارد. این سرمایه‌گذاری‌ها در خلأ اتفاق نمی‌افتد. واشنگتن‌پست اینک بیش از هر رسانه دیگری، مهندس دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس