کواکبیان: هیچ تضمینی برای حل مشکلات بانکی با پیوستن به FATF نیست

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بن سلمان و نتانیاهو به شدت نگران احیای برجام هستند، گفت: عربستان تصور می‌کند با پناه بردن به رژیم صهیونیستی می‌تواند بر مشکلاتش غلبه پیدا کند.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها امروز (دوشنبه) از دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی خبر دادند. در همین خصوص خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد که نتانیاهو شب گذشته (یکشنبه) به صورت مخفیانه به عربستان سعودی سفر کرده و با بن‌سلمان دیدار کرده و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نیز در این دیدار حضور داشته‌اند.

«یواف گالانت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی نیز امروز (دوشنبه) خبر دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم با «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در شهر «نئوم» را تایید کرد. از سوی دیگر نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام سعودی نوشت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولی‌عهد سعودی درباره مسائلی از جمله عادی‌سازی روابط و ایران صحبت کردند اما به توافقی نرسیدند.

در همین خصوص و علی‌رغم اینکه رسانه‌ها از جمله وال استریت ژورنال جزییات این دیدار را نیز منتشر کرده‌اند، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در توئیتر این دیدار را تکذیب کرد و نوشت: «من گزارش‌ رسانه‌ها را درباره دیدار ادعایی میان اعلی حضرت ولیعهد (محمد بن سلمان) و مقامات اسرائیلی در جریان سفر مایک پامپئو را مشاهده کرده‌ام.چنین دیداری صورت نگرفت. تنها افراد حاضر، مقام‌های آمریکایی‌ و سعودی بودند.»

* دستپاچگی نتانیاهو و بن سلمان از روی کار آمدن بایدن

در همین زمینه، «مصطفی کواکبیان» نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان سعودی که رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند و جزییاتی از آن را نیز بیان کرده‌اند چند نکته را یادآور شد و گفت: نتانیاهو و بن سلمان به خاطر حمایت‌هایی که از ترامپ داشتند به شدت نگران هستند. چرا که بن سلمان و نتانیاهو و ترامپ با هم لابی داشتند و طبیعتا وقتی بایدن روی کار می‌آید دستپاچه هستند که چه مباحثی برای آنها ممکن است، پیش بیاید.

* نگران احیای مجدد برجام هستند

وی از دیگر دلایل این سفر را نگرانی از روابط ایران و آمریکا برشمرد و افزود: نگرانی آنها این است که روابط آمریکا با ایران روابط مناسب‌تری شود و از سوی دیگر نگران احیای مجدد برجام و بازگشت آمریکا به برجام هستند. در همین زمینه نیز وزیر خارجه عربستان خجالت هم نمی‌کشد و می‌گوید ما در هر مذاکره‌ای که آمریکایی‌ها با ایرانی‌ها داشته باشند، باید حضور داشته باشیم و پیشاپیش خودشان را دعوت کرده‌اند. 

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ترس از احیای مجدد برجام یکی از اهداف سفر نتانیاهو به عربستان است و حتی نتانیاهو فتوا داده و گفته که بازگشت آمریکا به برجام حرام است.

کواکبیان در ادامه این گفت‌وگو در بیان تشریح دلایل این سفر مخفیانه که وزیر خارجه عربستان آن را تکذیب کرده است، با بیان اینکه روندی که رژیم صهیونیستی، اعراب و کشورهای اسلامی را به دنبال خودش بکشاند ادامه نخواهد داشت، اظهار داشت: به هر شکلی بود بحرین، امارات عربی متحده و سودان را به پروسه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کشاندند و الان شاهدند ترامپ یکی دو ماه دیگر بیشتر فرصت ندارد و اگر بخواهند در این دو ماه عربستان را به این روند بکشانند، بحث زیادی وجود دارد و احتمال آن زیاد نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: به هر حال رژیم صهیونیستی به دنبال پروژه عادی سازی کشورهای اسلامی برای به رسمیت شناختن خود است و این نکته دیگری است که می‌تواند توجیه کننده این سفر باشد.

* تلاش برای تقویت پروژه ایران هراسی/ عربستان تصور می‌کند با پناه بردن به امثال رژیم صهیونیستی می‌تواند بر مشکلاتش غلبه پیدا کند

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به پروژه ایران هراسی که از قبل از ترامپ هم مطرح بود، اظهار داشت: با این اقدامات می‌خواهند به نحوی توجیه کننده این موضوع باشند که خطر اصلی رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه نیست و خطر اصلی جمهوری اسلامی ایران است تا از این طریق کشورهای دیگر منطقه خلیج فارس را به وحشت بیندازند و پروژه ایران‌هراسی را بین آنها تقویت کنند.

وی بیان کرد: با رفتن ترامپ و آمدن بایدن، مشکلاتی که رژیم صهیونیستی در داخل با آن مواجه است و اختلافاتی که بین حزب نتانیاهو و رقبا وجود دارد، مزید بر علت است که پروژه ایران هراسی را بزرگ نمایی کنند و عربستان سعودی را به عنوان به اصطلاح خودشان «برادر بزرگ‌تر» کشورهای خلیج فارس به این روند بکشانند که الان خطر اصلی دیگر اسرائیل غاصب نیست، بلکه جمهوری اسلامی ایران است.

کواکبیان همچنین به مشکلاتی که عربستان در داخل با آن مواجه است اشاره کرد و این مشکلات را توجیه کننده این سفر برشمرد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به خبر منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان مورد اصابت موشک‌های انصارالله یمن قرار گرفته و مشکلات داخلی این کشور و همچنین مشکلاتش در منطقه اشاره کرد و گفت:‌ عربستان تصور می‌کند با پناه بردن به امثال رژیم صهیونیستی می‌تواند بر مشکلاتش غلبه پیدا کند.

*توصیه به سعودی‌ها/ ایران بنای درگیری با کشورهای منطقه را ندارد

وی در جمع بندی  این گفت‌وگو با ذکر این نکته که مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است و ما بنای هیچ گونه درگیری با کشورهای منطقه را نداریم و آنها هستند که با پروژه ایران هراسی خودشان را سرگرم کردند و می‌خواهند محفلی برای برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی داشته باشند، یادآور شد: برای ما هم خیلی نباید مهم باشد که چه کسی یواشکی و مخفیانه به عربستان سفر می‌کند، چون آنها هم به دلیل مباحثی که با روی کار آمدن بایدن برای آنها مطرح می‌شود و مشکلاتی که رژیم صهیونیستی و عربستان دارند، به این اقدامات دست می‌زنند و چندان نباید برای ما اهمیت داشته باشد.

کواکبیان بیان کرد: هر چه بخواهند علیه ایران به اقدامی دست بزنند، حتما پاسخ‌ پشیمان کننده‌ای دریافت خواهند کرد و باید به عربستان توصیه کنیم که بیش از این خودش را به زحمت نیندازد و اگر سعودی‌ها عاقل باشند با کمک‌ کشورهای اسلامی بهتر می‌توانند به مشکلات خود فایق بیایند تا کمک رژیم صهیونیستی.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    9 0
    قیافو!!! ریاض وتل آویو ونوچه ها ومزدورانشون کودخوردن! این سیاه بازیها سوخته است!!!
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      0 0
      البرجامُ ماالبرجام وماادراک ماالبرجام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حمید IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    9 0
    ولی الله سیف، در زمان اوباما: "برجام، تا کنون «تقریبا هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است". "برجام" همه هیچ و اهل "برجام" همه هیچ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    6 1
    برجام خسارت محض بود که چندین سال توسعه وپیشرفت ایران راعقب انداخت باعث وبانی های برجام روزی باید محاکمه بشوند
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    0 0
    ... خودتی. ما گوشامون دراز نیست. مفت مفت هسته ای رو بتن کردن برای چی باید از برجام بدشون بیاد. لعنت بر ادم دروغگو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس