فرمانده نیروی دریایی سپاه سردار تنگسیری

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تهدید را با تهدید و امنیت را با امنیت جواب می‌دهیم و برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست که به کشتی‌ها باری، نفتکش و حتی ماهیگیری ما تعرض شود.

به گزارش مشرق، «۸۵ تا ۹۰ درصد تجارت خارجی ایران از طریق دریا انجام می‌شود» این گزاره‌ای است که تیر ماه امسال معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد اما این حجم تجارت دریایی به همین سادگی نیست و الزاماتی دارد که یکی از آنها امنیت است.

امنیت دریا هم موضوعی نیست که بشود به راحتی از کنار آن گذشت؛ امنیتی که در دوران دفاع مقدس طعم تلخ ضعف آن را چشییدیم به طوری که به حدود ۵۴۰ کشتی و ناو ما حمله موفق و ناموفق صورت گرفت، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، کشتی‌بان را سیاست دگر آمده است و با راهبر «دستِ دراز در دریا» نه تنها ضمن تضمین امنیت دریایی و ایجاد موازنه بلکه به حد قدرت بازدارندگی رسیده‌ایم.

این پیشرفت و قدرت دریایی ممکن نبود مگر در سایۀ توکل به قدرت لایزال الهی و رهبری حیکمانه ناخدای با خدای انقلاب. ایشان ۱۵ مهر ۱۳۹۴ در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه و خانواده‌های آنان فرمودند: «امنیّت دریا برای کشورهایی که سواحل دریایی دارند از جهاتی مهم‌تر است؛ چون دریا یک وسیله‌ ارتباطی عمومی بین‌المللی است. حضور قدرتها، حضور ملّتها در دریا یک حادثه‌ استثنائی محسوب نمی‌شود، یک امر رایج و دایری است. اگر کشوری که همسایه‌ دریا است و ساحل دریایی دارد، نتواند دریا را در مجاورت خود امنیّت ببخشد، در واقع ارکان امنیّت داخلی خود را نتوانسته است بسازد».

عصر یک روز پاییزی که پایتخت شاهد بارش باران نسبتاً شدیدی بود و طبق همیشه در نبود مدیریت منسجم شهری، ترافیک بر  خیابان‌های کرونازده سایه انداخته بود، مهمان دریادار علیرضا تنگسیری شدیم.  دریادلانه چندین بار تکرار کرد تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهیم؛ از به کاربردن اصطلاح «ابوموسی» پرهیز داشت و تاکید می‌کرد «بوموسی» جزیره‌ای ایرانی است و ایرانی خواهد ماند. از خیز ندسا برای الحاق شناورهای فراساحلی خبر داد و به پشت پرده قاچاق سوخت، کالا و ... اشاره کرد.

متن گفت‌وگوی مشروح با فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را می‌خوانیم:

نیروی دریایی؛ نیروی راهبردی جمهوری اسلامی ایران/ نیروی دریایی قانوناً می‌تواند تا مرز ۱۲ مایلی هر کشوری دریانوردی کند

* بدواً تشکر می‌کنم که وقت‌تان را در اختیار ما قرار دادید. سؤالم را از اظهارات دو روز قبل حضرت‌عالی در آئین الحاق «ناو اقیانوس پیمای‌شهید رودکی» به نیروی دریایی سپاه وام بگیرم که از گزارۀ با مسمای «سیادت دریایی» استفاده کردید، مایلم دربارۀ این مفهوم، مشخصات و مختصات آن بفرمایید و اینکه چه مؤلفه‌هایی باعث می‌شود که سیادت دریایی داشته باشیم؟

دریادار تنگسیری: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. ابتدا به مجموعه رسانه‌ای خداقوت عرض می‌کنم و اعتقادم بر این است و همیشه هم می‌گویم که امروز در جنگ نرم صدای شما بُرّنده‌تر از صدای هر رزمنده‌ای در جنگ سخت است و همین میکروفون، دوربین و قلم‌های شما خیلی کارها را می‌تواند انجام دهد. اما در ارتباط با سؤالی که فرمودید، همانطور که مستحضر هستید، حضرت آقا در سال ۹۰ وقتی تشریف آوردند در بندرعباس، در گردهمایی که نیروی دریایی ارتش و سپاه در بندرعباس بود فرمودند که نیروی دریایی، یک نیروی راهبردی است، این خیلی معنا دارد؛ برای اینکه هر نیروی[داخلی] دیگری نیاز دارد که از کشورهای دیگر عبور کند، نیروی زمینی باید از مرزهای زمینی عبور کند که این یک مانع است و نمی‌تواند، هوایی هم به همین شکل است و برای سوخت باید اجازه بگیرد، لذا محدودیت دارد، اما تنها نیرویی که راهبردی است و هیچ محدودیتی ندارد و از همین خلیج فارس می‌تواند تمام دنیا را دور بزند، نیروی دریایی است که قانوناً می‌تواند تا مرز ۱۲ مایلی هر کشوری دریانوردی کند که این نشان از اهمیت موضوع و اهمیت نیروهای دریایی است.

ضرورت عمق‌بخشی بیشتر به دریانوردی

* و این نشئت گرفته از همان سیادت دریایی است

دریادار تنگسیری: ما در نیروی دریایی واژه‌ای به نام سیادت دریایی داریم؛ بدین معنی که هر کشوری که قادر باشد عمق بیشتری به دریانوردی خودش بدهد صاحب دریاها خواهد بود و این سیادت و حضور باعث می‌شود صاحب آن شود، هر چیزی که به حضورتان در دریاها عمق بدهد نشاندهنده این است که کشور شما عمق بیشتری در بحث دریانوردی دارد لذا اعتقادمان بر این است اگر بخواهیم در اقیانوس هند و یا هر دریای دیگری حضور پیدا کنیم هر روز باید سیادت و عمق دریانوردی‌مان را بیشتر کنیم.

ایرانی‌ها دارای یک فرهنگ عظیم دریانوردی هستند

ایرانی‌ها دارای سابقه قدیمی و عمیقی در بحث دریاها هستند، ما در گذشته تا زنگبار تا دارالسلام(تانزانیا)، تا جنوب آفریقا و از این سمت تا شرق دور را با همین قایق‌های بادبانی می‌رفتیم؛ در واقع ایرانی‌ها دارای یک فرهنگ عظیم دریانوردی هستند.

نامه‌ معاویه به عمربن خطاب درباره مهارت دریانوردی ایرانیان

یک نامه‌ای را معاویه به عمربن خطاب می‌نویسد و در آن مطرح می‌کند که ایرانی‌ها دریانوردان قهاری هستند و موفق شدند برای کشتی‌های‌شان سکان درست کنند، این نشان می‌دهد که ما دریانورد بودیم و دریانوردی‌مان عظیم است، اما متاسفانه در زمان طاغوت به خلیج فارس محدود شدیم و مدام می‌گفتند شما ژاندارم هستید، شوروی آن زمان به بعضی از کشورها از جمله عراق، سوریه و لیبی اسکات داده بود؛ این در حالی بود که ما حتی موشک بالستیک هم نداشتیم و بالاترین برد موشکی که در دریا داشتیم مربوط به موشک کروز با برد ۴۵ کیلومتر بود.

سیادت دریایی با بُرد بالای موشک‌ها

در انتهای عمر طاغوت هم موشک‌ها در دو بخش سطح به هوا و سطح به سطح محدود بود، اما از آن جایی که انقلاب شد و مستشاران آمریکایی نیامده بودند نمی‌دانستیم که این موشک‌ها سطح به سطح است یا سطح به هوا. اما امروز در مجموعه نیروهای مسلح به تبع نیروی دریایی ارتش و سپاه، موشک‌های با برد بسیار بالا داریم که سیادت دریایی را رقم می‌زند، شناورهایی که هرچه بزرگتر باشد و شما بتوانید در عمق حاضر بشوید، سیادت دریایی را رقم می‌زند. شما اگر رفتید به تنگه‌ها و اقیانوس‌ها، یعنی مرز کشور را وسیع کردید، اگر می‌خواهید از خودتان دفاع کنید، اگر دستتان به بدنتان چسبیده باشد، نمی‌توانید کاری کنید، اما اگر این دست در فاصله بیشتری از بدن‌تان از شما دفاع کند، کمتر خسارت می‌بینید و این همان استراتژی یا راهبرد دستِ دراز در حوزه دریا است.

خیانت رژیم طاغوت به راهبرد دست دراز در دریا

حالا که بحث رژیم طاغوت شد مایلم درباره بحرین هم بپرسم.اگر خیانت رژیم طاغوت نبود و بحرین از ما جدا نمی‌شد، به لحاظ همین استراتژی دستِ دراز در دریا ما چقدر پیشرفت می‌کردیم؟

دریادار تنگسیری: خلیج فارس به هفت زبان پسوند فارس را همراه خود دارد، در زبان ژاپنی پروشا وان و در زبان عربی بحرالفارس و ... نامیده می‌شود، چرا می‌گویند خلیج فارس، چون ساحلِ آن سمت هم دست ما بوده، ما در واقع ۱۳۷۵ کیلومتر مرز ساحلی در خیلج فارس داشتیم که از تنگه هرمز شروع می‌شد و تا دهانه اروند پیش می‌رفت، در این سمت ایران است و آن سمت ۹ کشور روبروی ما قرار دارد. بحرین تا سال ۵۵ برای ما بود، اما متاسفانه گفتند «هیچ نفتی ندارد» و به بهانه‌های این چنینی این را دادند و به ازای آن جزایری که مربوط به ما و در عمق ما بود به ما دادند و بعد انگلیسی‌ها آمدند استخوان لای زخم گذاشتند به شکلی که الان هم ما با آن درگیر هستیم.

کویت خیمه‌گاه نادر بود

* اگر بحرین بود، به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک اهمیت خود را بیشتر نشان می‌داد؟

دریادار تنگسیری: بله، اما ما چشم طمع به خاکی نداریم، کشور ما یک کشور غنی است، دریا داریم و ذوالبحر هستیم، کوه، جنگل، دشت و کویر داریم و زیبایی‌های کشور ما خیلی زیاد است و نیازی به این موضوعات نداریم، اما ببینید کویت به معنای کوت یعنی خیمه گاه نادر است، ما آن سوی ساحل بودیم و فراتر از این حضور داشتیم، اما دنبال این چیزها نیستیم، ملاحظه بفرمایید که در زمان طاغوت ما وزارت جنگ داشتیم، اما پس از انقلاب آن را تبدیل به وزارت دفاع کردیم. به هیچ کشوری تعرض نکردیم و نه چشم داشتی داشتیم، اگر می‌بینید به کشوری هم کمک می‌کنیم به دلیل این است که مسلمانیم و نمی‌توانیم نظاره‌گر باشیم، باید جواب خدا را بدهیم.

 ادعای دیگران در مورد مالکیت جزایر سه‌گانه بی معنی است

* وقتی صحبت از دریا آن هم خلیج همیشه فارس می‌شود، ناخودآگاه جزایر سه‌گانه به ذهن متبادر می‌شود مایلم درباره این جزایر کاملاً ایرانی هم بفرمایید

دریادار تنگسیری: در خلیج فارس ۱۵ جزیره داریم، شما وقتی از تنگه هرمز وارد می‌شوید اولین جزیره لارک و بعد از آن هرمز، قشم، هنگام، تنب بزرگ، تنب کوچک، بوموسی و فاروران، سیری، هندورابی، کیش و لاوان است.  چهارده جزیره در استان هرمزگان، سه جزیره در استان بوشهر ( خارک، خارکو و فارسی) و دو جزیره در استان خوزستان ( دارا و بنه) است که سد دفاعی بوموسی را تشکیل می‌دهند، سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی جزایر ایرانی بودند و خواهند بود و هیچ ایرانی به خودش این اجازه را نمی‌دهد که یک تکه از آن جدا شود ضمن اینکه حضرت آقا نیز بر این جزایر تاکید دارند که این‌ها ایرانی هستند و ایرانی خواهند بود و این یک ادعا بیمعنی است که دیگران در مورد مالکیت این جزایر مطرح می‌کنند.

* درباره ساکنان جزایر هم بفرمایید

دریادار تنگسیری: در سه جزیره‌ای که داریم، یک جزیره مهمانان عرب‌نشین ما هستند که این‌ها عرب‌های ایرانی بودند.

ناگفته‌های ناو ایرانی رودکی

* برگردیم به الحاق ناو رودکی؛ این ناو برای حضور در مناطق دور دست طراحی شده است، این طراحی چه تأثیری بر قدرت نیروی دریایی سپاه دارد؟ البته شما به بخشی از این تاثیرگذاری در تبیین استراتژی دستِ دراز اشاره کردید

ناو شهید رودکی نیز یک ناو ۱۵۰ متری و یک ناو با تناژ ۱۲۰۰۰ تن است

دریادار تنگسیری: همانطور که گفته شد، هر قدر که ناو و شناورتان بزرگ‌تر باشد سیادت‌تان بیشتر است یعنی از ساحل بیشتر فاصله دارد و هر قدر بیشتر فاصله بگیرید، حضورتان در دریاها بیشتر خواهد بود، اگر ما در دریاها حضور نداشته باشیم، دشمن حضور پیدا خواهد کرد، اما هم اکنون ناوهای بزرگ دریایی ارتش ما در دریای عربی و اقیانوس هند حضور دارند. ناو شهید رودکی نیز یک ناو ۱۵۰ متری و یک ناو با تناژ ۱۲۰۰۰ تن است.

* رزمی است؟

دریادار تنگسیری: بله، سلاح‌های مختلفی روی این ناو تعبیه شده که از جمله آن می‌توان به موشک‌های هوایی، سطحی، هواپیماهای پهپاد، موشک‌های دقیق زن، سلاح‌های پوششی که روی این سلاح‌ها مستقر هستند و زوایای مختلف را پوشش می‌دهند و تجهیزات الکترونیکی اشاره کرد.

این ناو یک ناو چند منظوره کاملا عملیاتی است که همانند ناوهای دیگری که در اقیانوس‌ها حضور دارند برای دفاع از خود سلاح دارد و به دریا اعزام شده، اما پیام آن صلح و دوستی است، ما همیشه به عنوان یک کشور مسلمان و به عنوان جمهوری اسلامی ایران همیشه پیام‌مان صلح و دوستی بوده و هر کجا که وارد شدیم دوستی را رقم زدیم. شهید رودکی یکی از فرماندهان خوش‌فکر نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که کارهای بسیار بزرگی را انجام داد و ان‌شاءالله این ناو نیز با نام این شهید اقیانوس‌ها را در خواهد نوردید، البته یک شناور دیگر نیز در کنار آن قرار دارد.

* چه شناوری؟

دریادار تنگسیری: شناور شهید سیاوشی است که این شناور نیز یک اقیانوس پیماست و یکدیگر را پوشش می‌دهند.

* ناو رودکی میزبان بالگردها و بال ثابت‌ها خواهد بود؟

دریادار تنگسیری: بال ثابت، پهباد، بالگرد، قایق‌های تندرو، موشک‌های سطحی، هوایی، ضد زره.

* پس مجموعه‌ای از تسلیحات روی آن سوار است

دریادار تنگسیری: منظومه‌ای از سلاح‌های مختلف که بتوانند در هر رزمی دفاع کند.

تهدید را با تهدید جواب می‌دهیم

* در همان مراسم الحاق ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی فرمودید مورد قبول نیست که کشتی‌های تجاری و نفت کش‌های ما مورد آزار و تهدید قرار گیرند، هشدار دادید و قبلا هم جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که بر نمی‌تابد کسی بخواهد در دریا دست درازی کند، درباره اقدامات مقابله‌ای نیروی دریایی سپاه و کیفیت آن با الحاق ناو شهید رودکی بفرمایید

اگر بگویم آمریکا بزرگ است شرک است، نباید از هیچ چیز دیگری ترس و واهمه داشته باشیم

دریادار تنگسیری: در آن مراسم عرض کردم ما امنیت را با امنیت و تهدید را با تهدید جواب می‌دهیم، ما ایرانی هستیم و برنمی تابیم که کسی ما را تهدید کند. وقتی لا اله الا الله می‌گوییم یعنی هیچ کس بالاتر از خدا نیست و وقتی الله اکبر می‌گوییم یعنی خدا بزرگ است، بنابراین اگر بگویم آمریکا بزرگ است شرک است، نباید از هیچ چیز دیگری ترس و واهمه داشته باشیم.

قابل قبول نیست که کشتی‌ها باری، نفتکش و حتی  کشتی‌های ماهیگیری ما مورد تعرض قرار گیرند

مرگ ما مشخص است و دست خدا و نه دست غیر از او. آن‌ها هم بنده‌ای هستند که در یک جایگاه استکباری نشسته‌اند ضمن اینکه خدا هم به ما اجازه نمی‌دهد در مقابل مستکبر خاضع باشیم، لذا تهدید را با تهدید و امنیت را با امنیت جواب می‌دهیم و برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست که کشتی‌ها باری، نفتکش و حتی  کشتی‌های ماهیگیری ما مورد تعرض قرار گیرند.

از کشتی‌های ماهگیری و صنعتی در فراتر از مرزهای آبی دفاع می‌کنیم

* حتی دورتر از مرزهای آبی خودمان؟

دریادار تنگسیری: بلی به عنوان مثال کشتی‌های ماهیگیری ما در آب‌های آزاد هم ماهیگیری می‌کنند و کشتی‌های صید صنعتی ما در این آب‌ها حضور دارند.

* یعنی فراتر از مرزهای آبی خودمان از آن دفاع می‌کنیم؟

دریادار تنگسیری: بلی ما باید این کار ار انجام دهیم، اگر بخواهیم خودمان را محدود به مرزهای آبی‌مان کنیم احساس می‌کنیم که در دیگی شنا می‌کنیم، ما باید حتما به اندازه بزرگی ملت مان، بزرگ باشیم.

خیال نکنید بارها به راحتی وارد کشور می‌شود

* و این یعنی نتیجه استراتژی دستِ دراز، تأمین معیشیت مردم است

دریادار تنگسیری: بلی هم اکنون در دریاها و اقیانوس‌ها ماهی‌هایی هستند که می‌توانند به اقتصاد ما کمک کنند، کشتی‌های ما مسیری را می‌روند و باری را می‌آوردند و گاها مزاحمت‌هایی برای آن‌هاایجاد می‌شود که نباید این اتفاق بیافتد و ما دفاع می‌کنیم.

پیام حضور ما در دریا این است که این مسیر برای همه است و معنی ندارد که این حضور برای کشور ما مخاطره آمیز باشد. شما وقتی می‌بینید یک باری در بندر شهید رجایی، بندر امام یا بندر بوشهر پیاده می‌شود نباید خیال کنید این بار به راحتی وارد کشور شده است چرا که اگر از آن حراست نشود مخاطرات زیادی آن را تهدید می‌کند. مثلا ...

* همین روغنی که اخیرا آزاد شد

هرکسی که قائل به امنیت ما باشد، از او حمایت می‌کنیم، اما اگر بخواهد تهدید کند زیر بار تهدید نخواهیم رفت

دریادار تنگسیری: بله همین مواد اولیه روغن، آن‌ها می‌توانند جلوی کشتی شما را بگیرند و در فواصل دور تهدید و محاصره کنند، اما وقتی در محل حاضر باشید، دیگر قادر به این کار نیستند و وقتی نیروی‌های ما در کنار کشتی‌ها و نفت کش‌ها قرار می‌گیرند، مسیر باز خواهد بود؛ لذا من گفتم اگر امنیت وجود دارد باید برای همه باشد، ما جواب امنیت را با امنیت می‌دهیم و هرکسی که قائل به امنیت ما باشد، از او حمایت می‌کنیم، اما اگر بخواهد تهدید کند زیر بار تهدید نخواهیم رفت.

تأمین امنیت نفت‌کش‌ها، کشتی‌های صیادی و تجاری در مسیرهای خطرناک

* آیا تأمین امنیت نفت‌کش‌ها، کشتی‌های صیادی و تجاری از مبدا تا مقصد است یا تنها مسیری را همراهی می‌کنید؟

دریادار تنگسیری: این تأمین امنیت در مسیرهای خطرناک است، یک مسیر، مسیر دزدان دریایی و یک مسیر، مسیر دزدان دریایی سازمان یافته است که از جایی حمایت می‌شوند، دزدان دریایی آن‌هایی نیستند که پابرهنه بیایند و دزدی بکنند، این‌ها که دزد نیستند. مقصود ما آن کشوری است که حمایت می‌کند و خودش رایزنی دریایی انجام می‌دهد برای مثال کشتی ما را در جبل‌الطارق گرفتند که این یک رایزنی دریایی است.

* در چنین مواقعی ما تا مقصد نفت‌کش‌هایمان را همراهی نمی‌کنیم؟

هر کجا بدانیم خطر وجود داشته باشد، هم ما و هم نیروی دریایی ارتش می‌رویم

دریادار تنگسیری: چرا، هر کجا بدانیم خطر وجود داشته باشد، هم ما و هم نیروی دریایی ارتش می‌رویم و همانطور که در خلیج فارس و دریای عمان با برادران نیروی دریایی ارتش امنیت را برقرار کردیم در آب‌های آزاد نیز در کنار یکدیگر حضور خواهیم داشت، چرا که دریاها و اقیانوس‌ها وسیع هستند و یک دست صدا ندارد.

تأمین امنیت از مبدأ تا مقصد 

* پس تأمین امنیت کشتی‌ها و نفتکش‌های از مبدا تا مقصد - در آب‌های آزاد - است؟

دریادار تنگسیری: در مرحله اول ما مسیرهایی را می‌رویم که مخاطره آمیز است، مثلا دشمن و دزدان دریایی وجود دارد و ما باید مسیر را پاکسازی کنیم، اما اگر نیاز بود مسیر را تا انتها برویم، کشتی‌هایمان را اسکورت می‌کنیم.

* مثلاً نفتکش‌هایی را که به ونزوئلا می‌روند تا انتها همراهی می‌کنیم؟

دریادار تنگسیری: اگر نیاز به این موضوع باشد.

* در همین قضیه نفتکش‌ها رفتید؟

دریادار تنگسیری: نیروهای ما روی بیش از ۳۲ شناور هستند، همین کشتی‌هایی که به ونزوئلا رفتند نیروهای ما و نیروهای ارتش حضور داشتند، اما در یک مسیری دیگر ما نمی‌توانیم کشتی‌ها را همراهی (escort) کنیم و این مسیر، مسیری است که آب‌های سرزمینی و آب‌های داخلی یک کشور دیگر محسوب می‌شود؛ به طور نمونه ما نمی‌توانیم در کانال سوئز کشتی‌هایمان را همراهی کنیم چراکه این کانال متعلق به کشور مصر است و در اینجا دیگر پرچم کشور ما زده می‌شود و کشتی‌هایمان عبور می‌کنند. اما در آب‌های آزاد حق و حقوق ما این است که کشتی‌هایمان را اسکورت کنیم، چه آن‌هایی که بار می‌آوردند و چه آن‌هایی که بار می‌برند.

* پس تأمین امنیت کشی‌ها و نفتکش‌ها از مبدأ تا مقصد یعنی در آب‌های آزاد، و اتفاقاً دزدی‌ها و تهدیدها هم در آب‌های آزاد می‌افتد والا قضیه‌ای مثل دزدی کشتی ایرانی در جبل‌الطاق در آب‌های سرزمینی یک کشور دیگری بوده که قاعدتاً نباید صورت می‌گرفت اما چون اراده‌ای نداشت این اتفاق افتاد.

دریادار تنگسیری: بله همین‌طور است.

بُرد پهپادهای رزمی، شناسایی و تهاجمی ما فراتر از هزار کیلومتر است

* قاعدتاً مؤلفه‌های راهبرد دستِ دراز که باعث سیادت دریایی ما شده است صرفاً محدود به شناورها نیست و پهپادها و قایق‌های تندرو هم مطرح هستند. دربارۀ تأثیر ظرفیت این پهپادها و قایق‌های تندرو هم بفرمایید

دریادار تنگسیری: حدود دو ماه قبل ۱۸۸ فروند پهپاد و بالگرد به نیروی دریایی سپاه الحاق شد که بخشی از آن را وزارت «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» و بخشی را هم شرکت‌های دانش‌بنیان و بخشی را هم خود نیروی دریایی سپاه در حدی که مجوز دارد؛ می‌سازد. پهپادهای ما رزمی و شناسایی و تهاجمی با بُردهای مختلف و فراتر از هزار کیلومتر هستند؛ به اصطلاح دست شم را بلند می‌کند.

پهپاد ویتول(VTOL)؛ عمود پرواز و کروز پرواز است

پهپاد ویتول(VTOL)؛ عمود پرواز و کروز پرواز است؛ ساختار ترکیبی با برخورداری از موتور الکترونیک و بنزینی از پهپادهای جدید ماست این تولیدات دفاعی زمانی به دست جوانان متخصص ما ساخته شد که در تحریم بودیم.

جا دارد این نکته را عرض کنم که مقام معظم رهبری اعتقاد واقعی به جوانان دارند؛ فعالان عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان‌های ما همه جوان هستند؛ متخصص جوان کارهایی می‌کنند که خبرش را در آینده خواهید شنید. مقام معظم رهبری برای دو گروه خیلی وقت می‌گذارند؛ یکی خانواده شهدا و دیگری جوانان هستند؛ گاهٱ تا سه ساعت پای حرف جوانان می‌نشینند. 

عملیات‌های دریایی ما ترکیبی است

* سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه مهر ماه سال گذشته در ششمین همایش قایق‌های تندرو از «ترکیب عملیاتی میان پهپاد و قایق‌های تندرو» سخن گفت. این نوع عملیات ترکیبی پهپاد و قایق تندرو حتماً برای دشمنن گزنده خواهد بود

دریادار تنگسیری: ما یک نوع عملیات انجام نمی‌دهیم بلکه ترکیبی از سلاح و تجهیزات را در یک مجموعه به کار می‌گیریم؛ بخشی از آن را در رزمایش‌ها نشان می‌دهیم؛ تحریم برای ما یک نعمت بود و  روی پای خودمان ایستادیم.

سرعت قایق‌های تندرو ایران ۹۴ نات است

* سرعت در دریا یکی از مؤلفه‌های همان سیادت دریایی است. قایق‌های تندر جمهوری اسلامی ایران هم پرسرعت‌ترین قایق‌ها در عرصه دریا هستند. تا جایی که اطلاع دارم سرعت قایق‌های تندرو ما ۹۰ نات است...

دریادار تنگسیری:  ۹۴ نات

ایجاد موازنه با سرعت قایق‌های تندرو

* بسیار عالی؛ حالا سؤالم مشخصاً این است که این سرعت چقدر در ایجاد موازنۀ دریایی مؤثر است؟ به هر صورت یک طرف ناوهای دشمنان همچون ناوهای رژیم تروریست‌پرور آمریکاست

دریادار تنگسیری: قطعاً این سرعت در ایجاد موازنه مؤثر است.کشورها نتوانستند سرعت قایق‌های‌شان را زیاد کنند؛ ایران در بحث قایق‌های تندرو سابقه ۴۰ ساله دارد و ما در زمان محاصره آبادان با همین قایق‌های تندرو شروع کردیم و امروز به اینجا رسیدیم و توقف نخواهیم کرد؛ شناور شهید ناظری را با ۵۵ متر طول ساختیم؛ با تجربیات و مرارت‌های زیاد به این موفقیت‌ها رسیدیم. یکی از مؤلفه‌های موفقیت در دریا، سرعت و دیگر مؤلفه خطوط پنهان از رادارهاست؛ موشک‌های سوار بر این‌ها سویمن مؤلفه است و چهارمین مؤلفه نیز حضور متخصصین با شجاعت و با انگیزه ماست که این مؤلفه‌های قدرت را در مقابل دشمن ترسیم کرده است.

تهدید را با تهدید جواب می‌دهیم

* بخاطر همین مؤلفه‌ها و سرعت زیاد است که از قایق‌های تندرو ما به عنوان «زنبوهای سرخ» یاد می‌شود؛ مایل هستم درباره گزندگی این زنبورها دربارۀ دشمنان این مرز و بوم مشخصاً رژیم آمریکا بفرمایید

دریادار تنگسیری: همین را عرض کنم که ما تهدید را باتهدید جواب می‌دهیم؛ ما تا سر حد جان ایستادیم و نمی‌ترسیم؛ خداوند در سوره انفال در قرآن می‌فرماید؛ هیچگاه به دشمن پشت نکنید؛ زیرا با یک مرگ ذلیلانه می‌میرید؛ کسانی سرافرازند که در مقابل غیر خدا سربلند ایستاده باشند.

کشورهایی پشت قاچاق سوخت، کالا و موادمخدر هستند

* یکی از وجوه نقش‌آفرینی نیروی دریایی سپاه مقابله با قاچاق از جمله سوخت با همکاری قوه قضائیه است. روز گذشته نیز یک محموله توقیف شد. وضعیت مبارزه با قاچاق که خسارات زیادی به مردم و اقتصاد ما می‌زند، چگونه است؟

دریادار تنگسیری: دشمنان در این حوزه ضربات زیادی به مردم ما زدند؛ در بحث قاچاق سوخت و مواد مخدر و کالا کسانی پشت این قضایا هستند و کشورهایی در این رابطه مسؤلیت دارند. ۲۳ کشتی را که مخزن هستند در بازه‌های زمانی مختلف با هماهنگی و حکم دستگاه قضا گرفتیم؛ با خورده‌پاها - به اصطلاح ته لنجی‌ها - کاری نداریم؛ با آن‌هایی که زیر چتر حمایت دشمن قرار دارند برخورد می‌کنیم. سوخت قاچاق را در داخل این مخازن می‌ریختند. با پهپادها این‌ها را رصد کردیم و الان ۲۵ شناور متخلف و ۲۷ لنج بزرگ را در بحث قاچاق سوخت با حکم قضایی دستگیر کردیم.

تلاش برای برای خالی کردن سواحل ایران از ماهی

* ظاهراً تلاش‌ها برای ضربه‌زدن به ایران صرفاً به قاچاق محدود نمی‌شود

دریادار تنگسیری: بله در خلیج فارس موجوداتی هستند که خوراک ماهی‌های بزرگ هستند؛ با تورهای اسراییلی توسط قاچاقچیان به عنوان مزدوران دشمن برای خالی کردن سواحل ایران از ماهی این موجودات را صید می‌کردند؛ تنها با این هدف که به ایران ضربه بزنند و هدف خشکاندن ریشه ماهی در سواحل ما بوده است و با این‌ها برخورد کردیم؛ مرجان‌های کف آب وقتی کنده می‌شوند سرعت آب زیاد می‌شود و این‌ها با تورهای اسراییلی این مرجان‌ها را از بین می‌برند تا چنین مشکلی برای ایران پیش بیاید.

برخورد جانانه با صید خارجی‌ها

با فرمانده اسبق کل سپاه سرلشکر جعفری در جاسک دیدیم مردم قایق‌های را به عنوان اعتراض وارونه کردند و بخاطر حضور کشتی‌های خارجی بیکار شده بودند؛ متأسفانه کسانی در داخل به عنوان سو استفاده گران، خارجی‌ها را وارد صیدگاه‌های اصلی ما کرده بودند؛ با حکم قضایی برخورد جانانه‌ای با این کشتی‌ها داشتیم.

