کد خبر 1146208
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۷
بیماری ام اس نمایه

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: ام اس یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود که احتمال ابتلای زنان به آن دو برابر مردان است.

به گزارش مشرق، احسان شریف پور متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، در خصوص بیماری ام اس اظهار کرد: ام اس،  بیماری است که به دلیل واکنش نا بجای سیستم ایمنی بدن سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) مورد حمله و آسیب قرار می‌گیرد و به تدریج منجر به ایجاد پلاک‌های متعدد در سیستم عصبی مرکزی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چطور از گزگز و مورمور شدن دست و پا پیشگیری کنیم؟

او افزود: بیماری ام اس را می‌توان به دو دسته عود کننده (فروکش کننده) و پیش‌رونده تقسیم کرد که نوع اول این بیماری بسیار شایع‌تر است، اما نکته قابل توجه این است که تا به امروز علت اصلی بروز این بیماری مشخص نشده است، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد این بیماری یک واکنش ایمنی نادرست در سیستم عصب مرکزی است که سلول‌های ایمنی بدن به جای دفاع از بدن به سمت بافت‌های مغز حرکت می‌کنند و غلاف میلین در رشته‌های عصبی مغز را مورد حمله قرار می‌دهند.

این متخصص مغز و اعصاب درباره علائم بیماری ام اس گفت: این بیماری معمولاً با علائمی مانند تاری دید به دلیل آسیب عصب‌های بینایی، احساس ضعف و خستگی شدید، اختلالات حسی_حرکتی و عدم تعادل بروز می‌یابد که متاسفانه خانم ها دو برابر بیشتر نسبت به آقایان دچار این بیماری می شوند.

بیشتر بخوانید:

بیماری جسمی که خلق و خویتان را تغییر می‌دهد

شریف پور بیان کرد: بیماران مبتلا به ام اس  باید توجه داشته باشند که مشکلات و فشارهای عصبی موجب تشدید حملات  این بیماری خواهد شد. همانطور که گفته شد علت و درمان قطعی بیماری مشخص نیست، اما در سال‌های اخیر داروهای بسیاری برای جلوگیری از پیشرفت و کنترل این بیماری مورد تایید مراجع معتبر علمی سراسر دنیا قرار گرفته است و نکته حائز اهمیت این است که اگر بیماری افراد به موقع تشخیص داده شود و برای درمان اقدام کنند می‌توانند یک زندگی طبیعی و بدون مشکل داشته باشد.

او ادامه داد: باید توجه داشت که اثر پیشگیری و کنترلی داروهای مصرفی برای ام اس۳۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود که این میزان بسته به نوع داروی مصرفی متفاوت است. هیچکدام از داروها اثر صددرصدی نخواهند داشت، اما می‌توانند بیماری را کنترل کنند تا فرد یک زندگی عادی داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: انجام ورزش‌هایی از قبیل یوگا، ورزش‌های آبی و تعادلی می‌تواند زمان رسیدن به ناتوانی جسمی را در کنار مصرف داروها بطور قابل توجهی به تاخیر بیندازد.

شریفی پور بیان کرد: برای مبتلایان به ام اس رژیم غذایی خاصی وجود ندارد، اما غذاهای حاوی ویتامین D و آنتی اکسیدان‌ها نقش کنترلی برای این بیماری دارند و از پیشرفت هر چه بیشتر این بیماری جلوگیری می‌کنند.

او یادآوری کرد: باتوجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا مبتلایان به ام اس باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند، زیرا برخی از داروهای مصرفی این افراد سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود به همین خاطر در برابر بیماری‌ها نسبت به دیگر افراد ضعیف‌تر و آسیب پذیرتر خواهند بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حامد IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 0
    مردان بیشتر از زنان دچار سکته قلبی و سکته مغزی و دردهای معده و حوادث ناشی از کار می شوند. این به اون در
  • Mahmoudsalmani110 IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 0
    من ام اس داشتم و با طب اسلامی درمان شدم و اکنون تومور نخاع من در حال درمان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس