اخبار ویژه روزنامه ها

اینکه دولت با وجود همه عبرت‌های گذشته بخواهد دوباره همه تخم‌مرغ‌هایش را در ماه‌های پایانی در سبد غرب بچیند خلاف عقل و مصلحت است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان


پیگیری جنایت ترور و اخراج آمریکایی‌ها در سفر سردار قاآنی به بغداد
یک مسئول ارشد ائتلاف الفتح عراق به ریاست «هادی العامری»، از جمله اهداف سفر سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به عراق را پیگیری پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی برشمرد.


به گزارش ایرنا، غضفر البطیخ از مسئولان ارشد ائتلاف الفتح، در گفت وگو با پایگاه خبری«شفق‌نیوز» گفت سردار اسماعیل قاآنی به دعوت دولت مرکزی عراق به این کشور سفر کرده و این سفر، رسمی بوده است. البطیخ افزود: هدف سفر قاآنی بحث درباره حضور آمریکا در عراق به‌ویژه - بعد از اعلام واشنگتن مبنی بر خروج بخشی از نیروهایش - بود.


 این مسئول ارشد ائتلاف الفتح تصریح کرد: هدف سفر سردار قاآنی، بررسی تحولات مربوط به تحقیقات در پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و روشن کردن جزئیات پرونده و ضرورت بازخواست هر کسی است که ممکن است در این پرونده دست داشته است. بر اساس این گزارش، یک منبع در دولت عراق گفت که سردار قاآنی اخیرا سفری به بغداد داشت و با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق دیدار کرد. این منبع افزود که سردار قاآنی چهارشنبه گذشته به بغداد سفر کرد و نشستی را با برخی مقامات عراقی برگزار کرد. به نوشته سایت مذکور، این دومین سفر سردار قاآنی به عراق از زمان تصدی فرماندهی نیروی قدس است. طبق این گزارش، سردار قاآنی در سفر اول خود در ماه اوت گذشته با الکاظمی و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی نزدیک تهران دیدار کرده بود.
 
وقتی بازداشتی فتنه 88 درباره تحریم‌ها و برجام رد گم می‌کند
معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات می‌گوید هیچ دولت مقتدری از مذاکره نمی‌گریزد.


محسن امین‌زاده (عضو حزب منحله مشارکت و بازداشتی فتنه 88) در نشست حزب جوانان ایران اسلامی گفته است: شباهتهای زیادی می‌توان میان رفتار ماجراجویانه ترامپ در انتخابات و رفتار ماجراجویانه احمدی‌نژاد پیدا کرد. اما ترامپ رئیس جمهور یک کشور ثروتمند و قدرتمند است. آمریکا قادر است خسارات گاه عظیم ماجراجویی‌های رئیس‌جمهور کشور را با هزینه گاه خیلی زیاد جبران و ترمیم کند.


وی گفت: نکته دیگری هم دارد و آن اینکه شکست ترامپ برای ایران یک فرصت بزرگ است. این به معنای آسان بودن مذاکره و مصالحه با دولت بایدن نیست. به معنای نادیده گرفتن مقاصد دولت آمریکا نیست. به معنای بی‌توجهی به تاثیرپذیری شدید آمریکا از اسرائیل نیست. به رغم همه این دشواری‌ها، شکست ترامپ موقعیت و منزلتی برای ایران ایجاد کرده که می‌تواند سرافراز به مذاکره با دولت جدید آمریکا بنشیند و از بحران بین‌المللی خارج شود و مسیر خردمندانه دیپلماسی مقتدرانه برای دستیابی به مصالح و منافع خود را دنبال کند. فرصتی که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه ملی در ایران و بازسازی اقتصاد در حال سقوط کشور باشد.


امین‌زاده در رابطه با مسئله برجام و ضرورت توجه به دستاوردهای آن گفت: برجام پیروزی بزرگ ایران در دیپلماسی چند جانبه و بهترین راهکار برای عبور از معضلی بود که با ماجراجویی دولت احمدی‌نژاد به ایران تحمیل شده است. هرچه تحریم به ایران تحمیل شده است ناشی از عملکرد دولت احمدی‌نژاد و کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان‌ملل و تحویل پرونده به دولت آمریکا بوده است.


وی افزود: در زمان حمله آمریکا به افغانستان و عراق، ایران توانست با دیپلماسی قوی و مدبرانه، بدون کمترین هزینه انسانی و نظامی، صرفا با دیپلماسی خردمندانه امتیازات بسیار مهمی بدست آورد. امتیازاتی که باعث افزایش قدرت منطقه‌ای ایران شد و درهای زیادی در سطح جهان را به روی توسعه ملی ایران گشود و ایران بدون خسارت و هزینه، به اهداف مورد نظر خود در مقابل رژیم صدام و رژِیم طالبان رسید.


وی پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا را بهترین فرصت برای مذاکره با این کشور دانست و گفت: در روابط بین‌المللی نه دشمن ابدی وجود دارد و نه دوست ابدی. مذاکره با آمریکا برای پذیرش ادعاها و خواسته‌های آمریکا نیست بلکه برای تامین امنیت ملی و منافع ملی ایران ضروری و بسیار موثر است. هیچ دولتی از مذاکره نمی‌گریزد. دولت مقتدر مقتدرانه مذاکره می‌کند و مقتدرانه امتیاز می‌گیرد. حتی در مذاکره با دولت مخالف و یا دشمن خود. مذاکره هراسی در ایران محصول تفکر جریانی است که بقای خود را در بحران و تحریم و تهدید می‌بیند.


سخنان امین‌زاده البته از جهات مختلف، آمیخته با تحریف و روایت وارونه است. بله هیچ دولت مقتدری از مذاکره نمی‌گریزد؛ اولاً؛ نه از حین مذاکرات دولت اصلاحات که به دولت آمریکا کمک کرد راحت‌تر افغانستان را اشغال کند و بلافاصله، ایران را محور شرارت معرفی کرده و تهدید به حمله اتمی کند. در واقع آن دولت واداده با رویکردهای غلط، سایه جنگ و تهدید را به طور جدی بر سر کشور کشاند و حال آن که حتی برخی متحدانش، ستاد سازمان مجاهدین (انقلاب) خواستار جنگیدن در کنار طالبان هم بودند(!)


ثانیاً مشابهت جدی انتخابات آمریکا و ایران، رفتار مشترک ترامپ و شبه اصلاح‌طلبان (سبزها / حامیان سیاسی موسوی) در نپذیرفتن نتیجه انتخابات و ادعای تقلب است و البته انصاف باید داد که ترامپ با همه وقاحت‌ها و خباثت‌هایش، به مراتب شرافتمندانه‌تر از برخی فتنه سبزی‌ها عمل کرد. او 70 میلیون رأی آورده و مدعی تقلب 3-4 میلیون نفری در کل آرا حدوداً 150 میلیون نفری است اما موسوی که 13/3 میلیون رأی آورده بود، در برابر 24/5 رأی احمدی‌نژاد، ادعای تقلب 11 میلیون رأیی داشت و حال آن که کل مشارکت کنندگان 40 میلیون نفر بود!!


ثالثاً خسارت‌های کلاهبرداری‌های آمریکا در برجام، سند شایستگی مدعیان اصلاح‌طلبی برای مذاکره از موضع قدرت(!؟) با آمریکاست؛ چنان که امتیاز نقد دادند و وعده نسیه گرفتند، مدعی شدند آمریکا نمی‌خواهد و نمی‌تواند از برجام خارج شود و امضای کری تضمین است، امکان شکایت برای ایران باقی نگذاشتند اما به آمریکا اجازه دادند هرگاه اراده کرد بی‌هیچ هزینه‌ای از توافق خارج شود و باز هم اینها به شکل یکجانبه به اجرای تعهدات ادامه دهند، آن قدر با اروپا مدارا کردند که طرف بدعهد طلبکار شد و...


جمله آقای امین‌زاده را باید این گونه اصلاح کرد که به تصریح آقای روحانی؛ مگر کشوری دیوانه باشد که بخواهد با آمریکای عهدشکن دوباره مذاکره کند. امین‌زاده‌ها در این میان بدتر از هر کسی می‌دانند که اولین و دیدنی‌ترین نقص‌ها را دولت اوباما (با معاونت بایدن) درباره برجام انجام داد و چندین برابر تحریم‌ها را با تحریم‌های ویزا و آیسا و سیسادا (پایه‌گذاری تحریم‌های کاتسا در کنگره) انجام داد؛ همچنان که قطعنامه 1929 شورای امنیت نیز یادگاری اوباما به حمایت از فتنه سبز (دوستان امین‌زاده) است.

واگذاری ارز دولتی بدون سامانه تجارت تحمیل‌گرانی به مردم است
آنچه به عنوان قاچاق یا احتکار کالا مطرح می‌شود، به دلیل عدم نظارت سیستمی و رایانه در زمان توزیع کالاست.


به نوشته وطن امروز، در سال‌های اخیر بویژه بعد از اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان نرخی برای تامین تمام نیازهای ارزی کشور، به دفعات این عبارت را که کالایی به اندازه کافی یا حتی بیشتر از نیاز وارد کشور شده اما در بازار دچار کمبود است، شنیده‌ایم؛ موضوعی که رفته‌رفته تبدیل به معمایی اقتصادی شده است. واردات نهاده‌های دامی، گوشت قرمز، دارو و… طی سال‌های اخیر در حالی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و مطابق میزان نیاز کشور بوده که طی این مدت بارها شاهد افزایش قیمت یا کمبود برخی از این کالاها بوده‌ایم، به طوری که اخبار موثقی مبنی بر قاچاق برخی از این کالاها به خارج از مرزها یا احتکار آنها از سوی برخی سودجویان مطرح بوده است. در واقع کالاهایی چون گوشت قرمز، دارو و… که در راستای حمایت از شهروندان با تخصیص ارز دولتی وارد کشور شده، به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده و اصطلاحا یا در بازار سیاه با قیمت‌های غیرواقعی مبادله شده یا به صورت قاچاق از کشور خارج شده است. نمونه بارز آن را می‌توان در فروش نهاده‌های دامی به قیمت آزاد دانست؛ در حالی که تمام نهاده‌های مربوط به تولید دام و طیور با تخصیص ارز ترجیحی وارد کشور شده و طبیعتا باید با قیمت یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد اما همین نهاده‌ها -که قطعا با ارز ترجیحی وارد کشور شده‌اند- با قیمت ارز بازار آزاد در کشور به فروش رفته و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.


وجود چنین پدیده‌ای بی‌شک نشان‌دهنده انحراف این کالاها در مسیر توزیع آن از گمرک (کالاهای وارداتی) یا کارخانه (کالاهای تولید داخل با مواد اولیه وارداتی) تا رسیدن به دست مصرف‌کننده است.


چگونه احتکار یا قاچاق کالاهایی که با استفاده از ارز یارانه‌ای وارد کشور شده یا با استفاده از امکانات یارانه‌ای در داخل کشور تولید می‌شود، ممکن است؟ برای مقابله با احتکار یا حتی قاچاق کالاها تنها راه ایجاد نظارت سیستمی بر کالاها از کارخانه تا در فروشگاه (برای تولیدات داخلی) و از گمرک تا در فروشگاه (برای کالاهای وارداتی) است. بدون‌ شک آنچه تحت عنوان تخلف -چه قاچاق و چه احتکار- برای این قبیل کالاها وجود دارد به دلیل عدم نظارت سیستمی در زمان توزیع این کالاهاست، چرا که در غیر این صورت قاچاق یا احتکار در حجم عظیم، عملا مقدور و ممکن نیست. اگر کالای مدنظر تحت نظارت از گمرک یا کارخانه (مبدأ) به محل توزیع (فروشگاه‌ها و مغازه‌ها) برسد، امکان تخلف در حجم عمده از محل توزیع تقریبا چیزی نزدیک به صفر است، در واقع شکاف اصلی که منجر به قاچاق یا احتکار این کالاها می‌شود در زمان توزیع این کالاها از مبدأ آن رخ می‌دهد، چرا که پس از آن به دلیل نظارت‌های مردمی بر فروشگاه‌های محلی و نبود حجم بالایی از کالا در اختیار چند فرد حقیقی یا حقوقی محدود، عملا امکان قاچاق یا احتکار در حجم عمده وجود ندارد.


بسیاری از مشکلات ایجادشده در اقتصاد تحت عنوان افزایش آسانسوری یا لجام‌گسیخته قیمت کالاها یا کمبود یک یا چند کالای خاص در محدوده زمانی مشخص اگر چه عموما به بهانه کمبود عرضه آن کالا یا نوسانات نرخ ارز مطرح می‌شود اما کم نیستند مواردی که کالایی در بازار با این حواشی مواجه شده اما نه تولید آن کاهش یافته و نه در واردات آن کالا اختلالی ایجاد شده است، بلکه نبود نظارت سیستمی مشخص در توزیع آن کالا از گمرک یا کارخانه تا محل عرضه آن کالا به مصرف‌کنندگان منجر به انحراف در نظام توزیع آن شده است.


یادآور می‌شود با وجود مطالبه چند ساله کارشناسان به رئیس‌جمهور در آخرین سال از هشتمین سال ریاست جمهوری خود وعده کرد 99/9/9، سامانه جامع تجارت راه‌اندازی شود.

دولت دوباره تخم‌مرغ‌هایش را در سبد آمریکا می‌چیند؟
اینکه دولت با وجود همه عبرت‌های گذشته بخواهد دوباره همه تخم‌مرغ‌هایش را در ماه‌های پایانی در سبد غرب بچیند خلاف عقل و مصلحت است.


وب‌سایت الف در این زمینه با اشاره به برخی فضاسازی‌های سیاسی درباره انتخابات آمریکا نوشت: برخی مقامات دولتی خواستار بازگشت آمریکا به برجام هستند.

البته دقیقا در حال حاضر مشخص نیست دولت آینده آمریکا چه تدبیری در قبال برجام در پیش خواهد گرفت. تا به امروز نه بایدن و نه مشاوران و اطرافیان وی، از بازگشت کامل و بدون قید و شرط به توافق هسته‌ای سخن نگفته‌اند. آنها معمولا از لزوم رسیدن به توافقی قوی‌تر و بهتر، مذاکره بر سر مسائل موشکی و هسته‌ای، دائمی شدن محدودیت‌های برجام و... سخن گفته‌اند.


در مقابل ایران همیشه تاکید داشته‌ حاضر نیست درباره توافق هسته‌ای، مذاکره جدید انجام دهد و مفاد و محتوای آن را تغییر دهد. در دولت روحانی با دولت دموکرات باراک اوباما، ارتباطات و تعامل نزدیکی برقرار شد و دو دولت به‌طور بی‌سابقه‌ای مذاکرات متعددی انجام دادند. حتی برخلاف اصل حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی، به‌طرز عجیبی روابط با کشورهای شرق آسیا به‌خصوص چین با مشکل مواجه شد. بر این اساس عدم استقبال مناسب از سفر شی جی پینگ، رئیس‌جمهور چین به ایران در سال 2016 بارها مورد انتقاد قرار گرفت.


با خروج آمریکا از برجام عملا تئوری دولت زمین‌گیر شد و طرح جایگزینی نیز برای آن اندیشیده نشد. متعاقب آن شرکتهای غربی که تا آن زمان سرمایه‌گذاری خاصی هم انجام نداده بودند به سرعت ایران را ترک کردند. اعمال سیاست‌ فشار حداکثری که با سکوت و همراهی اروپایی‌ها اجرایی شد گامی در راستای مهار و تحمیل شروط دوازده‌گانه آمریکا به ایران بود.


بنابراین باید گفت سیاست نگاه به غرب و گذاشتن تمامی تخم‌مرغ‌ها در سبد برجام، عملا موجب ایجاد چالش‌های اساسی برای کشور شد.


در حال حاضر خوشحالی از روی کار آمدن جو بایدن دوباره این تصور را به‌وجود آورده که احتمالا عده‌ای در پی بازگشت به نگاه به غرب می‌باشند. بدون شک در دستور کار گرفتن یک تجربه شکست خورده می‌تواند تبعات و پیامدهای ناگوار بیشتری این بار به همراه داشته باشد.


منطق و عقلانیت ایجاب می‌کند دولت در ماه‌های باقی‌مانده و در ادامه آن دولتی که قرار است در سال آینده و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بر سر کار آید تمام تلاش خود را جهت تامین منافع ملی به شیوه‌ای معقول و منطبق با اصول جمهوری اسلامی داشته باشد و از نگاه‌ها و سیاست‌های غرب‌زده که استقلال ایران را قربانی می‌کند اجتناب نماید.

نه تحریم‌ها رفت نه مردم را از یارانه بی‌نیاز کردید
در حالی که دست دولت در جیب مردم است. برخی دولتمردان مثل آقای نوبخت چنین وانمود می‌کنند این مردم هستند که اعانه و یارانه از دولت می‌گیرند.


روزنامه وطن امروز با نقد سخنان نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نوشت: طبق شاخص‌ها، اقتصاد ما سخت‌ترین شرایط تورمی چند دهه اخیر را سپری می‌کند. تورم نقطه به نقطه نزدیک به ۴۰ درصد، رشد اقتصادی منفی ۷ درصد، ضریب جینی ۴۰ درصد، استمرار روند کم‌ارزش شدن پول ملی، افزایش بی‌محابای رقم نقدینگی و رسیدن آن به بیش از ۳ هزار هزار میلیارد تومان، و... گوشه‌ای از کتاب مفصل بیماری‌هایی‌ است که اقتصاد را درگیر کرده است. در چنین شرایطی عاملان اصلی ماجرا به جای اصلاح رویه‌های سابق و اظهار ندامت، نمک بر زخم‌های معیشتی مردم می‌پاشند و می‌گویند «عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد». معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه با مدیران ارشد شبکه بانکی دم از افتخارات می‌زند و می‌گوید: هر یک از ما در دوران مسئولیت‌های مختلف خود کارنامه‌ای داریم و عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد.


از سوی دیگر در برابر برنامه‌های حمایتی دیگر قوا برای نجات اقشار آسیب‌پذیر از زیر فشار گرانی با کنایه به آنها اظهار می‌کنند «مردم رفع تحریم می‌خواهند نه اعانه». آقای نوبخت اظهار می‌کند امروز مردم به جای اعانه و یارانه، از مدیران خود، انتظار رفع تحریم را طلب می‌کنند. مسئله اینجاست که در این ۷ سال وقتی دولتی‌ها مدعی رفع تحریم بودند، شرایط کنونی را پدید آوردند. در اصل شرایط وخیم کنونی که مردم را محتاج یارانه کرده ماحصل سیاست معطل کردن بیش از ۷ سال اقتصاد کشور برای رفع تحریم‌هاست. مسببان وضع موجود حتی در مقابل اصلاحات بودجه‌ریزی هم مقاومت می‌کنند؛ «بودجه چوب ادب سیاستمداران به‌ویژه سیاستمدارانی است که تنها شعار می‌دهند». و با چنین ادبیاتی خود را مبری از هرگونه اصلاحی دانسته و به مسیر پیموده شده افتخار می‌کنند.


نباید فراموش کرد که نقطه ثقل تمام مشکلات اقتصادی بودجه‌ریزی اشتباه است. بودجه مانند نقشه راه اقتصاد کشور است که باید با قوه عاقله طراحی شود و نه تخیل. فاصله ۹۹ درصدی درآمدهای حاصل از فروش اموال مازاد دولتی و ۸۹ درصدی درآمدهای نفتی نشان از موهومی بودن این بودجه‌ریزی دارد.
 

ایران

نامه ای از حوزه علمیه قم به پاپ فرانسیس

   خبر اول اینکه، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در نامه‌ای خطاب به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان که به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است از پاپ خواسته است، انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و نیز بیانات نفرت‌پراکنانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار آن را محکوم کنند. به گزارش خبرگزاری حوزه، در بخشی از این نامه آمده است: سوای مبانی انسانی و دینی مبنی بر منع توهین به ادیان و مقدسات آنان بدون شک مطابق اسناد حقوق بین‌المللی نیز ممنوعیت توهین به مقدسات از اصل آزادی بیان استثنا شده است و نمی‌توان به بهانه آزادی بیان توهینی را به حضرت محمد صلی‌الله‌ علیه‌ وآله - که شأن مبارکشان از مقدس‌ترین امور برای هر مسلمانی است روا داشت و اقدام به تحریک مذهبی و نفرت‌افکنی دینی کرد. به نوشته علیدوست، انسان امروز بیش از هر زمان خسته و آسیب‌دیده از بداخلاقی‌ها، نفرت‌پراکنی‌ها و افسارگسیختگی - به هر نامی که نامیده شود - است.

طرح جنجالی دیگری در راه است

  خبر دیگر اینکه، نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی هستند که به نظر می‌رسد جنجال‌های تازه‌ای را به‌دنبال داشته باشد. به گزارش ایرنا، جلال رشیدی کوچی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: طرح ‎ممنوعیت خروج مسئولین و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران پس از اتمام مسئولیت از کشور را تا سپری شدن مراحل قانونی، تنظیم کردم و با قید یک فوریت به هیأت رئیسه ارسال کردم. به نوشته نماینده مرودشت، این طرح به دنبال صیانت و حفاظت از بیت‌المال مسلمین و مسئولین و مدیران ارشد نظام است.

ادعای غرضی درباره تعداد فرزندان مسئولان ساکن امریکا

  شنیدیم که، محمد غرضی نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری که البته برای 1400 هم اعلام آمادگی کرده، مدعی شده که 5 هزار نفر از فرزندان مسئولان و مدیران کشور در امریکا زندگی می‌کنند. به گزارش همشهری آنلاین، وی افزوده: ۵ هزار نفر از فرزندان مدیران این ۴۰ سال در امریکا زندگی می‌کنند و ارز زیادی از کشور خارج کرده‌اند و به جای اینکه به کشور خدمت کنند به امریکا خدمت کرده‌اند. انقلاب سر جای خودش است اما مدیریت‌ها اصلاً قابل دفاع نیست. ۵ هزار فرزند مسئولان اصلاح‌طلب و اصولگرا در امریکا زندگی ‌می‌کنند. حساب کنید این تعداد، چقدر ارز از کشور خارج کرده‌اند و چقدر به منافع ملی ضربه زده‌اند. آنها در بالا دعوای زرگری راه می‌اندازند و در پایین رانت‌ها را بین خودشان تقسیم می‌کنند.

روایت نقدعلی از جنایت بزرگ عقیم‌سازی در ایران

  دست آخر اینکه،  یک نماینده مجلس گفت: در تصمیمات کرونایی به نیازهای معنوی توجه نشده است؛ مسجد و معنویت می‌تواند جلوی کرونا را بگیرد.به گزارش ایلنا، محمد تقی نقد علی، نماینده خمینی شهر با اشاره به برگزاری جلسات مجلس در روزهای تعطیلی دوهفته‌ای کشور بیان کرد: تشکر ویژه از ریاست محترم مجلس و هیأت رئیسه محترم دارم که نگذاشتند کسانی در این ایام مجلس را به تعطیلی بکشانند. این عزیزان ایستادگی کردند تا با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی، مجلس را سرپا نگه دارند. او با انتقاد از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره تعطیلات افزود: کسانی که ۲۰ سال در عرصه و مسند مدیریت بهداشتی این کشور تکیه زده‌اند و کسانی که جنایت بزرگ عقیم‌سازی زنان و نسل‌کشی ما را رقم زدند جلوی طب سنتی ایستادگی کردند، خوشبختانه مجلس محترم با طرح جمعیت و تعالی خانواده جلوی این جنایت را می‌گیرد.

خراسان


مجوز عجیب دولت برای پرداخت حقوق های بازنشستگی


در حالی که بر اساس مصوبه 20 فروردین امسال هیئت دولت، حداکثر حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوق های وابسته به دستگاه های اجرایی، هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی (18 میلیون ریال) تعیین شده بود، یک مسئول ارشد اجرایی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به اعضای اقتصادی کابینه اعلام کرده،  این سقف، از مصوبه قبلی حذف شده است.


خطر جدی جعل الکترونیکی و رایانه ای در اسناد دولتی


یک نهاد مسئول در نامه جدید خود خطاب به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی با اشاره به رواج و گسترش استفاده از سامانه های الکترونیکی اداری در بخش های مختلف، متذکر شده جرم جعل و استفاده از سند مجعول، صرفا مختص اسناد و مدارک فیزیکی نبوده و با توجه به سیستماتیک شدن بسیاری از فرایندها، امکان وقوع جعل رایانه ای نیز متصور است که حسب مورد مشمول مجازات های تعیین شده در قوانین مربوط خواهد شد که از جمله این جرایم، امحا یا دستکاری در اسناد دولتی خواهد بود.

آرمان ملی

جلسه متفاوت بهارستانی‌ها

نشست علنی مجلس شورای اسلامی به‌منظور عدم تاخیر در پیگیری مسائل مردمی با ایجاد ارتباط مجازی در سه مکان صحن علنی مجلس، تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه و کمیسیون تلفیق با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در حال برگزاری است.

انتقاد از اقدام جنجالی تهران تایمز

افشین علا، شاعر و نویسنده، با انتشار یادداشتی در صفحه اجتماعی خود به اقدام جنجالی روزنامه تهران‌تایمز که تصویر میرحسین موسوی را در کنار دونالد ترامپ قرار داده، واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد. وی از مدیرمسئول این روزنامه خواست که هر چه سریع‌تر این اشتباه جبران شود.

مرد نمکی ایران در مسیر آلمان

در آخرین شماره مجله باستان‌شناسی آلمان بخشی از نتایج تحقیقات پرفسور توماس اشتولنر و ابوالفضل عالی در مورد مردان نمکی در معدن نمک چهرآباد زنجان منتشر شده است. قرار است نمایشگاهی از مردان نمکی در آلمان برگزار شود. برای اولین‌بار در سال 1372 (1993 میلادی) بقایای انسانی معروف به مرد نمکی، در معدن نمک چهرآباد زنجان کشف شد. در سال 1383 نیز بقایای انسانی دیگری معروف به مرد نمکی شماره دو به صورت تصادفی از این معدن کشف می‌شود. بعد از آن سه مرد نمکی دیگر هم از این معدن به دست آمد و تعداد آنها اکنون به 8 نفر رسیده است.

بازداشت 4 داماد

چهار تازه‌داماد به دلیل بی‌توجهی به مصوبه‌های ستاد کرونا در شهرستان مُه‍ر استان فارس و محدودیت‌هایی بهداشتی بازداشت شدند. فرمانده انتظامی شهرستان مُه‍ر استان فارس گفت: این چهار خانواده به تذکر ماموران ما مبنی بر برگزار نکردن جشن عروسی در محدودیت‌های کرونا توجه نکردند و مراسم جشن ازدواج خود را روزهای جمعه و شنبه برگزار کردند. سرهنگ عظیم‌ا... کرمی افزود: به دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مهر هر چهار داماد که به برپایی مراسم عروسی اقدام کرده بودند بازداشت شدند.

آشتی‌کنان شجاع و بیرانوند

درحالی‌که حدود یک ماه پیش در اقدامی عجیب شجاع خلیل‌زاده و علیرضا بیرانوند همدیگر را در اینستاگرام آنفالو کرده بودند، این‌بار با هم به‌طور تصویری صحبت کردند تا مشخص شود مشکلاتشان برطرف شده است! شجاع و بیرانوند که حالا هر دو بازیکن پرسپولیس نیستند و در لیگ‌های خارجی توپ می‌زنند زمان حضورشان در پرسپولیس از رفقای صمیمی بودند، حالا ترجیح دادند به جای ادامه دادن دلخوری‌ها و آنفالو کردن، همان رفقای سابق برای همدیگر باقی بمانند.

تصویب احساسی یارانه کالاهای اساسی

محمد باقری بنابی، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس: متاسفانه در کشور ما بحث‌های کارشناسی درباره طرح‌ها و حتی لوایح به حد لازم انجام نمی‌شود و جای کار کارشناسی و تحقیقات و پژوهش‌های علمی را گاه هیجانات و احساسات می‌گیرد. طرح‌هایی از قبیل پرداخت یارانه به مردم برای تامین کالای اساسی طرح‌های احساساتی و غیرمنطقی است که با گذر زمان و فروکش کردن هیجانات متوجه می‌شویم چه آسیب‌ها و تبعات منفی برای مردم داشته است.

لغو ابلاغ پذیرش 60 درصدی مسافر

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: هیچ ایرلاینی حق ندارد بیش از 10 درصد نرخ بلیت‌های خود را افزایش دهد و در صورت مشاهده این تخلف، با آنها برخورد می‌شود. تمامی ایرلاین‌ها موظف به رعایت ظرفیت 60 درصدی هستند، هم‌اکنون هیچ مسافر کرونایی که تست pcr او مثبت شده باشد، اجازه اخذ بلیت و حق سوار شدن به ناوگان هوایی کشور را ندارند. با اجرا شدن این طرح به سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم که این ابلاغیه لزوم استفاده از 60 درصد ظرفیت هواپیماها را بردارند، چون این محدودیت‌ها خود باعث کاهش حجم مسافر شده و بسیاری از پروازها با ظرفیت‌های خالی مسافران را جابه‌جا می‌کنند.

شکایت از عملکرد آخوندی

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس از وصول شکایت از نحوه عملکرد وزیر پیشین راه و شهرسازی به این کمیسیون خبر داد. حجت‌الاسلام نصرا... پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، از وصول شکایت از نحوه عملکرد عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی به این کمیسیون خبر داد. وی افزود: شکایت واصل‌شده در ارتباط با عملکرد این وزیر پیشین دولت در حوزه مسکن و راه و به‌طور کل حوزه کاری وزارتخانه است.

پاسخ معنادار رهبر انقلاب

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی به بیان خاطره‌ای از دوران ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای پرداخت. روزنامه «کیهان» به نقل از قرائتی نوشت: حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در زمان ریاست جمهوری به یکی از کشورهای اسلامی رفتند و ما به عنوان همراه در خدمت ایشان بودیم. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به رئیس‌جمهور آنجا فرمودند: بدهی ما را نمی‌دهید؟ او در جواب گفت: قرآن می‌فرماید: «فنظرهْ الی میسرهً؛ به آدم بدهکار مهلت بدهید.»آقا با مزاح فرمودند: تا اینجا را قبول دارم ولی به شرط اینکه قسمت دوم آیه شریفه را نخوانید که اگر بدهکار توانایی پرداخت ندارد به او ببخشید: «ان تصدقوا خیر لکم.»

دفاع بد یک نماینده از مجیدی

دفاع بد یک نماینده مجلس از فرهاد مجیدی باعث شد تا ادعاهایی که در خصوص او مطرح شده بود بیشتر رنگ واقعیت به خود بگیرد. بعد از افشاگری یک نماینده مجلس در خصوص دریافت ارز دولتی توسط فرهاد مجیدی، این موضوع را کاملا رد کرد و عنوان کرد از این نماینده مجلس شکایت خواهد کرد. با این حال محمدمهدی فروردین رئیس کمیسیون ورزش مجلس با اظهارات متناقضی در خصوص این ماجرا کرده است:‌ من با امیرآبادی صحبت کردم و درباره موضوع مطرح شده شخص فرهاد مجیدی مدنظر نیست، نباید اجازه بدهیم با توجه به نفوذی که افراد در جایگاه‌های مختلف دارند بخواهند از رانت استفاده کنند یا امتیازی بگیرند به پاکی مجیدی ایمان داریم.

عمو راستگوی بچه‌ها دار فانی را وداع گفت

حجت‌الاسلام والمسلمی محمدحسن راستگو کارشناس حوزه تعلیم و تربیت که به عنوان عمو راستگوی بچه‌ها شاخته می‌شد درگذشت. این روحانی دوست‌داشتنی سال 1332 هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد. او در سال دوم دبیرستان به حوزه علمیه مشهد وارد و سطح را در مشهد و تتمه سطح و دروس خارج حوزه را در قم گذراند. او مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم، حوزه‌های علمیه و صداوسیمای جمهوری اسلامی بود. (برنامه‌های بازی با کلمات، راز دایره‌ها و ...) راستگو سال‌ها مدیریت مرکز مربی کودکان در حوزه علمیه و همچنین به مدت 35 سال اجرای برنامه‌های متعدد تلویزیونی برای کودکان را برعهده داشت.

انتقام‌گیری با تغییر انتخاب رشته

رئیس پلیس فتا کردستان گفت: مردی جوان ضمن مراجعه به پلیس فتا عنوان داشت با توجه به کسب رتبه‌ مناسب در کنکور سراسری، یکی از رشته‌های مهندسی را انتخاب نمودم، اما در زمان اعلام نتایج، متوجه شدم کلیه اولویت‌های انتخابی من تغییر کرده است و باعث از بین رفتن آینده این‌جانب شده قصد شکایت و پیگیری موضوع رادارم. سرهنگ مهدی دانش‌پور ادامه داد: با بررسی‌های صورت‌گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که متهم با ورود به صفحه انتخاب رشته شاکی تمام اولویت‌های انتخابی وی را به رشته‌های نامناسب تغییر داده است، لذا با اقدامات فنی متهم که خود نیز از شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری بوده و با شاکی اختلافات شخصی داشت، شناسایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • اکبر IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    2 0
    دولت باید تعطیل شود
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    2 0
    هرگاه آمریکا درمقابل جمهوری اسلامی کم میاره ودرحال نا امیدیست اصلاح طلبان ودولت بنفش به کمکش می شتابند وچراغ سبز بهش نشون می دهند
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 0
    مرگ بر امریکا
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 0
    مرگ بر امریکا
  • DE ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    دولت باز رفت توو سبد امریکا تخم کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس