کد خبر 1145452
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
درد و دل پرستاران خط مقدم کرونا با مردم / کار فرسایشی شده لطفا رعایت کنید+فیلم

وزیر بهداشت، هشدار داده که اگر دیر بجنبیم، ممکن است عدد مرگ های روزانه بیماران کرونایی، چهار رقمی شود و در این صورت همه چیز را باخته ایم. آیا با آمدن شنبه این بحران فروکش خواهد کرد.

به گزارش مشرق، روزهای ابتدایی اسفند ۹۸ بود که ترس و وحشت از نام «کرونا»، باعث شد تا به یکباره هر آنچه را مسئولان وزارت بهداشت از مردم درخواست می‌کنند، به دقت اجرا شود. این در حالی بود که آن روزها مثل امروز، ماسک و الکل و…، به راحتی پیدا نمی‌شد و مردم از این داروخانه به آن داروخانه، به دنبال یک عدد ماسک و یک جفت دستکش بودند. اما، حالا و پس از گذشت ۹ ماه از شیوع این بیماری در کشور، شرایط به طور کلی تغییر کرده و خبری از آن روزهای خوب نیست که توانستیم آمار مرگ و میرهای روزانه کرونا را به عدد ۳۰ نزدیک کنیم. همچنین تعداد بیماران بستری در بخش‌های ویژه بیمارستانی، خیلی کمتر از امروز بود.

آن طور که مسئولان ارشد وزارت بهداشت همواره در صحبت‌های خود عنوان می‌کنند، بیش از ۲۷ استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که البته در برخی شهرستان‌های این استان‌ها، وضعیت فوق خطرناک است. یعنی، شرایط بسیار وخیم است و نمی‌توان دست روی دست گذاشت تا کرونا نابود شود.

رکوردهایی که هر روز شکسته می‌شود

متأسفانه در دو ماه گذشته هر روز شاهد شکسته شدن رکوردهای ابتلاء و مرگ‌های کرونایی در کشور بوده‌ایم، به طوری که روز دوشنبه گذشته ۲۶ آذر ۹۹، آمار مرگ‌های کرونایی با ۴۸۶ فوتی شکسته شد و به بالاترین میزان خود در ۹ ماه گذشته رسید. همین وضعیت برای شناسایی بیماران جدید نیز مشاهده می‌شود و روز گذشته شاهد ثبت ۱۳ هزار و ۳۵۲ بیمار جدید کرونایی در کشور بودیم.

متأسفانه در این ایام به طور میانگین هر سه دقیقه یک ایرانی بر اثر ابتلاء به کرونا فوت می‌کند.

کوتاه بیاییم مرگ‌های کرونایی ۴ رقمی می‌شود

سعید نمکی وزیر بهداشت، با اشاره به تصمیم گیری برای تعطیلی‌های کشور از اول آذر ۹۹، گفت: این تاریخی که از شنبه برای محدودیت اعلام کردیم یکی از حیاتی ترین تاریخ‌ها برای مدیریت کرونا است، اگر مردم کوتاه بیایند بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های ۴ رقمی می‌رسیم.محدودیت شنبه یکی از حیاتی ترین تاریخ‌ها برای مدیریت کرونا است، اگر مردم کوتاه بیایند بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های ۴ رقمی می‌رسیم

وی افزود: روزی گفتم مرگ‌ها ۳ رقمی می‌شود و کسی باور نکرد. مرگ چهار رقمی یعنی اینکه به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است کما اینکه زمانی هم که مرگ‌ها ۳ رقمی شد ما با پکیجی از مشکلات روبرو بودیم.

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که ما باید قاطعانه پای محدودیت‌ها باشیم، گفت: اگر کسی تخلف کرد قاطعانه با او برخورد کنیم. کسی که بمب ویروس است باید با او مقابله شود. اگر به مقامات امنیتی بگویند کسی بمبی می‌خواهد جایی ببرد همه بر سر او می‌ریزند؛ اکنون هم با بمب ویروس مواجه هستم و قدرت سرایت ویروس ۱۰ برابر شده است و ابتلاء خانوادگی شده است.

قرنطینه بیماران در نقاهتگاه‌ها به جای خانه

مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از دلایل بستری کردن بیماران را، قطع زنجیره بیماری عنوان کرد و گفت: بیماران سرپایی را به جای فرستادن به منزل باید به نقاهتگاه‌ها بفرستیم.

وی با بیان این مطلب که شیوع ویروس به رفتار جامعه بستگی دارد و اعمال قرنطینه‌ها باید همراه با حمایت مناسب از کسانی باشد که کسب و کار آنان تعطیل می‌شود، افزود: اگر از این افراد حمایت نکنیم نباید انتظار رعایت صد درصدی شیوه نامه‌های بهداشتی را داشته باشیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با سست شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و…، از نیمه دوم اردیبهشت، شاهد رشد آمار مرگ و میر در اثر کرونا بودیم، اما روی هم رفته کاهش محدودیت تردد، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، لغو محدودیت سفرها و بازگشایی مشاغل را می‌توان عمده دلایل افزایش کرونا عنوان کرد. این در بسیاری از بازگشایی‌ها هیچ گونه توجیه منطقی ندارد. مثلاً بازگشایی باشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، سالن‌های تئاتر و سینما و تالارها توجیه منطقی ندارد، می‌توان سست شدن رعایت‌های مردمی را متأثر از سست شدن اقدامات دولت دانست.

ضرورت حمایت معیشتی از بیماران کم بضاعت

شاید مهم‌ترین چالش پیش رو در مقابله با کرونا در کشور، مشکلات معیشتی طبقه آسیب پذیر جامعه باشد که می‌بایست به خاطر امرار معاش و تأمین هزینه‌های زندگی حداقلی، چشم بر روی کرونا ببندند و لاجرم، کار کردن اولویت نخست آنها باشد. از همین رو، یکی از اقدامات در تعطیلی‌های پیش رو، قرنطینه افراد بی بضاعت در نقاهتگاه‌ها و البته هتل‌های بنیاد مستضعفان است. آن طور که عیسی مالمیر رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران، عنوان کرده است؛ با هماهنگی انجام شده برای ایزوله و قرنطینه بیماران، هتل‌ها و مهمانسراهای بنیاد مستضعفان مورد استفاده قرار خواهند گرفت و موارد معیشتی از جمله تهیه ارزاق و سبد غذایی و تهیه اقلام پزشکی دارویی را نیز بسیج سازندگی حمایت خواهند کرد.

در همین حال، مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، خواستار تعطیلی حداقل سه هفته‌ای کشور شده است و این در حالی است که گفته شده اگر بعد از دو هفته، وضعیت شهرهای قرمز کرونایی بهبود نیابد، این امکان وجود دارد که با موافقت وزارت بهداشت، ستاد ملی مبارزه با کرونا، برای تمدید تعطیلی‌ها اقدام کند.

اگر بعد از دو هفته، وضعیت شهرهای قرمز کرونایی بهبود نیابد، این امکان وجود دارد که با موافقت وزارت بهداشت، ستاد ملی مبارزه با کرونا، برای تمدید تعطیلی‌ها اقدام کند

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که طبیعت بیماری و نقطه قوت آن در تجمع افراد است، به خبرنگار مهر، گفت: اجرای محدودیت‌ها در گذشته میانگین به صورت ۶۰ درصد اجرا شد و این میزان در تهران کمتر است.

وی با اشاره به این موضوع که اجرای محدودیت‌های اول آذر بدون مشارکت مردمی تأثیری نخواهد داشت، افزود: در جلسه کمیته عالی نظارت که مسئولیت آن به عهده وزارت بهداشت است بر دقت تمام دستگاه‌های ناظر بر اجرای طرح تاکید شد.

نگاه‌ها به «شنبه» است

حالا، تمام نگاه‌ها به صبح شنبه اول آذر ۹۹ است. یک روز خاص کرونایی که قطعاً در تاریخ کشور ثبت خواهد شد. زیرا، در آستانه فرا رسیدن فصل زمستان و سردتر شدن هوا، شرایط قدری دشوارتر از پاییز خواهد شد.

بسته ماندن درها و پنجره‌ها به خاطر سرما، مهم‌ترین چالش بهداشتی در مواجهه با این ویروس وحشی است. زیرا، آن طور که پزشکان متخصص عنوان می‌کنند، ریسک انتقال ویروس در محیط‌های سربسته، چند برابر فضای باز و آزاد است. بنابراین، این احتمال خیلی زیاد است که آمار کرونا در زمستان، بیشتر از روزهای سخت پاییزی باشد.

تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا برای اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی از اول آذر ۹۹، به دو علت بوده است. نخست اینکه بتوانند جلوی روند شتابنده موارد ابتلاء و مرگ و میر بیماران کرونایی را بگیرند و دوم اینکه، کادر درمان یک نفسی تازه کند و آماده زمستان سخت کرونایی باشد.

اما، اینکه با شروع تعطیلی‌ها از روز «شنبه» اول آذر ۹۹، قرار است چه اتفاقی بیافتد که همه ما را خوشحال کند، بستگی به رفتار اجتماعی و بهداشتی مردم دارد. اینکه بخواهند در این دو هفته، فقط برای کارها و خریدهای ضروری بیرون بیایند و قید دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی را بزنند، خیلی مهم است. زیرا، گفته می‌شود ۷۵ درصد موارد انتقال ویروس از جمع دورهمی ها و مهمانی‌های خانوادگی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    3 5
    با این اقدام اجرای کورکورانه‌ی پروتکلهای WHO ب صورت تستی و خودجوش! باعث کشتار این همه ایرانی شیعه در روز هستیم... یک فرصت هم نداند به طب سنتی برای مقابله با این بیماری سیاسی... و نه خیلی پزشکی... کروناهراسی یک برنامه‌ی دقیق هست... دلایل اصلی این کروناهراسی، مقابله با طب سنتی ایرانی هست که توانسته راهکار ارائه بدهد، مانند تمام راهکارهای اقتصادی و غیره برای خودکفایی که از طرف خائنین سیاسی و دولتی، رد شده!
    • تنبل محفوظ IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      0 3
      طب سنتی؟؟!!!!!! شوخی میکنی؟؟!!!!!! اپیدمی های وبا و طاعون و ابله با کشتار و تلفات انسانی میلیونی در قرن گذشته را چه زود فراموش کرده اید. طب سنتی اون موقع کجا بود؟ البته بنده منکر طب سنتی نیستم. اما طب سنتی برای حفظ بهداشت و جلوگیری از بیمار شدن مفیده. در درمان کارایی چندانی نداره.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    0 0
    چرا طب سنتی مفیده_من خودم دیدم_البته باید از راه درستش رفت نه قلابی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس