کد خبر 1146858
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

تلفن سانترال یکی از انواع دستگاه‌های تلفن ثابت است که برای استفاده در محیط‌های کاری طراحی و ساخته می‌شود. عملکرد این نوع از تلفن‌ها که به آن، تلفن اداری نیز گفته می‌شود با آنچه که از تلفن‌های خانگی دیده‌ایم متفاوت است.

شرکت‌های سازنده دستگاه‌های تلفن ثابت از جمله پاناسونیک، برای سهولت ارتباطات مخابراتی در ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری، اقدام به عرضه تلفن‌های سانترال نموده‌اند.

اگر کنجکاو هستید که بدانید یک تلفن سانترال چگونه کار می‌کند، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مرکز تلفن سانترال چیست؟

برای اینکه بتوانیم تعریف درستی از یک تلفن سانترال داشته باشیم، باید ابتدا با مرکز تلفن سانترال و دستگاه‌های PBX آشنا شویم:

مجموعه‌های کاری دارای تعداد محدودی از خطوط شهری و کارمندان زیاد هستند. این خط‌های شهری به هیچ عنوان کفاف تمامی افرادی که در یک اداره، سازمان و یا شرکت تجاری مشغول به کار هستند را نمی‌دهند.

از همین رو، مدیران این مجموعه‌ها اقدام به راه‌اندازی یک مرکز تلفن سانترال می‌نمایند. مرکز تلفن سانترال از یک دستگاه مرکزی به نام PBX استفاده می‌کند. این دستگاه که در ایران، با نام باکس سانترال نیز شناخته می‌شود، می‌تواند از خطوط شهری مجموعه، داخلی‌های مورد نیاز تمامی کارمندان را تامین کند.

پس از آنکه خطوط شهری، به داخلی‌ها تبدیل شدند، هر خط داخلی، در اختیار یک کارمند قرار می‌گیرد. اینجاست که نقش و اهمیت تلفن سانترال مشخص می‌شود؛ زیرا شما برای اینکه بتوانید از این خطوط داخلی استفاده کنید، نیازمند یک دستگاه تلفن مخصوص هستید.

این دستگاه تلفن مخصوص، همان تلفن سانترال است.

تلفن سانترال چیست ؟

تلفن سانترال، به نوعی از دستگاه‌های تلفن گفته می‌شود که قابلیت اتصال مستقیم به خطوط آنالوگ مخابرات را ندارد و در عوض، به یکی از خروجی‌های باکس سانترال متصل می‎شود.

این دستگاه‌ها هم از نظر شکل ظاهری هم به جهت عملکرد، تفاوت زیادی با تلفن‌های معمولی یا آنالوگ دارند. همه ما در منزل خود حداقل یک تلفن ثابت داریم که به راحتی آن را با استفاده از سیم مخابرات، به خط شهری آنالوگ وصل می‌کنیم و شروع به شماره گرفتن و مکالمه می‌کنیم.

اما تلفن سانترال، به هیچ عنوان نمی‌تواند به خطوط مخابرات وصل شود، بنابراین نمی‌توانید از آن در منازل استفاده کنید. علاوه بر این، دکمه‌ها و قابلیت‌هایی برای تلفن‌های اداری در نظر گرفته شده‌اند ( هولد کردن، ترانسفر تماس، پیج کردن، کلیدهای شماره گیر سریع و ...) که اثری از آن‌ها بر روی تلفن‌های معمولی مشاهده نمی‌کنیم.

تلفن‌ها و به طور کلی کلیه تجهیزات مرکز تلفن سانترال را در ایران با نام پاناسونیک می‌شناسند. دلیل این امر نیز کاملا مشخص است:

شرکت پاناسونیک در طی سالیانی که در بازارهای کشورمان حضور داشته است، همواره به کیفیت و ماندگاری محصولاتش (به ویژه در زمینه تجهیزات مخابراتی و اداری) مشهور بوده است.

تلفن سانترال چگونه کار می‌کند؟

زمانی که یک مرکز تلفن راه‌اندازی شد، نوبت به خریداری و نصب دستگاه‌های تلفن سانترال است. این تلفن‌ها( بسته به مدلشان یا از طریق سیم و یا با استفاده از کابل شبکه) به یکی از خروجی‌های تلفن سانترال وصل می‌شوند.

دستگاه‌های سانترال سخت افزاری پاناسونیک دارای سه نوع خروجی مختلف هستند:

· خروجی آنالوگ

· خروجی هایبرید

· خروجی آنالوگ

بر همین اساس، در حال حاضر سه نوع تلفن سانترال نیز تحت عنوان تلفن‌های سانترال آنالوگ، دیجیتال و هایبرید در بازار موجود بوده و می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

تلفن سانترال دیجیتال: این تلفن‌ها با استفاده از یک رشته سیم (برای انتقال داده‌ها) به خروجی دیجیتال دستگاه سانترال (این خروجی تنها بر روی دستگاه‌های سانترال پرظرفیت پاناسونیک موجود است) وصل می‌شوند.

تلفن سانترال هایبرید:  این نوع از دستگاه‌های تلفن اداری، از طریق دو رشته سیم (یکی برای صدا و دیگری مخصوص داده) به خروجی هایبرید دستگاه سانترال وصل می‌شود.

تلفن سانترال آنالوگ: اگر دستگاه سانترال شما دارای خروجی آنالوگ باشد ( این خروجی تنها بر روی دستگاه‌های سانترال کم ظرفیت پاناسونیک قرار دارد) می‌توانید از تلفن‌های معمولی و آنالوگ نیز در محیط کار خود استفاده کنید.

همانطور که در سایت ایده آل گستر گفته شده : "شاید بتوانیم با قاطعیت بگوییم که تلفن های اداری پاناسونیک انتخاب اول بسیاری از کاربران این دستگاه‌ها محسوب می‌شوند. دلیل این امر نیز کیفیت بالا، قیمت مناسب و صد البته امکانات ویژه و منحصر به فرد این تلفن‌ها است. یکی از مهم‌ترین امکاناتی که یک تلفن سانترال پاناسونیک در اختیار کاربران قرار می‌دهد، دسترسی مستقیم به خطوط شهری است. با استفاده از این تلفن‌ها، می‌توانید بدون وارد کردن کد، به خطوط تلفن شهری مجموعه، دسترسی داشته باشید. دکمه‌های شماره گیر سریع، یکی دیگر از قابلیت‌ها و امکانات ویژه تلفن سانترال پاناسونیک محسوب می‌شود. این دکمه‌ها در سمت راست از بدنه دستگاه تلفن قرار گرفته‌اند و کارمندان می‌توانند شماره‌های مهم و پرتکرار خود را بر روی آنان ذخیره کنند."

تلفن‌های تحت شبکه : نوع جدید از تلفن‌های سانترال

در سالیان اخیر، نوع جدیدی از تلفن‌های سانترال وارد بازار شده‌ است که به تلفن‌های تحت شبکه معروف شده‌اند. این تلفن‌ها در کنار سانترال‌های نرم افزاری یا IPPBX کار می‌کنند.

ساختار این تلفن‌ها کاملا با تلفن‌های سانترال معمولی متفاوت است. یک IP Phone با استفاده از کابل‌های شبکه و آی پی، به دستگاه مرکزی متصل می‌شود و صدا را تحت پروتکل ویپ (VOIP) منتقل می‌کند.

به نظر می‌رسد به زودی سانترال‌های نرم افزاری و در کنار آن‌ها، تلفن‌های سانترال تحت شبکه، به انتخاب اول صاحبان کسب و کار و مدیران تبدیل شوند.

تلفن سانترال را از کجا بخریم ؟

یکی از دغدغه‌های همیشگی مشتریان محصولات مخابراتی، خرید تجهیزات اورجینال و باکیفیت است. قبل از هرچیز، توصیه می‌کنیم، کلیه وسایل مخابراتی مورد نیاز خود را تنها از نمایندگی‌های معتبر و مجاز خریداری کنید.

با توجه به افزایش کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت در بازارهای داخلی و خارجی، تنها با خرید از نمایندگی‌های معتبر است که می‌توانید از اورجینال بودن محصولات خریداری شده، اطمینان حاصل کنید.

اگر به تازگی تصمیم به خرید تلفن‌های سانترال برای مجموعه کاری خود گرفته‌اید، ما به شما شرکت ایده آل گستر را پیشنهاد می‌کنیم.

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز ذکر کردیم، تجهیزات مخابراتی را در ایران، با نام و برند پاناسونیک می‌شناسند. شرکت ایده آل گستر با نزدیک به دو دهه سابقه به عنوان نمایندگی مجاز محصولات مخابراتی پاناسونیک، همان‌جایی است که باید برای خرید تلفن‌های سانترل به آن مراجعه کنید.

منبع : تلفن سانترال ایده آل گستر (https://www.idehal.org/products/category-pbx-phone)


** این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس