کارنامه مردودی بانک مرکزی در اجرای قانون جدید چک+ویدئو

بانک مرکزی به وظایف خود در خصوص اجرای اصلاحیه قانون چک عمل نکرده و در حالی که از ۲۱ آذر، صدور چک در وجه حامل، ممنوع خواهد شد، بانک مرکزی هیچ اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام نداده است.

سرویس اقتصاد مشرق- داشتن دسته چک بانکی برای کسب‌وکارهای خرد و کلان همواره مزیت بزرگی محسوب شده و چک به عنوان ابزار اصلی پرداخت در مبادلات مالی پذیرفته شده است.

از طرفی با توجه به عدم منع قانونی، از چک به عنوان ابزار پرداخت آتی و خرید زمان جهت تسویه دیون استفاده می‌شود.

از این رو چک همواره از الزامات و اجزای هر کسب‌وکاری در کشور بوده و نقش عمده‌ای در مبادلات مالی اشخاص و گردش پول داشته است.

آبان ماه ۱۳۹۷ بود که اصلاح قانون صدور چک به تصویب نمایندگان مردم در مجلس رسید و نوآوری‌ها و تغییرات قابل توجهی در فرآیندهای بانکی و قضایی چک به وجود آمد که از جمله آنها می‌توان به چک الکترونیک، مسدودی کلیه حساب‌های صادرکننده چک برگشتی، امکان صدور چک بر اساس سقف اعتبار مشخص شده، ثبت هرگونه نقل و انتقال چک در سامانه صیاد، ممنوعیت صدور چک در وجه حامل و چک موردی اشاره کرد. در این راستا و با توجه به زمان‌بندی‌های مذکور در قانون که حداکثر تا آذر ۱۳۹۹ تعیین شده بود، کارگروهی متشکل از نمایندگان قوه قضائیه، مجلس، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مرتبط با مدیریت و دبیری بانک مرکزی جهت اجرا و پیشبرد تکالیف مقرر در قانون تشکیل گردید.

قانون مذکور که به گفته کارشناسان، مترقی و رو به جلو ارزیابی می‌شد در عمل پس از دو سال، به‌جز چند مورد از جمله کاهش فرآیندهای دادرسی و مدت‌زمان رفع سوء اثر مرور زمان چک برگشتی، تاکنون خروجی ملموسی برای مردم نداشته و اجرای بسیاری از بندهای آن با تأخیر مواجه شده است.

حسب مواد مصرح در قانون از ۲۱ آذرماه سال جاری پذیرش چک در وجه حامل ممنوع بوده و لازم است هرگونه انتقال چک بین اشخاص در سامانه صیاد ثبت شود. سکوت بانک مرکزی در این رابطه و تأخیر به وجود آمده، مردم و کسب‌وکارها را با تردید جدی مواجه نموده است.

قطعاً چنین تغییراتی نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده و آموزش همگانی در رسانه‌ها از ماه‌های قبل بوده و اجرای دفعی آن موجب ضرر و تضییع حقوق مردم ناشی از عدم اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ چراکه چک به عنوان ابزار پرداخت در همه کشور مورد استفاده بوده و قطعاً آحاد جامعه باید در جریان تغییرات و سامانه‌های ایجاد شده قرار گیرند.

سؤال جدی در این میان این است که بانک مرکزی به عنوان دبیرخانه ستاد اجرای قانون چک، چرا به وظایف خود در این خصوص عمل ننموده و چه کسی پاسخگوی ضررها و مشکلات احتمالی پیش روی مردم خواهد بود؟

همانطور که می‌دانیم بخش اعظم زندانیان مالی را دارندگان چک‌های برگشتی تشکیل می‌دهند که بعضاً به دلیل سهل‌انگاری و عدم اشراف به مقررات دچار مشکل شده و منجر به آسیب‌های اجتماعی متعددی شده‌اند.