نقش پُررنگ دستگاه قضا در مبارزه با قاچاق دریایی

* دربارۀ نقش دستگاه قضا برای برخورد با قاچاق و سوءاستفاده‌ دشمنان هم بفرمایید

دریادار تنگسیری: نقش قوه قضاییه پُررنگ است؛ رییس قوه با حضور در بندرعباس از ما و مسؤلان تشکر کرد و با دستگاه قضا هماهنگی وجود دارد و ما ریشه این کشتی‌های خارجی را هم کندیم و ماهی‌ها را مصادره و بین مردم توزیع کردیم و در قشم و بندر لنگه با اخذ مجوز این ماهی‌ها را توزیع کردیم.

کشف۲۰۰ -۳۰۰ تن مواد مخدر در دریا

کار بسیار بزرگی در بحث مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در دریا صورت گرفته است؛۲۰۰ -۳۰۰ تن مواد مخدر در دریا کشف کردیم و مسیر را تقریبٱبسته‌ایم؛ نقش قوه قضاییه هم بسیار مهم است.

* در کنار همه تلاش‌هایی که نیروی دریایی سپاه دارد شاهد هستیم که به خدمات‌رسانی کرونایی هم مشغول هست. دربارۀ این مهم هم بفرمایید

دریادار تنگسیری: پیرو دستور فرمانده کل سپاه، قرارگاه مرکزی ایجاد شد؛ به طور مثال نیروی دریایی سپاه در این رابطه دو قرارگاه در هرمزگان و بوشهر دارد و در این رابطه گندزدایی را شروع کردیم؛ پنج بیمارستان در کنار سه بیمارستان صحرایی در رشت و بندر عباس و در برازجان ایجاد کردیم. بیمارستان امام رضا (ع) در گیلان به همراه یک نقاهتگاه ۱۵۰ تختخوابی را در اختیار کرونایی‌ها قراردادیم؛ نقاحتگاه‌های ما مجهز بودند ولی از آن استقبال نشد؛  نقاهتگاه در چالوس، شیراز و مازندران ایجاد کردیم و در اختیار مردم قرار گرفت. تقسیم کاری در این نیرو انجام دادیم و در نقاط کمتر توسعه یافته مثل بشاگرد حضور پیدا کردیم.

توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در قالب کمک مؤمنانه

بیماری کوید ۱۹ باعث شد بسیاری از افراد کار خود را از دست بدهند. تقسیم کار کردیم و در نقاط کمتر توسعه یافته در بشاگرد و شرق استان هرمزگان حضور یافتیم و ۳۵ هزار بسته کمک‌های مردمی تهیه کردیم و همچنان در حال تهیه هستیم. یک بسته هزارتایی نیز در برنامه داریم تا به ۴۰ هزار بسته برسد و و با ادامه آن هر سه ماه یکبار این کار انجام می‌شود.

در بحث محرومیت‌زدایی در نیروی دریایی در استان‌های بوشهر و هرمزگان اقدامات لازم انجام شد. به طوری که در استان بوشهر ۵۰۰ خانه و در بشاگرد استان هرمزگان ۱۸۰ خانه را به محرومین و مستضعفین واگذار کردیم.

جزئیات تشکیل بسیج دریایی

* نیروی دریایی سپاه در حوزه خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هم ورود داشت

دریادار تنگسیری: در بحث سیل خوزستان بسیج دریایی که با استعداد و دارای نیروهای اهل سنت و تشیع است وارد عمل شدند. در اولین سیل در استان خوزستان بیش از ۳۰۰ شناور را به آن منطقه ارسال کردیم و از این تعداد حدود ۱۸۰ بسیجی اهل سنت بودند. ۳ قرارگاه طی حدود ۲ ماه در استان خوزستان احداث کردیم که کمک خوبی در مدیریت و مهار سیل بود.

در سیل سال گذشته در استان هرمزگان نیز پاسداران ما با همان همت و تلاش در کنار برادران اهل سنت در شرق جاسک حاضر شدند. خانواده‌های اهل سنت وقتی دیدند سردار سلامی که آن زمان جانشین فرمانده سپاه بودند با اخلاص پای کار آمد انصافا نیروهای ما را از خود می‌دانستند. ما نیز هر آنچه در توان داشتیم به افراد سیل‌زده کمک کردیم. در سیل سال گذشته استان هرمزگان ۵۰ شناور مردم را بازسازی کردیم. هر شناور ۵۰ میلیون هزینه در برداشت و این گونه حمایت‌ها اکنون در قالب کمک‌های مؤمنانه ادامه دارد.

آغاز ساخت شهرک شهید سلیمانی 

در شهرکی سیل آمد و دو روستا را از بین برد. مردم در شرایط بسیار هولناکی بودند. ما مردم را رها نکردیم و همان جا خیمه زدیم. در یکی از چادرها با صحنه ناراحت کننده‌ای از کودکی که بر اثر گرما آسیب دیده بود روبرو شدیم. مصمم تلاش کردیم و هر گونه امکانات در اختیار مردم آن منطقه قرار دادیم. چهارشنبه این هفته نیز مراسم کلنگ‌زنی این شهرک که به نام شهید مقاومت سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» نامگذاری شده انجام خواهد شد که طی آن حدود ۱۷۵ خانه مسکونی در آن منطقه کلنگ‌زنی خواهد شد.

آمادگی افزایش حوضچه‌ها برای قایق‌ها 

بسیج دریایی در حال حاضر با ۵۳۵ ناوگروه تشکیل شده و هر ناوگروه ۴۵ فروند شناور است (بالغ بر ۱۱ هزار قایق). از دریا می‌توانیم به عنوان اقتصاد و بهبود زندگی جوانان ایجاد کنیم. به دنبال ایجاد فرهنگ دریایی ۳۵ هزار نفر در قالب نیروی انسانی به بسیج پیوستند. در پی تشکیل بسیج دریایی اولین اقدام نیروی دریایی سپاه ایجاد حوضچه‌هایی برای قایق‌ها بود. ۵۰ حوضچه در طول ۲۲۲۵ کیلومتری ساحل جنوب ایجاد کردیم و آمادگی افزایش آن را نیز داریم. جوانان را تشویق و در قالب «راهیان نور خلیج فارس» از سراسر کشور دعوت کردیم تا صرفا با جزایر آشنا شوند. در حال حاضر به تعدادی از بسیجیان آموزش دادیم و با خانواده در جزایر مستقر شده‌اند.

باید به سواحل و جزایرمان رسیدگی و از توانمندی دریا استفاده کنیم. جزایر لنگرگاه ما هستند و هر کدام به معنای یک لنگر است. بسیج در زمان صلح کار و اقتصاد پویا ایجاد می‌کند و در زمان دفاع هم دفاع می‌کند.

شناورهای فراساحلی نیروی دریایی سپاه وارد دریا می‌شوند

* در پایان از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما  قرار دادید سپاسگزارم. اگر بحثی مانده بفرمایید و احیاناً اگر خبری برای مردم عزیزمان.

دریادار تنگسیری: منتظر شناورهای فراساحلی (اقیانوس پیما) و الحاقات بعدی ما باشید. شناورهای خیلی پیشرفته‌تری که تعدادی در خلیج فارس و بخشی فراتر از خلیج فارس در اقیانوس‌ها به کار گرفته می‌شود.  در آینده از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

از شما جوانان دلسوز این مملکت تشکر می‌کنم حقیقتا مورد افتخار ما هستید. من افتخار می‌کنم که نوکر این مردم باشم. مردم خوبی که از همه چیز خود گذشتند. جوانان ما خیلی خوب هستند. بالغ بر ۴۰ سال مقاومت کردند و سختی کشیدند و هنوز هم پای اسلام و انقلاب خود ایستاده‌اند و هیچ گاه درمقابل دشمن زانو نمی‌زنند.

من در طول عمرم دیدم که زمان طاغوت آمریکایی‌ها در شهرهای ما جولان می‌دادند. ما امروز خود آقای خود هستیم؛ و دشمنان اعتراف می‌کنند ایران در انتخابات رژیم آمریکا اثرگذار است. این یعنی عزت که با خون شهدای ما به دست آمده و آن را باید حفظ کنیم.

بعد از این سختی‌ها راحتی است. این وعده الهی است و به آن عمل خواهد کرد. ما به مدد الهی پیروز هستیم. دنیا خیلی کوتاه است و همه چیز حساب و کتاب دارد. شاخص ما رهبر ماست.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    34 4
    درود بر سردار دریادار تنگسیری
  • احمد IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    7 3
    ما باید تلاش کنیم کشتی های موشکی درست کنیم که توانای حمل بیش از سه هزار موشک بالستیک با برد بلند را داشته باشد و این کشتی ها غول پیکر در مجاورت اب های ازاد امریکا قرار بگیرد تا در زمان تعرض به خاک کشور هزیزمان توسط امریکا همچون ساعقه بر سر انها فرود بیایم مثل ناو هواپیمای انها
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      0 0
      اخه کدوم ادم ۳ هزارتا موشک رو تو ی کشتی جا میده؟نه اصلا حرفت معنی داره؟
  • حسين DE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    9 2
    سردار خدا قوت.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    8 2
    ما شا الله
  • DE ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    5 1
    جان ناقابل ما فدای این شیران خلیج فارس. درود خدا و دعای گرم ما برای شما. سردار جان بفکر ساخت ناوهای دریایی که با نیروی هسته ای راه برن و ماهها توب دربا راهنوردی کنند هم باشید.
  • علی خدایی IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    4 1
    سردار ای کاش در ناو های جنگی مان هم در ناو های سپاه و هم در ناو های ارتش و در کل قدرت نیرو های دریایی ایران باید بیشتر از اینها قدرتمند باشد به عنوان مثال شناور شهید رودکی را باید به سیستم های VLS تجهیز بکنید تا قدرت آتش بار هم آفندی هم پدافندی محلک تری داشته باشیم باید سیستم boxed را کنار بگذاریم و در شناور های کوچکتر از سیستم مایل چرتاب استفاده بشود در ناو های جدیدئ از سیستم VLS بکار بگیریم
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    3 1
    به مدد الهی ما پیروزیم
  • عبدالله IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 1
    درود و سلام بر دریادلان نیروی دربایی سپاه و فرمانده مقدر و مخلصش.
  • US ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 1
    درود بر حافظان امنیت
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    0 1
    درود بر سپاه و ارتش عزیز❤️❤️

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس