وی اضافه کرد: اگر ترجمه برخی از آثار بنده در سالهای 60 در روزنامه اطلاعات به چاپ نمیرسید بنده هماکنون معلم ارتباطات نبودم، همچنین معتقدم قدرت کلمه و به نوعی شناختی که از یک واژه داریم نباید جریان رویش واژهها را سد کند.
شکرخواه ادامه داد: باید به واژهها اجازه طرح شدن را بدهیم چرا که استمرار فضای نشر از نوشتن مهمتر است و به نوعی باید به گونهای نوشت که جریان نشر قطع نشود. در گذشته اگر فضلا و عالمی حرف تازهای داشت آن را مینوشت و درک میکرد اما هماکنون هرچیزی که به ذهنمان میرسد قلمی برداشته و آن را به زبان جاری میکنیم.
این نویسنده گفت: مؤسسه اطلاعات یک مؤسسه فاخر است و باید به آن بالید چرا که حجتالاسلام والمسلمین دعایی توانست جریان نشر را در آن استمرار دهد. همیشه فرصت جذب وجود دارد و معتقدم باید به جریان نشر فکر کرد یعنی باید «صدف»، «نیستان» باقی میماند. اگر امروزه مرور کنیم همه ما این تجربه دردناک را به دست آوردیم و باید سعی کنیم جریان نشر همیشه مستدام باشد. نمیشود دلسوز نبود و حرف خوب نزد میتوان دهان خوبی داشت و با همان دهان مطهر، خوب حرف زد و به جریان نشر خوب فکر کرد.
زائری از پای منبر در مساجد به چهارپایه حسینیه روی آورد
رضا امیرخانی یکی از نویسندگان برجسته کشورمان با بیان خاطرهای، گفت: در سالهای گذشته پیگیر نشر یکی از آثارم در کشور لبنان و در خیابان الحمراء بودم و شخصی در جوار بنده قرار داشت که سریعتر از بنده گام برمیداشت.
وی اضافه کرد: حدود 5 الی 6 ساعت در خیابانهای کشور لبنان با این فرد قدم زدم و سپس به خوردن قهوه و چای پرداختیم. بعدها متوجه شدم که در آن روز یعنی دوشنبه یا پنجشنبه استجاب روزه وجود داشت و کسی که من را به کافه برد و به بنده قهوه داد شخصی بود که روزه داشت
امیرخانی ادامه داد: حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری میتواند روزه باشد و به ما هم قهوه بدهد و خود هم ننوشد و این امر به خودی خود یک نسخه ارزشمند است که این شخص توانمندیاش و تکیه بر داشتههای ظاهری و تقوای خودشان نداشته باشند. همواره «طریقةالشریعت» منظور شده و کنار هم هستند در کجا میتواند جاهای ظریف خود را نشان دهد. یعنی بسیاری از ریشههای آن پیگیری شده است.
امیرخانی در پایان گفت: فاصله بین مسجد و حسینیه برایم بسیار مهم بود چرا که برای خطیب در مسجد منبر قرار میدهند و منبر قرص و محکم است اما چهارپایهایی که در حسینیه قرار میدهند که هر چقدر سخنران بر روی آن محکم بنشیند باز هم آن تکان میخورد که در این راستا باید گفت که حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری از پای منبر بر روی چهارپایه آمده است.
آشنا: زبان آثار حجتالاسلام محمدرضا زائری اصلاح اجتماعی است
در ادامه این مراسم آشنا یکی از اساتید دانشگاه، بیان داشت: آثار بسیاری از این نویسنده منتشر و روانه بازار نشر شده است. یعنی زائری هم اشعاری را سروده و داستانهای کوتاهی هم به نگارش درآورده است.
وی اضافه کرد: یادداشتهای کوتاه و نیمهبلند حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری با رویکرد اجتماعی و دینی است به نوعی وقتی آثار وی را در وبلاگش مورد مطالعه قرار میدهیم در تمام نوشتههای این شخص به موضوعاتی برخواهیم خورد که به بهانه کسی به موضوع پرداخته است و کمتر در آن به گلایه پرداخته و بیشتر ارج گذاری به دانشمندان، مدیران و نویسندگان است.
آشنا ادامه داد: کتابهای بسیاری از زندگینامه بزرگان نوشته و مطالعه شده است که باید گفت کتاب «قدم کلیکهایتان برچشم» یکی از آثار ارزشمند این نویسنده به شمار میرود. عبدالهادی حائری کتاب «نیم قرن تکاپو» را در تخت بیمارستان و وقتی دست گریبان با بیماری سرطان بودند به نگارش درآوردند. مطالعه کتاب «نیم قرن تکاپو» را به خود و دیگران به طور استمرار گوشزد میکنم. او در این اثر از کسانی که وی را تحقیر کرده و قدر او را نشناختند و احساس خود را در پیری و در سردرگریبانی با مرگ را مینویسد اما با توجه به اینکه اثری تلخ است اما کتابی بسیار تأثیرگذار محسوب میشود.
آشنا بیان کرد: یزدی نام دیگری از نویسندگان است که زندگانی خود را به نگارش درآورده که در اثر خود بیان میکند که در جوانی او را ناکارآمد و شیطان تلقی میکردند اما منصفترین این آثار اثر استاد عبدالحسین آذرنگ است که بیان میکند مهمترین کسانی که بنده را تشویق کردند برخیها استاد و بعضی دیگر حتی نام استاد هم نداشتند.
وی عنوان کرد: زبان آثار حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری اصلاح اجتماعی است و مسیر مسیری بوده که دیگران پیمودند و او وامدار آنها است. یعنی او مسیری که را که سیدجمال شروع کرده پیموده و تأثیرپذیر از روحانیون قدیم است.
ذوعلم: سه اثر این نویسنده نقد اجتماعی، باپروا، سریع و آشکار است
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم یکی از کارشناسان آموزش و پرورش در این مراسم بیان داشت: سه اثر این نویسنده را مورد مطالعه قرار دادم این شخص قلم شیوایی داشته و نوع دغدغهها و موضوعاتی که در جامعه مطرح است را بیان میکند. زائری وارد عرصهای شده است که این عرصه واقعاً مورد نیاز جامعه بوده و کسانی هستند که جرأت و صلاحیت ورود به این عرصه را ندارند و باید گفت کسانی جرأت و صلاحیت ورود به این عرصه را دارند که بسیار انگشتشمار هستند.
وی ادامه داد: ما برای تربیت دینی و آنچه در انقلاب مطرح بود و ساختن جامعه ولایی و توحیدی و به نوعی جامعهای که نقد و نظر و اصلاح تمام همه افراد احساس شود، آمدهایم. وقتی که این امر را در جامعه مقایسه میکنیم مشاهده کمرنگ شدن این کلمات میشویم. یعنی کسانی که صلاحیت ندارند و شجاعت مطرح کردن این گونه صحبتها را در عرصه ندارند و یا خودشان گرفتار این امر هستند وارد عرصه نمیشوند.
وی افزود: کار حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری در این سرفصل یک نوع نقد اجتماعی، باپروا، سریع و آشکار است چرا که وی کاستیهایی را از نگاه مبنایی و خاستگاهی که باور دارد، مطرح کرده است و نگاه او به آینده بسیار مثبت و یک نگاه جهانی است. دغدغه زائری عموماً صحیح است چرا که وی به ارائه راهحلهایی پرداخته که بسیار مغتنم بوده به نوعی این شخصیت در یکی از پاورقیهای خود پیشنهادی مطرح کرده که مقام معظم رهبری در کنار مباحث فقهی یک فصل درباره فرهنگ برپا کنند.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم بیان کرد: حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری یک منتقد اجتماعی با یک نگاه دینی و اجتماعی است و به نوعی باید گفت دغدغه این شخصیت دینی و الهی است.