مقتضی است مسئولین بانک مرکزی قبل از راه‌اندازی زیرساخت‌های مربوطه، به فرهنگ‌سازی و آموزش مشتریان شبکه بانکی به عنوان پیش‌شرط اهتمام ورزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    16 2
    کار بسیار درستی است ولی نحوه وارد کردن اطلاعات چک و استعلامی که گیرنده باید انجام دهد و حتی انتقال دهد فرآیندش دشوار است باید مسیر را خیلی سهل تر کنند اگر بتوانند از طریق سامانه پیامکی یا یک اپلکیشن خاص و ساده این فرایند انجام شود کار درستی است و البته با یک تیر چند نشان زده میشود اندکی اعتبار چک بالا میرود و کنترل معاملات و انتقال پول توسط بانک مرکزی کامل تر میشود البته اعتبار چک فقط به این کارها نیست قانون چک و دستور العمل بانک بسیار پر ایراد و مسخره است مثلا شما اگر یک زیر پله استجاری داشته باشی و کسبی داشته باشی ۲۰ بانک هم دسته چک میگیری ولی اگر صد تا آپارتمان داشته باشی و یک چک برای کارهای متداول مثل ثبت نام بچه ات در مدرسه و یا قسطی خرید کردن به تو نمیدهند در حالیکه ملاک اصلی باید توانایی پرداخت و اعتبار مالی باشد البته این سخن معنای این ندارد که به مستاجر کسبی و یا یک شرکت تازه ثبت شده با آپارتمان استیجاری و بعضا صوری دسته چک ندهی و راه را برای فعالیت اقتصادی ببندی بلکه باید اعتبار مالی شاخصه اصلی باشد و نه صرفا گردش حساب های بعضا صوری و بدون ملاحظه /طبقه بندی نوع چک ها نیز کمک شایانی میکند مردم عادی بدون فعالیت کسبی با توانایی مالی معمولی چک عادی با مقدار ریالی محدود ولی برای کسب و کارها با چند درجه و محدویت ریالی متناسب با درجه اعتبار چک
  • ولی‌الله سیف IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 1
    ضرورت تصویب طرح در فوریتی تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در طول یک دهه گذشته توسط مجلس شورای اسلامی
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 0
    با مراجعه به بانکها وقتی اخباری دررسانه برای پرداخت وام منتشر میشه،میگویند هنوز ابلاغ کتبی ورسمی و...نشده -ولی برای مواردی که به مردم اطلاع رسانی نشده-ازشب با همان اعاام شبی ورسانه ای برای دردسر درست کردن برای مردم برنامه میریزند-تااین فساد باندبازی وپارتی بازی ازریشه خشکانده نشه-فایده ای نداره
  • شهروند صادق تهرانی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 0
    بانک مرکزی وخصوصا رئیس آن درهیچ موردی حتی درمورد تعهد قراردادهای سپرده گذاران با بانکها مردم را به بازی نمیگیرند بنابرین هیچ لزومی ندارد که مردم بانک مرکزی بخصوص رئیس لجباز آن را به بازی بگیرند.
  • علیرضا IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    0 1
    نه آقا این حرفها چیست از دوسال پیش مطرح شده
    • محمد IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      2 0
      دوسال پیش قانون آمد ولی نحوه اجرای قانون اطلاع رسانی نشده
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 0
    ۹۰درصدبانکها
  • میلاد خسروی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    2 0
    به نظر شما با این فشاری که به مردم داره میاره و دنبال هرج و مرجه چه کاری میخواد بکنه این که ربطی به دلار نداره خداروشکر
  • خسرو اکبری نژاد IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    2 0
    با سلام اول هماهنگی و آموزش بعد اجرا کردن
  • وحید IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    0 0
    بنظر من روش خوبی هست وبرای اسانتر کردن مراحل ثبت چک الکترونیکی میتونن از نرم افزار همراه بانک هم استفاده کنن که راه بسیار خوبی هست واما صدرصد در پشت پرده این سیاست چه میگذرد کسی نمیداند از اول اذر چک حامل ممنوغ و باید در سامانه صیاد ثبت شود الان خود من نمیدانم که ادرس این سامه صیاد کجاست که چکمون رو ثبت کنیم اجرای قانون بدون زیر ساخت کار بهیوده وبا شکست مواجه میشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس