نتانیاهو و بن سلمان

سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز به نوعی، پاسخ همین سه را داد: «از تاسیسات حیاتی عربستان فاصله بگیرید، جزو بانک‌های هدف ما هستند...»!

به گزارش مشرق، جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: دیروز دو خبر، تقریبا به طور همزمان در رسانه‌ها منتشر شد که بی‌ارتباط با یکدیگر نبودند و هر دو به طور گسترده‌ای از سوی رسانه‌ها پوشش داده شدند. یکی، خبرِ سفرِ نه چندان مخفیانه نتانیاهو، پمپئو و کوهن(به ترتیب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه آمریکا و رئیس ‌موساد) به ریاض و دیدارشان با بن سلمان، ولیعهد سعودی و دیگری، ضرب شست انصارالله یمن به آل‌سعود در جده. انتهای این هر دو خبر که ما فکر می‌کنیم یکی از آنها «واقعی» و دیگری «بیشتر نمایشی» بود، به ریاض ختم می‌شوند و دارای پیام‌هایی هستند که در اینجا سعی می‌کنیم، این پیام‌ها و ارتباط آنها با یکدیگر را بررسی کنیم:

۱- شاید عده‌ای بگویند، خبرِ سفر نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ریاض، بنا به دلایل متعدد از جمله اینکه، برای اولین بار صورت می‌گیرد و نشان‌دهنده نزدیکی برخی کشورهای عربی به این رژیم است، «مهم» است. وجه مشترک این سه یعنی «دشمنی با ایران» نیز مزید بر علت شده، با نیم‌نگاهی به تحولات آمریکا و شخص ترامپ، نتیجه بگیرند آنها می‌خواهند در آخرین روزهای حاکمیت ترامپ بر آمریکا، ضربه‌ای به ایران یا متحدانش در منطقه بزنند. و در پایان نتیجه بگیرند این سفر مهم است.

شاید انگیزه این سه، انتقال چنین پیامی بوده باشد اما بنا به دلایلی، ما آن را بیشتر «نمایشی» می‌دانیم تا واقعی. نمایشی از آن جهت که، بنابر اعتراف بالاترین مقامات امنیتی و رسمی رژیم صهیونیستی و به گواه ده‌ها گزارش و خبر از رسانه‌های غربی و صهیونیستی، آل‌سعود و برخی از این ریزکشورهای عربی مثل بحرین و امارات، چندین دهه است که با صهیونیست‌ها در ارتباطند و اگر خبر دیروز(سفر نتانیاهو به ریاض) صحت هم داشته باشد، تنها اتفاقی که افتاده، علنی شدن یک ارتباط قدیمی است.

از آن سو، اوضاع آمریکا چه در داخل چه در مسائل منطقه‌ای و خارجی، آن قدر به هم ریخته هست که این کشور جرئت نکند علیه ایران ماجراجویی کند، که اگر قصد چنین خبطی را هم داشته باشد، بد نیست نگاهی به عین‌الاسد بیندازد! به عنوان فقط دو نمونه، به گزارش دیروز دیلی میل درباره صف‌های طولانی غذا در آمریکا «که روز به روز بلندتر می‌شود» و اظهارات «فیلیپ گوردون» دستیار اسبق رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا نگاهی بیندازید: «ما به عراق حمله کردیم، حدس بزنید چه شد؟ نگاه ایران با ما متفاوت بود، آنها می‌خواستند که ما شکست بخوریم(و شکست خوردیم)... از آن سو ما تلاش کردیم تا از رژیم سوریه خلاص شویم اما نتوانستیم و یک دلیل که ما نتوانستیم پیروز شویم این بود که ایران و روسیه مصمم بودند تا ما را شکست بدهند».

اما آن یکی خبر، یعنی حمله موشکی انصارالله به ایستگاه توزیع تاسیسات نفتی آرامکو در جده، تحلیل و گمانه‌زنی نیست؛ «خبر دقیق» است و اکنون که مشغول مطالعه این یادداشت هستید، تصاویر آن در حال دست به دست شدن است.

۲- می‌توان حمله موشکی انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان را، نوعی پیش‌دستی و پاسخ به سیرک دیروز این سه در ریاض توصیف کرد. یعنی اگر به این امید به دنبال ماجراجویی علیه مقاومت هستید که «ترامپ می‌رود و بایدن می‌آید، پس پاسخی در کار نخواهد بود»،‌ اشتباه می‌کنید چرا که به قول رهبر معظم انقلاب، «دوران بزن در رو گذشته»!

۳- یک نکته جالب درباره این دو خبر که هر دو به عربستان ختم می‌شوند، نوع واکنش آل‌سعود به آنها بود. سعودی‌ها لااقل تا لحظه تنظیم این یادداشت، ترجیح داده‌اند، «منفعل» باشند. درباره سفر این سه به ریاض کاملا سکوت کرده و درباره حمله موشکی انصارالله هم، صرفا گفته‌اند، «موشک را زدیم». اما تصاویر تاسیسات در آتش نفتی، موجود است. این رژیم وقتی انصارالله در سال ۲۰۱۹ حمله بزرگ به تاسیسات آرامکو را انجام داد نیز ابتدا آن را «یک آتش‌سوزی کوچک که خیلی زود مهار شد» جا زد اما انتشار تصاویر آتش‌سوزی‌های گسترده وادارش کرد تا اعتراف کند. این ضربه چنان برای ریاض سنگین بود که با کمک نیکی هیلی، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل، با تکه‌های آن موشک یک شوی سیاسی علیه ایران! به راه انداخت. چرا ایران؟ وقتی رژیمی که لقبِ «بزرگ‌ترین خریدار سلاح در جهان» را یدک می‌کشد، از ضعیف‌ترین و مظلوم‌ترین حلقه مقاومت این‌طور ضربه می‌خورد، باید بگوید «ایران زد» تا بیش از این مفتضح نشود! اما آن نکته جالب: گویا سعودی‌ها در برابر حملات پی‌درپی موشکی انصارالله اصطلاحا «کرَخت» شده‌اند و دیگر مثل قبل، سر و صدا و آه و ناله نمی‌کنند. شاید به ترامپ امیدی ندارند چرا که «اگر موز قوت داشت، کمر خودش را راست می‌کرد».

۴- پیش‌بینی، وقتی با انسان سر و کار داریم، کار سختی است و وقتی صحبت از این موجود دوپاست، «هر اتفاقی» ممکن است رخ دهد چرا که انسان موجود صفر و صدی نیست که بتوان به طور دقیق پیش‌بینی‌اش کرد. حالا این موجود دوپا وقتی فردی است در مختصات ترامپ؛ و اطرافیانش، موجوداتی هستند در قد و قواره بن سلمان و پمپئو و نتانیاهو، قضیه پیچیده‌تر هم می‌شود. این احتمالِ -هر چند ضعیف- را هم رد نمی‌کنیم که نتانیاهو بخواهد از فرصت باقی‌مانده ترامپ، علیه مقاومت به رهبری ایران استفاده کند که «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز به نوعی، پاسخ همین سه را داد: «از تاسیسات حیاتی عربستان فاصله بگیرید، جزو بانک‌های هدف ما هستند...»!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ایران iran IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    23 3
    درود بر همتباران حوثی جبهه مقاومت یمن ، لذت میبرم از شنیدن اخباری که فرزندان یمن به چنین موفقیت هایی دست پیدا کردند که منافع مکان های مهم و حیاتی حکام و شیوخ مرتجع سعودی رو در خاک عربستان هدف قرار بدهند خدا قوت بر شیر مردان یمنی
  • FR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    18 2
    این درست بود ایولا ایولا ایولا عمله‌های ملکه درشبکه بی بی سی و یهودی اینترنشنال سعودی ازغصه دق کردن
    • خلیج پارس iran IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      0 0
      هیچ ایرانی غیرتمند و میهن پرستی در این شبکه های ضد ایرانی حضور ندارد ، این شبکه ها از سوی دشمنان تاریخی ایران حمایت مالی می‌شوند بیشتر مرکزی شدند برای تجزیه طلبان ایرانستیز و گروهک های تروریستی وابسته به غرب و رژیم آل سعود و اسرائیل ..
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    10 1
    دوران بزن و درو به پایان رسیده ، بزنید می‌خورید ، جبهه مقاوت در کل منطقه باید کاملا" هوشیار و آماده پاسخ به شرارت ها و شیطنت های دشمن صهیونیستی و شیوخ مرتجع وهابی خادمین یهود باشند ! درود بر جبهه مقاومت یمن ..
  • خلیج پارس iran IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    7 2
    کشورک های کوچک عربی یا همان ریز کشورهای عربی تازه تاسیس منطقه در کنار رژیم غاصب و جعلی اسرائیل اثلا" اینها در حد و اندازه ای نیستند که بخواهند برای ایران قد علم کنند، ایران و ایرانیان برای قرن ها و هزاره ها صاحب و مالک آقا و امپراتور منطقه و جهان بوده ایم خاورمیانه خانه ماست هیچ تصمیمی بدون اراده ایران امکان اجرایی شدن در منطقه نخواهد داشت ما این رو خوب می‌دانیم ، با دم شیر بازی نکنید شیر خاورمیانه بیدار و هوشیار دیگر دوران بزن و درو گذشته ، بزنید می‌خورید بد هم می‌خورید پاینده و سربلند ایران عزیز و ملت بزرگ ایرانم ..
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    8 3
    بن سلمان صهیونیستی بیش نیست خائن است مشرک است خبیث است انشاءالله به همین نزدیکی چوبی میخوره اول از خدا دوم از خودمون یارب یارب
  • پاپک آذری iran IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    4 2
    کفتارهای منطقه تصور نکنند شیر خاورمیانه زخمی است ؟ ایران در دویست سال گذشته خود چنین قدرت دفاعی و آمادگی رزمی نداشته که امروز دارد کفتارها جسله و نشست بگذارند ما ایرانیان در عمل پاسخ خواهیم داد شیر خاورمیانه است ایران زمین باج به کفتارها نخواهد داد
  • مهدی IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 4
    این دوتا بازنده های اصلیه باخت ترامپن حتی از خود ترامپم بیشتر الانم بخاطر ترسو نگرانیهاشونه که دائم میتینگ میگذارن تا نتانیاهو دلگرمی بده به عربستان ولی دریغا که خود نتانیاهو هم تا چندماه دیگه رفتنیه بعدشم بن سلمانهان که جاشونو به بن عزیزها خواهند داد خلاصه زمین گرده و حالا نوبت ماست فقط توقع کاذب نباید ایجاد بشه ازمذاکرات چون ممکنه ۱ سالی زمان ببره تانتیجه بده پس تعادل در ایجاد توقع لازمه وونباید هول کرد چون بایدنم اول منافع خودشو پیگیر میشه نه ما و همچنان ظریف و تیمش بهترین گزینه مذاکراتن بواسطه تجربه و شناخت اونها
  • فرزند ایران IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    2 2
    وزیر خارجه ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان نشست شکست خوردگان و ایرانستیزان جریان صهیونیسم بین المللی و رژیم غاصب اسرائیل با حکام عرب شیوخ مرتجع وهابی برای ایجاد ائتلاف و توطیه علیه ایران ! زهی خیال باطل ! ایران و جبهه مقاومت در عمل پاسخ می‌دهند ! دوران بزن و درو گذشت ..
  • هادی IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    2 2
    اخرین دیدار . در جهنم هم دیکر را خواهید دید
  • اسماعیل IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    5 2
    باباازاینها بدید چندتابزنن توکاخ بن سلمان کافر اینقدریاوه گویی میکنند دربرابر ما زره هم نیستن چه به دریا حرفهایی میزنند که دل حضرت اقا رارنجیده خاطر میکنند هرلحظه ایشان دستور بدن اماده جان فشانی هستم شده پای پیاده میرم توقلب دشمن درودبرمردان شریف سپاه ارتش وروح حاج قاسم شاد روح سردارتهرانی مقدم شاد ایران دنبال سلح هستش اگه نبودعرض۱روزکل کشورهای منطقه رامیگرفت حتی ترکیه که بعضی جاهاپارازیت میندازه اصلا درحداندازای نیستن که حسابشان بکنیم زنده بادایران ایرانی
  • مهرناز IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    1 2
    صیهونیست ها " بلاخره باید بفهمند دیگر ( زمان بزن در رو ) برای شان به پایان رسیده " جواب های (هوی ) است.
  • خلیل خلیلی هستم IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    2 1
    سلام اصلا درسریک هم مانند این سعودی و آمریکا و اسرائیل چنین اتفقاهای همیشه می افتدومهم نبست انچنان چون سریک جای همین حرفها هست گاهی چندعدمیمون وگاهی حیوانهای دیگردورهم جمع میشونندخلاصه اصلاتازگی ندارد
  • رضا IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    1 2
    خيلى طولانى ننويسيد لطفا
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    2 2
    وقتی منفعل باشیم مورد حمله ایم ولی وقتی مدعی باشیم میتونیم تحولات را رقم بزنیم
    • iran IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      0 0
      درود بر شما دقیقا" همینطوره !
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    2 3
    درود بر یمن مظلوم اما قهرمان .
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    2 3
    اهای ترامپ قمار باز وپمپئوی پرورشگاهی شماهم دیگر جایی در دنیا ندارید واهای اسرایئلوبحرین امارات وعربستان شیرده نوبت شما هم میرسد همین
    • حسین IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      0 0
      این شخص و رفتارش چه ربطی داره به پرورشگاه؟؟!!اون کودکان معصوم بی کسی که عاقبتشون کشیده به پرورشگاه مگر خودشان این نوع زندگی رو انتخاب کردن؟؟گناهشون چیه که شما وضعیت زندگی شونو به عنوان یه فحش درنظرگرفتی؟؟؟کمی فکرکننین بعد دهن باز کنین.
    • حمید IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      0 0
      خاک برسرتون با این ادبیاتتون
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    5 2
    این السعود است که در حال سقوط است
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    1 2
    و البته اضافه كنيد به اين مطالب، صحبت هاي تحليلگر يمني رو كه گفته اين موشك ها براي زدن بندر ايلات رژيم صهيونستي آماده شده اند.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    در زمان خلافت های خونریز و شراب خوار هم در شبه جزیره عرب خلفای مستبد علاقه زیادی به میمون بازی داشتند نتانیاهو و پمپیو دقیقا" در نقش میمون ظاهر شدند برای سرگرمی آل وحوش وهابی ! امیدوارم رقص شمشیر که از سنت های قبیله ای آل وحوش هست فراموش نشده باشد !
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    با سلام و احترام. يك نكته را از قلم انداخته بوديد و آن اين بود كه انصارالله به صراحت اعلام كرده كه هدف بعدي در سرزمين هاي اشغالي خواهد بود...
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    تبارک الله
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا/ مرگ بر آل سعود/ مرگ بر اسرائیل
  • حسین IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    آمریکا و کشورهای عربی منطقه و اسرائیل ملعون بدانند که اگر روزی بخواهند به ایران بزرگ حمله که هیچ نگاه بدی داشته باشند دلاور مردان ایرانی ما همچون سردار دلها حاج قاسم زیاد تو این مملکت داریم و اول همه کشور های ریز عربی را با خاک یکسان میکنیم و بعد اسرائیل رو از صحنه روزگار محو میکنیم
    • خلیج پارس iran IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      0 0
      درود بر شما هم میهن گرامی ... فدایی دارد این خاک کهن ایران زمین
  • حسین IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    بن سلمان و نتانیاهو و ترامپ قمار باز اگر فقط یک تیر به سمت ایران شلیک بشه عربستان و اسرائیل رو با خاک یکسان میکنیم درود بر مقاومت یمن
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    آمریکا و اسرائیل و گاو های شیرده ، اگر دست از پا خطا کنید، چنان جنگی در خواهد گرفت، که تفاوت دست و پا ی خودتان را نفهمید،
  • امیر IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    حیات اسرائیل باید توسط ایران به خطر بیفتد تا اینها بشینن سر جاشون با لبخند و سلام و صلوات بدتر میشوند فقط با زور میشود اینها را سرجاشون نشاند
  • اسد رهبر IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    آماده دفاع ازکشورمان هستیم به یاری خداریشه عربستان وهابی رامی کنیم
  • یعقوب خاکیه IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    موندم سران عربستان چی فکرمیکنن آخه خاک برسر ..ایران هزارباردست دوستی بلندکردقبول نکردی ولی التماس اسرائیل وآمریکای فرصت طلب رامیکنی ندیدی ایران تابه کجاپشت سوریه بود؟ولی انهاباصدام ومبارک چکارکردن؟الحق که تعصب ازخریت بالاتره
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    نتانیاهو وپامپو رفتند عربستان این اخر کاری دولت امریکا ال سعود حکام عربستان را بدوشند و سهمیه خود را امستاجران ال سعود بگیرند مرگ و نابود باد ال سعود خیانت کار
  • حسین IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    موشک یمن به ارامکودر واقع اخطار ایران به آن سه کله پوک بود،که خیال بد به سرشون نزنه
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    محمد بیا پند ما گوش کن __مفیدش ندیدی فراموش کن __ تو صرفت در این است دهی شیر را __کنی شیفته این مردک پیر را __نمانده برایت جز این چاره ای___خودت نیک دانی که هیچکاره ای __برو نزد ارباب بکن التماس __نیازی نباشد به هیچ التباس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس