کد خبر 1146151
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
فرار رو به جلوی آقای معاون با استعفای توییتری/ کاش به جای تمسخر از ظرفیت «طب سنتی» استفاده می کردید

پس از انتقادهای صریح نمکی از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، ملک‌زاده از این سمت استعفا داد، اما پشت پرده این استعفا چه بود؟

به گزارش مشرق، چند روز قبل سعید نمکی وزیر بهداشت در نشستی با روسای مراکز درمانی استان اصفهان، پس از تشریح اقدامات مهم وزارت بهداشت طی چند ماه گذشته و توضیح درباره محدودیت‌های جدید کرونا به نقش تحقیقات در این حوزه پرداخت و با انتقاد از این موضوع که طی سال‌های اخیر در حوزه تحقیقات وزارت بهداشت اقدامات عملی چندانی صورت نگرفته و تحقیقات تنها منجر به انتشار مقالات شده است از این روند گلایه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه به عنوان وزیر عمل‌گرا روی حرف مفت غش نمی‌کنم، گفت: اگر مقاله‌ای امروز مفید نبود کنار گذاشته می‌شود، اما باید بدانم فردا و فرداها می‌تواند مفید باشد. پولی که کشورهای دیگر برای تحقیقات می‌گذارند خیلی بیشتر از ما است، ولی یک بخش خصوصی هم در کنار آنها است تا تحقیقات کاربردی باشد، بنابراین از جامعه تحقیقاتی کشور انتظار دارم تحول بنیادین در نگاه به پژوهش داشته باشند که اگر این اتفاق نیفتاد این مقالات بی‌نتیجه است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هنوز تحقیقات در کشور مساله‌محور و جامعه‌محور نیست، تاکید کرد که  "نظام تحقیقاتی دانشگاهی کشور چه کرده است؟ در مورد کرونا یک مدل به من بدهید که پیش‌بینی‌ها درست بوده باشد. تحقیقات کاربردی در حوزه سلامت نداریم و تا زمانی که تحقیقات کشور مقاله‌محور باشد، راهگشای مشکلات نخواهند بود و هیچ وزیر بهداشتی نمی‌تواند برای آینده کشور از این تحقیقات بهره ببرد."

همین اظهارات نمکی نشان می‌داد که عملا وزارت بهداشت طی ۸ ماهه گذشته در حوزه تحقیقات با مشکلات جدی مواجه بوده است، به طوری که وزیر بهداشت در همان روزهای ابتدایی بحران یعنی اواسط اسفند ماه این ماموریت را به معاون تحقیقات وزارت بهداشت می‌دهد که تحقیقات این معاونت به ریاست دکتر ملک زده باید در این بحران به موضوعاتی نظیر سن ابتلا، دلایل ابتلای مردم به بیماری و تغییر رفتارهای ویروس، عوارض اجتماعی و ... تحقیقات لازم و کافی را انجام دهد، اما وزیر بهداشت در ادامه گلایه‌های خود در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این موضوع اشاره می‌کند که تاکنون هیچ پاسخی از این معاونت دریافت نکرده است و این درخواست پس از گذشت ۸ ماه از شروع بحران در کشور بی پاسخ مانده است!

*تمسخر طب سنتی توسط معاون تحقیقات

گلایه‌های صریح نمکی در این جلسه باعث شد تا معاون تحقیقات وزارت بهداشت در حرکتی عجیب و به نوعی فرار رو به جلو متن استعفای خود را در شبکه‌های مجازی منتشر شد تا شاید از این طریق بتواند از انتقادات وارده به عملکرد چند ساله‌اش سرپوش بگذارد؛ ناگفته نماند که با شروع بحران کرونا اغلب کشورهای شرق آسیا و حتی برخی از کشورهای اروپایی تیم‌هایی را مامور تحقیق در حوزه طب سنتی کردند تا از این طریق بتوانند از ظرفیت طب سنتی در حوزه درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنند حتی برخی از این کشورها توانستند با استفاده از این طب مکمل روش‌های خوبی برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا ابداع کنند. بر اساس برخی اظهارات محققان چینی درمان‌های طب سنتی توانست حدود ۸۰ درصد در بهبود بیماران مبتلا به کرونا نقش داشته باشد.

شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل فرصت سوزی کشورمان در حوزه  استفاده از طب سنتی در درمان کرونا حضور ملک‌زاده بر مسند معاونت تحقیقات وزارت بهداشت بود، به دلیل اینکه وی نه تنها اعتقادی به حوزه درمان‌های مکمل نداشت بلکه در اظهاراتی جنجال برانگیز به تمسخر این حوزه پرداخته بود که همین موضوع با واکنش بسیاری از متخصصان این حوزه مواجه شد، در حالی‌که طبق سند ملی گیاهان دارویی مصوب ۱۳۹۲، ۵ درصد از کل پژوهش‌های کشور باید در حیطه طب سنتی و گیاهان دارویی باشد.

برخی شواهد نشان می‌دهد که بودجه‌ای بسیار ناچیز برای پژوهش‌های این حوزه در نظر گرفته شده بود. این موضوع همه انتقادهای وارده به معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در بحران کرونا نیست و چراغ سبز ملک‌زاده به برخی شرکت‌های دارویی برای واردات و تولید برخی داروهای شیمیایی که هنوز اثربخشی آنها به طور کامل تایید نشده است نیز جای بحث و بررسی دارد که در این مجال نمی‌گنجد.

*حمایت پزشک آقای روحانی از ملک زاده!

یکی دیگر از نکاتی که در ماجرای استعفای ملک‌زاده نباید از آن به سادگی گذشت، استعفای علی نوبخت نایب رئیس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا بود که با این استعفا تلاش کرد حمایت‌های خود را از وزیر بهداشت سلب کند. هرچند که گلایه‌های چند روز گذشته نمکی نشان می‌داد برخی از اعضای ستاد کرونای وزارت بهداشت نه تنها همکاری لازم را برای مدیریت این بیماری نداشته‌اند بلکه فقط با نشستن بر مسندی به دنبال رسیدن به برخی اهداف خود بوده‌اند، استعفای نوبخت آن هم در شرایطی که قرار است از فردا محدودیت‌های جدید کرونا در کشور اجرایی نشود جای تأمل دارد و این سوال را در اذهان عمومی شکل می‌دهد که استعفای وی چیزی جز تلاش برای ضربه زدن به سلامت مردم و برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت است؟

*چند سوالی که باید پاسخ داده شود!

پس از استعفای ملک زاده سید موید علویان استاد بازنشسته دانشگاه و دانشمند برتر منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران در نامه‌ای به وزیر بهداشت از این اتفاق استفبال کرده و به مرور چند نکته پرداخته است که لازم است دکتر ملک‌زاده پاسخی شفاف به این سوالات ارائه دهد.

۱. بحث شفاف نبودن بودجه‌های تحقیقاتی نیماد و عدم توزیع عادلانه بودجه‌های پژوهشی در کشور.

٢. بحث تصدی همزمان دو شغل از سوی برخی مسوولین و تضاد منافع و تاسیس شرکت های دارویی و رانت در فروش داروی مایجتاج مردم.

٣. بحث اعلام ایمنی گله ای به عنوان یک سیاست اشتباه در کنترل کرونا که منجر به مرگ بسیاری از ایرانیان تا امروز شده است.

۴. عدم مشخص بودن جهت‌گیری تحقیقات کرونا و عدم پیگیری اولویتهای مهم در پاسخ به سوالات مهم اپیدمیولوژیک و تمرکز بر کارآزمایی‌های بالینی و عدم توجه به لزوم ملحق شدن به طرحهای تحقیقاتی در زمینه واکسن با کشورهای اروپایی و آمریکایی و چین و روسیه. این کوتاهی در عدم ملحق شدن به طرحهای تحقیقاتی جهانی در واکسن کرونا و تمرکز بر افزایش مطالعات کازمایی بالینی یک اشتباه تاریخی است و باید پیگیری حقوقی شود.

۵. بحث عدم توجه به اخلاق در پژوهش های صورت گرفته در مراکز وابسته به معاونت تحقیقات و ایجاد الگوی نامناسب مبارزه با تقلب در بین پژوهشگران کشور به ویژه معضلاتی مانند فضاحت علمی خروج ۶۷ مقاله از نیچر.

۶. ایجاد شرایط نامتعارف و بسیار پیچیده برای ارزشیابی اعضا هیات علمی و دانشجویان کشور و توجه به کمیت علم و H index بجای تحقیقات کاربردی.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • دیده بان IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    16 1
    بابا بهتر که رفت یه انسان دلسوزتر و کار آمدتر بزارید .
    • ح س IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      12 6
      مخالف طب سنتی بود همون بهتر که رفت
  • SE ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    9 5
    ظام تحقیقاتی دانشگاهی کشور برای دانشگاهای امریکا و اروپا تحقات میکنند
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    15 2
    الحمدالله. ان‌شاءالله به حق آقا موسی بن جعفر سلام الله علیه همه نفوذی‌ها رسوا و محاکمه شوند. قوه قضائیه باید این آقا رو به جرم دشمنی با طب اسلامی و ایجاد اختلال در درمان بیماری کرونا محاکمه کنه.
  • IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    10 2
    سلام پیشنهاد یک مناظره بین ایشان و اساتید طب سنتی مانند استاد خیراندیش می شود. باید باب این مناظرات در کشور باز شود.
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    7 2
    تا حالا اقتصاد و معیشت مردم بازیچه دست دولت مردان بود از این به بعد جان و سلامت مردم بازیچه و آلت دست آنها است.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    10 7
    اینجور مدیران ،اگر نباشند ،کارها بهتر پیش می رود.
  • Ali IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    9 5
    اوج بی مسئولیتی و بی کفایتی یک معاون است که در چنین شرایط سختی وزیر بهداشت را تنها میگذارد و تقصیر ها را گردن ایشان می اندازد من به شخصه به آقای نمکی خسته نباشید میگم و امیدوارم در چنین شرایط سختی همه خسته شدند از کادر درمان کشور حمایت کنیم نه اینکه نمک روی زخم این عزیزان بریزیم.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    6 0
    هند تعداد بهبود یافتگانش بالاتر از امریکا و فوتی هاش کمتر از امریکا .اونا چه راه درمانی پیش گرفتند.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 6
    روزگارسختی است نازنین
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    6 4
    اميداوريم با رفتن اقاي ملك زاده شيوه درمان از طريق طب سنتي تقويت شود تا جان هموطنان محفوظ بماند ما كه فعلا از طب جديد تحت نظر سازمان ملل خيري جز شر نديديم
  • حسين DE ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    9 2
    در مورد عملكرد اين يارو ملكزاده و همكارانش بنظر من حتمًا و بايد قوه قضائيه ورود كند،بويژه كه گفته ميشود وى اطلاعات وضعيت سه هزار بيمار كرونائى را در اختيار بيگانگان قرار داده است.
    • تقى IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      0 0
      حسي اقا كاربر محترم درست است كه پروفسور ملك زاده نقطه ضعف هايى دارد ولى تو حق ندارى كلمه يارو را بكارببرى سواد پزشكى به كنار حد اقل احترام سنى ايشان لازم است. حتما عذرخواهى بنويس
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 6
    چون متخصصین عفونی نوعی اموزش دیده اند که بیماری عفونی بوسیله یک موجود خارجی ایجاد می شود و ان موجود خارجی از انگل تا ویروس را حتما باید با دارو کشت. حتی اگر داروئی برای ان موجد خارجی نباشد. از دارو های غیر موثر استفاده نمود شاید اثر کرد. چون این تفکر بنیادین و تغییر ناپذیر است. و متخصصین عفونی همچنان به مصرف دارو های بی اثر ادامه خواهند داد و موجب مرگ بیماران کرونائی خواهند شد. پیشنهاد می کنم . که متخصصین عفونی اصلا به بخش های کرونائی راه داده نشوند. و ورود متخصصین عفونی به بخش های کرونائی ممنوع گردد. تا بعد به جنایات و هزینه تراشی های ان ها رسیدگی شود
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    14 3
    این موجود در دولت سازندگی وزیر بهداشت بود و در یک مقطع زمانی کوتاه با عقیمگری پرحجم رشد جمعیت را از 4 به نیم رسوند باید محاکمه و به سزای عملش به جرم قطع کردن نسل جامعه ایرانی برسد .
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 4
    حرف ملکی درسته-
  • محمد IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 2
    این شخص ، باید ممنوع الخروج شود و وزارت اطلاعات در مورد سوابقش و ارتباط ایشان با افشاء اطلاعات و ارتباط فروش دارو های بی مصرف و شرکت ایشان تحقیق و بررسی نموده و محاکمه شود.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 8
    دستش هم درد نکنه
  • جانان IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 2
    کاش روحانی هم استعفا بده... چه گیری داده به مملکت
  • محمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    ایشون رو بگین ممنوع الخروج کنن و کمپین راه بندازین با یکی از اساتید طب سنتی تو صدا سیما مناظره کنن تو برنامه زنده، قاضی برنامه هم مردم باشن نظر سنجی رو جواب بدن هر کی بیشتر رای اورد اون برنده
  • علی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 0
    خدای را سپاس که رفتن کاش زودتر این اتفاق می افتاد،
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    دراین شرایط استعفا یعنی فرار از جبهه مسئولیت وجنگ با بیماری کرونا بهتر است عملکرد ایشان ونوبخت مورد بررسی وپاسخگوی سالها مسئولیت وعملکرد وشبهات ترک فعلهای خود باشند این نشد که هرکی سالها مناصب حیاتی کشور وحکومت را اشغال کند وبعد با یک استعفای غیر معمول برود
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 0
    باید رو متن استعفا دقت بیشتری کرد که با این روش استعفای توییتری چه اطلاعت دیگری رو به غرب داده ! یه زمانی برا نابودی کرونا آماده میشدیم که جشن بگیریم و آمار فوتی ها داسشت بسمت صفر میرسید که آقایون امثال ملک زاده ها سازمان بهداشت جهانی رو وارد کشور کردن و بدبختی و افزایش فوتی و مبتلایان به این روزا رسیده . باید این افراد بشدت بازخواست شون و پاسخگو باشن . پس چرا در اربعین حسینی که جمعیت چند میلیونی که اعلان کردن نزدیک چهارده میلیون جمعیت که اکثرا هم بدون ماسک بودن در بین الحرمین جمع شدن تا به امروز وضعیت کربلا قرمز نشده و همینطور شهر نجف با انبوه ازدحام جمعیت در حرم امیرالمومنین علیه السلام؟
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 0
    تمام بدبختی های مااین است که ازطب سنتی که امام صادق وامام کاظم فرمودند فاصله گرفته ایم...درضمن مردم ایران هم شده اندموش آزمایشگاهی..آیاشنیده اید کسی کروناگرفته ودرخانه استراحت وتحت درمان قرارگرفته ومرده باشد.تمام تلفات کرونایی اونهایی هستند که دربیمارستان تحت مداواقرارگرفته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس