کد خبر 1146324
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
بررسی ابعاد حضور آلکنو در تیم ملی والیبال ایران

موفقیت آلکنو با تیم ملی والیبال ایران در المپیک، ممکن است ادامه همکاری این دو را در پی داشته باشد ولی در این خصوص مشکلاتی وجود دارد.

به گزارش مشرق، فدراسیون والیبال ایران پس از کسب سهمیه المپیک توکیو و به بهانه صرفه‌جویی ارزی،‌ عذر ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران و همکارانش را خواست و اعلام کرد برای حضور در المپیک به دنبال یک مربی درجه یک جهانی است.

در طرف مقابل،‌ فدراسیون والیبال روسیه پس از دوران نه چندان موفقی که با «سرگئی شلیاپنیکوف» سپری کرد، آماده بازگرداندن ولادیمیر آلکنو یا الکسی وربوف به رأس هدایت تیم ملی بود ولی در این بین تصمیم گرفت، زمام امور را به دست توماس ساملوو، سرمربی اهل فنلاند بدهد. او با تیم ملی روسیه در سال 2019 به عنوان ناامید کننده پنجمی اروپا رسید ولی کسب سهمیه المپیک با پیروزی 3 بر صفر مقابل ایران و فتح لیگ ملت‌های والیبال باعث شد او همچنان به کار خودش ادامه دهد.

مذاکرات فدراسیون والیبال ایران با مربیان بزرگ و بدون تیم جهان آغاز شد و در نهایت نام‌های ولادیمیر رومانوویچ آلکنو و دانیل کاستلانی،‌ روی میز محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران باقی ماند. داورزنی اما روی اسم بزرگ‌تر دست گذاشت و سرانجام با رایزنی و استفاده از برگ برنده تیم ملی یعنی بلیط المپیک، رضایت ضمنی آلکنو را برای حضور کوتاه مدت در ایران گرفت.

بیشتر بخوانید:

مدت قرارداد آلکنو با والیبال ایران مشخص شد

فدراسیون والیبال ایران در اوایل ماه آوریل سال 2021 یعنی اواخر فروردین1400 در تهران،‌ منتظر آلکنو خواهد بود ولی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، 6 اردیبهشت 1400 به پایان می‌رسد و بازی فینال هم 12 اردیبهشت خواهد بود. داورزنی و آلکنو در حال مذاکره در مورد حضور احتمالی تیم زنیت در مراحل پایانی لیگ قهرمانان اروپا هستند. ضمن اینکه لیگ ملت‌های والیبال نیز قرار است از اواخر اردیبهشت آغاز شود. روس‌ها برای آماده سازی تیم ملی خود، لیگ برتر را یک ماه زودتر، تعطیل خواهند کرد.

برخورد باشگاه زنیت هم با پیشنهاد ایران، بسیار ملایم و دوستانه بود و باشگاه اعلام کرد مشکلی از این بابت ندارد. آلکنو نیز گفت در صورت حضور در ایران، «تومازو توتولو» و «دمیتری سوسنین» دو دستیار خود در زنیت را هم با خود به تهران می‌آورد.

والیبال ,

حداقل خواسته فدراسیون والیبال ایران، حضور تیم ملی در مرحله یک چهارم المپیک است که با توجه به همگروهی ایران با ژاپن، لهستان، ایتالیا، کانادا و ونزوئلا، دور از انتظار نیست. تیم ملی ایران می‌تواند در گروه خود، سوم یا چهارم شود. قسمت سخت کار، مرحله دوم مسابقات است چون در گروه دیگر تیم‌های برزیل، آمریکا، روسیه، فرانسه، آرژانتین و تونس قرار دارند. رویایی با هر کدام از 4 تیم برتر این گروه برای ایران،‌ آسان نیست. جدال احتمالی روسیه و ایران در یک چهارم، المپیک، بسیار دیدنی خواهد بود.

موفقیت آلکنو با تیم ملی ایران در المپیک، ممکن است ادامه همکاری این دو را در پی داشته باشد ولی این نکته را باید لحاظ کرد که سرمربی روس، تیم زنیت را رها نخواهد کرد و پزشکان نیز، او را از کار پرفشار،‌ منع کرده‌اند. در این شرایط، ادامه حضور آلکنو در ایران پس از المپیک،‌ چندان محتمل نیست.

آلکنو می‌گوید: مدت‌هاست که پیشنهاد تیم ملی ایران روی میز من است ولی چیزی که مرا وسوسه کرد،‌ حضور در چهارمین المپیک بود. علاوه بر این، مسائل مالی هم برایم مهم است. اگر بگویم پیشنهاد مالی ایران برایم جذاب نبود، دروغ گفته‌ام.

نکته مهم و شاید اساسی‌ترین مسئله در مورد حضور آلکنو در ایران، ارتباط او با بازیکنان و به ویژه، سعید معروف، کاپیتان و مغز متفکر تیم ملی است. آلکنو در سال 2014 و پس جدایی موقت «متیو اندرسون» از زنیت به دلیل مسائل روحی، تصمیم گرفت یک پاسور طراز اول به ترکیب تیمش اضافه کند. پس از اینکه لوی بال، میکا کریستنسن، برناردو رزنده و بن تونیوتی هر کدام به دلایلی نتوانستند به زنیت ملحق شوند، سعید معروف، مورد توجه این مربی قرار گرفت و پیراهم شماره 8 زنیت را پوشید. البته اگر معروف همان ابتدا به پیشنهاد زنیت، پاسخ مثبت می‌داد، آلکنو به سراغ بال، کریستنسن، رزنده و تونیوتی نمی‌رفت.

شرایط معروف به عنوان یک سوپر استار ایرانی در کازان، چندان ایده‌آل نبود. آلکنو به او توجه زیادی نمی‌کرد و او را به کرات با «ایگور کوبزار» تعویض می‌کرد. معروف تلاش می‌کرد تا تیم زنیت سریع‌تر بازی کند ولی این سیستم بازی در زنیت، معمولی نبود. از طرف دیگر، معروف 189 سانتیمتری در میان غول‌های تنومند روسی، چندان در دفاع روی تور، کارآمد نبود و به همین دلایل،‌ بند تمدید خودکار قرارداد او فعال نشد.

والیبال ,

آلکنو و معروف حالا در ایران به هم رسیده‌اند. کار آلکنو در ایران به هیچ عنوان آسان نیست. او فرانسه و ایتالیایی صحبت می‌کند و به همین دلیل به یک مترجم در کنار خود نیاز دارد. تایم اوت‌های روحیه بخش، انگیزه ساز و تاثیرگذار آلکنو در جهان والیبال شهرت زیادی دارد. باید دید آیا یک مترجم می‌تواند بار سنگین جملات این مربی را به بازیکنان منتقل کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس