رئیس دیوان عالی کشور‌: اجرای عدالت مسامحه‌پذیر و نفوذ‌‌پذیر نیست/قضات در صدور احکام برای مردم خرج‌تراشی نکنند

رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه اجرای عدالت مسامحه‌پذیر و نفوذپذیر نیست، گفت: اگر چنانچه در این مسیر لغزشی رخ دهد برای همیشه نزد خداوند مسؤلیم.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد مرتضوی مقدم‌ در جریان سفر به استان مازندران و در جمع قضات و همکاران قضایی ضمن عرض خداقوت به همکاران اظهار داشت: قضات به حکم خداوند، مامور به اجرای عدالت هستند و صدور حکم به حق، فلسفه وجودی آنهاست و وظیفه اصلی و مهم برای جامعه قضات احقاق حق و اجرای عدالت است و در این رابطه قانون ابزار کار قضات است.

وی با تاکید بر اینکه هدف کار قضات حق و عدل است و قانون ابزار کار است، تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم اجرای عدالت کنیم در ابتدا دو شاخص توان علمی و توان عملی را لازم داریم، در رابطه با شاخص اول، قدرت بر فهم و آگاهی به موضوع اهمیت به سزایی دارد و اگر یکی از این دو نباشد کار ما ناقص است و نمی توانیم به اجرای عدالت برسیم.

مرتضوی مقدم با اشاره به شاخص دوم یعنی توان عملی در اجرای عدالت اظهار کرد: این نکته به این معنی است که با شجاعت نفوذ ناپذیز باشیم و توصیه پذیر نباشیم و قدرت تصمیم گیری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای عدالت مسامحه‌پذیر و نفوذپذیر نیست، گفت:  اگر چنانچه در این مسیر لغزشی رخ دهد برای همیشه نزد خداوند مسؤلیم.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: رای قضات باید دارای محتوای علمی و دارای استدلال باشد، برای اثبات یک موضوع و احراز یک بزه استدلال موجه و قابل قبول و برای تعیین مجازات استناد لازم است.

وی تصریح کرد: قضات در صدور رای باید شرایط زمانی، مکانی و شخصیتی را مدنظر قرار دهند چرا که عدالت اینگونه اقتضا می‌کند و این مطلب واضح و روشنی است، همچنین رعایت انصاف، توجه به کم و کیف موضوع جرم و درک پیامد حکم  از جمله مواردی است که قاضی باید آنها را در نظر بگیرد.

وی با تاکید مضاعف بر توجه قضات به پیامد احکام صادره گفت: هر تصمیمی که می‌گیرید برای آن استدلال ارائه دهید، در صدور حکم تخریب، پلمب، تخلیه، تعطیلی یک مکان و.... پیامد را در نظر داشته باشید.

 رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: بر سرعت و کیفیت کار توجه داشته باشید، آنچه که امید را در دل مردم ایجاد می‌کند، خروجی دادگاه بدوی و تجدیدنظر است، توجه داشته باشید، تکریم ارباب رجوع، جلوگیری از اطاله دادرسی، موجب افزایش رضایتمندی می شود، سعی کنید با وجود فشار و حجم بالای کار پاسخگوی مردم باشید و کار را بر آنها آسان بگیرید و برایشان خرج‌تراشی نکنید و اگر کاری از دست شما ساخته است آن را به دیگری محول نکنید.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: با تدبیری که صورت گرفت، شعب را از پرونده‌های حل اختلاف خالی و تعداد قضات را در شعبه اول اضافه کردیم، به همین جهت پرونده‌های شعب دیوان عالی کشور در ۶ ماهه اول سال به زیر ۱۰۰ پرونده رسید.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: آنچه در پرونده مهم است، حکم مستدل، مستند و به حق است و سپس گزارش پرونده را بنویسید و پیوست کنید، بنده زمانی که به دیوان عالی آمدم، شخصا وارد کار شدم و گروهی از مستشاران نیز خارج از ساعت اداری گزارش پرونده ها را نوشتند.

وی در ادامه با تاکید مضاعف بر اهمیت به وقت مردم در تعیین ملاقات حضوری گفت: فرد گاهی با صرف وقت و هزینه زیاد نزد شما آمده است بنابراین تا جایی که امکان دارد کار مردم را  در همان روز انجام دهید.

رئیس دیوان عالی کشور اظهار کرد:  تجربه بنده در تمام سال‌هایی که به قضاوت در مراجع مختلف قضایی مشغول بودم نشان می دهد که در مدیریت تسلط بر کار قضا بسیار مهم و مفید است، لذا خدمت قضات محترم و به ویژه رئیس کل دادگستری استان عرض می کنم که در مدیریت، کار قضا را نیز حتما انجام دهید و قلم را از دستتان زمین نگذارید.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دیوان عالی کشور به ویدئوکنفرانس تجهیز شده و پرونده ها در هیئت عمومی مطرح می‌شود و از طریق ویدئو کنفرانس همکاران در استان در این جلسات شرکت می کنند، اگر امکانات فراهم شود ما آمادگی داریم که همکاران در همه استانها در جلسات وحدت رویه هیأت عمومی شرکت کنند.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان ضمن پاسخگویی به سئوالات مطرح شده قضات حاضر در جلسه خاطرنشان کرد: قضات در منظر و دید مردم هستیم و باید مراقب تمام رفتارها و کارهایمان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • از شهرستان سراب IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    0 0
    برای طلب نه میلیون تومانی 4 میلیون تومان خرج کردم و دو سال آواره شدم دیدم برای 9 میلیون 12 میلیون توماغن ضرر کردم آخرشم طرفم فراری شد نتونستم طلبمم بگیرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس